جبار کوچکی‌نژاد،رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی:

در وضعیت اقتصادی کنونی افزایش مناطق آزاد به صلاح نیست جبار کوچکی‌نژاد، رئیس فراکسیون گردشگری مجلس در خصوص لایحه مناطق آزاد جدید گفت: این لایحه یک بار در مجلس رای نیاورد، علت رای نیاوردن نیز آن بود که دولت حجم وسیعی از مناطق آزاد جدید را می‌خواهد ایجاد کند. وی ادامه داد: مناطق آزاد موجود […]

در وضعیت اقتصادی کنونی افزایش مناطق آزاد به صلاح نیست

جبار کوچکی‌نژاد، رئیس فراکسیون گردشگری مجلس در خصوص لایحه مناطق آزاد جدید گفت: این لایحه یک بار در مجلس رای نیاورد، علت رای نیاوردن نیز آن بود که دولت حجم وسیعی از مناطق آزاد جدید را می‌خواهد ایجاد کند.

وی ادامه داد: مناطق آزاد موجود با مشکل مواجه هستند و از طرفی بخشی از مالیات‌ها و درآمدهای کشور با ورود مناطق آزاد جدید کسر می‌شود، چون آنها عوارض و مالیات پرداخت نمی‌کنند و از رعایت خیلی از قوانین به دور هستند؛ در نتیجه در بخش کاهش منابع کشور مشکل بوجود می‌آید و این سوال مطرح است که مناطق آزاد زیرساخت‌هایش را باتوجه به منابع بسیار کم از کجا می‌خواهند بسازند؟ درست است که آنها می‌گویند از درآمد خودمان زیرساخت‌ها فراهم می‌شود، اما این درآمد دولت و کشور است؛ در نتیجه در این وضعیت اقتصادی نباید مناطق آزاد را گسترش دهیم .

وی در پاسخ به این سوال که تامین اعتبارات برای فراهم کردن زیرساخت‌ها از کجا تامین می‌شود، گفت: منبع تامین اعتبارات برای مناطق آزاد مشخص نیست و دولت هم برنامه‌ای در این خصوص نیاورده است.

وی در خصوص شروط اصلی مجلس برای برای تصویب مناطق آزاد جدید و این موضوع که تا وقتی که کمرگ ایران مناطق آزاد جدید را تحویل نگیرد، اجازه فعالیت به عنوان منطقه آزاد داده نمی‌شود‌، اظهار داشت: ما مشکل گمرک نداریم. گمرک می‌تواند تحویل بگیرد، ولی بحث این است که مناطق آزاد زیرساخت می‌خواهند؛ الان در اروند، ماکو و انزلی به سرعت ساخت و ساز انجام می‌شود ولی منابع کم است، اگر ما ۱۰منطقه آزاد دیگر اضافه کنیم عملا همه مناطق زمین‌گیر می‌شوند.

وی تاکید کرد: البته شکل‌گیری مناطق آزاد برای ساکنین خوب است، لذا منافعی و فوایدی هم برای بومی‌ها دارد، ولی این که کشش کشور این باشد که ۱۰منطقه آزاد اضافه کنیم به صلاح نیست، ضمن اینکه در دنیا هم اینگونه نیست، کشورهای دیگر مناطق آزادشان محدود است .