مرتضي بانك در بازديد از مجموعه بندری و پروژه‌های شاخص هاب بانکرینگ قشم عنوان کرد:

جزیره قشم به مرکز تولید، تامین و صدور انرژی در جنوب کشور تبدیل می‌شود

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد به همراه رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از مجموعه بندری و پروژه‌های شاخص هاب بانکرینگ کشور شامل پروژه فاز‌2 شرکت سوخت‌رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم و طرح شرکت سوخت‌رسانی انرژی قشم متعلق به شرکت مکین قشم در جزیره قشم بازدید کرد و از نزدیک با عملیات ساخت و پیشرفت فیزیکی آن آشنا شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، مرتضی بانک و هیات همراه با حضور در منطقه سلخ جزیره قشم، از نحوه ساخت اسکله و موج‌شکن در قالب فاز‌۲ شرکت سوخت‌رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم به عنوان بزرگترین بندر سوخت‌رسانی کشور و اقدامات شرکت مکین قشم در جزیره قشم بازدید کردند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد در حاشیه این بازدید، این اسکله و موج شکن را هاب (نقطه اتصال) نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه خواند و گفت: با آغاز بهره‌برداری از این پروژه و پروژه‌هایی از این دست که در دست اجرا می‌باشند، جزیره قشم به مرکز تولید، تامین و صدور انرژی در جنوب کشور تبدیل خواهد شد.

گفتنی است؛ پروژه فاز‌۲ شرکت سوخت رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم با اعتباری بالغ بر ۸۷۲میلیارد ریال برای ۹۰ نفر بطورمستقیم و ۱۵۰نفر به طور غیرمستقیم ایجاد اشتغال می‌کند.

در این فاز، اسکله  با ۵۰متر طول و ۱۰متر عرض به شکل ال با شمع فولادی و عرشه بتونی با ۸٫۵متر عمق آبخور(در موقع جزر) امکان پهلوگیری شناورهای تا ۱۵۰۰تنی را داراست.

موج شکن این فاز نیز با دو شاخه اصلی به طول ۱۶۰۰متر و فرعی به طول ۶۹۰متر و با فضای حوضچه به مساحت ۶۰۰هزار مترمربع (۶۰هکتار)، ۱۲٫۵متر عمق آبخور(درموقع مد) و ۸٫۵متر عمق آبخور(در موقع جزر) در دست ساخت است.

طرح شرکت سوخت رسانی انرژی قشم نیز توسط شرکت مکین قشم در منطقه سلخ جزیره قشم در زمینی به مساحت‌ ۸هکتار و باظرفیت ذخیره سازی ۵۰هزار تن با ۳۶میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی اجرا می شود. طبق پیش بینی صورت گرفته، مدت زمان احداث این طرح  ۲سال  و میزان اشتغالزایی آن  ۲۰۰نفر در دوران ساخت و ۵۰نفر در زمان بهره برداری است.

گفتنی است، مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی و هیات همراه، صبح چهارشنبه (۱۲شهریورماه) برای شرکت در آیین‌های بهره‌برداری، کلنگ زنی و بازدید از پروژه‌های نفتی، عمرانی و تولیدی وارد جزیره قشم شد و از سوی حمیدرضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و امام جمعه شهرستان مورد استقبال قرار گرفت.