گفت‌و‌گو با معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش:

جزیره کیش، الگوی موفق مدیریت مهار یک پاندمی

تجربه نمودن جهانی متفاوت با شیوع ویروس کرونا برای همه ساکنین این دهکده خاکی، موضوعی بود که اذهان را به خود معطوف کرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، تغییر سبک زندگی و نحوه رویارویی و مقابله با این بیماری ناشناخته را می‌توان آزمونی ویژه برای بشریت در قرن۲۱ نامید. در سراسر ایران و جهان متولیان امر با همراهی آحاد مردم به مبارزه با کووید۱۹ پرداختند و این جدال که کماکان ادامه دارد، دستاوردهای گوناگونی را از خود به جای گذاشته که قابل تامل است. اما در جزیره کیش مقابله با ویروس کرونا کمی متمایزتر از سایر نقاط کشور صورت گرفت، تا جایی که معاون اول رئیس‌جمهور‌ از مسئولین سازمان منطقه آزاد کیش درخصوص تدابیر اتخاد شده در راستای کنترل شیوع این بیماری قدردانی کرده و این منطقه را به عنوان الگویی برای ایران زمین معرفی نمود. به همین سبب با دکتر سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش به گفت‌و‌گو نشستیم که در ذیل می‌خوانید.

 

آغاز اقدامات پیشگیرانه کیش، پیش از ورود کرونا به جزیره

منطقه آزاد کیش تقریبا جزء اولین مناطق در کشور بود که با شیوع ویروس کرونا در جهان، اقداماتش را آغاز نمود. اولین جلسه ما در سازمان منطقه آزاد کیش درخصوص ویروس کرونا ۱۰بهمن‌ماه تشکیل شد و در آن جلسه به جهت اینکه این ویروس به سرعت شروع پیدا می‌کرد و جو روانی نامساعدی را هم ایجاد نموده بود، یک اتاق رسانه‌ای را تشکیل دادیم و در همان ابتدا به دو نفر فقط اجازه دادیم که در جزیره در مورد ویروس کرونا صحبت کند؛ دکتر رضانیا و نفر دیگر دکتر نادعلی بودند. در جلسه شورای اداری۱۶/۱۱/۹۸ هم در مورد ویروس کرونا اطلاع‌رسانی به روسای دستگاه‌های اجرایی و اعضای شورای اداری انجام شد.

در اسفندماه به دلیل اینکه موضوع برای کشور خیلی چالشی شد و اولین ثبت بیماری‌ها در ایران اتفاق افتاد، ما در تاریخ‌۱/۱۲/۹۸ مجددا جلسه‌ای را برگزار نمودیم و در آن جلسه آخرین تغییر و تحولات موضوع را هم در سطح چین و هم در بحث ورود به ایران مورد بحث قرار دادیم. ولی نکته کلیدی و مهم اقداماتمان این بود که در تاریخ‌۵/۱۲/۹۸ با دستور مدیرعامل محترم سازمان، ستاد نوروزی، شورای مدیریت بحران و برخی اختیارات شورای تامین به شورای سلامت کیش تفویض شد و ستادی تحت عنوان ستاد مدیریت و مقابله با ویروس کرونا با اختیارات تصمیم‌گیری و ضمانت اجرایی بالا شکل گرفت.

 

قرنطینه حداکثری، الگوی راهبردی کیش

از همان ابتدا در جزیره کیش چند سیاست را دنبال کردیم، اولین سیاست، رفتن به سمت قرنطینه حداکثری بود؛ زیرا می‌دانید در دنیا دو شیوه مواجهه و مقابله با کرونا وجود داشت؛ الگوی اول قرنطینه بود که چین پاسخ گرفته بود؛ الگوی دوم که الگویی بود که اجرا نشده بود و عملا بعد هم که اجرا شد ناکام ماند، الگوی همه‌گیری جمعی بود. ما در بحث الگوها به سمت الگوی قرنطینه حداکثری رفتیم.

