در گفت‌و‌گو با مدیران عامل سازمان‌های مناطق آزاد کیش و قشم مطرح شد:

ترسیم افق‌های جدید صنعت پتروشیمی در مناطق آزاد قشم و کیش

صنعت پتروشیمی ‌ازجمله صنایع اصلی کشور است که در خلق ارزش افزوده در منابع نفت و گاز تاثیری بی‌چون و چرا دارد؛ صنعتی که در چهار دهه گذشته تحولات اساسی به خود دیده و به دستاوردهای بزرگی رسیده است. این صنعت اشتغال‌زا که موتور محرکه اقتصاد در حال توسعه ایران است، در صادرات غیرنفتی نقش اول را ایفا می‌کند و بند ناف سایر بخش‌های صنعتی کشور به همین بخش متصل است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، لذا باید تاکید داشت که صنعت پتروشیمی مهم‌ترین صنعت داخلی است و می‌تواند برای کشور ارزآوری بالایی داشته باشد. با توجه به اهمیت این صنعت برخی از مناطق آزاد کشور همچون کیش و قشم عزم خود را برای اختصاص سهم شایسته‌تری از این صنعت در منطقه جزم کرده‌اند و به برگزاری همایش، نمایشگاه و وبینار دست زدند. این همایش‌ها همزمان با سال جهش تولید، با هدف ایجاد ترغیب ملی برای اتکا افزون‌تر به دانش مهندسی و توان اجرایی کارشناسان و متخصصان کشور، پیشبرد سریع‌تر امور و فعالیت‌های توسعه در مناطق کیش و قشم طراحی شده بود.

با توجه به موقعیت جغرافیایی استراتژیک جزیره قشم در خلیج فارس و دسترسی به آب‌های آزاد و معافیت‌های گمرکی و مالیاتی، قشم آماده تبدیل شدن به هاب نفت، گاز و پتروشیمی در آینده نزدیک است و از طرفی کیش نیز می‌تواند منشا تحولات گسترده‌ای در حوزه پتروشیمی در کشور شود‌.

اما ۲۱ و ۲۲بهمن‌ماه بود که سومین همایش تخصصی فرصت‌های سرمایه‌گذاری قشم در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی با حضور مقامات و مسئولان و صاحب نظران برگزار شده بود. در این همایش دو روزه، مسئولان مربوطه با محوریت معرفی طرح‌های هاب نفت، گاز و پتروشیمی منطقه آزاد قشم، ارائه راهکارهای تامین مالی در شرایط تحریم، بهره‌مندی از شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور جهت تامین دانش فنی مورد نیاز و استفاده از توان ساخت داخل برای تامین تجهیزات طرح‌های مذکور و همچنین بررسی چالش‌های اجرایی طرح‌های حوزه نفت، گاز ، پتروشیمی و انرژی قشم سخنرانی کردند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم سیاست و برنامه راهبردی سازمان متبوع خود را را تسهیل در جهت جذب و سرمایه‌گذاری خارجی و بخش خصوصی با هدف تبدیل کردن این جزیره به هاب و کانون انرژی در کشور و منطقه دانست.

طبق گفته‌های حمیدرضا مومنی جزیره قشم با وسعت ۱۵۰۰کیلومتر مربع و وجود ۱۷میدان نفت و گاز، یکی از نقاط استراتژیک کشور است که با آغاز مراحل بهره‌برداری و توسعه مخازن ذخیره‌سازی نفت خام و فرآورده‌‌های نفتی‌، ظرفیت تبدیل شدن به یکی از قطب‌های اصلی انرژی در کشور را داراست.

طبق اظهارات مقامات مسئول منطقه آزاد قشم، فاز نخست پالایشگاه نفت فوق سنگین متعلق به شرکت بهین پالایش با ظرفیت فرآورش روزانه ۳۵هزار بشکه نفت فوق سنگین به بهره‌برداری رسیده و همزمان عملیات اجرایی فاز دوم آن آغاز شده و تا سال آینده ظرفیت این مجموعه به ۷۰هزار بشکه خواهد رسید. همچنین مجتمع یوتیلیتی شرکت قشم مولد با هدف تامین نیازهای پالایشگاه نفت فوق سنگین و ارائه سرویس‌های جانبی آب، برق، بخار، نیز به بهره‌برداری رسیده و به زودی اسکله نفتی حرا با ظرفیت ۱۴٫۵میلیون تن نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

لازم به ذکر است، در حال حاضر بیش از ۲٫۳میلیون بشکه ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در قشم به بهره‌برداری رسیده و عملیات توسعه آن تا سقف ۳۰میلیون بشکه ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در این جزیره توسط بخش خصوصی آغاز شده است.

طبق گفته‌های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، این جزیره برای توسعه بانکرینگ و سوخت‌رسانی دریایی به کشتی‌ها و شناورهای عبوری از تنگه هرمز، دارای موقعیتی استراتژیک است و با توجه به ظرفیت‌های موجود، در آینده‌ای نزدیک می‌تواند به ایفای نقش راهبردی در منطقه بپردازد.

اما دومین نمایشگاه و همایش تخصصی «حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی در جزیره کیش» نیز یک هفته بعد از همایش تخصصی قشم برگزار شد. در این نمایشگاه و همایش تخصصی که از ۲۷ تا ۲۹بهمن‌ماه در مرکز نمایشگاه‌ها و مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش برگزار گردید، نشست‌های متعدد تخصصی و همایش جانبی در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش با محوریت معرفی محصولات ساخت داخل در صنعت پتروشیمی و تامین مالی پروژه‌های پتروشیمی و نقش بازار سرمایه در صنعت پتروشیمی برپا شد.

حمایت و بهره‌گیری حداکثری از توان داخلی در زمینه‌های مشاوره، مهندسی، تولید محصولات و خدمات، خرید حداکثری محصولات ایرانی در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، حضور پررنگ حوزه مالی و پولی جهت تامین مالی پروژه‌ها و شرکت‌ها، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، توجه به تقویت زنجیره تولید در صنعت پتروشیمی و راه‌اندازی نهضت ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، حضور بسیاری از مدیران پتروشیمی‌های سراسر کشور، جهت بازدید و مذاکره با شرکت‌ها، برنامه‌ریزی برگزاری بیش از ۳۰۰قرار ملاقات تجاری میان تولیدکنندگان داخل و مدیران مجتمع‌های پتروشیمی، رونمایی از هاب جدید پتروشیمی ایران در قالب پاویون قشم، ازجمله برنامه‌ها و ویژگی‌های عمده این رویداد مهم در جزیره کیش بود.

این نمایشگاه به همت شرکت بهاران تدبیر کیش، سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش برگزار شد و شرکت صنایع پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس، انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حامیان اصلی برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی پتروشیمی بودند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در آیین گشایش این نمایشگاه، حمایت از شرکت‌های توانمند داخلی را هدف اصلی برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی پتروشیمی عنوان کرد و تاکید داشت که این نمایشگاه فرصت مطلوبی برای هم‌افزایی دست‌اندرکاران عرصه پتروشیمی، ایجاد تعامل بانک‌ها در جهت تامین منابع مالی و تقویت زمینه تولیدات داخلی است.

طبق گفته غلامحسین مظفری، با ایجاد زیرساخت‌های لازم در کنار تجهیزات و شرایط اقلیمی این منطقه، جزیره کیش مرکزی مطلوب برای برگزاری نشست‌های تخصصی است.

