مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت:

توسعه کیش، با مشارکت و حمایت از فعالین اقتصادی

جزیره زیبای کیش، مروارید خلیج همیشه فارس افق جدیدی در فرصت‌های سرمایه‌گذاری است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، موقعیت استراتژیک و ویژگی‌های منحصربه‌فرد این جزیره مرجانی ۹۱کیلومتر مربعی همچون قرارگیری در منطقه جغرافیایی استراتژیک خلیج فارس و دسترسی به آب راه‌های آزاد جهانی، دسترسی و نزدیکی به بنادر و شهرهای بین‌المللی منطقه همچون دبی، شارجه، منامه و دوحه و امکان ورود اتباع خارجی بدون اخذ روادید سبب گردیده تا این جزیره از دیرباز تاکنون مقصد نهایی آن دسته از مردمی باشد که به صورت تخصصی در حوزه سرمایه‌گذاری و تجارت فعالیت دارند.

اقتصاد کیش، طیف گسترده‌ای از ترکیب سبد اقتصادی کشور را در خود جای داده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به گردشگری، داد و ستد، صنعت و تولید در زمینه صنایع غیر‌آلاینده، استارت‌آ‌پ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری‌های خدماتی در بخش‌های گوناگون همچون ارائه خدمات گردشگری، مالی، تجاری، پشتیبانی نفتی و پزشکی فرامرزی اشاره نمود.

معافیت مالیاتی ۲۰ساله برای هر نوع فعالیت اقتصادی، امکان ثبت شرکت با مالکیت صددرصد خارجی، فعالیت بورس اوراق بهادار، بورس کالا، نفت و محصولات پتروشیمی، آزادی ورود و خروج اصل و سود سرمایه، وجود نیروی کار ارزان در مقایسه با سایر کشورهای همسایه، واگذاری قطعی زمین به اتباع ایرانی و اجاره به اتباع خارجی با نرخ‌های حمایتی و مشارکت سازمان منطقه آزاد کیش با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در توسعه پروژه‌های زیرساختی و سرمایه‌گذاری با کاربری‌های گوناگون و در قالب مدل‌های مختلف مشارکت ازجمله نقاط قوت و زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های اقتصادی در منطقه است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش درخصوص سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این منطقه اظهار کرد: در حال‌حاضر حجم سرمایه‌گذاری‌های غیرصنعتی در حال اجرا در منطقه بیش از ۳۸۰هزار میلیارد ریال است که سیاست‌های حمایتی سازمان از سرمایه‌گذاران در اجرای پروژه‌ها منجر به تحقق بیش از ۴۰درصد از این پروژه‌ها به ارزش تقریبی ۱۶۰هزار میلیارد ریال تا پایان آذرماه‌۹۸ گردیده است.

غلامحسین مظفری افزود: سازمان منطقه آزاد کیش در پروژه‌هایی به ارزش بیش از ۱۰۲هزار میلیارد ریال با بخش خصوصی مشارکت داشته که تاکنون حدود ۴۰هزار میلیارد ریال آن محقق شده است.

 

فعال‌سازی پروژه‌های راکد در منطقه آزاد کیش

وی ادامه داد: معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش طی دوره یکساله منتهی به پایان آبان‌ماه‌۱۳۹۸ توانسته است ۲۴.۵۷۱میلیارد ریال سرمایه ریالی و ۵۵۳هزار دلار سرمایه ارزی در حوزه های صنعتی و غیرصنعتی جذب نماید.

