گزارشی از عملکرد سازمان منطقه آزاد قشم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم:

تحقق توسعه متوازن، دستاورد منطقه آزاد قشم در دولت تدبیر و امید

در آستانه ورود به قرنی جدید هستیم که پیشاپیش ما را مجبور به پذیرفتن تغییرات بسیاری در حوزه استفاده از تکنولوژی‌های برتر، بهداشت، سلامتی و از همه مهم‌تر احترام به قوانین طبیعت کرده است. شاید یکی از بکرترین مناطق کشور، جزیره‌ای به نام قشم باشد که با بهره‌مندی از سواحل پهناور و مردمانی که نان خود را در دریا می‌کاوند، همچنان آماده ارزانی کردن ذخایر و برکات این خوان گسترده است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، در حالی وارد بیست و هشتمین سال تبدیل شدن قشم به یک منطقه آزاد می‌شویم که جزیره، تحولات زیادی را تجربه کرده و در عصر طلایی توسعه پایدار و متوازنی به سر می‌برد که مرهون عملکرد سازمان منطقه آزاد قشم به ویژه در سال‌های اخیر است.

عمده‌ترین دستاوردهای این سازمان، توسعه زیرساخت‌های عمرانی همچون: جاده، بندر، اسکله، فرودگاه و شهرک‌های مسکونی و فعال‌سازی صنایع نفت و انرژی با احداث و راه‌اندازی چندین پالایشگاه پتروشیمی، ذخیره‌سازی، نیروگاه های تولید آب و برق، نیروگاه‌های خورشیدی و…. می‌باشد‌‌.

از سال‌۱۳۹۳ در حوزه زیرساخت‌های عمرانی، اقتصادی، خدماتی و بهداشتی جزیره، سازندگی با شتابی فزاینده نسبت به سال‌های پیش به گونه‌ای رقم خورد که بسیاری از نیازهای مردمی را مرتفع کرده است.

ترمیم و ساخت بیش از ۴۰۰کیلومتر آسفالت درون و برون شهری، ۱۴کمپ‌پارک، بیش از ۴۰۰هکتار سایت مسکونی، طرح‌های توسعه حمل و نقلی، تبدیل بخشی از کالاهای وارداتی به کالاهای تولیدی و مهم‌تر از همه، ایجاد اشتغال و کمک به مهاجرت معکوس در روستاهای منطقه، بخشی از اقدامات انجام شده در این مدت بوده است.

 

توسعه صنعت گردشگری جزیره قشم

کمک به توسعه گردشگری روستایی با تکیه بر توانمندی‌های طبیعی، پرورش نیروی کار ماهر در صنعت گردشگری، معرفی صنایع دستی و توسعه آن با هدف اشتغال‌زایی برای بانوان، افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه اماکن اقامتی با تمرکز ویژه بر بوم‌گردی‌های روستایی، کاهش تمرکز تسهیلات رفاهی و خدماتی از یک نقطه و توزیع آن در سطح جزیره و… بخشی از تلاش‌های سازمان منطقه آزاد قشم برای رسیدن به هدف تبدیل شدن  به یک برند در حوزه گردشگری کشور و جهان است.

همچنین بزرگ ترین دستاورد این منطقه در سال‌۱۳۹۶ کسب کارت سبز ژئوپارک قشم برای ورود به شبکه ژئوپارک‌های بین‌المللی بود که به تصویب سازمان جهانی یونسکو رسید و باعث جهش روبه رشدی در صنعت گردشگری جزیره گردید که در کنار خود، رشد صنایع دستی و توسعه پایدار در روستاهای پرشمار جزیره را به همراه داشت.

سیاست سازمان منطقه آزاد قشم برای گسترش گردشگری با ساخت ۱۴کمپ پارک، ۶۷کاشانه مهمان در روستاها، ۲۰اسکله گردشگری و راه‌اندازی تعداد زیادی تعاونی‌های خرد و غرفه‌های فروش صنایع دستی با هدف توزیع متوازن گردشگر در تمام نقاط جزیره، اشتغال‌زایی برای جامعه محلی و مهاجرت معکوس را رقم زد تا علاوه بر ایجاد توسعه پایدار اقتصادی در مناطق روستایی و برای مردم محلی، جاذبه‌های طبیعت زیبای جزیره قشم نیز به مردم کشور و جهان معرفی شود.