وی به نقش مهم برگزاری دومین نمایشگاه صنعت پتروشیمی در جهت بومی‌سازی این صنعت در منطقه آزاد کیش اشاره داشت.

بنا به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، ایجاد دبیرخانه دائمی نمایشگاه و تشکیل کنسرسیومی از مجموعه‌های مرتبط مالی، فن آوری، تولیدکنندگان داخلی و پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس، زمینه حضور شرکت‌های بزرگ و توانمند را در این منطقه فراهم می‌کند.

به هر حال با فاصله یک هفته، دو نمایشگاه و همایش درخصوص صنعت پتروشیمی کیش و قشم برگزار شد؛ اما منطقه آزاد کیش به دنبال آن است که شرکت‌های دانش‌بنیان را گردهم آورده و تجهیزات پتروشیمی و دستگاه‌های مربوط به این صنعت را با همراهی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی بسازد؛ اقدامی که می‌تواند گام مهم در حمایت از تولیدات داخلی و توسعه صنایع پتروشیمی محسوب شود.

باید تاکید داشت که حضور شرکت‌های پشتیبانی صنایع نفت کشور در جزیره کیش و وجود هتل‌های خوب و فضاهای آموزش مورد نیاز شرکت‌ها به صورت همزمان در کنار مرکز نوآوری کیش، فرصتی را فراهم کرده که این جزیره نقشی موثری در توسعه آبادانی کشور به ویژه در حوزه‌های دانش‌بنیان ایفا کند.

از سوی دیگر، قشم نیز به دنبال آن است که به هاب پتروشیمی در منطقه تبدیل شود.

لذا دو منطقه آزاد قشم و کیش می‌توانند با هم‌افزایی یکدیگر، صنعت پتروشیمی کشور را تکان دهند و ارتقای سهم پتروشیمی‌ در اقتصاد ملی و حضوری قوی‌تر ایران در بازارهای جهانی را رقم زنند.

لازم به ذکر است، یکی از اتفاقات خوب حوزه پتروشیمی ‌در ۱۰سال اخیر، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی جهت بومی‌سازی فناوری‌های نوین بوده که قطعا این اتفاق یک افتخار محسوب می‌شود. بدین ترتیب امید است با توسعه بازار، تولیدات کشورمان متنوع‌تر شود و این اتفاق در صنایع بالادستی نیز رخ دهد.

اما با توجه به اهمیت انکارناپذیر صنعت پتروشیمی‌ در توسعه پایدار و مزایای متعدد این صنعت برای شکوفایی و رشد اقتصادی کشور با مدیران عامل سازمان‌های مناطق آزاد کیش و قشم پس از برگزاری همایش و نمایشگاه‌های تخصصی دو منطقه ظرف دو هفته به گفت‌و‌گو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش:

استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان کیش در صنعت پتروشیمی

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در گفت‌وگو با نشریه، درخصوص اقدامات انجام شده در صنعت پتروشیمی گفت؛ راجع به کیش و اتفاقاتی که در حوزه انرژی افتاده است‌.

‎غلامحسین مظفری در این گفت‌وگو تاکید کرد: در روزهای پایانی بهمن‌ماه سال گذشته، جزیره زیبای کیش میزبان طیف وسیعی از فعالان و دست‌اندرکاران صنعت پتروشیمی کشور بود. در این رویداد که تحت عنوان «حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی» برگزار شد، ده‌ها توافق‌نامه میان شرکت‌های دانش‌بنیان و سازنده تجهیزات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با شرکت‌های تولیدکننده محصولات پتروشیمی منعقد گردید تا بومی‌سازی محصولات و فرآیندهای این صنعت رشد بیشتری کند.

‎وی ادامه داد: برگزاری نخستین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان منطقه آزاد کیش، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، انجمن تولیدکنندگان صنعت نفت و فعالان بازار پول و سرمایه، یکی از اقدامات موثر برای حمایت از تولید داخلی و استفاده حداکثری از توان شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات صنعت پتروشیمی به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان بود که به اذعان بررسی‌های دقیق و پس از گذشت یک سال، برکات و دستاوردهایش را به عینه می‌توان به تماشا نشست.

‎رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت: حضور بیش از ۱۶۰شرکت داخلی در مساحتی به وسعت ۲۱هزار مترمربع، برگزاری ۱۷نشست تخصصی با حضور مسئولان و دست‌اندرکاران هلدینگ خلیج فارس، مسئولان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازندگان تجهیزات صنعت پتروشیمی و شرکت‌های نوآور و دانش بنیان، برگزاری بیش از ۴۰۰جلسه از پیش هماهنگ شده بین مشارکت‌کنندگان و در نهایت عقد ۲۴تفاهم‌نامه که عمده آنها به مرحله اجرا و تحویل سفارش مورد نظر رسید، بخشی از دستاوردهای این رویداد بزرگ در سال گذشته بود. لازم به ذکر است، در برگزاری ۱۷نشست تخصصی و فنی که با حضور کلیه عناصر فعال در زیست‌بوم پتروشیمی، فعالان سرمایه‌گذاری، نهادهای پولی و مالی برگزار شد، عزم راسخ و اراده‌ای امیدوارکننده برای ترسیم آینده این صنعت عظیم رقم خورد و به یاری خداوند در رویداد امسال، بسط و توسعه بیشتری خواهد یافت.

مظفری ادامه داد: یکی دیگر از دستاوردهای رویداد نخست، امضای تفاهم‌نامه پنج‌جانبه حمایت از شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی بود که با هدف فراهم‌سازی زمینه مناسب در راستای رشد و توسعه فعالیت‌های صنعتی دانش‌بنیان حوزه نفت، گاز و پتروشیمی با اتکاء به دانش بومی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه آزاد کیش، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بانک صادرات ایران و انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت به امضاء رسید.

‎وی خاطرنشان کرد: فراهم‌سازی زمینه مناسب برای حضور هرچه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان، ارائه تسهیلات ویژه توسط سازمان منطقه آزاد کیش در این حوزه و تامین مالی سازندگان تجهیزات حوزه نفت، گاز و پتروشیمی توسط بانک صادرات، از مهم‌ترین مفاد این تفاهم‌نامه بود که براساس آن سازندگان با تسهیلات دریافتی می‌توانند در جزیره کیش، علاوه بر شرکت، کارخانه تولیدی نیز در جزیره راه‌اندازی کنند. در بخش دیگری از این تفاهم‌نامه، مبلغ ۲۵میلیارد ریال برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان داخلی تجهیزات حوزه پتروشیمی، تسهیلات در نظر گرفته شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اذعان داشت: تاسیس دبیرخانه دائمی نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی نیز، از دیگر اتفاقات ارزنده رویداد سال گذشته بود. تاسیس این دبیرخانه به منظور استمرار فعالیت‌ها، تداوم ارتباطات ایجاد شده بین مشارکت‌کنندگان و پیگیری تفاهم‌نامه‌های منعقد شده صورت گرفت.

