سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت:

توسعه اقتصاد دریامحور با بهره‌مندی از موقعیت ژئوپولیتیکی جزیره کیش

عضو هیات مدیره و سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های این منطقه، نسبت به مثبت شدن تراز تجاری، ارز‌آوری و اشتغال‌زایی در راستای صادرات محصولات دانش‌بنیان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ابراز امیدواری کرد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، سعید پورزادی ضمن تشریح جایگاه منطقه آزاد کیش در توسعه صادرات کشور و محورهای فعالیت این منطقه گفت: یکی از محورهای توسعه، نقش جغرافیای است که کیش در این زمینه از یک موقعیت ژئوپولیتیکی برخوردار می‌باشد و به دلیل وجود دریا، اقتصاد دریامحور، ظرفیتی که جزیره کیش در خلیج‌فارس ایجاد کرده و حضور سرمایه‌گذاران، این جزیره می‌تواند ارزش صادراتی بالا و موقعیتی مطلوب برای تجار و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم کند.

وی با اشاره به روابط خوب ایران با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در دولت سیزدهم و تاثیرات مثبت بر روابط تجاری و فعالیت‌های دریامحور افزود: شکل‌گیری روابط اخیر با دولت عربستان، نزدیکی و قرابت فرهنگی، جغرافیایی و سیاسی با دولت قطر، مسافت کوتاه بین کیش و فرودگاه دوحه، علاقمندی بالای سرمایه‌گذاران و فاصله نزدیک کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به کیش، مصداق این موضوع است که می‌تواند در حوزه صادرات و مراودات تجاری مفید باشد.

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به مزیت‌های جزیره و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و صادراتی آن اظهار داشت: وجود یکی از بهترین بنادر تجاری کشور در کیش، دارا بودن سومین فرودگاه پرتردد در سطح کشور بعد از فرودگاه امام خمینی(ره) و فرودگاه مشهد همچنین افتتاح ترمینال جدید فرودگاهی به عنوان مکانیزه‌ترین فرودگاه در خرداد‌ماه سال جاری، وجود زیرساخت‌های بسیار خوب، جغرافیای سرزمینی و مرزی بودن این جزیره، زمینه‌ساز نقش‌آفرینی در حوزه‌های تجارت با زیرساخت‌های مطلوب شده است.

پورزادی محوریت صادرات از منطقه آزاد کیش را استفاده از صنایع و محصولات دانش‌بنیان و توجیه‌پذیری صادراتی عنوان کرد و اظهار داشت: ما در کیش محصولاتی را به تولید و ارائه برای صادرات تشویق می‌کنیم که علاوه‌بر دارا بودن ارزش صادراتی، موجب مثبت شدن تراز تجاری این منطقه آزاد شوند.

وی با تاکید بر این‌که ایجاد صنایع دانش‌بنیان جزیره از اولویت‌های سازمان منطقه آزاد کیش است، تصریح کرد: در جزیره کیش چند صنعت دانش‌بنیان با سال‌ها فعالیت موفق وجود دارد که درخصوص دریافت تسهیلات برای آنها با معاونت علمی ریاست جمهوری چندین جلسه تخصصی برگزار کردیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان با ارزش صادراتی در حوزه‌های مختلف های‌تک تا محصولات صنایع غذایی تازه‌فروشی،‌ از حمایت‌های مالی دولت برخوردار شوند و با ایجاد این «فرش‌مارکت‌ها» در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بتوانند محصولات تازه را از کیش و شهرهای اطراف آن به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر نمایند.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش همچنین تبدیل بندر چارک به یکی از تخصصی‌ترین پورت‌های صادراتی مصالح ساختمانی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با همکاری استانداری هرمزگان را یکی از پروژه‌های بزرگ اخیر سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد و گفت: این طرح با سرمایه‌گذاری در دو بندر پشتیبان آفتاب و چارک (به فاصله ۱۷مایلی از کیش) درحال انجام است.

وی بیان داشت: ایجاد این بستر صادراتی، بر اشتغال‌زایی مناطق ساحلی ما که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و در برنامه ششم و هفتم توسعه نیز به آن تاکید شده، تاثیرگذار خواهد بود؛ بنابراین به دنبال نقش‌آفرینی کیش در بحث صادرات کالاها از حوزه‌های مختلف هستیم.

صادرات آبزیان و امکان سرمایه‌گذاری در این زمینه، به دلیل غنی بودن دریا و ذخایر غذایی دریایی، طرح‌ها و سرمایه‌گذاری‌های پرورش ماهی در قفس، وجود یکی از بزرگترین مزارع پرورش میگو خاورمیانه در منطقه چارک به دلیل موضوعات شیلات، از دیگر مواردی بود که پورزادی به آن اشاره داشت.

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم با حمایت همه دست‌اندرکاران حوزه‌های مربوطه، این ظرفیت‌ها و بسترهای سرمایه‌گذاری ایجاد شده و بتواند ما را در ارتقاء تراز تجاری مثبت حوزه اقتصادی منطقه آزاد کیش یاری نماید.