 

جزیره قشم، برند صنعت شیلات کشور

صنعت دیگری که در پنج سال گذشته رشد فزاینده‌ای داشته، شیلات قشم است. صنعت شیلات در این منطقه قدمتی دیرینه دارد؛ صید و صیادی رکن اصلی زندگی مردم ساحل‌نشین است و تلفیق آن با مدرنیته و تکنولوژی برای افزایش تولید و صادرات، اقدامی بود که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم دنبال می‌کرد تا توسعه آبزی‌پروری و زنجیره ارزش آن را پایه‌ریزی کند.

داشتن ۲۷۰کیلومتر مرز آبی در جزیره و اقتصاد دریامحور، یکی از بهترین گزینه‌ها برای توسعه منطقه است که با تمرکز بر صنعت شیلات و زنجیره ارزش آن، قابلیت تحقق دارد. از این رو، توسعه شیلات با کمک تکنولوژی روز و  صنعتی کردن تولید که ریشه در صیادی و شغل اصلی مردم جزیره دارد، در زمینه پرورش ماهی در قفس و میگو به منظور افزایش تولیدات صادرات‌محور، در لیست برنامه‌های سازمان منطقه آزاد قشم قرار گرفته است.

جزیره قشم هم‌اکنون نخستین مقام کشور در تولید و پرورش میگو در واحد سطح را دارد (سرانه تولید میگو در کشور ۳تن در هکتار و در قشم ۷تن در هکتار است) که این موفقیت را مدیون مدیریت صحیح و استفاده از فناوری روز است.

منطقه آزاد قشم، تهدید کمبود زمین در جزیره را به فرصتی برای افزایش تولید در واحد سطح تبدیل کرده و به همین دلیل پرورش میگو به شیوه سنتی را به سمت پرورش میگو به شیوه متراکم و فوق متراکم جهت‌دهی کرده تا سرانه تولید ۷تن میگو در هر هکتار را به ۴۰تن در هر هکتار برساند.

 

قشم، سرزمین فرصت‌های طلایی

وجود یک منطقه آزاد و بهره‌مندی از معافیت‌های گمرکی و مالیاتی، قشم را مبدل به سرزمینی کرده که می‌تواند مکانی مناسب برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به تولید باشد تا به راحتی تجهیزات و مواد اولیه خود را با کمترین هزینه وارد کرده و به کار تولید بپردازند. در حال حاضر بیش از ۲۰۰شرکت صنعتی فعال در زمینه‌های مختلفی در این منطقه فعال هستند و محصولات خود را به سرزمین اصلی و کشورهای همسایه صادر می‌کنند.

شکوفایی اقتصادی و به تبع آن توسعه پایدار متوازن، دو شاخصه اصلی منطقه آزاد قشم در کارنامه ۸ساله اش در دولت تدبیر و امید بوده که نمایانگر اثربخشی ثبات مدیریتی در حوزه مناطق آزاد است.

با توجه به این مطلب که هدف از تشکیل منطقه آزاد طبق قانون انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالا‌های صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی بیان شده، هدفگذاری منطقه آزاد قشم نیز در سال‌های اخیر بر همین اساس پایه‌ریزی شد که مهم‌ترین آن، برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه عمرانی منطقه بود تا به موجب تامین زیرساخت‌های لازم بتواند توسعه صنایع دیگری همچون نفت، گاز و انرژی، شیلات و گردشگری را نیز هموار کرده و به اشتغال‌زایی جامعه محلی و نیروهای بومی کمک کرده و در ایجاد فرصت‌های ارزآور برای کشور موثر باشد.

 

نهضت آسفالت؛ عملکردی در قالب مسئولیت اجتماعی

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی و افزایش صادرات و کسب درآمدهای ارزی، ازجمله هدف‌های اصلی و ماموریت‌های منطقه آزاد قشم است.

