دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد:

تصویب طرح جامع؛ اولین گام برای راه‌اندازی مناطق آزاد جدید

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دومین سفر خود به منطقه آزاد مهران، با حضور در پایانه مرزی مهران با معاونین استاندار و مدیران دستگاه‌های مرتبط استانی. و منطقه‌ای دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، حمیدرضا مومنی در این نشست با تاکید بر ضرورت تصویب طرح جامع مناطق آزاد جدید به عنوان پیش‌نیاز بهره‌برداری این مناطق، گفت: در تدوین طرح جامع مناطق آزاد جدید باید به چند محور اساسی توجه شود، برخی از این محورها مشخص کردن کامل نقش تخصصی منطقه در کنار بررسی تمام زیرساخت‌های موجود و مورد نیاز است.

وی افزود: در اولین گام برای راه‌اندازی مناطق آزاد جدید لازم است طرح جامع و ساختار مالی و اداری سازمان منطقه مشخص شود. کار موفق از گذر فعالیت با برنامه محقق خواهد شد.

 

لزوم استفاده از ظرفیت بانک‌های خصوصی برای تامین زیرساخت‌های مناطق آزاد جدید

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه به شرایط جذب سرمایه‌گذار در این مناطق اشاره کرد و افزود: در امر جذب سرمایه‌گذار، اهلیت، زمان اجرای طرح، تخصص و زیر‌ساخت‌های مورد نیاز هر سرمایه‌گذاری لازم است پیش از جذب سرمایه‌گذار مشخص شود.

مومنی اظهار داشت: باید از ظرفیت بانک‌های خصوصی، شرکت‌های تامین مالی و تامین سرمایه برای ایجاد زیرساخت‌های مناطق آزاد جدید بهره‌برداری شود تا زمینه سرمایه‌پذیری در مناطق مهیا گردد.

وی با بیان اینکه باید ساختار نیروی انسانی در مناطق آزاد جدید براساس چابک‌سازی اداره شود، گفت: در مناطق آزاد جدید ساختار نیروی انسانی باید به چابک‌ترین صورت و با برون‌سپاری کامل اداره شود. پیش‌بینی دبیرخانه شورایعالی چارت سازمانی حدود ۲۰نفره برای این مناطق است.

مومنی اظهار داشت: ضروری است هیات مدیره تمام مناطق آزاد کشور بر موارد فنی مرتبط با نقش دیده شده برای این مناطق در طرح جامع منطقه، اشراف اطلاعاتی و دانش فنی داشته باشند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: در هر استان شورای راهبردی شامل استاندار و معاونین ایشان و مدیران کل مرتبط به همراه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد معین هر منطقه تشکیل شده است تا از طریق این شورا الزاماتی که برای راه‌اندازی مناطق آزاد جدید در نظر گرفته شده است، فراهم شود.

گفتنی است؛ حمیدرضا مومنی و هیات همراه در سفر یکروزه خود به استان ایلام به منظور بازدید از محدوده منطقه آزاد مهران و شرکت در نشستی با حضور استاندار و مدیران دستگاه‌های مرتبط در پایانه مرزی مهران به این استان سفر کرد.