سیاست دوم ما این بود که نظام بیماریابی را تقویت کنیم. بر همین اساس خیلی حساس بودیم به اینکه بتوانیم کسانی را که در جزیره مبتلا هستند و علائم‌دار شده بودند، سریع شناسایی کنیم و پیرو آن، رصد تماس‌های دو هفته اخیر بیمار را هم بیابیم. یک اقدام دیگری هم که بلافاصله انجام شد، بحث افزایش سواد سلامت عمومی، اصول بهداشت و حفاظت فردی بود که در این بخش هم بحث‌های بسیار مفصلی را در جزیره انجام دادیم و نکته دیگری که باز به عنوان یک سیاست دنبال کردیم، گندزدایی وسیع در سطح جزیره و انجام اقدامات ضدعفونی و توزیع اقلام ضدعفونی بین مردم و دستگاه‌های اجرایی بود.

اقدام دیگری که کمک کرد تا بتوانیم سرعت شیوع کرونا را در جزیره کنترل نماییم، ایزولاسیون افراد مشکوک بود. هدف ما از ایزولاسیون، قطع زنجیره انسانی انتقال بود.

 

مقابله با کرونا در کیش با اتخاذ فرآیندهای ۱۲گانه

تقریبا ۱۲فرآیند را در شورای سلامت جزیره کیش دنبال کردیم و بالغ بر ۲۰۰تصمیم در این خصوص اخذ شد.

فرآیند اول، فرآیند پیشگیری بود که این فرآیند با محوریت مرکز توسعه سلامت انجام شد. فرآیند دوم، فرآیند درمان بود که آن هم با محوریت بیمارستان کیش انجام گردید. برای تاب‌آوری بیمارستان کیش در این شرایط، تجهیزات مورد نیاز را فراهم نمودیم؛ یعنی در گام اول ۲۰تخت آماده شد و در گام دوم ۸۰تخت و در گام سوم ۱۵۰تخت مهیا گردید و پیش‌بینی اینکه تا ۲۰۰تخت هم بتواند خدمات ارائه شود، صورت گرفت.

‌به موازات آماده‌سازی بیمارستان، همزمان قراردادی را هم با یک بیمارستان خصوصی به عنوان بیمارستان پشتیبان منعقد نمودیم که ۳۳تخت داشت. پیش‌بینی این بود که اگر مداخلات ما به موقع و برنامه‌ریزی شده نباشد، بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش تا ۲۰۰تخت را برای ارائه خدمات به کیشوندان آماده نماید. خوشبختانه مداخلاتی که در حوزه پیشگیری انجام شد ازجمله توزیع رایگان اقلام حفاظت فردی در بین کیشوندان، تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، مهدکودک‌ها و آموزشگاه‌ها، لغو مراسم‌های فرهنگی هنری، تعطیلی جنگ‌های شبانه، نمایشگاه‌ها، همایش‌ها، تولید بیش از ۱۰۰کلیپ و موشن‌گرافیک کوتاه با رویکرد آموزش در فضای مجازی، تولید بروشور تبلیغاتی، پوستر و بنر و نصب در سطح شهر، ضدعفونی کردن بندر، فرودگاه، مساجد، سیستم حمل و نقل عمومی و دستگاه‌های اجرایی، راه‌اندازی دروس مردمی خودمراقبتی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس، عدم قطع آب و برق مشترکین تا اطلاع ثانوی به دلیل شرایط خاصی که پیش آمده بود که همچنان ادامه دارد، ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی به ادارات، نهادها و صنوف، راه‌‌اندازی دو کلینیک بیماران تب‌دار و تنفسی در بیمارستان کیش، جداسازی بخش تخصصی کلینیک بیمارستان و انتقال آن به کلینیک امام علی(ع) برای حفظ ارائه خدمات جاری بیمارستان و عدم ادغام بیماران مشکوک یا مبتلا به بیماران و مراجعه کنندگان، رایگان کردن هزینه‌های درمان بیماری که از نظر کرونا مثبت قلمداد شده بودند، تولید بیش از ۶۰مصاحبه اختصاصی با مسئولین مرتبط در جزیره، انجام بیش از ۱۰۰مصاحبه تلویزیونی و رادیویی توسط سخنگویان شورای سلامت، تشکیل جلسه با فعالان فضای مجازی، تولید ۱۳استاپ‌موشن با موضوع توجه به سلامت روانی کسانی که در قرنطینه قرار داشتند و اجرای برنامه‌های زنده رادیویی که پیرامون مسائل پیشگیری و بهداشت در دوران کرونا به صورت روزانه پاسخگو بود، پخش مستمر روزانه تقریبا ۲۰کلاکت موشن‌گرافیک و کلیپ آموزشی در فضای مجازی و صدا و سیمای کیش و همچنین اعطای مرخصی به کلیه افرادی که دارای بیماری دیابت، قلبی، عروقی، تنفسی، کلیوی و سرطان بودند به جهت اینکه این بیماری‌های زمینه‌ای افراد را مستعد می‌کرد که یا سریع مبتلا شوند و یا اگر ابتلا پیدا می‌کردند نرخ مرگ و میر در این نوع مبتلایان افزایش پیدا می‌کرد، ساعت کاری سازمان‌ و ادارات‌ را از تاریخ‌۱۱/۱۲/۹۸ به ۹ تا ۱۳ کاهش دادیم و دورکاری فعالیت اداری کارکنان شاغل در دستگاه‌های اجرایی را هم تاکید کردیم که اجرا شود، برای کاهش مراجعات در ادارات، بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های خصوصی برنامه‌ریزی نمودیم از طریق موکول نمودن رسیدگی‌های غیرضروری برخی از موارد به بعد از تعطیلات نوروز که در نتیجه در اسفندماه کاهش مراجعات را داشتیم یا از طریق افزایش ضوابط ایمنی و بهداشت براساس پروتکل‌ها، محیط‌های مراجعه مردم را به لحاظ بهداشتی ایمن کردیم.