بعد از گذشت بیش از دو دهه از ایجاد منطقه آزاد قشم، چند سالی است که این جزیره با شتابی فزاینده وارد ریل توسعه متوازن و رونق اقتصادی شده است. نگاهی به وضعیت امروز منطقه آزاد قشم نشان می‌دهد که پروژه‌های انجام شده و پیشرفت‌های حاصل شده در حوزه زیرساخت اعم از زیرساخت‌های سخت مانند جاده، فرودگاه، بنادر، نیروگاه تولید نیروی برق، پالایشگاه‌ها، نسبت به دوره‌های گذشته بی‌نظیر بوده است.

سازمان منطقه آزاد قشم در دولت تدبیر در حوزه‌های زیرساختی، ساخت بزرگراه ها، بهسازی جاده‌ها و ایمن‌سازی معابر عبوری سطح جزیره، در بخش‌های نفت و انرژی به ویژه پالایشگاه‌ها و ایجاد نیروگاه‌های تولید برق و همچنین توسعه متوازن برای روستاهای جزیره قشم، اقدامات خوبی را اجرایی کرده است.

ایجاد راه‌ها و بزرگراه‌های استاندارد، توسعه بنادر و فرودگاه در سال‌های گذشته به عنوان یکی از اولویت‌های پیش‌بینی شده جهت ارائه خدمات به ساکنان و گردشگران و حرکت به سوی توسعه متوازن در سراسر نقاط جزیره توسط معاونت فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد قشم در دست اجرا قرار گرفت.

 

بهسازی عمرانی و جاده‌های روستاهای جزیره قشم

بیشتر روستاهای جزیره قشم خارج از محدوده ۳۰۰کیلومتر مربعی منطقه آزاد قشم قرار گرفته‌اند،  اما براساس سیاست‌های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی این سازمان از سال‌۹۴ تاکنون با راه‌اندازی نهضت آسفالت در این جزیره، راه‌های اصلی از شهر قشم تا دورترین روستاها در مسیر ساحل جنوبی و شمالی و راه‌های دسترسی به روستاها و خیابان‌های اصلی روستاهای جزیره آسفالت شده که همچنان ادامه دارد‌‌.

آسفالت ۹۰کیلومتر از راه شهر طبل به سمت غرب جزیره که در مدت یک سال به انجام رسید، آسفالت ۱۰۰کیلومتر جاده دسترسی به بانکرینگ روستای سلخ، شهر طبل و اسکله‌های گردشگری به همت منطقه آزاد قشم، توانسته تردد ساکنان را تسهیل کرده و از طرف دیگر به توزیع گردشگر در سطح جزیره با هدف انتفاع جامعه محلی از حضور گردشگران کمک کرده است.

همچنین ساخت بلوارها مانند احداث سه کیلومتر از بلوار روستای دفاری و هفت کیلومتر از بلوار روستای رمچاه به همراه تامین فضای سبز و روشنایی و در ادامه ساخت پارک هایی در روستاها با هدف ارتقاء سرانه فضای رفاهی در این مناطق، بخش دیگری از تلاش‌های منطقه آزاد قشم در حوزه عمران روستایی بوده است.

انعقاد ۳۰۰تفاهم‌نامه با شوراهای اسلامی و دهیاری‌ها به منظور کمک و مشارکت سازمان منطقه آزاد قشم با جوامع محلی برای انجام پروژه‌های عمران روستایی، یکی از اقدامات مهم در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی این سازمان بوده که با اجرای این سیاستگذاری توانسته تعامل دوجانبه و اعتمادسازی قویی با جامعه محلی جزیره ایجاد کند.

همچنین با همکاری دهیاری‌ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تعیین محدوده طرح‌های هادی روستاهای جزیره در حال انجام است. در حال حاضر بهسازی محیط‌های روستایی برای بیش از ۴۰روستا اجرایی شده و طبق برنامه‌ریزی تا پایان دولت تدبیر و امید تمامی روستاهای جزیره شاهد این عملیات خواهند بود.