مظفری اذعان نمود: این حجم از سرمایه‌گذاری در حوزه‌های صنعتی خدمات نفت و گاز، صنایع چوبی و سلولوزی، صنایع غذایی، صنایع فلزی و صنایع سرمایشی-گرمایشی و در حوزه‌های غیر‌صنعتی هتل، تجاری، آموزشی-فرهنگی، خدماتی، نمایشگاهی- اداری و مسکونی بوده است. نکته حائز اهمیت در جذب سرمایه‌گذاری‌های غیرصنعتی تمرکز بر جذب سرمایه در حوزه‌های هتل، گردشگری و تفریحی بوده، به گونه‌ای که ۹۷‌درصد از کل واگذاری‌ها را شامل می‌شود و کلیه واگذاری‌های زمین با کاربری مسکونی توسط شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش و از طریق مزایده صورت پذیرفته است.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش بیان کرد: از اهم فعالیت‌های صورت گرفته طی سال جاری، تشکیل ۲۰۰کارگروه تخصصی فنی و اقتصادی برای ۳۰پروژه متوقف به منظور راه‌اندازی مجدد این پروژه‌ها بوده است. در نتیجه اقدامات صورت گرفته، پروژه‌های پدیده شاندیز، سارینا۲، شهر آفتاب، پردیس‌۳ و کیش پلازا، کارینا مال، هتل پویا، دامون دریا و مجتمع چندمنظوره لندن در شرف فعالیت مجدد قرار دارند.

مظفری تصریح نمود: حجم ‌سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی که در حال شروع فعالیت مجدد می‌باشند، بالغ بر ۱۲۲میلیارد ریال است که حدود ۶۰درصد کل پروژه‌های غیرفعال را شامل می‌شود. طی برآورد به عمل آمده به منظور اتمام این پروژه‌ها، حدود ۸۴هزار میلیارد ریال سرمایه لازم است که توسط بخش خصوصی تامین می‌گردد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: به منظور جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده، سازمان منطقه آزاد کیش از طریق شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش که از شرکت‌های تابعه سازمان می‌باشد، اقدام به مشارکت با بخش خصوصی می‌نماید. در حال حاضر شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش در حال مشارکت در پنج پروژه با بخش خصوصی است. میزان سرمایه‌گذاری اولیه این پروژه‌ها در ابتدای کار حدود ۱۲هزار میلیارد ریال بوده که در حال حاضر با ایجاد ارزش افزوده ۴۸۰درصدی به بیش از ۶۵هزار میلیارد ریال رسیده است.

وی ادامه داد: از میان پروژه‌های مشارکتی، دو پروژه مسکونی «دامون ساحلی‌۲» و «رویای کیش» و یک پروژه خدماتی «مجتمع خدماتی سرو» به ارزشی بالغ بر ۳۰هزار میلیارد ریال که به صورت غیرفعال درآمده بودند، طی سال۹۸ مجددا آغاز به فعالیت نمودند.

مظفری درخصوص رویدادهای برگزار شده در منطقه آزاد کیش گفت: از مهم‌ترین رویدادهای سال۱۳۹۸ در جزیره کیش، برگزاری کیش اینوکس‌۲۰۱۹ با شعار «بازارهای مالی، رونق تولید و شکوفایی اقتصاد ملی» بود. در این رویداد بین‌المللی بیش از ۲۷۰شرکت و نهاد مالی و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی با محوریت بازارهای مالی شرکت نمودند. همچنین هیات‌های دیپلماتیک بیش از ۱۵کشور جهان در آن حضور یافتند و ۳۶نشست و همایش تخصصی داخلی و بین‌المللی طی این نمایشگاه برگزار شد.

وی افزود: از اهم اقدامات صورت گرفته دیگر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری در سازمان منطقه آزاد کیش طی سال۹۸ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

– تامین مالی ۳۰۰۰میلیارد ریالی از طریق بازار سرمایه و در قالب اوراق صکوک اجاره برای نخستین بار در تاریخ مناطق آزاد کشور

– اصلاح ساختار مالی و  فعالیتی شرکت‌های تابعه جهت ورود به بورس یا فرابورس

– ثبت شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش در قالب هلدینگ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار

– طراحی صندوق زمین و ساختمان برای تامین مالی پروژه‌های ساختمانی بزرگ

– اخذ مجوز آموزش و مشاوره تامین مالی از طریق بازار سرمایه از سازمان بورس و اوراق بهادار

– تفاهم با بورس انرژی ایران برای عرضه نفت و مشتقات نفتی از طریق تالار بورس کیش

– انجام امور مقدماتی برای ایجاد بورس بین‌الملل

– تفاهم با بانک‌های ملت و تجارت جهت اخذ ۱۰.۰۰۰میلیارد ریال اعتبار در قالب‌LC داخلی برای سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت‌های پیمانکار پروژه‌های سازمان

– تدوین بانک جامع فرصت‌های سرمایه‌گذاری کیش شامل جزایر کیش و هندورابی

– راه‌اندازی مرکز نوآوری کیش جهت حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان

– تسویه ۳۶۹میلیارد ریال بدهی سازمان به پیمانکاران در قالب تهاتر

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش، سایر فعالیت‌های در دست اقدام معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان متبوع خود را به شرح زیر برشمرد:‌

– اخذ تاییدیه از سازمان بورس مبنی بر ایجاد شرکت تامین سرمایه

– برگزاری نشست‌های تخصصی جهت معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه در داخل و خارج از کشور

– ایجاد مرکز مالی کیش

 

اقدامات عمرانی گسترده در منطقه آزاد کیش

مظفری در ادامه اظهار داشت: در معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش پروژه‌های متعددی اجرا شده و در حال اجرا می‌باشد که از آن جمله می‌توان به ساختمان مرکز تحقیقات آموزش محیط زیست کیش، آبرسانی جنوب و غرب جزیره کیش، بازسازی و احیاء شبکه اصلی و خطوط انتقال آب غرب جزیره کیش، اجرای شبکه فاضلاب در سطح جزیره کیش، برگزاری مسابقه طراحی شهری محورهای امیرکبیر و مروارید جزیره کیش، تهیه و نصب تک الکترونیک و راه‌اندازی نرم‌افزار‌PM شبکه، ایستگاه‌های پمپاژ و تصفیه‌خانه فاضلاب اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اذعان داشت: در شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌ها نیز پروژه‌هایی به انجام رسیده که از آن جمله می‌توان به احداث پایگاه سوخت‌رسانی هواپیما، تکمیل ساختمان اداری و پشتیبانی بندر تجاری کیش، احداث ساختمان امنیت پرواز فرودگاه بین‌المللی کیش، ترمیم و بازسازی اسکله بلوکی‌A14 و بازسازی اسکله سوختی کیش، سیستم اعلام و اطفاء حریق اسکله‌های سوختی و کالا و شناور و انبارهای محوطه بندر تجاری اشاره نمود.

وی ادامه داد: در شرکت عمران آب و خدمات منطقه آزاد کیش، پروژه‌های زیربنایی ویژه‌ای انجام شده که اهم آن از این قرار است: اجرای عملیات زیرسازی و آسفالت معابر سطح جزیره کیش، احداث پارک‌های آرین، بهارستان و پیاده‌راه ساحلی، اجرای محوطه‌سازی و احداث معابر شهری در سطح جزیره، اجرای عملیات خط‌کشی ترافیک محوری و معابر پیاده، اجرای عملیات تکمیلی سردر ساختمان آموزشی، محراب و ساختمان پست برق مصلی، اجرای لوله‌گذاری شبکه جمع‌آوری فاضلاب جزیره، ایستگاه پمپاژ، مخازن ذخیره و متعادل‌ساز، فیلتراسیون و سیستم گندزدایی، سیستم روشنایی پیست دوچرخه‌سواری جزیره کیش.

 

کیش، برند گردشگری ایران زمین

مظفری اذعان داشت: گردشگری یکی از مهم‌ترین مولفه‌های جزیره زیبای کیش است که برنامه‌ریزی و توسعه‌ آن، موتور محرک توسعه کیش خواهد بود و در سال‌های اخیر سازمان منطقه آزاد کیش با نگاهی نوآورانه در برنامه‌ریزی و اجرا، سعی در افزایش شاخص‌های رضایت‌مندی سفر داشته است تا بتواند از موهبت‌های طبیعی و فرهنگی جزیره زیبای کیش بیشترین بهره‌مندی را کسب کند. اهم اقدامات مدیریت توسعه گردشگری و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش به شرح زیر است:

۱) تدوین بودجه سنواتی حوزه گردشگری و کنترل اعتبارات و عملکرد آن

۲) برگزاری ستاد نوروزی سال‌۱۳۹۸ به عنوان دبیرخانه ستاد

۳) اجرای سیاست کنترل ورود خودرو به جزیره با هدف حفظ کیفیت ارائه خدمات در بخش‌های گردشگری و تفریحی

۴) اطلاع‌رسانی قوانین و مقررات در سطح ملی به منظور میزبانی بهتر از گردشگران نوروزی

۵) توزیع رویدادهای نوروزی در نقاط مختلف جزیره با هدف تمرکززدایی و ارائه خدمات بهتر

۶) استانداردسازی خدمات گردشگری و تدوین شیوه‌نامه‌ها

۷) بررسی طرح‌ها و توسعه محصولات گردشگری

۸) آموزش توانمدسازی نیروی انسانی در تاسیسات گردشگری

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش اقدامات شاخص در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی این سازمان را به شرح ذیل برشمرد:

۱) آواربرداری و پیگردی شهر تاریخی حریره

۲) مرمت استحفاظی ابنیه شهر تاریخی حریره

۳) طراحی و ساخت تابلو هشدار و راهنمای شهر تاریخی حریره

۴) طراحی و ساخت تابلو راهنما برای ابنیه ثبتی کیش

۵) تجهیز و سازماندهی کارگاه مرمت

۶) ایجاد بانک اطلاعات فعالان صنایع دستی کیش

۷) برگزاری سلسله نشست‌های میراث فرهنگی

۸) تهیه نقشه باستان‌شناسی کیش و جزایر اقماری

 

مشارکت بانوان در توسعه فرهنگی و اجتماعی کیش

وی در ادامه افزود: در سال گذشته در اداره اتباع خارجی تعداد ۷۳۷مجوز تمدید اقامت صادر شد. تعداد ۲۰۰۷پروانه اقامت اتباع خارجی شاغل صادر و ۴۴۱۶پروانه تجدید شدند. ضمن اینکه در همین مدت ۱۵۱۷پروانه اقامت ابطال گردید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اظهار کرد: اداره امور زنان، جشن‌های مختلفی ازجمله شب یلدا، بهار انقلاب، روز معلم، روز ملی دختران، روز جهانی کودک، ولادت حضرت معصومه(س)، روز کیش و تجلیل از بانوان پژوهشگر را برگزار کرد.

مظفری ادامه داد: علاوه بر اینها، کارگاه‌های آموزشی اصول تغزیه سالم، سلامت و تربیت کودکان، تربیت درمانگر و کارگاه‌هایی درخصوص پرورش و نگهداری گل‌های زینتی، آپارتمانی و فضای سبز نیز ازجمله برنامه‌هایی بود که اداره امور زنان برگزار کرد.

وی گفت: از دیگر برنامه‌هایی که این اداره برگزار کرد، می‌توان به این موارد اشاره کرد: دوره فردی مشاوره مقابله با استرس، نمایشگاه صنایع دستی، گردشگری و سوغات، همایش نقش زنان در ایجاد محیط شاد خانوادگی، همایش نقش زنان در دفاع مقدس، همایش سه ساله‌های حسینی، مراسم عزاداری همنوا با کاروان حضرت زینب کبری(س)، اجرای برنامه پاکسازی ساحل، نشست با بانوان کارآفرین و موفق، اردوهای تفریحی ویژه بانوان و کودکان، تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در منطقه.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مدیریت امور هنری، برگزاری سومین جشنواره سراسری فیلم کوتاه موج بود که با حضور بهترین فیلمسازان کوتاه کشور برگزار شد. در اداره توسعه هنری جلسات مختلف نمایش و نقد فیلم کوتاه، نمایش و نقد سینمای هنر و تجربه و نمایش فیلم‌های روز سینمای ایران، هفته فیلم‌های اروپایی و نمایش و نقد عکس نیز برگزار شد.

مظفری افزود: گرامیداشت روز ملی عطار، نمایشگاه ادوات موسیقی نوا، نمایشگاه آثار منتخب اولین دوسالانه سراسری تصویرگری کیش، امتحان سراسری انجمن خوشنویسان ایران، نشست شب‌های فرهنگ و هنر، برگزاری دوره‌های آرت رزیدنسی، جشن بزرگ نیمه شعبان با کنسرت خیریه سالار عقیلی، نشست علمی تخصصی واکاوی نقاشی ایرانی از منظر نمایشی، برگزاری تور عکاسی در هندورابی، دومین جشنواره موسیقی کیش از دیگر برنامه‌های هنری بودند که در سال۹۸ در جزیره زیبای کیش اجرا شدند.

 

تدوین برنامه راهبردی سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه، اهم اقدامات و پروژه‌های انجام شده در مدیریت برنامه و بودجه سازمان متبوع خود را اینچنین تشریح نمود: تدوین برنامه راهبردی سازمان منطقه آزاد کیش، اصلاح فرآیندها و تدوین شیوه‌نامه‌ها، راه‌اندازی ماژول ارزیابی عملکرد چارگون، طراحی و پیاده‌سازی سامانه آمار و اطلاعات پایه کیش، پروژبودجه ریزی عملیاتی، استقرار پروژه نظام آماری، تهیه و تنظیم سالنامه آماری‌۱۳۹۷ازجمله اقدامات مدیریت برنامه و بودجه سازمان منطقه آزاد کیش در سال۹۸ بوده است.

 

توسعه کیش با بهره‌مندی از فناوری اطلاعات و ارتباطات

مظفری همچنین اهم اقدامات و پروژه‌های انجام شده در مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات این گونه بیان کرد: سامانه‌ کارت کیشوندی، سامانه کیش اکانت و کیش کارت، سامانه پیشخوان ارباب رجوع، سامانه ثبت شرکت‌ها، سامانه جامع مدیریت حقوقی، سامانه جانبازان و ایثارگران، سامانه آرشیو اسناد اداره کار و خدمات اشتغال، پورتال اینترنتی جشنواره کیش festival.kish.ir، سامانه ارائه خدمات گردشگری کیش‌ikish.net، اپلیکیشن آی‌کیش، سامانه مدیریت هوشمند جزیره کیش، سامانه نوبت‌دهی پلیس راهور، اجرای فیبر نوری پشتیبان جزیره کیش، توسعه شبکه فیبر نوری درون جزیره کیش، سامانه امور اتباع خارجی، سامانه مدیریت منابع انسانی، اجرای فیبر نوری پشتیبان مربوط به ارتباطات جزیره کیش به سرزمین اصلی، راه‌اندازی شبکه ساختمان پلیس و برج نوآوری ازجمله اقدامات شاخص مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان منطقه آزاد کیش در سال۹۸ بوده است.

وی همچنین درخصوص اقدامات مدیریت منابع انسانی سازمان اظهار داشت: در این معاونت علاوه بر برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مختلف برای پرسنل، معاونت‌ها و مدیریت‌ها و برگزاری جلسات در کمیته‌های مختلف، در بخش کتابخانه و مرکز اسناد، سامانه پرتال مرکز اسناد به آدرس lib.kish.ir به‌روزرسانی گردید و تصاویر قدیمی کیش اسکن شد. همچنین از گزارش‌ها و طرح‌های حائز اهمیت قدیمی نسخه دیجیتالی تهیه شد و فیلم‌های قدیمی نیز به نسخه‌های دیجیتال تبدیل شدند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در پایان به ارائه گزارشی از مدیریت امور مالی سازمان متبوع خود پرداخت و بیان داشت: مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در مدیریت امور مالی سازمان منطقه آزاد کیش، ساماندهی املاک و مستغلات سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات تابعه، راه‌اندازی سیستم حسابداری عملیاتی و مبارزه با پولشویی در سال۹۸ بوده است.