با همین اقدامات و مداخلات بود که به این دستاورد بزرگ رسیدیم که حتی ۲۰تخت اولیه هم هیچگاه به طور همزمان پر نشد و بسیاری از بیمارانی را که ما در نتیجه نظام بیماریابی شناسایی کردیم، چون به موقع بود، خوشبختانه وارد مراحل حاد بیماری نشدند که بخواهند وارد ICU شوند یا از دستگاه تنفسی استفاده کنند.

 

فعالسازی نقاهتگاه، جهت حفظ سلامت حداکثری بیماران

در حوزه فرآیند قرنطینه‌سازی که سومین فرآیندی بود که در شورای سلامت دنبال می‌شد، محوریت اقدام، مرکز توسعه سلامت و خود سازمان بود. برای قرنطینه‌سازی، بحث اصلی را روی قرنطینه خانگی متمرکز کردیم و در کنار آن فرآیند آماده‌سازی برخی از مکان‌ها را برای قرنطینه دنبال نمودیم. هم‌اکنون مجموعه پدیده با ظرفیت نزدیک به ۱۵۰۰نفر برای قرنطینه آماده است و قرنطینه مسافرینی که به جزیره برمی‌گردند را در آن مکان انجام می‌دهیم.

فرآیند چهارم، فرآیند فعال‌سازی نقاهتگاه بود. همان طور که می‌دانید توصیه این است که بیماران کمتر در محیط آلوده‌ای مثل بیمارستان قرار بگیرند. تحقیقات نشان می‌داد که دو مکان جزء مکان‌های آلوده‌ای هستند که امکان سرایت را افزایش می‌دهد؛ یکی بیمارستان و دیگری، سیستم حمل و نقل عمومی است. برای این که بیماران زمان کمتری در بیمارستان باشند، طول مدت درمان‌ و بستری‌‌شان را در بیمارستان از طریق فعال‌سازی نقاهتگاهی که تقریبا نزدیک به حدود ۵۰۰نفر ظرفیت داشت، ‌کاهش دادیم. همچنین برای اینکه از آلودگی سیستم حمل و نقل عمومی جلوگیری کنیم، روزانه تقریبا تمام سیستم حمل و نقل عمومی را ضدعفونی و گندزدایی می‌کردیم. در حال حاضر بیمارانی که دوره بستری را به شکل حداقلی طی می‌کنند، بلافاصله به نقاهتگاه منتقل می‌شوند تا از محیط بیمارستان دور شوند.