 

ترمیم و ساخت آسفالت‌های برون شهری

یکی از شاخص‌ترین عملکردهای سازمان منطقه آزاد قشم، اجرای حدود ۴۰۰کیلومتر آسفالت در این مدت بوده که قطعه یک بزرگراه مرکزی (میدان فرودگاه به سمت سه‌راهی دیرستان به طول ۱۰کیلومتر)، قطعه دوم این بزرگراه (سه‌راهی دیرستان به سمت شهر سوزا به طول ۱۰کیلومتر) و قطعه سوم بزرگراه خلیج فارس (میدان روستای گیاهدان تا حدفاصل بندر تجاری کاوه به طول ۸کیلومتر) مهم‌ترین آنها بوده است.

در سال‌۱۳۹۶ پروژه آسفالت معابر برون‌شهری به طول ۶۰کیلومتر آغاز شد که در مدت یک سال، حدفاصل بندر روستای لافت تا کارخانه ذوب و روی و حدفاصل روستای گورزین تا سه‌راهی طبل را شامل می‌شد.

از سال‌۱۳۹۵ تاکنون نیز نقاط حادثه‌خیز جاده‌های جزیره به طول ۶کیلومتر در نقاط بندر کاوه، سه‌راهی لافت و گورزین، سه‌راهی روستای زینبی و بخشی از ساحل جنوبی ترمیم و ساخته شده که کاهش حوادث رانندگی در جاده‌های جزیره را به همراه داشته است.

 

توسعه خدمات شهری و سرانه اسکان

در کنار اجرای نهضت آسفالت در جاده‌های برون‌شهری جزیره، سازمان منطقه آزاد قشم از شهر نیز غافل نبوده و با اجرای ۲۰کیلومتر آسفالت، مردم ساکن در نقاط شهری را نیز از خدمات تردد مطلوب بهره‌مند نموده است.

در همین راستا، معابر شهرک‌های سام و زال، بوستان، سیستان و نریمان شهر قشم در سال‌های‌۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸ به همت بخش عمرانی سازمان منطقه آزاد قشم از نعمت آسفالت بهره‌مند شدند.

آماده‌سازی سایت‌های مسکونی ۷۴ و ۹۸هکتاری در شهر قشم و ۱۵۵ و ۳۵هکتاری در شهر درگهان، خدمت دیگری بود که در راستای افزایش سرانه اسکان و فراهم کردن استانداردهای لازم برای سکونت شهروندان توسط سازمان منطقه آزاد قشم به اجرا درآمد که به توسعه فضای شهری با توجه به معماری مطلوب کمک می‌کرد.

از دیگر اقدامات توسعه‌ای در بخش خدمات شهری می‌توان به افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب شهری به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات عمرانی صورت گرفته در شهر قشم اشاره کرد‌‌.

نوسازی و بهسازی بخش قابل توجهی از شبکه انتقال آب و خطوط جدید اقدام دیگری در راستای خدمت‌رسانی بهینه به شهروندان در این منطقه بود.

‌در حوزه بهسازی وضعیت شهر نیز بیش از یک کیلومتر کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی در چهار نقطه دوحه، سایت بهمن، میدان حافظ و چهارراه رسالت تا فلسطین احداث شده که از آسیب سیلاب‌های ناشی از باران‌های فصلی به نقاط پایین دست پیشگیری می‌کند.

اجرای طرح جامع و تفصیلی در حوزه معماری و شهرسازی گام ارزشمند دیگری برای اجرای پروژه‌های عمرانی در این منطقه بود که به عنوان مرجع اصلی صدور مجوز ساخت و ساز و طراحی سازه‌های شهری مصوب شده و لازم‌الاجراست. طرح جامع سیما و منظر شهری قشم و طرح پسکرانه ساحل جنوبی نیز در حال آماده‌سازی و گذراندن مراحل اجرایی هستند تا بعد از مصوب شدن، مورد استفاده قرار گیرند.