‎مظفری گفت: برای سازمان منطقه آزاد کیش این افتخار کافی است که بر‌اساس ارزیابی‌های به عمل آمده دقیق، این رویداد ملی توانست تا حد قابل قبولی به اهداف مورد‌نظر ازجمله تقویت توان داخلی در صنعت پتروشیمی، کاهش وابستگی به نمونه‌های خارجی، رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه انرژی، تعامل بین فعالان صنعت، کمک به تامین مالی طرح‌های بزرگ پتروشیمی در صنایع بالادستی و پایین‌دستی، گسترش همکاری‌ها و ارتباطات و از همه مهم‌تر ایجاد روحیه و انگیزه در بدنه صنعت پتروشیمی برای تحقق افق‌های بزرگ در جهش دوم و سوم پتروشیمی، دست یابد.

‎وی افزود: امسال در ادامه سلسله نامگذاری سال‌های قبل از سوی مقام معظم رهبری، سال «جهش تولید» نام گرفته است و با وجود تمامی شرایط سخت و دشوار حوزه اقتصادی، ظرفیت‌های خوبی برای کشور شکل گرفته است.

این مقام مسئول تاکید کرد: اطمینان دارم که در صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع پیشران کشور، ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و گام‌های بزرگی نیز در این حوزه برداشته شده است. با وجود نیروهای جوان، توانمند و برومند و شرکت‌هایی که با تلاش فراوان صاحب دانش و تجربه شدند، امکانی فراهم شده که در حوزه‌های مختلف، از این فرصت‌ها برای توسعه کشور عزیزمان استفاده نماییم‌.

‎مظفری تصریح نمود: تلاشگران پرتوان صنعت پتروشیمی، با وجود تحریم‌های ناعادلانه سال‌های اخیر، ضمن تامین نیازهای داخلی کشور، حضور موثری در بازارهای صادراتی و تامین ارز سامانه نیما داشته‌اند و امید می‌رود با بهبود نسبی شرایط در آینده نزدیک، شاهد رونق روزافزون در تحقق اهداف متعالی این صنعت باشیم.

وی ادامه داد: در مسیر پیش رو، برای کاهش موانع تولید، ورود جریان‌های فناور و نوگرا جهت تسهیل فرآیند تولید و گذر از تنگناهایی که می‌توانند که فرصت‌آفرین باشند، هم‌افزایی تمامی ارکان مرتبط در ساختار اجرایی دولت و سایر دستگاه‌های ذیربط مورد تاکید قرار گرفته است. صنعت پتروشیمی عمده‌ترین صادرات غیرنفتی کشور را در برگرفته و به عنوان مسیری مطمئن جهت سرمایه‌گذاری، خلق ثروت و فراهم آوردن زمینه‌های انتقال دانش و فناوری های نوین تلقی می‌گردد. بدون تردید تبادل نظر، انتقال تجربیات و هم‌افزایی متخصصان، صنعتگران، تولیدکنندگان در چنین رویدادهایی می‌تواند زمینه مناسبی را برای رشد و توسعه هرچه بیشتر این صنعت فراهم نماید.

‎مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اظهار کرد: بسیار مایه خرسندی است که اعلام کنم جزیره کیش که شاید در ذهن خیلی از هموطنان عزیزمان یک جزیره با رویکرد گردشگری نقش بسته است، به بخش مهمی از پشتیبانی حوزه نفت، گاز و پتروشیمی کشور در کیش مستقر است که این رخداد به این صنعت کمک شایانی می‌کند. حضور ده‌ها شرکت پشتیبانی نفت، گاز و پتروشیمی در جزیره کیش و ایجاد فضاهای تحقیق و توسعه مورد نیاز شرکت‌ها به صورت همزمان در مرکز نوآوری کیش که با کمک و تلاش معاونت علمی ریاست جمهوری و توسط سازمان منطقه آزاد کیش به بهره‌برداری رسیده، یکی از بزرگترین و بهترین‌های کشور است که فرصتی را فراهم کرد که این جزیره نقشی موثری در توسعه آبادانی کشور به ویژه در حوزه‌های دانش‌بنیان ایفا کند.

‎مظفری تاکید کرد: پیشنهاد ما به شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنایع پتروشیمی این است که از فرصت استقرار در مرکز نوآوری استفاده کنند تا شاهد اتفاقات خوبی با کمک همه عزیزان دست‌اندرکار صنایع پتروشیمی در جزیره باشیم. همچنین امیدوارم این همایش، گام بلندی برای توسعه صنایع پتروشیمی ساخت داخل و همچنین رونق اقتصاد کشور باشد.

‎وی گفت: برپایی دومین نمایشگاه و همایش ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، در شرایطی که ایران عزیز ما از یکسو در سخت‌ترین دوران تحریمی خود قرار دارد و از سوی دیگر همچنان با  شیوع و همه‌گیری کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، با لحاظ تمامی جنبه‌ها و ضوابط قانونی و رعایت بهداشت و سلامت عمومی با هدف تجلی توانمندی‌های به دست آمده که ناشی از عزم ملی و همه‌جانبه دست‌اندرکاران است، به صورت فیزیکی و آنلاین برپا شده است تا اخبار خوشی را از این حوزه به سمع و نظر افکار عمومی برساند.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش بیان کرد: سال گذشته در سخنان متولیان امر به این موضوع اشاره شد که حدود ۷۵درصد تجهیزات پتروشیمی در کشور قابل ساخت است. امیدوارم که پس از یک سال، به این خبر خوش برسیم که درصدی قابل قبول بر میزان توانایی داخل و کاهش اتکا به خارج از کشور افزوده شده است. از همه سازمان‌ها، نهادها و مجموعه‌هایی که در شکل گیری این رخداد تاثیرگذار و دستاوردهای آن، مشارکت داشته‌اند، کمال قدردانی و سپاسگزاری را دارم. سازمان منطقه آزاد کیش با ایجاد دبیرخانه دائمی نمایشگاه‌ها و همایش‌ها، زمینه رشد کمی و کیفی نشست‌های تخصصی در این منطقه را فراهم کرده است‌.

این مقام مسئول، هدف اصلی برگزاری این همایش و نمایشگاه که هفته پیش با حضور مدیران و متخصص برگزار شد را حمایت از شرکت‌های توانمند داخلی دانست و اظهار نمود: در واقع با ایجاد زیرساخت‌های لازم، تجهیزات و شرایط اقلیمی این منطقه، جزیره کیش به مرکزی مطلوب برای برگزاری نشست‌های تخصصی تبدیل شده است.

مظفری تاکید کرد: برگزاری دومین نمایشگاه صنعت پتروشیمی در جهت  بومی‌سازی این صنعت در منطقه آزاد کیش، ایفای نقش مهمی است. ایجاد دبیرخانه دائمی نمایشگاه و تشکیل کنسرسیومی از مجموعه‌های مرتبط مالی، فن‌آوری، تولیدکنندگان داخلی و پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس، زمینه حضور شرکت‌های بزرگ و توانمند را در این منطقه فراهم می‌کند. در این نمایشگاه چهار بانک اصلی کشور و پتروشیمی‌های حضور داشتند. صنعت پتروشیمی مهم‌ترین صنعت داخلی است که برای کشور ارزآوری بالایی دارد، ما نیز برای اختصاص سهم شایسته‌تری از این صنعت در منطقه تلاش می‌کنیم. دومین نمایشگاه صنعت پتروشیمی در حالی  با حضور گسترده شرکت‌های توانمند داخلی در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی کیش برگزار گردید که در سال گذشته دستاوردهای خوبی از برگزاری این نمایشگاه در جزیره کیش حاصل شده بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه بیش از ۱۲۰۰میلیارد تومان قراردادهای اجرایی و ۲۰تفاهم‌نامه از سال گذشته در این نمایشگاه به امضاء رسیده و امسال این تعداد از تفاهم‌نامه‌ها به ۷۲تفاهم‌نامه افزایش یافته است. البته لازم به ذکر است، دومین نمایشگاه صنعت پتروشیمی با نظارت دقیق و گسترده در زمینه رعایت دقیق ضوابط بهداشتی برگزارشد تا مشکلی از جهت شیوع دوباره کرونا ایجاد نشود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش خاطرنشان کرد: در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری و همسو با شعار سال «جهش تولید»، حمایت از تولیدکنندگان داخلی در دستورکار سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته است. با فراهم کردن شرایط استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در مرکز نوآوری کیش، امیدواریم جزیره کیش بستر مناسبی برای ایجاد چنین نشست‌های تخصصی باشد که منشا تحولات گسترده‌ای در تولید داخلی باشد.

مظفری گفت: نکته مهم آنکه در سال‌های گذشته کیش به عنوان هاب منطقه لجستیکی به صنایع نفت و گاز کشور تبدیل شده و اکنون این جزیره، پشتیبانی کننده اصلی صنعت نفت و گاز کشور در حوزه‌های فنی و پشتیبانی است. اهمیت فعالیت سایت‌های هلیکوپتری در توسعه خدمات پشتیبانی حوزه نفت و گاز بسیار مهم است و برای این منظور، نخستین هلی‌پورت کشور در جزیره کیش امسال به بهره‌برداری رسید. این هلی‌پورت در شهریور‌ماه امسال با هدف پشتیبانی از اسکله‌ها و صنایع نفت و گاز مستقر در خلیج فارس در جزیره کیش آغاز به کارکرد. شرکت‌هایی که در جزیره کیش برای پشتیبانی از صنایع نفت و گاز فعالیت می‌کنند، شرکت‌های توانمندی در حوزه دانش فنی و تجهیزات هستند.

وی تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه صنعت پتروشیمی کیش، الگویی موفق در سطح کشور است که باید این مدل را به سایر بخش‌های اقتصادی تعمیم داد و از آن بهره گرفت. زیرساخت‌ها و امکانات این منطقه نیز زمینه‌ساز برگزاری رویدادهای موفق و ارزشمندی ازجمله در حوزه‌های صنعت فولاد، صنعت ساختمان و نفت و گاز است. در جزیره کیش با برنامه‌ریزی راهبردی بلندمدت؛ سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در حوزه‌های مختلف انجام شده است. با ایجاد زیرساخت‌های اصلی از نظر اقامتی و نیز مکان برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌های ملی و تاثیرگذار، این منطقه بستر و زمینه‌ساز برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌های بزرگ است. بر این اساس، فرصت‌های بسیاری زیادی برای برگزاری نشست‌های تخصصی و کارشناسی در جزیره کیش فراهم شده است. با استقبال گسترده متخصصان فنی و کارشناسان مجرب صنعت پتروشیمی، در این نمایشگاه شاهد به امضا رسیدن بیش از ۷۲تفاهم‌نامه و قرارداد در زمینه‌های مختلف بودیم. با ایجاد دبیرخانه دائمی نمایشگاه‌ها و همایش‌ها در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی کیش؛ تجربه بسیار خوب و موفقی درخصوص تعامل میان سازندگان داخلی و مصرف‌کنندگان صنعت پتروشیمی، بانک‌های مطرح کشور، معاونت علمی ریاست جمهوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در این رویداد مهم و ارزشمند رقم خورد. هدف اصلی تمام فعالیت‌های صنعتی و غیرصنعتی کیش، تحقق یافتن شعار سال «جهش تولید» است. با توجه به تاکید مقام معظم رهبری برای رونق اقتصادی و تولید؛ برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت پتروشیمی و همایش‌های تخصصی، یکی از اقدامات مهم در راستای شعار سال بود.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش افزود: ‌بیش از ۴هزار میلیارد تومان حجم ریالی قرارداد و ساخت دو طرح بسیار بزرگ و مجموعه پتروشیمی صد در صد داخلی که بیش از ۳میلیارد یورو سرمایه‌گذاری شده است، یکی از اتفاقات خوب این رویداد بود. خوشبختانه در سطح کشور برای ساخت از توان خوب داخلی و فناوری پیشرفته صنایع پتروشیمی برخورداریم که نه تنها می‌تواند نیازهای کشور را برطرف کند، بلکه می‌تواند این دانش فنی و محصولات تولیدی را به سایر کشورها عرضه نماید. این آمادگی برای سازندگان و تولیدکنندگان در سطح کشور ایجاد شده و علاوه بر نیازهای داخلی می‌توانند در بازار‌های بین‌المللی نیز فعالیت داشته باشند.

مظفری گفت: در جزیره کیش علاوه بر اقدامات توسعه‌ای در حوزه‌های گردشگری، سرمایه‌گذاری، نفت و گاز، گام‌های موثری برداشته شده است؛ ضمن اینکه جزیره کیش به عنوان  پشتیبان اصلی این صنایع در حوزه‌های لجستیکی و خدمات دانش‌های فنی و مهندسی می‌تواند به کشورهای همسایه خدمات شایسته‌ای ارائه دهد.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر که باید به آن اشاره کنم، آن است که اجرای طرح‌های بزرگ حاصل هم‌افزایی بخش خصوصی با سازمان منطقه آزاد کیش بوده و بخش خصوصی توانمند و مجرب در تصمیم‌گیری‌های سازمان، راهگشای اجرای طرح‌های بزرگ این منطقه است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: بنده در مجمع توسعه و نوآوری سازندگان کیش نیز این سخنان را مطرح کردم و اشاره نمودم که ارائه پیشنهادات و ایده‌های نوآورانه از سوی فعالان بخش خصوصی، در تصمیم‌گیری‌های سازمان منطقه آزاد کیش مهم و مثبت است. بخش خصوصی به عنوان مشاور مجرب در کنار سازمان منطقه آزاد کیش در ارائه خدمات باکیفیت و حفظ برند کیش نقش موثری ایفا می‌کند. با ارائه پیشنهادات و ایده‌های نوآورانه بخش خصوصی کیش می‌توانیم طرح‌های بزرگ را در این منطقه اجرا کنیم.