 

کاهش حداکثری پروازها به کیش در ایام کرونا

فرآیند پنجم، ورود و خروج از جزیره بود که با محوریت شرکت توسعه بندر و فرودگاه و کیش‌ایر این فرآیند را کنترل کردیم. حدودا از ۱۹بهمن‌‌‌ماه با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری میزان پروازها به جزیره کیش را از روزانه ۴۰ تا ۴۵پرواز به روزانه ۵پرواز تقلیل دادیم و فقط کیش‌ایر با مجوز سازمان هواپیمایی اجازه داشت که مسافر به جزیره منتقل کند و صرفا از ۵مبدا پروازی می‌توانستند به جزیره سفر کنند که عبارت بودند از: تهران، بندرعباس، شیراز، اصفهان و مشهد که همین پروازها هم در اول اسفندماه با تصمیم شورای سلامت به یک پرواز در روز و از یک مبدا آن هم تهران کاهش پیدا کرد.

برای خروج از کیش ممنوعیتی قائل نشدیم و تقریبا از نوزدهم اسفند تا آخر فرودین‌ماه‌ نزدیک به ۱۷هزار نفر از جزیره کیش به شکل هوایی و با پروازهای کیش‌ایر خارج شدند. در حوزه بندر هم، ورود ماشین‌های سرزمین اصلی و ماشین‌هایی که با پلاک کیش در سرزمین اصلی بودند را محدود کردیم. ورود مسافر در گام اول کاهش پیدا کرد و در گام دوم که اول فروردین‌ماه بود، ورود مسافر از دریا متوقف شد؛ ولی در مبادی خروجی خدمات ارائه می‌شد و از این طریق هم نزدیک هفت هزار نفر از ۱۹اسفند تا انتهای فروردین‌ماه از طریق دریا از جزیره خارج شدند.

 

تهیه و تامین کلیه اقلام دارویی و تجهیزات بیمارستانی در کیش

فرآیند ششم، فرآیند تامین اقلام دارویی و تجهیزات بود که با محوریت معاونت توسعه سازمان دنبال می‌شد. در این بخش با کمک صنایع مستقر در جزیره، نزدیک به ۲۰هزار لیتر الکل طبی به صورت اسپری ۸۰درصد در ظروف ۳۳۰میلی‌لیتر تولید شد و بخش عمده‌ای از آن در سطح جزیره بین کیشوندان توزیع گردید. حدود ۳۰۰هزار محلول و ژل ضدعفونی کننده در منطقه تولید شده است که بیشتر صرف تامین محیط بهداشتی و ایمنی جزیره گردید. حدودا ۴هزار لیتر مایع ضدعفونی کننده دست نیز در جزیره تولید شد.

برای تامین تجهیزات محافظتی پرسنل بیمارستان و مرکز توسعه سلامت که از نزدیک با مشکوکین به بیماری کرونا در تماس بودند، حدود ۴۵هزار ماسک و ۵۵هزار دستکش و ۱۰۰لباس بیمارستانی و ۱۲۵۰ماسک فیلتردار تهیه شد و در اختیار مجموعه‌های بهداشت و درمان و همچنین مرکز توسعه سلامت و بخشی هم در بین دستگاه‌های اجرایی توزیع گردید.

همچنین در بحث تجهیزات بیمارستانی، مانیتورینگ پرتابل و دیواری، ست‌اتوسکوپ و آفتالموسکوپ، فشارسنج دیجیتال و پرتابل، تخت بستری برقی سه‌شکن، تخت بستری برقی مکانیکی، تخت بیمار، پایه سرم پرتابل، تشک مواج و تشک فوم را خریداری نموده و در اختیار بیمارستان قرار دادیم که ظرفیت عملیاتی افزایش یابد.

 

تشکیل ستاد اقتصادی مقابله با کرونا در کیش

در فرآیند اقتصادی هم به جهت مقابله و مدیریت با تبعات اقتصادی کرونا، بلافاصله کمیته اقتصادی با محوریت مقاومت اقتصادی و سرمایه‌گذاری تشکیل شد که پیرامون تسهیلات، تخفیف‌ها، پیگیری برآورد خسارت‌ها، پیگیری تسهیلات و واگذاری تسهیلات به آسیب‌دیدگان در این بخش دنبال می‌شود.

فرآیند بعدی، تامین اقلام عمومی و ارزاق جزیره بود که به جهت اینکه جزیره ویژگی جغرافیایی خاصی دارد، باید مراقبت می‌کردیم تا اقلام غذایی به طور مستمر دریافت شود، که خوشبختانه هیچ مشکلی برای بحث تامین نیازهای اساسی، اقلام دارویی و بهداشتی و خوراکی در کیش نداشتیم. نان جزیره به طور مرتب تامین شد و سوپرمارکت‌ها اقدام به ارائه محصولات مورد نیاز و مورد تقاضای مردم کردند. داروخانه‌ها داروها را در اختیار مردم گذاشتند و فرآیند تامین اقلام و ارزاق عمومی بدون کوچکترین خللی اتفاق افتاد.

