در دولت تدبیر و امید محقق شد:

توسعه زیرساخت‌های بندری قشم با اعتباری بالغ‌بر ۱۶۰۰میلیارد ریال

سال‌های‌1392 تا 1400، سال‌های توسعه زیرساخت‌های بندری منطقه آزاد قشم با هدف ارتقای سهم این منطقه از صنایع دریایی به ویژه تجارت و حمل و نقل دریایی بوده است و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، هفت طرح شاخص در حوزه توسعه اسکله‌ها و بنادر با صرف اعتباری نزدیک به 1600میلیارد ریال در این زمینه به اجرا درآمد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: پروژه توسعه اسکله و لایروبی حوضچه بندر بهمن با اعتباری بالغ بر ۱۲۰۰میلیارد ریال، یکی از شاخص‌ترین پروژه‌هایی است که در سال‌۱۳۹۳ کلید خورد و امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته محرم بهاروند، این پروژه شامل یک میلیون مترمکعب لایروبی حوضچه و ساخت عرشه به طول ۳۶۵متر (‌۱۵۰متر اسکله ۵۰۰۰تن، ۲۰۰متر اسکله ۱۰۰۰۰تن و ۱۵متر رمپ رو-رو) می‌باشد.

احداث اسکله چندمنظوره بندر بهمن، شامل خرید و نصب پانتون اسکله، یکی دیگر از پروژه‌های مهم در توسعه این بندر استراتژیک جزیره بوده است که معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد قشم درباره آن اظهار کرد: احداث این اسکله با صرف اعتباری افزون بر ۶۰میلیارد ریال در سال‌۹۴ شروع شد و در سال‌۹۵ به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری اسکله‌های لافت و پهل بیان داشت: در این اسکله‌ها از سال‌۹۲ تا ۹۹ مبلغی بالغ بر ۲۰۰میلیارد ریال جهت لایروبی، مقاوم‌سازی و محوطه‌سازی هزینه شده است.

عملیات بازسازی ترمینال اسکله درگهان که در سال‌۹۵ به بهره‌برداری رسید، یکی دیگر از پروژه‌های است که بهاروند در مورد آن توضیح داد: این پروژه شامل بازسازی ۲هزار و ۲۰۰مترمربع زیربنا و همچنین خرید و تعمیر تاسیسات با اعتبار ۴۰میلیارد ریال است.

به گفته معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد قشم، در سال‌۹۴ تعمیر، مرمت و توسعه اسکله درگهان و خرید و نصب دو عدد پانتون، با صرف اعتباری افزون بر ۲۰میلیارد ریال انجام شد.

وی، در مورد ساماندهی اسکله ذاکری قشم گفت: این پروژه شامل اجرای تاسیسات و محوطه‌سازی و صرف هزینه ۱۰میلیارد ریال در سال‌۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون نیز طرح توسعه این اسکله مبتنی بر الگوهای نوین طراحی معماری سبز (کاربری حمل و نقل و پایانه مسافری دریایی) آماده شده است.

معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد قشم در پایان خاطرنشان کرد: ساماندهی اسکله دوحه با صرف اعتباری بالغ بر ۴۰میلیارد ریال شامل ساماندهی ورودی و میدان دوحه، اجرای دیوارکشی و محوطه‌سازی جهت احداث ساختمان فروش محصولات دریایی، اجرای کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی، نورپردازی و فضای سبز از دیگر پروژه‌هایی است در طول این مدت انجام شده است.