مظفری اظهار داشت: جزیره کیش از ویژگی‌های خاص و ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه‌های اقتصادی، عمرانی، گردشگری، فرهنگی و هنری برخوردار است. سازمان منطقه آزاد کیش با ایجاد زیرساخت‌های لازم و فراهم کردن شرایط ایده‌آل برای فعالان بخش خصوصی، از ارائه ایده‌های نو و طرح‌های بزرگ اقتصادی استقبال می‌کند. ما باید طراحی و اجرای طرح‌های بزرگ بخش خصوصی کیش را به عنوان سرمایه اصلی کشور تلقی کنیم. توسعه ساختار اداری سازمان منطقه آزاد کیش در کنار هم‌افزایی و همراهی بخش خصوصی موجب اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی و گردشگری در این منطقه خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: بهره‌گیری از تجارب بخش خصوصی در اصلاح شیوه‌نامه‌های منطقه آزاد کیش نیز یک اقدام ارزشمند در این منطقه است. هنر مجموعه بخش خصوصی و سازمان منطقه آزاد کیش داشتن گوش شنوا و چشم بینا است تا تمام موضوعات و مشکلات پیش رو شناسایی و برای برطرف کردن آن راهکارهای جدید ارائه کند. نتیجه هم‌افزایی و هم‌فکری بخش خصوصی با سازمان منطقه آزاد کیش و استفاده از فرصت‌های ایجاد شده در این منطقه، توسعه و پیشرفت جزیره کیش است. برای اجرای طرح‌های نوآورانه هیچ محدودیتی وجود ندارد و با طراحی کاربری‌ها می‌توانیم به توسعه این منطقه کمک کنیم و بهترین خدمات را به گردشگران ارائه دهیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش بیان کرد: حمایت و بهره‌گیری حداکثری از توان داخلی در زمینه‌های مشاوره، مهندسی، تولید محصولات و خدمات، خرید حداکثری محصولات ایرانی در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، حضور پررنگ حوزه مالی و پولی جهت تامین مالی پروژه‌ها و شرکت ها، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، توجه به تقویت زنجیره تولید در صنعت پتروشیمی و راه‌اندازی نهضت ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، برنامه‌ریزی برگزاری بیش از ۳۰۰قرار ملاقات تجاری میان تولیدکنندگان داخل و مدیران مجتمع‌های پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس و رونمایی از هاب جدید پتروشیمی ایران در قالب پاویون قشم، ازجمله برنامه‌ها و ویژگی‌های عمده این رویداد مهم در جزیره کیش بود.

مظفری در بخشی از این گفت‌وگو، به استراتژی کشور درخصوص این صنعت پرداخت و اظهار نمود: به لحاظ شرایط اقلیمی که در کیش داریم، امکان کارهای فرآوری و پالایشگاهی وجود ندارد؛ ولی طبیعی است که این منطقه و ظرفیت‌هایش یک ذخیره بزرگ برای کشور محسوب می‌شود و باید برای آن طراحی و برنامه‌ریزی کرد. اما مهم‌ترین ویژگی‌هایی که داریم این است که کیش یک بستر مناسب برای اتفاقات رویدادهای ملی و بین‌المللی است و به تعبیری پایگاه بسیار خوبی است برای آنکه حلقه اتصال باشد.

وی تاکید کرد: پیشنهاد اولیه این نمایشگاه از خود سازمان و نشست‌هایی که با آقای ربیعی (مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس) داشتیم  بوده؛ در مرحله بعد نیز انجمن سازندگان و البته معاونت علمی و سیستم مالی و پولی کشور هم به میدان آمدند. واقعیت این است که اول این احساس نبود که این نمایشگاه مشترک برگزار شود، البته به حق بگوییم که آقای ربیعی به عنوان مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس این باور و اعتقاد را داشت و ما هم طبیعتا از این فرصت استفاده و خواهش کردیم که این کار مشترک انجام شود و در جلسه افطاری سال قبل هم بنده پیشنهاد دادم که دبیرخانه دائمی‌اش را راه بیندازیم؛ نه اینکه این دبیرخانه فقط روی نمایشگاه و همایش کار کند، بلکه بررسی‌هایی صورت بگیرد که چه کارهایی می‌شود انجام داد. در نهایت کنسرسیوم پنجگانه، محصول شکل‌گیری این دبیرخانه بود‌.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش تصریح نمود: استمرار جلسات و پیگیری‌های جدی، نتایج ملموسی را در این حوزه به همراه داشت و امید می‌رود بتوانیم گام‌های موثری در زمینه استفاده از ظرفیت‌های این منطقه در جهت رشد صنعت پتروشیمی برداریم.

مظفری افزود: به هر حال  این با پنج ضلع یک کنسرسیوم تشکیل و تفاهم‌نامه‌ای امضاء شد‌. طبیعتا از مرحله صرفا نمایشگاه و دید و بازدید به سمتی رفت که مرتب جلسات برگزار شد و هر کسی هر موضوعی داشت، مطرح می‌کرد. بیشتر اظهارات هم حول این محور بود که توانی که در داخل وجود دارد احیا و لینک بین سازندگان و مصرف‌کنندگان که پتروشیمی‌ها هستند، برقرار شود. بازدیدهای خوبی هم صورت گرفت و بنده در این فاصله سه بازدید رفتم و به هر حال برای خودم هم موثر بود. البته به لحاظ کاری خیلی به صورت مستقیم ارتباطی با بنده نداشت، اما به دلیل تعهدی که داشتم و به جهت اینکه دبیرخانه فعال شود و این بازدیدها صورت بگیرد جلسات مختلفی در دفتر ما در تهران برگزار گردید، لذا چهار ضلع دیگر که عرض کردم، محصولش این شد که بنا به فرض اگر سال قبل ۵۰۰میلیارد تومان قرارداد اجرایی داشتیم، امسال به ۴هزار و دویست میلیارد رسیده است.

وی تاکید کرد: امسال تفاهم‌نامه‌هایی برای دوتا از پروژه‌های بزرگ در عسلویه و ماهشهر که یکی ۲٫۷میلیارد دلار و دیگری ۳میلیارد دلار که در قالب کنسرسیوم تامین مالی می‌کنند، اجرایی شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اضافه کرد: امسال به جای یکی از بانک‌هایی که سال قبل به میدان آمدند، چهار بانک اصلی وارد شدند و همه تعهد پذیرفتند و این نشان می‌دهد که ما اگر به ظرفیت‌هایی که در داخل کشور داریم توجه کنیم و به آن باور و اعتقاد داشته باشیم و همت و تلاش و پیگیری مستمر صورت بگیرد، حتما به نتیجه مثمرثمر می‌رسیم.

مظفری ادامه داد: به هر حال امکاناتی که داریم کم نیست، اینکه در پتروشیمی مطابق تفاهم‌هایی که امسال صورت گرفت ساخت داخل را به ۸۵درصد برسانیم خیلی فرصت خوبی است؛ البته مابقی‌اش را هم نه اینکه امکانش نباشد، بلکه اقتصادی نیست که همه محصولات تولید داخل باشد.

وی اظهار کرد: می‌توان ادعا کرد که اکنون دوستان می‌توانند پالایشگاه کاملا ایرانی احداث کنند و این اتفاق بزرگی است‌. اینکه ما به عنوان منطقه آزاد نقش و سهم‌مان در این اتفاقات چه می‌تواند باشد، مهمترین‌اش این است که ما یک بستر بزرگی برای تمامی این اتفاقات داریم. یکی از پیشنهادهایی که می‌توان طرح کرد این است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ خارجی که در داخل محدودیت دارند و وارد کردن کالاهایشان دچار بحث‌هایی به لحاظ فنی است و به خاطر وجود تحریم‌ها شرایط لازم را ندارند، ما به آنها امکانات لازم را در مناطق آزاد بدهیم تا شرایط برای تولید داخل و هم صادرات خارجی فراهم شود و البته که این آمادگی وجود دارد‌.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش گفت: ما جزایر خوبی در خلیج فارس داریم که می‌توانند بستر این اتفاقات باشد‌. بعد از برگزاری نمایشگاه بحث‌هایی مطرح شد یک بخش از این ایده‌ها این بود که یکی از جزایرمان را برای ۵۰شرکت بزرگ دنیا که برای صنایع مختلف کار می‌کنند، صنعتی نماییم. مثلا برای جزیره فارور کوچک‌ که بیش از هزار هکتار زمین دارد، این موضوع را تعریف کنیم و بگوییم مثلا از این هزار هکتار، ۷۰۰هکتار، بیست قطعه ۳۰هکتاری تقسیم شود تا شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در آن تولید کنند و یک بخش از تجار با توجه به شرایطی که وجود دارد فعالیت کنند در واقع هم تامین کننده نیازهای داخل باشند و هم کالا را به منطقه بفرستند.