 

ارتقاء امکانات، توسعه خدمات

طرح توسعه بندر تجاری بهمن شهر قشم با هدف تسهیل مبادلات و خدمات تجاری از طریق حمل و نقل دریایی ارزان، اقدام مهم دیگری در حوزه عمران سازمان منطقه آزاد قشم است که از سال‌۱۳۹۵ آغاز شده و در دو بخش توسعه فضای بندری با طولی معادل ۳۶۰متر به همراه یک رمپ رو-رو است که به پهلوگیری همزمان شناورهای ۵هزار و ۱۰هزار تنی کمک کرده و باعث تسهیل نقل و انتقال کالا به شناورها می‌شود.

همچنین امکان پهلوگیری همزمان هفت لنج باری و افزایش ظرفیت پهلوگیری شناور‌ها تا ۱۴فروند را فراهم می‌کند. انجام این طرح که امسال به پایان رسیده، علاوه بر کمک به افزایش درصد ورود شناورهای تجاری، به افزایش مبادلات تجاری وارداتی و صادراتی نیز کمک می‌کند که در اقتصاد منطقه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

بخش دوم طرح توسعه بندر تجاری بهمن، لایروبی یک میلیون مترمکعب لایروبی فضای حوضچه بندرگاه است که این حوضچه را برای ورود شناورها مهیا می‌سازد.

لایروبی و بازسازی بندر پهل و بندر لافت با هدف حفظ و نگهداری تاسیسات و تجهیزات، کمک به ورود و خروج آسان لندینگ کرافت‌ها و ارائه خدمات مناسب به گردشگرانی که با خودرو وارد جزیره می‌شوند، اقدام دیگری از سوی منطقه آزاد قشم است که در راستای ارتقاء امکانات برای توسعه خدمات به مصرف‌کنندگان در سال‌۱۳۹۷ صورت گرفته است.

طرح توسعه ترمینال فرودگاه بین‌المللی جزیره قشم در کنار احداث ساختمان تکنیکال بلاک و برج مراقبت این فرودگاه که از سال‌۱۳۹۶ آغاز شده، طرحی در راستای تسریع هدف تبدیل کردن قشم به یک برند گردشگری است که در سال‌های اخیر و طبق سیاستگذاری‌های صرت گرفته توسط مدیرعامل این سازمان در دستورکار قرار گرفته است.

 

کمپ‌هایی برای میزبانی از گردشگران قشم

ساخت ۱۴کمپ‌پارک به وسعت تقریبی ۲۰۲هکتار، یکی از خدمات ویژه سازمان منطقه آزاد قشم در حوزه زیرساختی، با هدف ارائه خدمات بهتر به جامعه محلی و گردشگران و کمک به توزیع حجم اسکان و تردد گردشگران در سطح جزیره بوده است‌‌.

با توجه به تنوع سایت‌های گردشگری در جزیره، نیاز به توسعه زیرساخت‌های گردشگری به ویژه در بخش اقامتی و کمک به بالا بردن سرانه ماندگاری گردشگر در جزیره، کمپ‌پارک‌ها در نقاط ساحلی با فواصل برنامه‌ریزی شده از یکدیگر، به گونه‌ای جانمایی شدند که ضمن جلوگیری از تجمع گردشگران در یک منطقه، به توزیع گردشگران کمک کرده و روستاها را از ثمره حضور آنان بهره‌مند سازد.

 

رشد شاخص‌های توسعه فضای سبز در قشم

در حوزه خدمات شهری و روستایی افزایش سرانه‌ها مرتبط با کیفیت زندگی مردم یکی از سیاستگذاری‌های سازمان منطقه آزاد قشم در سال‌های اخیر بوده، به گونه‌ای که به ارتقا آن منجر شده است.

یکی از مهم‌ترین این موضوعات، افزایش سرانه فضای سبز با توجه به اقلیم و جغرافیای منطقه است که با توسعه کاشت گیاهان و درختان بومی در حال حاضر رقم سرانه فضای سبز در شهر قشم ۱۴مترمربع است که در میان شهرهای کشور جایگاه خوبی را داراست.

