معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند اظهار کرد:

تحقق هزار و ششصد میلیارد ریال اعتبار پروژه‌های عمرانی در منطقه آزاد اروند

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: در سال جاری چهار هزار میلیارد ریال اعتبار بودجه برای عمران در منطقه آزاد اروند بود که به دلیل مشکلات درآمد، هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال محقق شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، موعود شمخانی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: مشکل اساسی در عمران شهرهای آبادان و خرمشهر فاضلاب است که رفع آن در اولویت برنامه معاونت فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند است.

وی افزود: در ۲۰ماهه گذشته در مناطق مختلف آبادان مانند امیرآباد، ذوالفقاری، طویشه و دهکده بریم ۲۸درصد شبکه فاضلاب احداث شد و اتصالات آن انجام شده است.

شمخانی گفت: همچنین طرح اصلاحات شبکه فاضلاب در مناطق صرحانیه، دوربند خرمشهر، کوی کارمندان و کوی بهروز خرمشهر اجرایی شد، همچنین اصلاح معابر عباره خرمشهر نیز مورد بهسازی قرار گرفت.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد: ۶۰درصد از ایستگاه‌های پمپاژ آبادان با اعتبار ۱۱۵میلیارد ریال و ۷۰درصد از ایستگاه‌های پمپاژ خرمشهر با ۶۰میلیارد ریال مورد بهسازی قرار گرفت تا این دو شهر دچار آبگرفتگی شدید مانند آبادان و خرمشهر نداشته باشند.

وی افزود: مشکل اصلی این دو شهر دفع آبهای سطحی بود، در بارندگی‌های سال گذشته مقدار آبگرفتگی‌ها مورد نارضایتی مردم بود و امسال با اصلاح ایستگاه‌های پمپاژ این مشکل کمتر دامن‌گیر مردم شد.

شمخانی اظهار داشت: در سال‌۹۶ تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری آبادان منعقد شد تا برای بهسازی و احداث معابر سالانه هزار و ۲۰۰میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان منطقه آزاد اروند دریافت کنند ولی بعد از گذشت سه سال اقدام مناسبی صورت نگرفت و اعتبارات بازگشت خورد.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: این سازمان برای بهسازی و احداث معابر در آبادان اقدام به عقد تفاهم‌نامه با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء کرد و این قرارگاه نیز قبل از عقد قرارداد عملیات اجرایی خود را در آبادان آغاز کرد.

وی بیان کرد: سه ماه از اجرای احداث و بهسازی معابر توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء گذشته و به پیشرفت قابل توجه‌ای نیز رسیده است.

شمخانی در ادامه با اشاره به افتتاح سالن اروند فرودگاه آبادان افزود: عملیات اجرایی این فرودگاه ۲سال و نیم با اعتبار هزار و ۷۰۰میلیارد ریال انجام شد و اکنون آبادان دارای فرودگاهی نوین است که تا ۲۵سال آینده امکان سرویس‌دهی به مردم شریف منطقه را دارد.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به اختصاص ۳۰میلیارد ریال برای خرید دستگاه ILS‌در فرودگاه آبادان گفت: هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند در سال‌۹۲ برای پیشگیری از لغو پروازها در هنگام گرد و غبار، تجهیز فرودگاه آبادان و خرید دستگاه ILS‌را در دستورکار قرار داد.

وی افزود: پیش‌بینی شد در صورت برقراری پرواز خارجی ممکن است ظرفیت پایانه فعلی کم باشد و بر این اساس مقرر شد پایانه جدید این فرودگاه به صورت مشارکت ۵۰درصدی با شرکت فرودگاه‌های کشور احداث شود.

شمخانی گفت: اجرای بهسازی و احداث فاز دوم منطقه ۹۰هکتاری خرمشهر آغاز شد، قسمت اول از فاز نخست این پروژه به پیشرفت فیزیکی ۵۰درصد رسیده است و پیمانکار برای قسمت دوم آن نیز جذب شد.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به انعقاد قرارداد هزار و ۵۰۰میلیارد ریالی با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء برای اجرای بهسازی و احداث معابر در خرمشهر گفت: این قرارداد برای ساماندهی معابر خرمشهر بسته خواهد شد و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد.

وی  با بیان اینکه حصار منطقه آزاد اروند از ابتدا براساس نقشه و طراحی گمرک کشور احداث شد ولی بعد از سیل سال گذشته قطعات بتنی که برای دیوار جانمایی شده بود از بین رفت، اظهار کرد: جمع‌آوری ویرانه‌های حصار منطقه آزاد اروند حدود ۱۰میلیارد ریال هزینه داشت و به این دلیل اقدام به جمع‌آوری آن نشد.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند در پایان با اشاره به این مهم که حصار شامل دیوار و جاده است که ایجاد شده، گفت: در جریان سیل سال گذشته و با تصمیم شورای تامین درخصوص انفجار جاده برای جلوگیری از ورود سیلاب به منطقه، بخشی از این دیوار تخریب شد که هزینه ساخت مجدد آن ۴۰میلیارد ریال برآورد شده است.