مظفری اذعان داشت: به هر حال یکی از بزرگترین مناطق نفت و گاز دنیا، خلیج فارس و دریای عمان است و می‌توان یک قسمتی را برای این اتفاق قرار دهیم؛ چراکه این موضوع می‌تواند جهشی ایجاد کند. مثلا در کنار جزیره قشم، جزیره هنگام وجود دارد که ویژگی‌های خاصی دارد، مثل هندورابی که در بحث گردشگری به آن توجه می‌شود. لذا می‌خواهم بگویم توان در داخل کشور بالاست و به نظر می‌رسد که می‌توانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم و فراتر از بحثی که امور جاری است به این نکات هم توجه نماییم.

وی ادامه داد: دستاوردهای این همایش و نمایشگاه باید در خود برگزاری این نوع مراسم‌ها هم باشد، یعنی باید الگویی برای نمایشگاه‌های دیگر باشند‌. این نمایشگاه‌‌ها دستاوردهایی که مثلا در حوزه‌های پتروشیمی، ساخت داخل، ارتباطاتشان با سازندگان دارد، تعمیم دهند. اگر اتفاق خوبی وجود دارد، خود برگزارکنندگان این نمایشگاه‌ها و همایش‌های تخصصی در طول یکسال با هم جلساتی بگذارند، تفاهم و پیش‌بینی کنند‌، بازدید مشترک انجام دادند، پیش‌نویس قراردادها را بیاورند و نهایت تفاهم کنند و بعد تفاهم‌نامه‌ها بلافاصله به مرحله اجرا برسند‌.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرد: مثلا در نمایشگاه فولاد، صنایع ساختمانی، صنایع دریایی و هر نمایشگاه دیگری که برگزار می‌شود، ابتدا باید خروجی‌اش برای برگزارکننده‌ها مهم باشد‌.

مظفری افزود: یکی از بحث‌هایی که در کیش برای برگزاری نمایشگاه داریم و با تهران هم متفاوت است، این نکته مهم است که کیش می‌تواند این فرصت را به خوبی ایجاد کند که وقتی نمایشگاهی برگزار می‌شود، کسانی به اینجا می‌آیند که کار تخصصی در نمایشگاه انجام دهند، صرفا از متخصصین و افراد مرتبط با نمایشگاه هستند؛ این در حالی است که در شهرهای بزرگ بسیاری از افراد برای تفریح به نمایشگاه می‌روند؛ البته این بد نیست، ولی مثلا نمایشگاه نفت و گاز و پتروشیمی شاید در این شرایط بیست درصد جمعیتش از متخصصین و هشتاد درصد عموم مردم باشند. البته طبیعی است که آنها حق دارند که نمایشگاه را ببینند، اما به نظرم نمایشگاه‌های تخصصی فرق دارد. نمایشگاه‌های کتاب، پوشاک، لوازم خانگی و… به گونه‌ای است که مردم عادی حضور پیدا می‌کنند، ولی نمایشگاه‌های تخصصی را باید در جایی برگزار و امکانی را فراهم کنیم که صرفا نمایشگاه‌های تخصصی در آن برگزار شود و افراد متخصص به آنجا بیایند. لذا اگر ۲۰۰شرکت می‌آیند، طبیعی است که در شرایط سخت کرونایی متخصصین امر بیایند و مردم گرفتار آن نشوند. به هر حال این فرصتی است که با توجه به بستری که کیش دارد، می‌توان به آن فکر کرد‌.

وی در ادامه درخصوص نگرانی زیست محیطی از این جهت که دو جزیره به سمت تولیدی نروند که محیط زیست از بین برود، تصریح کرد:‌ کیش قطعا امکان تولید در این حوزه‌ها را ندارد. برای صنایعی که در کیش وجود دارند، استانداردهایی تعیین شده است، از این جهت که حتما باید صنایع پاک و غیرآلاینده باشند؛ لذا اصلا آثار زیست محیطی ندارند‌.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرد: برای راه افتادن صنعت در کیش، حتما نظر محیط زیست گرفته می‌شود. کیش به لحاظ ظرفیت سرزمینی، امکان اینکه صنایع بزرگ ایجاد کند را ندارد. بیشتر صنایعی که حجم کارشان به لحاظ فیزیکی زیاد نیست و شاید حجم تولیدشان ارزش بالایی داشته باشد، در کیش ایجاد می‌شوند و البته که ما بیشتر به سمت صنایع دانش‌بنیان و های‌تک می‌رویم و  قرارمان این بوده و هست.

مظفری بیان داشت: شرکت‌هایی که مساحت‌شان بیشتر از یک هکتار باشد، در کیش خیلی محدود است.

وی خاطرنشان کرد: البته این شرایط در مورد قشم متفاوت است؛ چراکه این منطقه از ۱۷کشور دنیا بزرگتر است؛ کیش ۹۰کیلومتر مربع است، کاربری و کارکردش نیز متفاوت است؛ ولی قشم را نباید محدود کنیم. به نظرم قشم یکی از پایگاه‌های بزرگ تولیدات مرتبط با صنایع پتروشیمی می‌تواند باشد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در پایان تصریح نمود: اگر پل خلیج فارس قشم به سرزمین اصلی وصل شود، فرصت بسیار مناسبی ایجاد می‌شود. ضمن اینکه ظرفیت‌هایی که وجود دارد را نباید صرفا به کارهای جزیره محدود کنیم. قشم جزیره‌ای است که از بحرین و یا چندین کشور دیگر منطقه بزرگتر است و نباید بیهوده دست و پایش را ببندیم؛ البته که موظف هستیم استانداردها و قوانین محیط زیست را رعایت کنیم و مهم‌تر اینکه مدیران مناطق آزاد خودشان را مدافع محیط زیست می‌دانند و حتما استانداردها را رعایت می‌کنند‌.

 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم:

آینده قشم؛ هاب پتروشیمی در کشور و منطقه

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نیز در گفت‌وگو با نشریه، از اقدامات انجام شده در این منطقه درخصوص پتروشیمی و انرژی گفت.

حمیدرضا مومنی اظهار داشت: طی مطالعاتی که از قبل توسط مشاوران خارجی انجام شده بوده و مطالعاتی که خودمان انجام دادیم، یکی از مزیت‌های ویژه جزیره قشم وجود ذخایر فسیلی بوده است. ۱۷میدان هیدروکربنی در اطراف و داخل قشم موجود می‌باشد که در حال حاضر یکی از آنها فعال است. ما پالایشگاهی در گورزین (یکی از روستاهای جزیره قشم) داریم که یکسری تولیدات را در آنجا انجام می‌دهیم‌.

وی ادامه داد: خروجی مطالعات مزبور این بود که اگر بتوانیم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی اقدامات و زیرساخت‌هایی را انجام دهیم، با توجه به اینکه مزیت منطقه آزاد را نیز داریم، در نتیجه می‌توان در حوزه تولید رقابتی، اثر قابل ملاحظه‌ای داشت. در واقع می‌توان کار تولید را در منطقه آزاد بهتر انجام داد و به تبع آن بحث صادرات هم انجام بگیرد.

