تعظیم دنیا به هنر دست زنان بلوچ/ خوشا مکران و نقش بی‌مثالش

بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر با تمرکز بر سوزن‌دوزی بلوچ و با حضور مسئولان و هنرمندان داخلی و خارجی در چابهار افتتاح شد. به گزارش اخبار آزاد مناطق، با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر و سفیر کشور پاکستان، عصر روز پنجشنبه ۲۵بهمن‌ماه، بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره […]

بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر با تمرکز بر سوزن‌دوزی بلوچ و با حضور مسئولان و هنرمندان داخلی و خارجی در چابهار افتتاح شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر و سفیر کشور پاکستان، عصر روز پنجشنبه ۲۵بهمن‌ماه، بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در چابهار افتتاح گردید.

بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر با حضور ۲۱کشور خارجی، طراحان داخلی و طراحان داخلی ساکن خارج از کشور در بخش‌های متعددی ازجمله لباس اقوام، کتاب، عروسکخانه، صلح و خلیج فارس، ورک‌شاپ‌های آموزشی و… در چابهار آغاز به کار کرد.

 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار:

مدرسه عالی هنر تداوم اهداف جشنواره است

عبدالرحیم کردی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ضمن ابراز خرسندی از حضور کشورهای مختلف در این رویداد بین‌المللی در این باره گفت: هدف اصلی از حضور جشنواره مد و لباس فجر در چابهار تمرکز بر اصالت، تاریخ و تمدن ایرانی است که به واسطه سوزن‌دوزی‌های بلوچ در این منطقه می‌درخشد.

او افزود: در واقع تمام تلاش ما این است که بتوانیم نقوش و طرح‌های بلوچی را که در سوزن‌دوزی‌های زنان این خطه وجود دارد، وارد بازارهای بین‌المللی کنیم؛ در همین راستا از طراحان و صنعتگران پوشاک و مد لباس دعوت کردیم تا در قالب کارگاه‌هایی امکان فعالیت تلفیقی را فراهم کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: نگاه ما بر این است که طراحان و صنعتگران بتوانند در همکاری مشترک با زنان سوزن‌دوز بلوچستان، آثاری تلفیقی و مشترک را ارائه دهند تا امکان معرفی بهتری را از این هنر درخشان در سطح بین‌المللی فراهم کنند و معرفی درست و مناسبی از اصالت تاریخی و فرهنگ ایرانی که متاسفانه تا امروز مغفول مانده، ارائه شود.

کردی، چابهار را دارای بستر مناسبی برای رشد مد و صنعت پوشاک دانست و تاکید کرد: منطقه آزاد چابهار با ظرفیت‌ها و مشوق‌هایی که دارد، بستر مناسبی برای رشد به شمار می‌رود، بنابراین امیدواریم که با چنین برنامه‌هایی بتوانیم آثار برجسته و درخشان این خطه را به جهانیان معرفی و پیوندی مناسب بین طراحان و صنعتگران در خارج از ایران ایجاد کنیم.

او، جشنواره را دارای قابلیت‌های گسترده‌ای برای برقراری ارتباط بین بخش‌های مختلف عرصه پوشاک و مد دانست و تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که صنعت پوشاک، و مد و لباس یکی از ظرفیت‌ها و ویژگی‌های خاص منطقه بلوچستان است زیرا زنان بلوچ، سوزن‌دوزی، طرح و نقش را در ذات خود دارند بنابراین یک دختر بلوچ قبل از آموختن خواندن و نوشتن، کار کردن با سوزن را می‌آموزد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: ما معتقدیم که این ظرفیت و امکان وجود دارد که بتوانیم آثار سوزن‌دوزی را به شکل تجاری ارائه دهیم و علاوه بر معرفی مناسب فرهنگ و سنت اصیل ایرانی به لحاظ اقتصادی نیز برای زنان این منطقه امکان فعالیت بهتر را فراهم کنیم.

کردی افزود: بسیاری از ظرفیت‌های فرهنگی ما به دلیل عدم توجه، ثبت و نپرداختن در زمان مناسب، توسط اقوام و ملیت‌های دیگری مصادره شده‌اند به همین خاطر ما امروز در همسایگی خودمان کشورهایی را می‌بینیم که از نقوش سوزن‌دوزی ایرانی بهره‌برداری می‌کنند، در حالی که این طرح‌ها، نقش‌های اصیل و متعلق به ایران هستند.

او از تداوم برنامه‌های جشنواره مد و لباس فجر خبر داد و گفت: در راستای تداوم اهداف جشنواره مد و لباس فجر و طبق توافقاتی که با وزارت ارشاد داشتیم، مدرسه عالی هنر را در چابهار راه‌اندازی کرده‌ایم تا با تمرکز بر هنر دست زنان بلوچ به فعالیت بپردازد و بتوانیم اهداف جشنواره را تداوم ببخشیم.

 

سفیر پاکستان در ایران:

هنرهای محلی نیازمند بازاریابی و حمایت هستند

رفعت مسعود، سفیر کشور پاکستان در ایران، نیز در بازدید از آثار بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: در دنیای امروز، کارهای سنتی و آثار دست‌دوز به سمت فراموشی می‌رود، بنابراین ما باید به این هنرمندان کمک کنیم تا بتوانند تاریخ و تمدن گذشته را حفظ کنند.

او افزود: امروز در کشورهایی مانند ایران و پاکستان، زنانی که در شهرهای کوچک یا روستاها حضور دارند، هنوز در این بخش‌ها فعالیت می‌کنند اما قطعا این افراد به حمایت نیاز دارند، بنابراین بسیار از برگزاری این نمایشگاه و جشنواره خرسندم؛ زیرا این نوع اتفاقات، توانایی‌های محلی و سنتی را به مردم دنیا معرفی و امکان توسعه را برای این بخش‌های کوچک فراهم می‌کند.

سفیر کشور پاکستان در ایران تصریح کرد: از دیدن این میزان بانوی فعال در این دوره از جشنواره بسیار خوشحال شدم. دیدن این تعداد کار که از دل منطقه و فرهنگ برآمده باعث خرسندی است، بنابراین ما باید این هنر دست را بازاریابی کنیم و امکان توسعه و فعالیت را به این گروه از مردم ارائه کنیم زیرا قطعا چنین اقدامی در پایداری فرهنگ کهن و رشد اقتصاد مناطق تاثیرگذار است.

بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر تا یکشنبه ۲۸بهمن‌ماه در چابهار ادامه خواهد داشت.