معاون سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت:

ثبت سفارش در مناطق آزاد غیرقانونی است

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند ضمن غیرقانونی خواندن ثبت سفارش در مناطق آزاد تجاری، تسری قوانین سرزمین اصلی به این مناطق را بزرگترین معضل پیشروی آنها دانست.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، سیدعلی موسوی در نشست شورای معاونین و مدیران سازمان منطقه آزاد اروند که با حضور اعضای هیات‌رئیسه کمیسیون اصل‌۹۰ و فراکسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران ویژه دو شهرستان آبادان و خرمشهر و جمعی از مسئولین محلی برگزار شد، افزود: هیچ تفاوتی بین مناطق آزاد کشور با کیش وجود ندارد و ثبت سفارش بر مبنای قوانین و مقررات این مناطق (مفاد ماده‌۲و ۵ چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران) غیرقانونی است.

وی ترخیص کالاهای متوقف شده در گمرکات خرمشهر و آبادان را وعده داد و خاطرنشان کرد: با توجه به گرمای هوا و احتمال فساد کالاهای همراه مسافر و مصرفی اروندنشینان، با هماهنگی‌های به عمل آمده، طی روزهای آینده با مکاتبات و درخواست‌های مکرر این سازمان ترخیص خواهد شد.

موسوی درخصوص خودروهای اروندی نیز گفت: خودروهای متوقف شده در گمرک خرمشهر ۲۲۷عدد است که بخشی از آنها به سفارش آمریکا و نه برند آمریکا هستند و بخشی هم خودروهای بالا ۲۵۰۰سی‌سی است‌.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند افزود: خودروی‌های بالای ۲۵۰۰سی‌سی شامل قانون ماده‌۱۱ صادرات و واردات می‌شوند و باید ترخیص شوند، زیرا ورود خودرو با بِرند آمریکا ممنوع است، نه سفارش آمریکا؛ که براساس موارد مذکور ترخیص خودروها بلامانع است.

موسوی با استناد به گزارشات دستگاه‌های نظارتی و قوه قضاییه، منطقه آزاد اروند را از پاک‌ترین مناطق آزاد کشور درخصوص قاچاق اعلام کرد و گفت: هیچگونه کالایی به عنوان قاچاق از محدوده منطقه آزاد اروند به سرزمین اصلی وارد نمی‌شود.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند در پایان افزود: به استناد صورت جلسه تنظیمی مورخ‌۲۸/۷/ ۹۷ در منطقه آزاد قشم موضوع نحوه استقرار گمرکات جهوری اسلامی در مبادی مناطق آزاد توافق شد؛ و لذا مقرر شد گمرک جمهوری اسلامی ایران در گیت‌های خروجی مستقر شود نه در مبادی ورودی.