مومنی افزود: یکی از منویات مقام معظم رهبری در مورد مناطق آزاد بحث صادرات محصولات و تولیداتی که انجام می‌شود، بوده است؛ در واقع با یک تیر چند هدف می‌توانستیم بزنیم، هم بحث توسعه را می‌توانستیم جدی بگیریم (زیرا صنایع پتروشیمی، خود محصولات اصلی یک موضوع جدی است)، ولی مهم‌تر از آن صنایع پایین‌دست و ساخت و سازهای داخلی و دانش فنی است که منتقل می‌شود‌. بنابراین چند هدف را با این موضوع می‌توانستیم محقق کنیم‌. لذا این اتفاق افتاد و مطالعات جمع‌بندی شد و سه سال است که ما کارمان را شروع و بررسی کردیم که برای آغاز چه پیش‌نیازهایی وجود دارد و چه الزاماتی باید انجام بگیرد.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: چند کار باید انجام می‌شد؛ اول اینکه باید برق و آب را تولید می‌کردیم و خوراک می‌آوردیم؛ یکی دیگر هم اینکه در بحث تامین منابع مالی یکسری اقدامات انجام می‌دادیم که اگر سرمایه‌گذاران در حوزه تولید مالی با مشکلی مواجه شدند، با توجه به ارتباطاتی که داریم و توافقاتی که با بانک‌ها می‌کنیم، بتوانیم این مشکل را مرتفع نماییم. در نهایت هم این کار صورت گرفت و اولین واحد پالایشگاهی قشم یعنی بهین پالایش یک ماه پیش راه‌اندازی شد و حداکثر تا یک ماه آینده هم تولیداتش شروع می‌شود و بحث صادرات هم انجام می‌گیرد.

وی اضافه کرد: از آن طرف احساس کردیم باید فضایی داشته باشیم که اینها در یک فضا مجتمع شوند، چراکه ما جزیره هستیم و حداکثر هزار و پانصد کیلومتر مساحت داریم. لذا به جهت تولید و قیمت تمام‌شده تولید منطقی نیست که واحدهایمان را پراکنده کنیم. بنابراین منطقه‌ای را با وسعت دوهزار و پانصد هکتار در سلخ تعیین کردیم و مطالعاتش توسط مشاور انجام گرفت و اکنون با جانمایی‌هایی که انجام شده، برای احداث پتروشیمی‌ها آماده است. پنج واحد پتروشیمی در نظر گرفتیم که در آنجا اتفاق بیفتد. دسترسی به آب و نزدیکی به انرژی از مشخصات این محدوده است؛ داشتن بندر تخصصی نیز از دیگر ویژگی‌های آن می‌باشد؛ حداکثر تا دوماه آینده این بندر با سه پست اسکله ۱۰هزار تنی، ۷۰هزار تنی و ۳۵هزار تنی به بهره‌برداری می‌رسد. بنابراین در یک فضایی توانستیم تمام پیش‌نیازها را تامین کنیم. حال سرمایه‌گذار باید فکر کند که در داخل کشور چه منطقه‌ای مزیت دارد و چه منطقه‌ای تمام این امکانات را در خود تجمیع کرده که بتواند انتخاب کند و حضور یابد؟ بنابراین ما احساس می‌کنیم در فاز اول بحث شناخت بوده و در فاز دوم بحث انجام یوتیلیتی‌ها و پیش‌نیازهای زیرساختی بوده است.

مومنی تاکید کرد: تا پایان دولت هزار و صد مگاوات برق در قشم تولید می‌کنیم که اکنون نزدیک حدود ۵۰۰مگاوات تحویل شبکه شده و آماده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصریح نمود: همچنین می‌توانیم دویست هزار مترمکعب در روز آب تولید کنیم؛ چراکه صنایع پتروشیمی صنایع آب‌بر است. آب و برق که تامین شود، بحث بخار مطرح است که خودشان بعدها در سیستم یوتیلیتی باید تامین کننده باشند. درخصوص بحث خوراک گاز طبیعی هم ۵۲میلیون مترمکعب در روز با وزارت نفت به توافق رسیده‌ایم. این موضوع در فاز اول ۲۵میلیون مترمکعب است که از طریق یک خط انتقال سی اینچ از خط هفتم سراسری بندرعباس با طول ۵۷کیلومتر به قشم می‌رسد که عملیات اجرایی آن توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) به عنوان پیمانکار شرکت ملی گاز ایران در حال احداث می‌باشد‌ که تا پایان سال۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم نهایتا یک سال دیگر این ۲۵میلیون مترمکعب به قشم بیاید و بتوانیم گاز را به محل مورد نظر وصل نماییم؛ برق هم وجود دارد، اسکله هم تا آن زمان تمام به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد. در حوزه تامین مالی نیز تفاهم‌نامه‌ای با بانک صادرات داشته‌ایم که در حال حاضر بانک‌های دیگر هم علاقه‌مند هستند که این اتفاق مشارکت داشته باشند. در فاز اول مقرر شد بیست هزار میلیارد تومان وام در اختیار متقاضیانی که ما به بانک معرفی می‌کنیم، اختصاص داده شود. بنابراین مزیت قشم در این صنعت می‌تواند خوراک، تامین اعتبارات ریالی و ارزی توسط بانک های عامل و بندر اختصاصی باشد.

مومنی گفت: اما یک موضوع خیلی مهم در این قبیل صنایع، بحث‌های محیط زیستی است. یکی از ماموریت‌های اصلی سازمان و وظیفه ملی این است که به هیچ عنوان اجازه نخواهیم دادیم صنایعی در قشم مستقر شوند که بخواهد در محیط زیست تاثیر منفی بگذارد؛ این اصل کار ما است. در حال حاضر بیش از سه یا چهار متقاضی در منطقه داریم که می‌خواهند در حوزه فولاد سرمایه‌گذاری کنند؛ اما ما اعلام کردیم اولا در فولاد باید ظرفیت برای تولید محدود باشد و دوم اینکه به سمت صنعت سبز بروند و تکنولوژی و ماشین‌آلات دست دوم نیاورند.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: قرار نیست به هر قیمتی فضای سبز و پاک جزیره قشم را فدای صنعت پتروشیمی کنیم‌. بنابراین در حوزه پتروشیمی بیشتر از ۵۰میلیون مترمکعب نمی‌توانیم واحد بیاوریم.

وی افزود: اکنون با ۵واحد مذاکرات‌مان تمام شده و ۲واحد قطعی گردیده و بقیه نیز در حال کار است. با این اوصاف ۱۲میلیون تن محصول تولید می‌شود و به تناسب تولیدی که می‌شود، صنایع پایین‌دستی توسعه پیدا می‌کند.

مومنی اظهار داشت: یکی از اهدافی که دومین نمایشگاه و همایش تخصصی «حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی در جزیره کیش» شرکت نمودیم، بحث صنایع پایین‌دستی است؛ چراکه سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان در این رویداد گردهم آمدند. بیش از ۲۰۰شرکت دانش‌بنیان در همایش کیش شرکت داشتند و هدف هم برای آن بود که قشم را معرفی کنیم و دیگران آن را بشناسند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اذعان داشت: استقبال بسیار خوبی هم از قشم شد؛ هم مدیران عاملان بانک‌ها و هم شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایران ابراز کردند که قشم در آینده به عنوان هاب پتروشیمی سوم کشور شناخته می‌شود که نه مشکلات محیط زیستی دارد و نه مشکلات صادرات و نه مشکلات اسکله؛ بلکه یک تکنولوژی روز قابل قبول با حفظ استانداردهای بین‌المللی انشاالله مستقر می‌شود‌.