سرانه فضای سبز جزیره نیز در حال حاضر بیش از ۴مترمربع است و با توجه به محدودیت‌های موجود یک جزیره سبز به شمار می‌رود. سیستم دفع و دفن پسماند نیز در جزیره قشم با تجهیزات استاندارد و طبق برنامه‌های مشخص و استاندارد به فعالیت مشغول است.

 

مبارزه با توقف، رکود و کمبود تولید در منطقه آزاد قشم

درخصوص وضعیت تولید در منطقه آزاد قشم باید تاکید کرد که تا پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، در برخی بخش‌های منطقه اصلا تولیدی وجود نداشت. در حال حاضر حدود هشت واحد تولیدی عطر و ادکلن با برندهای معتبر وجود دارد، واحدهای دخانیات‌ نیز در حال توسعه است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان‌۱۴۰۰ حداقل ۵۰درصد مصرف داخل کشور را که حدود ۷۶میلیارد نخ است، در قشم تولید گردد‌. همچنین در حوزه تولید پوشاک، کفش و کیف تلاش‌های مطلوبی از سوی سازمان و بخش خصوصی صورت گرفته است و واحدهای تولیدی در این بخش در جزیره مشغول به تولید می‌باشند.

در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، پالایشگاه گورزین قشم در حال حاضر فعال است، ضمن اینکه بهین پالایش قشم نیز تا نوروز۱۴۰۰، ۳۵هزار بشکه محصول تولید خواهد کرد که هم در حوزه درآمدی و هم توسعه صادرات منطقه کمک کننده است.

در حال حاضر ۱۹۶واحد تولیدی فعال در منطقه وجود دارد. در ابتدای سال‌۹۴‌، حدود ۱۲۶واحد تولید در این منطقه بود؛ علی‌رغم مشکلاتی که وجود داشت، اما توسعه پیدا کرد. اکنون ۱۲۹طرح در حال بررسی است که تا پایان دولت به ظرفیت تولیدی منطقه افزوده می‌شود.

یکی از مزیت‌های ویژه جزیره قشم وجود ذخایر فسیلی بوده است. ۱۷میدان هیدروکربنی در اطراف و داخل قشم موجود می‌باشد که در حال حاضر یکی از آنها فعال است که پالایشگاه گورزین است در حال تولید محصول می‌باشد.

همچنین منطقه‌ای با وسعت دوهزار و پانصد هکتار در سلخ تعیین گردیده است و با جانمایی‌هایی انجام شده، جهت احداث پتروشیمی‌ها آماده است که قرار است پنج واحد پتروشیمی در این محدوده احداث و راه‌اندازی شوند. دسترسی به آب و نزدیکی به انرژی از مشخصات این محدوده است؛ داشتن بندر تخصصی نیز از دیگر ویژگی‌های آن می‌باشد که حداکثر تا بهار۱۴۰۰ این بندر تخصصی با سه پست اسکله ۱۰هزار تنی، ۷۰هزار تنی و ۳۵هزار تنی به بهره‌برداری می‌رسد.

ضمن آنکه تا پایان دولت تدبیر و امید هزار و صد مگاوات برق در قشم تولید می‌شود که اکنون نزدیک حدود ۵۰۰مگاوات تحویل شبکه شده و آماده است.

 

احیاء میراث ملموس و ناملموس بومی جزیره قشم

۱) بررسی پتانسیل و ظرفیت گردشگری منطقه و راه‌های بسط و توسعه آن

۲) برنامه‌ریزی و انجام اقدامات اجرایی برای نظارت مستمر بر نحوه فعالیت اماکن اقامتی، هتل‌ها، مهمانسراها، دفاتر مسافرتی و چگونگی رعایت استانداردها توسط آنان براساس دستورالعمل‌ها و مقررات مربوط

۳) راهنمایی، هدایت و حمایت متقاضیان برای ایجاد و توسعه فعالیت‌های گردشگری در سطح جزیره

۴) برنامه‌ریزی و تعیین مکانیسم‌های اجرایی برای گردآوری آمار و اطلاعات و سایر شاخص‌های ضروری گردشگران داخلی و خارجی و…

 

ترویج فرهنگ بومی، توسعه اقتصاد جوامع محلی‌، گردشگری تخصص‌محور

۱) تبیین و تصریح موازین، مقررات و اصول ناظر بر انجام فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و گردشگری در منطقه آزاد قشم برای اداره‌های تحت سرپرستی بر‌اساس موازین و مقررات تعیین شده

۲) برنامه‌ریزی و انجام اقدامات اجرایی لازم برای نظارت مستمر بر نحوه فعالیت مدیریت‌های زیرمجموعه

۳) سیاستگذاری و نظارت درخصوص تهیه و تدوین شاخص‌های لازم برای ارزیابی وضعیت اجتماعی منطقه

۴) سیاستگذاری و نظارت عالیه بر انجام امور مرتبط با ارتقا وضعیت بهداشتی و اجتماعی جامعه جزیره و اجرای برنامه‌های حمایتی و توانمندسازی

۵) سیاستگذاری و نظارت بر انجام تمامی فعالیت‌های فرهنگی و تفریحی برای گردشگران و ساکنان

 

ارتقاء سلامت جامعه جزیره و توسعه رفاه اجتماعی

۱) بررسی و مطالعه شناخت آسیب‌های اجتماعی و اتخاذ تدابیر و سیاست‌های پیشگیرانه سطح اول با همکاری مراجع ذی‌ربط به منظور افزایش ضریب سلامت روانی و اجتماعی جامعه هدف

۲) بررسی و مطالعه در زمینه تعیین اولویت‌ها و نیازمندهای اجتماعی جامعه هدف جهت توسعه اجتماعی

۳) ایجاد ساز و کار و هماهنگی لازم درخصوص سیاست‌های پیشگیرانه در رابطه با جامعه هدف در حدود و مقررات و قوانین مربوطه

۴) بررسی مسائل و مشکلات زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار

۵) سیاستگذاری و نظارت عالیه برایجاد و توسعه نهادها مدنی مانند تشکل‌ها و سازمان‌های غیردولتی، اتحادیه‌ها و انجمن‌ها با توجه به ضوابط و مقررات مربوطه

 

ارتقاء سلامت جامعه جزیره با توسعه روحیه ورزشکاری

۱) ایجاد بستر رشد تعالی، شادی و نشاط فرهنگ ورزش و سلامت در بین آحاد جامعه و نسل جوان

۲) تلاش در راستای تحقق اخلاق اسلامی در ورزش و تربیت جوانان در سطح جزیره

۳) توسعه و تعمیم ورزش و پرورش نیروی بدنی و تقویت روحیه سالم در سطح جزیره

۴) بررسی و ایجاد زمینه‌های مناسب جهت گسترش ورزش و تفریحات سالم در روستاها

۵) برنامه‌ریزی به منظور ارتقا ورزش قهرمانی‌، حرفه‌ای‌، همگانی و روستایی

۶) هدایت و حمایت هیات‌های ورزشی از نظر حسن اجرای وظایف اداری و مالی و برنامه‌ها وارزیابی عملکرد هیات‌ها

۷) نظارت بر امور ورزش بانوان و کوشش در آماده‌سازی آنها برای شرکت در مسابقات استانی، ملی و بین‌المللی

 

توسعه پایدار بر مبنای حفاظت از محیط زیست قشم

۱) تعادل‌بخشی اهداف بلندمدت توسعه در محیط و ضرورت برخورداری جامعه از منابع توسعه در راستای حفاظت محیط زیست

۲) افزایش آگاهی و دانش زیست محیطی در سطوح مختلف جامعه، مسئولان و تصمیم‌گیرندگان اجرای فعالیت‌های توسعه‌ای در محیط زیست

۳) شناخت مشکلات زیست محیطی ناشی از اجرای طرح‌های توسعه‌ای

۴) برقراری تعادل مطلوب بین منابع محیط زیست و جمعیت

۵) شناخت مسائل و مشکلات بحرانی محیط زیست نیازمند بررسی‌، مطالعه، کنترل و مراقبت

 

