با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص):

توافق‌نامه ساخت اسکله رو-رو در مجتمع بندری کاسپین را امضاء شد

توافقنامه احداث یک پست اسکله "رو-رو" و یک پست اسکله چندمنظوره، میان دکتر رضا مسرور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و دکتر سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در ساختمان شماره2 دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور منعقد شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این مراسم با بیان اینکه سابقه همکاری سازمان متبوع وی با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) به سال‌۸۸ و ساخت و بهره‌برداری از موج‌شکن شرقی مجتمع بندری کاسپین باز می‌گردد، به تجزیه و تحلیل نقش ساخت اسکله “رو-رو” به عنوان یک پروژه ملی در افزایش ظرفیت‌های ترانزیتی کشور پرداخت و اظهار داشت: به منظور دستیابی به این مهم، اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریلی قزوین-رشت نیز حائز اهمیت می‌باشد تا کشورمان دارای یک مزیت رقابتی در زمینه ترانزیت کالا از مسیر کریدور نستراک (شمال-‌جنوب) باشد، مزیتی که ناشی از کاهش هزینه‌ها و زمان حمل و نقل کالا در این مسیر در مقایسه با مسیر موجود از طریق کانالا سوئز است.

وی با اشاره به اینکه با رایزنی‌های صورت گرفته با طرف هندی و روسی، اوایل پاییز سال جاری، نخستین محوله ترانزیتی در مسیر کریدور شمال-جنوب، حرکت می‌کند، دومین مزیت ایجاد اسکله “رو-رو” و اتصال خط ریل به مجتمع بندری کاسپین را ایفای نقش موثر در ترانزیت کالا در چارچوب کریدور «یک کمربند یک جاده»، کشور چین در ارتباط با کشورهای اروپایی و آسیای غربی، عنوان کرد و افزود: با عنایت به نیاز کشور به درآمدهای ارزی، باید توجه داشت بهره‌برداری از ظرفیت‌های ترانزیتی یکی از بهترین راهکارها در مسیر تحقق این هدف است و در همین راستا سازمان منطقه آزاد انزلی اقدام به انعقاد توافق‌نامه همکاری با قرارگاه سازندگی خاتم نموده، چراکه بر این باوریم که براساس ظرفیت‌های موجود و سابقه کاری، امکان بهره‌برداری از این اسکله کمتر از دو سال مندرج در قرار داد و تا یک سال و نیم نیز وجود دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: همزمانی اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریلی سراسری با بهره‌برداری از اسکله رو-رو در افزایش ظرفیت‌های ترانزیتی کشور نقش موثری خواهد داشت.

دکتر سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) نیز در این مرسم با قدردانی از تلاش‌های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی که تحول بسیار خوبی را در این منطقه ایجاد کرده، قرارگاه را بازوی امین دولت عنوان کرد و به بیان سوابق همکاری قرارگاه با مناطق آزاد پرداخت و افزود: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) با دارا بودن بیش از ۲۶۰پروژه در سراسر کشور، ایران اسلامی را به یک کارگاه بزرگ عمرانی و زیرساختی تبدیل کرده، موضوعی که با کار جهادی در راستای مقابله با شرایط تحریمی علیه مردم و ایجاد رفاه برای مردم عزیزمان در دستورکار قرار گرفته است.

وی در خصوص اهمیت ساخت اسکله رو-رو که از سوی مجموعه تحت مدیریت وی در منطقه آزاد انزلی احداث می‌گردد، با تصریح بر اینکه هر میزان ظرفیت‌های بندر کاسپین افزایش یابد، ظرفیت‌های ترانزیتی-‌تجاری کشور افزوده می‌شود، اظهار داشت: بعد از سال‌ها غفلت، با همت سازمان منطقه آزاد انزلی، حلقه مفقوده ترانزیتی کشور در حال تکمیل شدن است، به این معنی که ظرفیت ۵میلیون تن ترانزیت کالا به وجود خواهد آمد و این مهم زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که توجه داشته باشیم که این مسیر ترانزیتی، به عنوان بخشی از کریدور «یک جاده، یک کمربند چین»، عمل می‌کند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با اعلام آمادگی برای حضور در عملیات ساخت اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریلی قزوین-رشت، قول داد که به لحاظ اجرایی این پروژه در حداقل زمانی ممکن به بهره‌برداری رسد و اضافه کرد: با توجه به وجود کارخانه کشتی‌سازی صدرا و امکان ساخت کشتی‌ها رو-رو، ریلی و خودرویی، آمادگی خود را برای ساخت کشتی بیان می‌کنیم.

براساس توافق‌نامه مذکور، عملیات ساخت اسکله رو-رو و پسکرانه مربوطه به آن، در مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی با هزینه نزدیک به ۶۸۰میلیارد ریال ظرف دو سال ساخته می‌شود.

اسکله‌های مزبور به طول حدود ۹۰متر، با عرض رمپ ۲۶متر است که دارای ۷.۶هکتار پسکرانه می‌باشد که اجرای این پروژه به صورت ترکیبی از شمع، عرشه و دلفین خواهد بود.

لازم به ذکر است، کشتی‌های رو-رو برای حمل خودرو و سایر محموله‌های طراحی شده که روی چرخ قرار دارند، استفاده می‌شوند. کشتی رو-رو دارای پل‌های متحرکی است که امکان ورود و خروج وسایل نقلیه موتوری به داخل کشتی را فراهم می‌سازد، در نتیجه کاهش زمان و هزینه‌های حمل و نقل به همراه افزایش ضریب ایمنی ترانزیت کالا از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع اسکله‌های عنوان می‌شود.

گفتنی است، در این نشست اعضای هیات مدیره و معاونین سازمان منطقه آزاد انزلی و معاونین و مدیران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) حضور داشتند.