وی گفت: فکر می‌کنم قشم تنها منطقه‌ای است که در کنار این اتفاقات با در نظر گرفتن مزیت‌هایی همچون معافیت بیست ساله و به دلیل اینکه جزء مناطق محروم محسوب می‌شود، تا سی درصد برای صنایع پایین‌دستی که محصولاتشان در این حوزه قرار است به کار گرفته شود، تخفیف می‌گیرند.

مومنی ادامه داد: هر چقدر دامنه ساخت داخل و تکنولوژی داخلی بیشتر شود، از این تخفیف بیشتر استفاده می‌کنند‌. ما نسبت به سرزمین اصلی بیست سال معافیت مالیاتی داریم و این عدد قابل توجه است. تخفیف گاز هم باید به آن اضافه کرد و این فرصتی است که در اختیار مناطق محروم قرار دادند که در قشم هم این اتفاق می‌افتد. اسکله تخصصی این کار را به اسم اسکله نفتی حرا داریم؛ مهم‌تر از اینها شاید تنها منطقه نفت و گاز و پتروشیمی باشیم که طرح جامع دارد. ما از ابتدا تا انتها می‌دانیم چه کار می‌خواهیم انجام دهیم. تمام طراحی‌ها به گونه‌ای شده که پشت سر هم این پروژه‌ها با صنایع پایین‌دستی و تولیدات و صادراتش بتوانند راه‌اندازی شوند و پیش‌بینی کرده‌ایم حدود ۱۳هزار میلیارد دلار مجموعه این سرمایه‌گذاری است که باید انجام گیرد‌.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: همچنین یک پالایشگاه با ظرفیت ۳۵هزار بشکه در روز محصول قیر از نفت خام فوق سنگین پیش‌راه‌اندازی شده است که آغاز عملیات اجرایی فاز دوم نیز با همین ظرفیت در حال حاضر آغاز شده است.

وی در پاسخ به این سوال که هدفگذاری صادراتی برای پتروشیمی‌های قشم چگونه است، اظهار داشت: به طور کلی برنامه ما صادرات‌محور است؛ چراکه به اندازه کافی در داخل کشور واحد داریم. به نظر می‌رسد اکنون دو مشکل عمده در حوزه پتروشیمی وجود دارد؛ یکی اینکه ما محصولات تولیدی را داریم منتها محصولات تولیدی ما بالادست است. خارجی‌ها محصولات ما را می‌گیرند و به کشورهای خودشان یا کشورهای ثالث می‌برند و به محصولات با مصرف بیشتر و مورد نیازتر تبدیل می‌کنند و با چند برابر قیمت می‌فروشند؛ در واقع ما ارزش افزوده را به سایر کشورها منتقل می‌کنیم.

مومنی افزود: اینکه ما می‌گوییم در صنایع پایین‌دستی باید فعالیت کنیم، به همین دلیل است. باید بدانیم که محصول ما به عنوان محصول نهایی تلقی نمی‌شود، ولی اگر به صنایع پایین‌دستی برود و به نهایی‌ترین محصولی که باید تولید شود، برسد؛ بنابراین آن وقت می‌توانیم محصول نهایی صادر کنیم. کل محصولاتی هدفگذاری شده در قشم صادراتی است؛ هنگامی که واحدها یکی پس از دیگری به بهره‌برداری برسند، در حوزه صادراتی می‌توانند فعالیت کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پاسخ به اینکه آیا برنامه‌ریزی برای استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه دارید، گفت: اول اینکه علاقه‌مندیم این همایش را سال آینده در قشم برگزار نماییم، اما آنچه در این همایش مورد توجه بود، این است که با تاکید مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هدف این است که‌ از پیشرفت‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه‌های مختلف داشتند خصوصا در حوزه ساخت داخل هم در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، بیشتر مورد استفاده گیرند.

وی ادامه داد: بنده فکر می‌کنم حداکثر تا هشتاد درصد این قابلیت وجود دارد که قطعات در داخل ایران ساخته شود و ماموریت بیست درصدی که حتما شرکت‌های دانش‌بنیان باید کمک کنند که این مقدار هم ساخته شود. لذا می‌توان ابراز امیدواری کرد انشاالله اگر همت و حمایت جدی از شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گیرد، حداکثر ظرف ۴ یا ۵سال آتی ما بیش از ۹۵درصد از تجهیزات حوزه پتروشیمی را در داخل می‌توانیم تولید نماییم. بنابراین یکی از هدف‌های اصلی ما، حمایت از شرکت‌های دانش بنیانی است که در حوزه پتروشیمی فعال هستند.

مومنی درخصوص اقدامات منطقه آزاد کیش در راستای پرورش شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنایع بالادستی و همکاری دوطرفه کیش و قشم اظهار نمود: اکنون کارهای مشترکی می‌توانیم در زمینه تولید میگو داشته باشیم، ما تجربه خیلی خوبی در قشم داریم؛ زیرا کیش از لحاظ فضا محدودیت‌های خاص خود را دارد؛ بنابراین می شود یک تقسیم کار کرد‌. مثلا حوزه نرم‌افزاری را کیش انجام دهد که البته این اتفاق هم افتاده است و ما واقعا استقبال می‌کنیم؛ آقای مظفری هم با دید وسیعی که دارند در این حوزه می‌توانند به ما کمک کنند و طبیعتا ما هم حوزه سخت‌افزاری را برعهده می‌گیریم.

وی تاکید کرد: بنابراین برای ما فرقی نمی‌کند که این کارها را چه کسی انجام دهد، هدفمان این است که این اقدامات در جمهوری اسلامی صورت گیرد. تولید که اتفاق بیفتد، قطعا صادرات نیز انجام می‌گیرد‌، درآمد ارزی به کشور برگردد‌، دانش فنی و ساخت داخل توسعه پیدا می‌کند. حال تقسیم کار سازمانی میان منطقه آزاد کیش و قشم می‌ماند که آن را انجام خواهیم داد. در واقع کیش می‌تواند تحقیقات و آزمایشات را انجام دهند و در قشم شرایط را برای تولید انبوه و راه‌اندازی واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی آماده کنیم؛ این همکاری و هم‌افزایی به راحتی قابل دسترسی است‌.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان بیان داشت: ما با وجود تحریم‌ها و فشارهای شدید اقتصادی مسیرمان را انتخاب کردیم‌؛ وظایف مشخص و توزیع شده و هماهنگی‌ها صورت گرفته و بدون وابستگی و اتکاء به خارج کشور، تولید استراتژیک را در داخل انجام خواهیم داد تا هم اشتغال را ایجاد نماییم و هم اینکه به ثروت کشور اضافه کنیم و بتوانیم ارزش افزوده را در داخل کشور داشته باشیم تا هم آمار صادرات را بالا ببریم و هم ارزآوری مناسب داشته باشیم. به نظر می‌رسد این اتفاق میمون در حال رخ دادن است و هر کسی که در این مسیر به ما یاری رسانده و کمک می‌کند، دستش را می‌بوسیم و امیدواریم که این اقدامات مایه سربلندی ایران اسلامی باشد‌.