مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت:

جزیره قشم؛ خاستگاه عناصر هویتی، میراثی و فرهنگی جنوب خلیج‌فارس

مراسم رونمایی از «لوح ثبت جهانی عود» با حضور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان به همراه جمعی از فعالان و هنرمندان میراث و فرهنگ کشور، استان و جزیره به میزبانی منطقه آزاد قشم برگزار شد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، در مراسم رونمایی از «لوح ثبت جهانی عود»، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ضمن تبریک این موفقیت برای کشورمان، اظهار داشت: قشم باید سرشار از عناصر هویتی، میراثی و فرهنگی جنوب خلیج‌فارس شود، به‌گونه‌ای که هر گردشگر و مسافری با حضور در این خطه، مملو از این فرهنگ ناب به محل زندگی خود بازگردد.

عادل پیغامی ضمن ابراز امیدواری برای میزبانی از برنامه ارکستر عودنوازی در قشم بیان داشت: تعداد عودنوازان در جزیره باید بیشتر شود و این میراث ارزشمند، از ساخت تا نواخت در سراسر جزیره اشاعه یابد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: هسته زیستی و هویتی جزیره و کشور باید مملو از عناصر میراثی و فرهنگ غنی برجای‌ مانده از گذشتگان شود تا جایی برای نشر فرهنگ‌های نامناسب باقی نماند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان:

قشم، مهد سازندگی و نوازندگی عود کشور

همچنین، محمد محسنی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان نیز ضمن تقدیر از سازمان منطقه آزاد قشم برای میزبانی این مراسم؛ از قشم به‌عنوان مهد سازندگی و نوازندگی عود کشور یاد کرد و افزود: امروز آغازی برای تعاملاتی قوی‌تر با سازمان منطقه آزاد قشم است.

وی خواستار پرورش و صیانت از آثار میراث ناملموس خلیج‌فارس شد و اظهار کرد: موفقیت ثبت جهانی عود که جادوی موسیقی ایران‌زمین است را به همه تبریک می‌گویم.

در ادامه، ادیب‌زاده مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور نیز ضمن تبریک ثبت جهانی عود به‌عنوان یکی از مظاهر فرهنگی کشور، گفت: ‌با ثبت چهار اثر ساختن  نواختن عود، یلدا، هنر ترکمن‌دوزی و ابریشم‌ریسی، ایران در جایگاه ششم جهانی از بین ۱۸۰کشور دنیا قرار گرفت.

وی، نخستین شواهد استفاده از ساز عود در ایران‌زمین را متعلق به دوران عیلامیان دانست و اذعان داشت: موسیقی، بخشی از فرهنگ ایرانیان و درآمیخته با زندگی، کار، غم و شادی ماست و امیدواریم قشم به‌عنوان یکی از کانون‌های غنی فرهنگی، طلایه‌دار عرضه طنین عود در دنیا باشد.

همچنین، ایوب زارعی مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه خواستار پاسداری از دانش ساخت و نواخت عود شد و گفت: ثبت جهانی عود، احیاگر حس غرور ما از داشتن تاریخ میراثی و ثروت فرهنگی غنی کشور و حاشیه خلیج‌فارس است.

گفتنی است، در پایان این مراسم از پیشکسوتان، سازندگان، نوازندگان و هنرمندان عودنواز استان هرمزگان و جزیره قشم تقدیر شد.

یادآور می‌شود، مراسم رونمایی از «لوح ثبت جهانی عود» که در تالار آیینه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم برگزار شد، با حضور عادل پیغامی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، ادیب‌زاده مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور، محمد محسنی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان، ادریس راموز معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و کوروش آموزگار معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد قشم، حبیب بازماندگان رئیس شورای شهر و میرداد میردادی شهردار قشم، جمعی از مدیران سازمان، استان و شهرستان به همراه اهالی فرهنگ و هنر استان و جزیره قشم همراه بود.