در نشست دکتر مظفری با دبیرکل سازمان اکو مطرح شد:

جزیره کیش؛ مقصد گردشگری کشور‌های عضو اکو

دکتر هادی سلیمان‌پور دبیرکل سازمان اکو درخصوص افزایش تعاملات و توسعه گردشگری کشور‌های عضو، با دکتر مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، دبیرکل سازمان اکو در این نشست درخصوص برنامه‌های در دست اقدام مجموعه اکو به منظور توسعه صنعت گردشگری کشور‌های مقصد گفت: در آخرین جلسه سازمان اکو با وزرا‌، چند طرح در حوزه گردشگری تثبیت شد و مقرر شد برای هر پروژه شریکی در نظر گرفته شود که جزیره کیش می‌تواند یکی از شرکاء در اجرای این طرح‌های گردشگری باشد.

سلیمان‌پور تعیین مقاصد گردشگری در اکو را نخستین پروژه در دست اقدام بیان کرد و اظهار داشت: هر کشور عضو اکو، با ذکر معیارها‌، چند مقصد گردشگری تعیین می‌کند و ظرفیت و جاذبه‌ها در مقاصد بررسی و سپس فعالیت‌ها در آن کشور آغاز شود که این امر، طی ۶ماه آینده انجام خواهد شد.

وی افزود: برای انجام این پروژه به یک مشاور بین‌الملل باتجربه نیاز است که مقاصد مختلف را در سطح منطقه مطالعه و پس از آن عنوان کند که کدام مقصد، ظرفیت گردشگری خوبی دارد و در مرحله بعد چگونگی ارتباط و تعامل این مقاصد به یکدیگر را بررسی کند و به نوبه آن تمام فعالیت‌های گردشگری در این طرح‌ها تعریف خواهد شد.

سلیمان‌پور اظهار کرد: برای راه‌اندازی تورهای گردشگری و انتخاب کشور‌های مقصد باید بر حسب نیاز گردشگر، هر یک از کشورهای عضو بخش‌های مختلفی گردشگری ازجمله گردشگری طبیعی، سلامت و یا تاریخی را در نظر بگیرند و اگر شرایط مهیا و مناسب بود، اقدامات راه‌اندازی تورهای گردشگری را در همان کشور آغاز کنیم.

وی کشورهای آسیای میانه را به عنوان مقاصد گردشگری مدنظر عنوان کرد و ادامه داد: جزیره کیش می‌تواند بخشی از این ظرفیت را تشکیل دهد و گردشگرانی که به ترکیه و کشورهای همسایه سفر می‌کنند، مقصد گردشگری خود را کیش انتخاب کنند.

دبیرکل سازمان اکو همچنین ایجاد همکاری بین آژانس‌های اصلی و مهم گردشگری منطقه را دومین پروژه گردشگری در دست اجرا عنوان کرد و افزود: در این زمینه از مجموعه تورهای ترکیه درخواست کردیم این موضوع را مدیریت کنند تا ارتباط و تعاملات شکل بگیرد و سازمان منطقه آزاد کیش نیز می‌تواند با همکاری و مشارکت خود با اینگونه تورها، به صورت عملیاتی جزیره را به عنوان یک مقصد گردشگری معرفی کند.

در این نشست سلیمان‌پور همچنین معرفی هتل مناسب، سالن کنفرانس خوب، تسهیلات اقامتی به فدارسیون های فوتبال کشورهای عضو برای سال‌۲۰۲۰ را به عنوان فعالیت کوتاه مدت و مفید با سازمان منطقه آزاد کیش مطرح کرد و اظهار داشت: در صورت موافقت سازمان منطقه آزاد کیش، برای نیمه اول اسفندماه برنامه‌ریزی کنیم با تخصیص مکانی برای نمایش محصولات اکو، اسلاید شو، راه‌اندازی فری‌شاپ فراهم شود و همچنین در کنار آن سوئیت‌هایی برای تردد ۱۰کشور عضو و خانواده‌های آنها در نظر گرفته شود تا امکان تعاملات بیشتر را فراهم کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست وجود منابع طبیعی بسیار، بستر‌های مناسب در زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف در کیش نسبت به سرزمین اصلی را از شرایط و امتیازات مطلوب جزیره برشمرد و گفت: با توجه به اینکه برای برگزاری و میزبانی از مسابقات جام‌جهانی‌۲۰۲۰ فوتبال ساحلی در کیش آمادگی لازم را داریم، عملیات ساخت کمپ استاندارد به کمک بخش خصوصی آغاز شده است.

غلامحسین مظفری‌ افزود: در این خصوص رایزنی‌هایی با کمیته ملی المپیک و ورزش انجام و  بحث مسابقات ورزشی اکو در وزرات ورزش مطرح شده و جلسات بسیار خوبی را برگزار کردیم.

وی در ادامه عنوان کرد: برای برگزاری این مسابقات از نظر زیرساختی و اقامتی هیچگونه مشکلی نداریم و از لحاظ فنی نیز استاندارسازی در حال انجام است و همانگونه که مجموعه فوتبال ساحلی را بازسازی کردیم و ارتقا دادیم، یکی از استراتژی‌های ما ساخت ورزشگاه ساحلی با شرایط بسیار مطلوب و قابل قبول است.

همچنین مظفری در این نشست با تخصیص مکانی به سازمان اکو موافقت کرد و گفت: برای واگذاری کوتاه‌مدت این مکان، پیشنهاد‌های خوبی داریم که در گام نخست اکو باید جزئیات، ایده و کاربری زمین یا مکان را تشریح کند و در صورت تمایل می‌توانیم ساختمان ایرانیان که با معماری ایرانی ساخته شده و برای اکو آن فضا بسیار مناسب است؛ در اختیار قرار دهیم.

گفتنی است، معرفی کیش به عنوان مقصد گردشگری کشور‌های عضو اکو، برگزاری جشنواره ورزشی کشور‌های عضو اکو در کیش و همچنین ارتباط و تعامل پایدار تجار و بازرگانان جزیره با تجار و بازرگانان کشور‌های اکو ازجمله موضوعات پیشنهاد شده در این نشست بود.