توسعه مناطق آزاد، تخریب شدنی نیست

هفته گذشته برای مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هفته‌ای پرترافیک در مناطق به همراه حاشیه‌ای ساخته افکاری بیمار در فضای مجازی بود. با نگاهی به اواسط هفته و سفر بانک به کیش جهت افتتاح نهمین نمایشگاه صنایع هوایی و هوانوردی کیش‌ ۲۰۱۸ و بلافاصله سفر به منطقه آزاد […]

هفته گذشته برای مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هفته‌ای پرترافیک در مناطق به همراه حاشیه‌ای ساخته افکاری بیمار در فضای مجازی بود. با نگاهی به اواسط هفته و سفر بانک به کیش جهت افتتاح نهمین نمایشگاه صنایع هوایی و هوانوردی کیش‌ ۲۰۱۸ و بلافاصله سفر به منطقه آزاد اروند و افتتاح طرح‌های عمرانی در این منطقه، نشان از همت و حرکتی روبه جلو در مسیر توسعه کشور در مناطق آزاد بود.
در سفر دبیر شورایعالی مناطق آزاد به منطقه آزاد اروند فیلمی در فضای مجازی منتشر شد و حاشیه‌هایی پیرامون صحبت اشاره‌ای یکی از افراد تیم حفاظتی با مسئولین حراست، دستمایه شیطنت و عقده‌گشایی گروهی از مخالفین و منتقدین حرکت توسعه‌گرایانه در مناطق آزاد گردید.
به هیچ عنوان تصمیم ندارم که در این محمل واکاوی چرایی این موضوع را داشته باشم، چراکه همگان به وضوح فیلم را مشاهده کرده و به یقین نگارنده، پیش‌داوری‌ها و یا نقدهای خود را بر این فیلم در محافل بعضا خصوصی ابراز نموده‌اند.
بی‌تردید مسیر توسعه و شکوفایی مناطق محروم کشور که سهم مناطق آزاد شده‌اند، با این حاشیه‌سازی‌ها خدشه‌دار نخواهد شد و بی‌شک روسیاهی این دست حاشیه‌‌نگاری‌‌ها در مسیر تحول اقتصادی مناطق آزاد کشور در شرایط سخت کنونی نصیب عاملان و منتشرکنندگان شناسنامه‌دار این دست فیلم‌ها و تخریب‌ها در فضای مجازی خواهد بود.
فقط لازم می‌دانم که به این نکته اشاره کنم که، با توجه به چند سفری که در کنار تیم همراه دکتر بانک برای بازدید‌ها به مناطق آزاد کشور داشته‌ام، بیش از پیش به عظم راسخ زنجیره متحد مناطق آزاد در مسیر توسعه با همه سختی‌ها و سنگ‌اندازی‌ها رسیده‌ام؛ شاید فشار بازدیدها، مراسم‌ها، گلنگ‌زنی‌ها و جلسات مردمی برای افرادی که کاری جز حاشیه‌نگاری در فضای تاریک و سیاه مجازی خود ندارند، قابل درک و فهم نباشد؛ بی‌شک برنامه‌ریزی برای بیش از ده‌ها بازدید و افتتاح در یک روز و رساندن روح توسعه و امید به مردمانی چشم انتظار در دور افتاده‌ترین نقاط کشور، ذره‌ای برای این سیه‌چهره‌گان فضای مجازی اهمیت و مفهومی نداشته باشد، چراکه منافع مردم و کشور برای این افراد مهم نیست؛ ولی تلاش‌های شبانه‌روزی مدیران، مسئولین، پرسنل و مردمان مناطق آزاد برای توسعه منطقه‌ای خود، بزرگترین پاسخ به این منتقدین بی‌منطق است که از فشار پیشرفت و توسعه در مناطق آزاد راهی جز تخریب مدیرانی دلسوز و محافظانی جان بر کف پیدا نکرده‌اند.
دکتر بانک، شما مدیری تحولگرا، توسعه‌نگر و امیدآفرین در دل مردمان رنج کشیده مناطق محروم کشور هستید، بی‌شک این دست تخریب‌های برنامه‌ریزی شده هیچ تاثیری بر پیکره توانمند شما نخواهد داشت.