 

تولید برنامههای متنوع آموزشی و سرگرمی جهت گذران دوران قرنطینه

بحث فرآیندهای آموزش رسمی، فراغت و گذران اوقات فراغت در قرنطینه خانگی هم در این ایام مدنظر بود. در کنار تمهیداتی که در سطح ملی دیده شد، ما نیز در سطح آموزش رسمی با صدا و سیمای کیش جهت تولید برنامه‌های تلویزیونی آموزشی همکاری نزدیکی را انجام دادیم و خوشبختانه با استفاده از ظرفیت معلم‌های جزیره، کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان برگزار گردید. در این بخش به جهت اینکه دانش‌آموزان با معلمان خودشان در ارتباط بودند، مورد استقبال خوبی هم واقع شد.

در حوزه بحث گذران اوقات فراغت در قرنطینه خانگی هم برنامه‌های متنوعی در فضای مجازی پیش‌بینی شد که این برنامه‌های متنوع با همت و تلاش هنرمندان جزیره در حوزه‌های پاتوق‌های شعر و ادب، مسابقات کتابخوانی، مسابقات قطعات ادبی و هنری انجام گردید.

حوزه اطلاع‌رسانی و مدیریت فضای مجازی هم یکی از فرآیندهای اصلی ما بود که این فرآیند به اتکای صدا وسیما، نمایندگی خبرگزاری‌های رسمی در سطح جزیره، نمایندگان و سرپرستی‌های روزنامه‌های رسمی و فضای مجازی اطلاع‌رسانی به خوبی انجام شد. در واقع هدفمان این بود که جلوی جعل خبر، گسترش شایعه، گسترش اخبار نادرست گرفته شود. در این مدت خوشبختانه با همکاری همه رسانه‌های جمعی یک آرامش روانی بسیار خوبی در سطح جزیره فراهم کردیم.

 

بهره‌گیری از نیروهای مردمی و بسیج برای کنترل قرنطینه

آخرین مورد هم بحث فرآیند مدیریت مشارکت‌های مردمی و نهادهای مدنی بود که این مدیریت هم در جذب کمک برای تامین اقلام دارویی از سوی سرمایه‌گذاران و هم جلب کمک برای تامین اقلام حفاظت فردی و بهداشت در سطح جزیره و همچنین برای تهیه دستگاه‌ها و تجهیزات بیمارستانی به خوبی انجام شد. در حال حاضر از ظرفیت نیروهای داوطلب و نیروهای بسیج برای کنترل قرنطینه و همچنین خدمات‌رسانی به افرادی که در نقاهتگاه هستند، به خوبی استفاده می‌کنیم.

این ۱۲فرآیند و تقریبا ۲۰۰تصمیم اتخاذ شده، خوشبختانه باعث شد که سرعت شیوع ویروس کرونا در کیش کنترل شود و توانستیم شکل انتقال ویروس را در جزیره از کوهانی شدن به مسطح شدن تبدیل نماییم؛ اگر این نمودار کوهانی می‌شد، تاب‌آوری بیمارستان بسیار آسیب‌پذیر بود؛ ولی خوشبختانه با این اقدامات، سرعت توزیع، خطی شد و توانستیم تقریبا نزدیک به ۱۵درصد از کادر بیمارستان را درگیر این موضوع کنیم. بدین معنا که نه تنها ۲۰تخت اولیه پر نشد، بلکه فقط ۱۵درصد از کادر بیمارستانی درگیر موضوع کنترل سرعت شیوع و همچنین امر درمان برای مبتلایان شدند.

 

هماهنگی و همدلی، عامل موفقیت کیش در مهار کرونا

به عقیده بنده، موفقیت نسبی، مدیریت و مقابله با بیماری کرونا در کیش، ریشه در این موضوع داشت که ما بیماریابی را اصل قرار دادیم؛ قرنطینه کامل مدنظر قرار گرفت و فاصله‌گذاری اجتماعی را مرتبا تاکید کردیم. بخش بهداشت و بخش درمان که ۲بخش از مکانیزم‌های مهم مقابله بودند، با همدیگر به خوبی و با هماهنگی بالا همکاری کردند؛ بخش بهداشت به صورت ویژه در مباحث پیشگیری، بیماریابی و مراقبت‌های پس از بیماری و بخش درمان در بستری کردن بیماران، تامین داروها، تشخیص، در اختیار گذاشتن داروها برای بیماران و ادامه درمان در نقاهتگاه سبب‌ساز این شد که توفیقات مطلوبی را به همراه داشته باشد.

از دیدگاه مدیریتی به چند نکته در اقدامات منطقه آزاد کیش باید توجه کنیم؛ یکی از مهم‌ترین نکات این بود که راهبرد کاهش آسیب را هم تقویت کردیم و هم استمرار بخشیدیم، به این معنا که تلاش‌مان این بود که اندازه اپیدمی را در جزیره کوچک کنیم و تاخیر در منحنی ایجاد اپیدمی به وجود بیاوریم. نکته بعدی توجه به راهبرد مهار بود. ایزولاسیون بیماران پس از شناسایی، انجام تست که اخیرا با خرید دستگاه تست‌سنجی که طی ۴۵دقیقه می‌تواند تست فرد را اعلام کند، امکان اینکه تست گسترده و حداکثری را در جزیره با غربالگری هوشمندانه انجام دهیم، فراهم شده است. آموزش مردم به ویژه همراهان بیمار و کسانی که مشکوک به ابتلا بودند، یکی از محورهای راهبرد مهار بود. تشدید نظارت مراقبان بهداشت برای اجرای دقیق فرآیند ایزولاسیون این هم یکی دیگر از ارکان راهبرد مهار بود.

در غربالگری هدفمند اکنون به یک تفاهم نظری بسیار بالایی رسیده‌ایم که زمان اشغال تخت‌های بیمارستانی حداقلی باشد و ادامه درمان در نقاهتگاه صورت گیرد. در توسعه انجام تست‌های تشخیص ویروس و ارتقاء کیفیت آن از طریق بهبود نمونه‌گیری و استفاده از تکنولوژی روز به یک تصمیم جدی رسیدیم و یکی از ارکان راهبرد مهار ما به واقع تقویت نظام مراقبت بیماری به ‌منظور پیشگیری از موج دوم شیوع است؛ چراکه اپیدمیولوژیست‌ها اعتقاد دارند که احتمالا موج دوم شیوع از ۹ تا ۲۵اردیبهشت‌ماه آغاز شود. برای اینکه موج دوم را هم کنترل کنیم، کماکان تقویت سیستم بهداشتی منطقه را برای کاهش مستمر و مناسب جهت شناسایی، تشخیص، مراقبت و تقویت مورد تاکید قرار می‌دهیم. ظرفیت شبکه بهداشتی را با آوردن نیروهای داوطلب برای مراقبت و نظارت‌های بهداشتی افزایش می‌دهیم. کمبودهای بین بخشی را بین بخش بهداشت و درمان، نیروهای امنیتی و انتظامی و بخش‌های اداری سازمان تقویت می‌کنیم.

یکی دیگر از مواردی که مورد توجه‌ شورای سلامت بود، اینکه بتوانیم مشارکت مردم و جامعه را در رعایت مسائل بهداشتی و همکاری در اجرای موثر سیاست‌های ستاد مقابله با کرونا، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و ایزولاسیون جلب نماییم که با همکاری بسیار خوب مردم روبه‌رو شد. هر جایی که محدودیت‌سازی ایجاد کردیم، چون توأم با اقناع افکار عمومی بود، با کمترین هزینه، محدودیت‌سازی‌ها انجام شد.

موضوع دیگری که باید به عنوان یک تجربه نگاه کنیم، این است که ما مرتب گفتمان همکاری بین‌بخشی را در منطقه تا زمان سرکوب بیماری تکرار کردیم و این گفتمان غالب در جزیره شد. بخش خصوصی، بازار، حمل و نقل و بخش‌های اداری کاملا در این گفتمان همکاری بین‌بخشی با ما همراه شدند و خود آنها مروجان اصلی تصمیمات و مصوبات شورای سلامت بودند.

