در نشست ویدئویی مرتضی بانک با رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قطر مطرح شد:

تشکیل کارگروه مشترک همکاری میان مناطق آزاد ایران و قطر

در نشستی که با حضور وزیر مشاور و رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قطر و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور برگزار شد، بر تشکیل کارگروه میان مناطق آزاد ایران و قطر به منظور بررسی زمینه‌های اقتصادی مشترک برای جذب سرمایه‌گذار تاکید شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، در این نشست که به پیشنهاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر و با همکاری امور بین‌الملل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به صورت ویدئو کنفرانس برنامه‌ریزی و برگزار شد؛ مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه ایران همواره آماده همکاری با همسایگان است و از توسعه روابط با کشور قطر استقبال می‌کند، گفت: بسیار خرسندیم که روابط دو کشور در محدودیت‌ها و تحریم‌ها که بر هر دو کشور اعمال شده، عمیق‌تر شده است.

مرتضی بانک ادامه داد: ایران و قطر به جهت وجود توافقنامه‌های اساسی مانند معافیت‌های گمرکی، اخذ مالیات مضاعف و حمایت از سرمایه‌گذاری متقابل و کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی توانسته‌اند امکانات مناسبی برای همکاری‌های آتی فراهم کنند.

وی افزود: وجود مناطق آزاد در قطر و همچنین ۸منطقه آزاد و ۳۲منطقه ویژه اقتصادی در ایران می‌تواند کمک موثری برای تدوام این نوع همکاری‌ها باشد. در سیاست‌ها و برنامه‌های مناطق آزاد قطر آن طور که مطالعه داشته‌ایم، گسترش فعالیت‌های بانکی، دیجیتالی و استارتاپی در دستورکار است که اتفاقا این راهبرد هم‌اکنون در مناطق آزاد ایران نیز دنبال می‌شود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اعلام این خبر که به زودی بورس بین‌الملل مناطق آزاد با مرکزیت جزیره کیش آغاز به کار خواهد کرد، توضیح داد: در این بورس کلیه فعالیت‌ها با مشخصات بین‌المللی و حضور سرمایه‌گذار خارجی پیش‌بینی شده و موافقت‌نامه آن نیز توسط سازمان بورس و دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است و در آینده نزدیک مذاکرات برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این بورس آغاز خواهد شد که در این میان بورس کشور قطر و مناطق آزاد این کشور نیز می‌توانند در این حوزه با مناطق آزاد ایران همکاری داشته باشند.

 

استقبال قطر از حضور سرمایه‌گذاران ایرانی به ویژه سرمایه‌گذاران مناطق آزاد

وزیر مشاور و رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قطر با استقبال از پیشنهاد ایجاد پنجره مجازی برای کارگروه مشترک میان دو کشور، اظهار داشت: ایران در زمان تحریم‌های ظالمانه کشورهای دیگر، در کنار قطر ایستاد و مردم قطر هیچگاه مواضع ایران را فراموش نخواهند کرد.

«احمد بن محمد السید» با اشاره به اینکه ایران و قطر در زمینه‌های سیاسی همواره روابط خوبی داشته‌اند، ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور به ویژه در بخش‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: مناطق آزاد ایران راهکارهای حضور شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران در این مناطق را در قطر بررسی کنند تا زمینه‌های توسعه همکاری در این بخش انجام شود. قطر از حضور سرمایه‌گذاران ایرانی به ویژه سرمایه‌گذاران مناطق آزاد استقبال می‌کند.

احمد بن محمد السید در ادامه این نشست ضمن دعوت از مرتضی بانک برای حضور و بازدید از منطقه آزاد این کشور تاکید کرد: موضوع ایجاد بورس بین‌الملل در مناطق آزاد ایران ازجمله موضوعاتی که تمایل داریم جزئیات و اطلاعات آن را برای مطرح شدن در دولت قطر دریافت کنیم. همچنین تشکیل کارگروه فنی کارشناسی برای بررسی زمینه‌های مختلف همکاری‌های اقتصادی در حوزه جذب سرمایه‌گذاری و خدمات در مناطق آزاد پیشنهاد خوبی است.

وزیر مشاور و رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قطر تصریح کرد: این کارگروه می‌تواند در تبادل تجاری و همچنین تجارب دو طرف موثر باشد. بهتر است در ابتدای تشکیل این کارگروه اعضا شامل کارشناسان مناطق آزاد ایران و قطر حضور داشته باشند و پس از مباحث کارشناسی، این کارگروه در ابعاد بزرگتری موضوعات را دنبال نماید.

گفتنی است، ایجاد بانک آفشور، تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری مشترک برای همکاری‌های پولی و بانکی، همکاری در سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌های گردشگری، هتلینگ، شیلات، کشاورزی، گلخانه‌ای و فعالیت‌های نفتی و پتروشیمی ازجمله پیشنهادات و موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد.