سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو خبر داد:

تدوین سند رونق و جهش تولید اصناف در منطقه آزاد ماکو

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: به طور منسجم و در قالب تیم‌های عملیاتی، به دنبال حل مشکلات حدود 10هزار صنف در منطقه آزاد ماکو هستیم.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، ابراهیم جلیلی با تاکید بر اینکه اصناف، بزرگترین بخش اقتصادی بعد از نفت هستند، افزود: حدود بیش از ۳میلیون واحد صنفی در زمینه‌های مختلف تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی در گستره وسیعی از فعالیت‌ها در زنجیره تامین عرضه محصولات حضور دارند.

وی با تاکید به اینکه سازمان منطقه آزاد ماکو نیز برنامه‌های متنوعی برای اصناف در نظر گرفته شده است، گفت: حدود ۱۰۰۰۰صنف در منطقه آزاد ماکو داریم که پیگیری و پایش مشکلات آنان خصوصا در رابطه با روان‌سازی ماده‌۱۳ قانون چگونگی مناطق آزاد و پیگیری مشکلات اصناف با بانک‌ها و سازمان امور مالیاتی به طور منسجم و در قالب تیم‌های عملیاتی انجام می‌شود.

جلیلی تاکید کرد: به دنبال آن هستیم تا منطقه پیشران توسعه فعالیت‌های‌ICT در حوزه اصناف بوده، واحدهای صنفی موجود مکانیزه شده و فناوری‌های نوین بهره‌مند شوند.

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو اظهار کرد: بر روی افزایش کیفیت ارائه خدمات اصناف برنامه‌ریزی می‌کنیم و ارتقا نوع ارتباطات تجاری آنها، نوع برخوردها با شهروندان و گردشگران، آشنایی به تکنولوژی روز، ارائه آموزش‌های لازم در حوزه کاری، برگزاری سلسله جلسات آموزشی و تخصصی، در اولویت برنامه‌هاست تا اصناف منطقه را برای حضور در یک منطقه آزاد و بین‌المللی تقویت کنیم. همچنین ایجاد و توسعه لجستیک واحدهای توزیع در دستورکار قرار دارد.

جلیلی همچنین اضافه کرد: در صورت آماده شدن فضا و بستر رقابتی در چرخه اقتصادی، فعالیت اصناف باعث افزایش سرعت گردش کالا، خدمات و نقدینگی می‌شود که این امر افزایش رشد و توسعه اقتصاد کشور را به دنبال داشته و در صورت برنامه‌ریزی و سیاستگذاری مناسب، اصناف می‌توانند به عنوان موتور رشد اقتصادی عمل کنند.

وی گفت: در سال گذشته آیین‌نامه موضوع ماده‌۸۸ قانون نظام صنفی نیز برای اولین بار در منطقه اجرایی شد که در مجموع ۸کمیسیون نظارت بر سازمان‌های صنفی در محدوده برگزار و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو از برگزاری انتخابات اتاق‌های اصناف در هر سه شهرستان خبر داد و گفت: امیدوارم اصناف منطقه حضوری باشکوه در این انتخابات داشته باشند تا مسائل صنفی خود را از طریق نماینده‌های شایسته خود پیگیری نمایند.

جلیلی در ادامه با تاکید بر اینکه، در سال جهش تولید، در فروردین‌ماه سال جاری از سند جهش تولید منطقه رونمایی شد، افزود: از آنجایی که شکل‌گیری فعالیت صنعتی یا تولیدی و ایجاد اشتغال در واحدهای صنفی ارزان‌تر از صنعت است، لذا برخی از واحدهای صنفی نیز در حوزه تولید مشغول به کار هستند؛ همچنین سند رونق و جهش تولید اصناف در حال آماده‌سازی بوده و این سند نقشه راه روشنی را برای ما ترسیم خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه، جامعه صنفی کشور با در دست داشتن حدود یک پنجم از تولید ناخالص ملی، حدود نیمی از اشتغال کشور و بیش از ۹۰درصد شبکه توزیع و هزاران واحد تولیدی کوچک و بزرگ، بی‌شک در خط مقدم عملیاتی نمودن اقتصاد مقاومتی حضور پررنگ و شایان توجهی دارد، ادامه داد: اصناف، بازوی توانمند تولیدکنندگان کشور هستند و در اصلاح و تسهیل سیستم توزیع شبکه‌های آن و اتصال خود به مراکز تولید و البته با کاهش فاصله بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌توانند نقش موثرتری ایفا کنند.

جلیلی در ادامه، اصناف را کلید موفقیت توسعه اقتصادی کشور یاد کرد و گفت: به یقین‌ برای داشتن اقتصادی پویا و سالم، بهبود فضای کسب و کار، ایجاد اشتغال و حرکت مستمر در مسیر توسعه پایدار، باید به آنها توجهی ویژه داشته باشیم تا با همت همه فعالین اقتصادی و یک برنامه‌ریزی اصولی و مدون از تنگناهای اقتصادی کنونی و تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی، و شرایط فعلی کرونایی به سلامت عبور کنیم.

سند رونق و جهش تولید اصناف در پایان گفت: اصناف در همه ادوار به عنوان وسیع‌ترین بخش اقتصادی نقش موثر و تاثیرگذاری در کشور داشته و باید از پتانسیل عظیم آنها برای بهبود کسب و کار و اشتغال استفاده بهینه کرد.