در نشست دبیر شورایعالی مناطق آزاد با فعالین اقتصادی ارس مطرح شد:

تصمیم‌سازی‌های صحیح، نیازمند ایجاد اصلاحات در قوانین مناطق آزاد

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادي در نشستی که با حضور فعالان اقتصادی منطقه آزاد ارس، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره این سازمان برگزار شد، مسائل و مشکلات پیش روی سرمایه‌گذاران را بررسی کرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، حمیدرضا مومنی در این نشست گفت: از زمان حضور در دبیرخانه سعی در حل مشکلات فعالان اقتصادی داشته‌ایم و در طول این مدت ۱۸۲مشکل در حوزه‌های مختلف در مناطق آزاد کشور احصاء شده که تمامی این موارد به‌جز دو‌ مورد مالیات بر ارزش افزوده و قاعده‌۲ ماده‌(الف) که مربوط به سطح کلان و تصمیم‌گیری سایر دستگاه‌ها است، مرتفع شده است.

وی درخصوص رفع مشکلات فعالان اقتصادی منطقه آزاد ارس اظهار داشت: برخی از مشکلات مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی اصناف ارس نیازمند پیگیری در سطح وزیران، گمرک و دستگاه‌های مرکزی کشور و اصلاح قوانین و مقررات است تا با انجام اقدامات لازم، موجبات تسهیل در کارها و فعالیت‌های تجار فراهم شود.

مومنی ضمن تقدیر از فعالان اقتصادی بیان کرد: هنر شما این است که در این شرایط سخت و خاص اقتصادی و در کنار تمامی مشکلات توانسته‌اید راه را ادامه دهید و علاوه بر تامین نیاز کشور و ایجاد فرصت‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری در زمینه صادرات نیز عملکرد قابل تقدیری داشته‌اید.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه برخی از مسائل و مشکلات پیش آمده ناشی از عدم درک درست از قانون است، افزود: درخصوص قاعده‌۲ ماده‌(الف) که موضوع آن رعایت نسبت سی به هفتاد شرکت‌های وارد کننده برخی قطعات برای مونتاژ لوازم خانگی است، مذاکراتی انجام شده است و ظرف یک هفته آینده تکلیف آن مشخص می‌شود.

وی همچنین در مورد مالیات بر ارزش افزوده نیز تصریح کرد: ما پیشنهاداتمان را ارائه کرده‌ایم، ولی تغییر آن نیازمند سپری شدن شش‌ماه از زمان تصویب آن است، لذا از ابتدای مهرماه پیگیری خواهیم کرد تا ضمن اینکه ظرف یک ماه به نتیجه برسانیم، پرداخت‌های این ۶ماه نیز تعیین تکلیف شود.

مومنی ضمن دعوت از فعالان اقتصادی جهت همراهی در تصحیح قانون مناطق آزاد گفت: اگر می‌خواهیم تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها درست باشد، این نیازمند ایجاد اصلاحاتی در قوانین مناطق آزاد است؛ از این رو از تمامی فعالان اقتصادی مناطق آزاد به‌خصوص فعالان اقتصادی ارس که در حوزه تجارت و تولید نکته نظرات خیلی خوبی دارند، درخواست می‌کنیم در اعلام این ضعف‌ها و مغایرت‌ها کمک کنند تا قوانین موردنظر اصلاح شود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: در طول هشت سال گذشته در منطقه آزاد ارس اقدامات ارزشمندی انجام یافته و توانسته است در تمامی آیتم‌های مدنظر عملکرد شاخص و موفقی داشته باشد‌. همچنین در بررسی‌هایی که انجام گرفته است در بین ۲۶دستگاه اجرایی شرکت کننده در آیین افتتاح پروژه‌های کشور توسط رئیس‌جمهور‌، منطقه آزاد ارس به لحاظ تعداد پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده عملکرد قابل قبولی را در بین مناطق آزاد کشور داشته است.

لازم به ذکر است، در این جلسه همچنین برخی از فعالان اقتصادی، مسائل و دغدغه‌های خود در خصوص برخی مشکلات ازجمله رفع تعهدات ارزی شرکت‌ها، قاعده۲ ماده (الف)، کوتاه‌مدت بودن اعتبار پروانه‌های صادره از سوی سازمان، بحث حمایت از تولید و اشتغال، تسهیل در واگذاری‌های سرمایه‌گذاران خارجی را مطرح و خواستار حل آنها شدند.

گفتنی است، حمیدرضا مومنی دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در چهارمین سفر خود به منطقه آزاد ارس از چند پروژه سرمایه‌گذاری بازدید کرد. در این بازدیدها، محسن نریمان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس وی را همراهی کرد.