معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس خبر داد:

تحقق سرمایه‌گذاری ۴۳هزار میلیارد ریالی در منطقه آزاد ارس

عضو هیات مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس از تحقق سرمایه‌گذاری 43هزار میلیارد ریالی داخلی و خارجی در این منطقه خبر داد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، صفر شاسفند ضمن تبریک ایام الله دهه فجر، به تشریح عملکرد و دستاوردهای سازمان منطقه آزاد ارس پرداخت و گفت: در طول ده ماهه اخیر بالغ بر ۴۳هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی و خارجی در منطقه آزاد ارس داشتیم، این در حالی است که این رقم در سال‌۹۶ برابر ۱۶هزار میلیارد ریال بود.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری ۱۹طرح سرمایه گذاری طی هفته دولت و افتتاح‌های ریاست جمهوری با مجموع سرمایه‌گذاری ۱۰هزار و ۶۵۶میلیارد ریالی و ۷۰٫۵میلیون یورویی و ۶٫۴میلیون دلاری در منطقه آزاد ارس به بهره برداری رسیده است، افزود: طی دهه فجر امسال نیز ۴طرح سرمایه‌گذاری با اعتبار هزینه شده یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی و ۰٫۲میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی افتتاح شد که در مجموع با بهره‌برداری از این پروژه‌ها ۱۳۳۰نفر شغل ایجاد شده است.

شاسفند با تاکید بر اینکه ما مدیون فعالین اقتصادی و بخش خصوصی ارس هستیم، ادامه داد: تا پایان سال جاری نیز ۲۶طرح سرمایه‌گذاری دیگر در حوزه‌های مختلف با میزان سرمایه‌گذاری قریب به ۱۱هزار میلیارد ریال در منطقه آزاد ارس افتتاح می‌شود که ۲۸۱۵میلیارد ریال آن توسط سازمان و ۸۱۸۵میلیارد ریال آن توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: مناطق آزاد فلسفه وجودشان صادرات محوری است و از سال‌۹۷ تراز تجاری ارس مثبت شده است و این رقم در ده ماهه امسال به ۲۲۰میلیون دلار رسیده است که این نشان می‌دهد ما در تحقق شعار صادرات‌محور بودن منطقه آزاد ارس موفق عمل کرده‌ایم.

وی به عدم کاهش سهمیه اصناف نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۲هزار و ۲۰واحد صنفی فعال هستند که به نسبت سال گذشته، ۳۶واحد افزوده شده است. همچنین ما در سال گذشته ۷۴میلیون دلار سهمیه به بازار تزریق کرده بودیم که امسال نیز فارغ از شیوع کرونا و بسته بودن مرزها تاکنون ۶۱میلیون دلار اختصاص یافته و ظرفیت ۱۸میلیون دلار نیز برای تخصیص وجود دارد.

شاسفند یادآور شد: میزان اشتغال در محدوده ارس در سال گذشته ۱۶هزار نفر بود که امسال علی‌رغم شیوع کرونا و بیکاری ۹۵۰نفر از شاغلین واحدهای تولیدی ارس، میزان اشتغال در پایان ده ماهه امسال به ۱۶هزار و ۲۰۰نفر رسیده است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به تاثیر کرونا در کاهش میزان گردشگران اشاره کرد و افزود: شیوع ویروس کرونا خسارات جبران‌ناپذیری بر بدنه صنعت گردشگری دنیا زده است که ارس نیز از آن مستثنی نبوده است و علی‌رغم اینکه در سال‌۹۷ بالغ بر ۱۱میلیون نفر مسافر و گردشگر در ارس داشتیم، این رقم امسال به سه و نیم میلیون نفر کاهش یافت.

عضو هیات مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس در پایان به موضوعاتی از قبیل جامعه جهانی گردشگری و جامعه ایمن، شهر ایمن، کسب رتبه برتر مرکز رشد ارس در بین مناطق آزاد، کمک به احداث مسجد جلفا، کمک ۱۰۰میلیارد ریالی ارس به حوزه آموزش و پرورش منطقه در زمینه احداث، تجهیز، تعمیر و.. مدارس، هزینه‌کرد ۶۰۰میلیارد ریالی سازمان منطقه آزاد ارس در بحث پروژه‌های زیربنایی، عمرانی، مسیرها، ریل، جاده و… اشاره کرد که از دیگر اقدامات سازمان منطقه آزاد ارس به شمار می‌رود.