مشاور رئیس‌جمهور اظهار داشت:

تغییر مسیر منطقه آزاد قشم از واردات به سمت تولید کالا

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در منطقه آزاد قشم مجموعه‌ای از فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف ازجمله زیرساخت‌ها، حوزه خدماتی، اشتغال‌زایی، گردشگری، تولید و صادرات در حال اجراست که نشان می‌دهد فعالان اقتصادی در این جزیره از سمت واردات به سمت تولید کالا و صادرات آن تغییر جهت داده‌اند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، مرتضی بانک شامگاه چهارشنبه (۱۳شهریورماه) در پایان سفر یک روزه خود به جزیره قشم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در مناطق آزاد کشور تولید و اشتغال و فراهم کردن زیرساخت‌های مربوط به آن در حال انجام است که نشان می‌دهد این مناطق به سمت جایگاه اصلی خود نزدیک می‌شوند.

او افزود: امروز بیش از چهار هزار و ۵۰۰میلیارد ریال طرح به بهره‌برداری رسید که در اثر آن ۵۴۰فرصت شغلی ایجاد شد.

مشاور رئیس‌جمهور ادامه داد: طبق آمارهای تامین اجتماعی، در سال گذشته نیز ۱۳هزار شغل در منطقه آزاد آزاد قشم ایجاد شده بود.

مرتضی بانک تصریح کرد: هم‌اینک میزان مصرف سیگار در کشور ۷۴میلیارد نخ در روز است که با بهره‌برداری از طرح‌های امروز و با  طرح‌های توسعه‌ای که در برنامه‌های سازمان منطقه آزاد قشم قرار دارد، تا پایان سال آتی بیش از ۴۰درصد از نیاز کشور در قشم تولید می‌شود.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: بهره‌برداری از یک واحد تولید لوازم آرایشی و عطر نشان از آن دارد که مردم در تحریم‌های اقتصادی از واردات عبور کرده‌اند و به سمت رونق تولید ملی روی آورده‌اند.

گفتنی است، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی روز چهارشنبه (۱۳شهریورماه) در یک سفر یک روزه، از هفت طرح در حال اجرا بازدید کرد و ۹طرح در حوزه‌های مختلف تولیدی و زیرساختی را مورد بهره‌برداری قرار داد.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰کیلومتر در سال‌های‌۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی، ازجمله هدف های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول‌۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده ‌است.