اعتلای فرهنگ بومی با نهادینه‌سازی هنرهای منطقه‌ای

۱) اجرای سیاست‌ها‌، خط‌مشی‌، مقررات‌، ضوابط و آیین‌نامه‌های عمومی و خاص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محدوده منطقه آزاد قشم

۲) تقویت روح تحقیق، تتبع و ابتکار در زمینه‌های فرهنگی و هنر اسلامی و ایرانی از طریق تشویق و حمایت از نویسندگان، شعرا، ادبا و هنرمندان منطقه آزاد قشم و معرفی و بزرگداشت شخصیت‌های فرهنگی

۳) انجام امور لازم برای حمایت‌، هدایت و نظارت بر کار مطبوعات محلی

۴) مشارکت و اقدام در ایجاد، توسعه، بهره‌برداری و تجهیز مراکز، کانون‌ها، انجمن‌ها و تاسیسات فرهنگی، هنری‌، سینمایی و کتابخانه‌های عمومی منطقه آزاد قشم و نظارت بر عملکرد آنها و برگزاری جشنواره‌ها، مجامع‌، نمایشگاه‌ها و سایر فعالیت‌های فرهنگی، هنری و سینمایی.

 

قشم پرچمدار تغییر رویکرد تجارت به تولید در مناطق آزاد

هدف محوری سازمان تولید منطقه آزاد قشم، توسعه صنعتی منطقه، جذب سرمایه‌گذار و حفظ منافع آنان در راستای سیاست‌های توسعه‌ای دولت با استفاده از قوانین و مقررات ویژه حمایتی و امکانت زیربنایی است.

در حال حاضر پنج شهرک صنعتی متناسب با میزان تمرکز واحدهای صنعتی آماده‌سازی شده است که شامل موارد زیر می‌باشد:

– شهرک صنعتی طولا: به وسعت ۱۳۰۰هکتار کاربری صنایع کوچک و متوسط

– شهرک صنعتی فجر: به وسعت ۳۵هکتار و کاربری صنایع کوچک و کارگاهی

– شهرک صنعتی کاوه: به وسعت ۴۰۰۰هکتار و کاربری صنایع سنگین و بزرگ

– شهرک صنعتی سوزا: به وسعت ۴۰۰۰هکتار و کاربری صنایع شیمیایی و صنایع خاص

– شهرک صنایع شیلاتی: به وسعت ۱۳هکتار و کاربری صنایع شیلاتی

 

قشم؛ پیشتاز در لیست پرافتتاح‌های مناطق آزاد کشور

باید تاکید داشت، پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری در قشم به دو بخش تقسیم می‌شود؛ یک بخش اقداماتی است که سازمان به عنوان حاکمیت انجام می‌دهد که در حوزه توسعه روستایی و زیرساخت‌هاست ازجمله بنادر‌، فرودگاه‌ها‌ و راه‌ها که تامین این زیرساخت‌ها جزء وظایف ذاتی سازمان می‌باشد و با وجود آنکه محدودیت جدی در تامین منابع وجود دارد، اما در مجموع سازمان منطقه آزاد قشم توانست ۲۵۰طرح عمرانی در اندازه‌های مختلف در قشم انجام دهد؛ بخشی هم توسط بخش خصوصی در حوزه گردشگری انجام می‌گردد و تعدادی دیگر در حوزه سرمایه‌گذاری در حال انجام است.

درخصوص پروژه‌هایی که تا پایان دولت تدبیر و امید در مناطق آزاد به بهره‌برداری می‌رسند، باید تاکید نمود که بیشترین تعداد پروژه‌ها مختص به منطقه آزاد قشم است. فاز اول پروژه‌ها در شهریورماه و همچنین فاز دوم در دی‌‌ماه سال جاری توسط ریاست محترم جمهوری به بهره‌برداری رسید و تا پایان دولت دوازدهم فاز سوم و چهارم پروژه‌های قشم به بهره‌برداری می‌رسد که بر این اساس می‌توان تصریح کرد منطقه آزاد قشم در ابتدای لیست افتتاح‌های ریاست جمهوری قرار دارد.