در نشست مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با دکتر ر‌وزبهان مطرح شد:

توسعه اقتصاد دریا‌محور با بهره‌گیری از ظرفیت منطقه آزاد انزلی

کاپیتان تفتی مدیرعامل جدید کشتیرانی دریای خزر و هیات همراه، با رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی دیدار و پیرامون توسعه روابط و ارائه خدمات در حوزه تجارت در بنادر کاسپین و انزلی تبادل نظر کردند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این نشست تخصصی ضمن تاکید بر لزوم توسعه زیرساخت‌های تجاری به منظور ارتقاء سهم کشورمان در بازارهای جهانی و ترانزیت به کشورهای مختلف، بیان کرد: بندر کاسپین به عنوان یک بندر نسل سوم، یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های تجاری ایجاد شده در سطح مناطق آزاد بوده و با توجه به موقعیت ممتاز این منطقه در سطح بازارهای جهانی و قرار گرفتن در مسیر کریدورهای بین‌المللی، نیاز است ظرفیت‌های حمل و نقل کالا و بهره‌گیری از اقتصاد دریا‌محور ارتقاء یابد.

محمدولی روزبهان در ادامه با اشاره به بازار تجاری کشور روسیه در زمینه صادرات مواد غذایی و صادرات کانتینری، افزود: در فاز نخست، ۱۵پست اسکله به منظور تامین کالای اساسی کشور و صادرات محصولات تولیدی به کشورهای همسایه در بندر کاسپین با مشارکت بخش خصوصی به بهره‌برداری خواهید رسید و شرایط لازم به منظور اجرای طرح‌های زیرساختی مشترک و توسعه تجهیزات لجستیکی با کشتیرانی دریای خزر فراهم است.

در ادامه این نشست، مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر به توسعه فعالیت‌های سازمان متبوع خود در بنادر کاسپین و انزلی به عنوان ۲بندر مهم حوزه تجارت اشاره و بیان کرد‌: در حال حاضر کشتیرانی دریای خزر با ۲۳فروند کشتی و با ظرفیت اسمی ۱۰۰هزار تن در حال فعالیت بوده و این مجموعه در نظر دارد با توجه به ظرفیت‌های بندر کاسپین و تفاهم‌نامه‌های منعقد شده خصوصا در حوزه اوراسیا‌، شناورهای جدیدی را به این ناوگان الحاق کند.

کاپیتان تفتی به آمادگی کشتیرانی دریای خزر درخصوص مشارکت توسعه طرح‌های زیرساختی اشاره و خاطرنشان نمود: ایجاد ترمینال کانتینری، توسعه ناوگان حمل و نقل دریایی، توسعه ابزارهای لجستیکی و ایجاد ساختمان اداری در پسکرانه بندر کاسپین از مهم‌ترین مواردی است که کشتیرانی دریای خزر آمادگی لازم را به منظور ارائه خدمات در منطقه آزاد انزلی دارد و قطعا بندر کاسپین آینده درخشانی در زمینه مراودات تجاری دارد.

در پایان این نشست، مقرر شد موارد و بسته‌های پیشنهادی دو طرف در بازه زمانی ۱۰روزه ارائه و برسی شود تا به سرعت توافقات لازم حاصل و عملیات اجرایی آغاز گردد.

گفتنی است، بازدید از زیرساخت‌های تجاری و بندری، اسکله رو-رو و و اسکله دلفین، انبار و سیلوهای ایجاد شده از سوی بخش خصوصی از دیگر برنامه‌های مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در منطقه آزاد انزلی بود.