طی امضای تفاهم‌نامه همکاری میان دبیرخانه شورایعالی و بیمه مرکزی صورت گرفت:

تسهیل تاسیس بیمه‌های آفشور در چارچوب قوانین مناطق آزاد

در راستای برقراری و توسعه تعاملات بیمه‌ای، ارائه راهکارهای عملیاتی و تسهیل همکاری‌های مشترک در حوزه بیمه آفشور، تفاهم‌نامه همکاری میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به امضاء رسید‌‌.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در آیین امضای این تفاهم‌نامه گفت: خوشبختانه موضوع بیمه آفشور با سرعت خوبی پیگیری شده است. سه قانون درخصوص چگونگی مدیریت مناطق آزاد وجود داشته که در رابطه با مسائل مالی و بانکی صراحت دارد. این قوانین تاکنون مغفول مانده است، اما با وجود تحریم‌های ظالمانه و مشکلاتی که برای اجرایی کردن آنها وجود دارد، روند خوبی برای تاسیس بانک و بیمه آفشور طی شده است.

سعید محمد افزود: باید فرض بر این باشد که اگر تحریم‌ها برداشته نشود، چطور از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم. از مهم‌ترین این ظرفیت‌ها، ارائه خدمات مطلوب بین‌المللی به فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران است. بانک آفشور، بیمه آفشور و بورس بین‌الملل سه نهادی هستند که ضرورت دارد هرچه سریع‌تر در مناطق آزاد شکل گیرند تا بتوان خدمات خوب آنها ارائه داد.

وی اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌های خوبی در این عرصه انجام شده است، وزیر اقتصاد نیز قول مساعد داده‌اند تا این ظرفیت‌ها هرچه سریع‌تر در مناطق آزاد ایجاد شود.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه تفاهم‌نامه مزبور، مبنای همکاری مناطق آزاد و بیمه است، تصریح کرد: در تلاش هستیم تا بیمه‌های سرزمین اصلی را به بیمه‌های آفشور متصل کنیم تا بتوانیم خدمات متنوعی به سرمایه‌گذاران ارائه دهیم.

سعید محمد ادامه داد: در نظر داریم با به‌روز‌رسانی قوانین مناطق آزاد، موانعی که در مسیر تشکیل بیمه آفشور وجود دارد را رفع و در گام بعد با جذب سرمایه معقول، فعالیت خود را در عرصه‌های بین‌المللی آغاز نماییم.

وی اظهار کرد: تسریع و تسهیل صدور پروانه‌های شرکت‌ها در مناطق آزاد اولویت ما است و مشخصا بانک آفشور نیز می‌تواند در این عرصه راهگشا باشد. این ظرفیت وجود دارد تا در کوتاه‌مدت، بیمه آفشور را در مناطق آزاد راه‌اندازی و یکی از دغدغه‌های اصلی سرمایه‌گذاران را مرتفع نماییم.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان با اشاره به مفاد تفاهم‌نامه خاطرنشان کرد: تسهیل تاسیس بیمه‌های آفشور با مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی در چارچوب مقررات مناطق آزاد، توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تجاری و همکاری‌های متقابل بیمه مرکزی و دبیرخانه شورایعالی درخصوص بیمه‌های آفشور با رعایت مقررات طرفین در زمینه ارائه خدمات مرتبط با سازمان‌های مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی پس از این تفاهم اجرایی می‌شود.

گفتنی است، این تفاهم‌نامه همکاری روز سه‌شنبه (۲۹شهریورماه)، میان «سعید محمد» مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی و «مجید بهزادپور» رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران امضاء شد.