 

اقشار آسیب‌پذیر کیش، در اولویت دریافت خدمات

موضوعی که دکتر مظفری مدیرعامل محترم سازمان بسیار تاکید داشتند، این بود که نیازهای بهداشتی و درمانی به شکل عادلانه در جزیره توزیع گردد، مخصوصا در این توزیع اقشار آسیب‌پذیر مدنظر و توجه ویژه باشند. به همین جهت ما حتی در دو نوبت اقلام بهداشتی را خانه به خانه در جزیره بین ساکنین با تاکید بر مناطق آسیب‌پذیر بیشتر توزیع کردیم و در دسترس مردم قرار دادیم.

نکته دیگری که بدان توجه ویژه‌ای نمودیم، بحث بسته‌های سلامت‌محور برای گروه‌های آسیب‌پذیر بود؛ برای کسانی که بیماران قلبی عروقی بودند، مبتلایان به فشار خون و کسانی که دیابت داشتند، دریافت کنندگان پیوند، افراد با ضعف سیستم ایمنی و زنان باردار بودند. به دلیل اینکه مرکز توسعه سلامت، بانک اطلاعات خوبی از این افراد داشت، آنان  را در دریافت بسته‌های حمایتی سلامت‌محور در اولویت قرار دادیم.

همچنین، شناسایی نقاط ضعف نظام بهداشتی و درمانی جزیره هم در حوزه نیروی انسانی و هم در بخش تجهیزات و ملزومات از دیگر اقدامات بود و سعی کردیم از این دو نقطه آسیبی به فرآیند مدیریت و مقابله با ویروس وارد نشود. بر همین اساس، تامین تجهیزات و امکانات و به کارگیری نیروهای مردمی با هدف مشخصی دنبال شد و خوشبختانه باعث شد که از این ظرفیت به خوبی بهره ببریم. در این بین، همراهی نهادهای دینی و مذهبی با ستاد مقابله با کرونا بسیار عالی بود. در مقطعی که نماز جمعه را تعطیل کردیم، نگران بودیم که شاید همراهی نشود؛ ولی خوشبختانه هم در جامعه اهل سنت و هم در جامعه شیعیان جزیره به ویژه ائمه جمعه شیعیان و اهل سنت با ما همکاری کردند و در مقطعی هم مساجد را به جهت اینکه از تجمعات جلوگیری کنیم، اعلام کردیم که نماز جماعت برگزار نشود؛ در آن مقطع هم جامعه شیعیان و جامعه اهل سنت به بهترین نحو همراهی نمودند.

 

بازگشت آرامش به جزیره کیش

تمامی فرآیندها و سیاست‌های اتخاذ شده در طول این مدت، باعث شده که امروز آماده باشیم تا نزدیک به ۷هزار نفر کیشوند از تهران، اصفهان، شیراز، مشهد به مرور و با رعایت تمام نکات ایمنی به جزیره منتقل شوند. همچنین از اول اردیبهشت‌ماه تمام بازارهای جزیره کیش در نوبت عصر یعنی از ساعت ۶بعدازظهر تا ۱۰شب مجددا با رعایت تمام مسائل و پروتکل‌های بهداشتی که ستاد ملی کرونا ارسال کرده و رعایت کامل بحث فاصله‌گذاری فیزیکی و فاصله‌گذاری اجتماعی بازگشایی شدند و که نشان از این موضوع دارد که جزیره کیش در مدیریت کنترل شیوع ویروس کرونا توفیق داشته است، ولی تا مهار کامل بیماری راه طولانی در پیش داریم.

در جزیره کیش توصیه سازمان بهداشت جهانی برای کنترل ویروس کرونا را عینا اجرا کردیم: بیماریابی را فعال کنید، موارد در تماس با بیماران را رهگیری و ردیابی کنید، قرنطینه کنید و درمان نمایید؛ این چهار محوری بود که در جزیره روی آنها اصرار داشتیم و تقریبا سیستم بهداشت و درمان با همین مکانیسم کار خود را انجام داد و خوشحال هستم که در این فرآیند همراهی نیروهای انتظامی، نظامی، امنیتی و نیروهای مردمی در حداکثر با ما بود و خوشبختانه اکنون یک آرامش روانی نسبی در زمین جزیره کیش حاکم است.