سرپرست مدیریت جذب سرمایه و بازاریابی سازمان منطقه آزاد قشم تشریح کرد:

جزییات صدور مجوزهای اقتصادی و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد قشم

سرپرست مدیریت جذب سرمایه و بازاریابی سازمان منطقه آزاد قشم جزییات صدور و تمدید مجوز فعالیت‌های اقتصادی بین سال‌های‌1393 الی شش ماهه اول‌1399 و همچنین مزیت‌ها و ویژگی‌های سرمایه‌گذاری را در این منطقه اعلام کرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، جعفر هدایت‌پژوه کل مجوزهای صادره و تمدیدی را در این مدت در سه حوزه صنعت، تجارت و خدمات افزون بر ۱۵هزار و ۷۹فقره عنوان کرد و گفت: از این تعداد مجوز چهارهزار و ۶۸۲فقره صادره و ۱۰هزار و ۳۹۷فقره تمدیدی بوده است.

هدایت‌پژوه، بیشترین مجوزهای صادره و تمدیدی را در این مدت با ۴۶درصد کل مجوزها متعلق به بخش خدمات اعلام کرد و افزود: دراین بخش مجموعا شش هزار و ۹۵۱ فقره مجوز در این مدت صادر و تمدید شده که دوهزار و ۱۴۵فقره آن صادره و چهارهزار و ۸۰۶فقره تمدیدی بوده است‌.

وی، میزان مجوزهای صادره و تمدیدی را دربخش تجارت هم در این مدت بالغ بر۴۳درصد کل مجوزها اعلام کرد و گفت: در این بخش نیز مجموعا شش هزار و ۴۲۲فقره مجوز دراین مدت صادر و تمدید شده که یک هزار و ۹۰۶فقره آن صادره و چهارهزار و ۵۱۶فقره آن تمدیدی است‌.

سهم بخش صنعت را از کل مجوزهای صادره و تمدیدی در طول سال‌های بین سال‌۹۳ الی شش ماهه‌۹۹ افزون بر ۱۱درصد عنوان کرد و یادآور شد: مجموع مجوزهای صادره و تمدیدی در این بخش در این مدت یک هزار و ۷۰۶فقره بوده که ۶۳۱ فقره آن صادره و یک هزار و ۷۵فقره آن تمدیدی بوده است.

 

مقایسه مجوزهای صادره و تمدیدی در دو بازه زمانی

سرپرست مدیریت جذب سرمایه و بازاریابی سازمان منطقه آزاد قشم به مقایسه تعداد مجوزهای صادره در شش ماهه اول سال‌های‌۹۹ و ۹۸ از سوی این مدیریت پرداخت و گفت: شش ماهه اول سال‌۹۹ تعداد ۱۹۹مجوز در حوزه‌های مختلف صادر گردیده است که در مقایسه با شش ماهه اول سال‌۹۸ بالغ بر ۳۱درصد کاهش داشته است.

به گفته هدایت‌پژوه، این مدیریت درشش ماهه اول سال‌۹۹ تعداد ۸۹۹مجوز هم در حوزه‌های مختلف تمدید کرده است که در مقایسه با شش ماهه اول سال‌۹۸ بالغ بر ۱۰درصد افزایش داشته است.

وی درباره مجوزهای موردی هم گفت: این مجوزها برای شرکت‌های ثبت شده در سرزمین اصلی که با شرکت‌های واقع درمنطقه آزاد قشم قرارداد دارند، صادر می‌شود.

سرپرست مدیریت جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری در این خصوص تصریح کرد: به رغم کاهش ۴۱درصدی آمار تعداد مجوزهای موردی صادر شده از سوی مدیریت جذب سرمایه و بازاریابی سازمان منطقه آزاد قشم در شش ماهه اول سال‌۹۹ نسبت به مدت مشابه سال‌۹۸، درآمد عوارض یک درصد عمرانی (موردی) این مدیریت در فاصله این دو بازه زمانی، افزون بر ۱۱۸درصد افزایش داشته است.

 

مزایای ویژه سرمایه‌گذاری درمنطقه آزاد قشم

سرپرست مدیریت جذب سرمایه و بازاریابی سازمان منطقه آزاد قشم در این قسمت از صحبت‌های خود به مزایای ویژه سرمایه‌گذاری درمنطقه آزاد قشم اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین این مزایا شامل معافیت مالیاتی ۲۰ساله، آزادی مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی تا سقف ۱۰۰درصد، معافیت از پرداخت هرگونه حقوق گمرکی جهت صادرات مجدد کالاهای تولید شده به کشورهای خارجی و صدور ویزا برای خارجیان در مبادی ورودی منطقه آزاد قشم است.

هدایت پژوه تضمین کامل سرمایه خارجی، آزادی کامل ورود و خروج سرمایه و سود، آزادی کامل ورود و خروج  ارز، مقررات ساده و مناسب نیروی کار، کمترین تشریفات اداری برای فعالان اقتصادی و ثبت شرکت در کمتر از ۱۰روز از دیگر مزایای ویژه سرمایه‌گذاری درمنطقه آزاد قشم اعلام کرد‌‌.

 

ویژگی‌های منحصربه‌فرد منطقه آزاد قشم

هدایت‌پژوه به تشریح ویژگی‌های منحصربه‌فرد منطقه آزاد قشم هم پرداخت و گفت: دسترسی به بازار چند ده میلیون نفری شامل بازار داخلی ایران، بازار کشورهای خاورمیانه و حوزهCIS، کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان و بازارهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و همچنین دسترسی به آب‌های بین‌المللی و واقع شدن در مرکز مسیر ترانزیت کالای شمال-‌جنوب به عنوان یکی از مسیرهای اصلی حمل و نقل از آسیا به اروپا ازجمله این ویژگی‌هاست.

وی از قرارگرفتن در کریدور پروازهای بین‌المللی شرق و غرب جهان، واقع شدن درمرکز بازار انرژی با توجه به وجود میادین نفتی و گازی سلخ، گورزین و هنگام در منطقه و مزیت استثنایی به منظور استفاده در صنایع مربوطه و ظرفیت بالقوه بالای جزیره قشم در زمینه  استفاده از منابع آبزیان خلیج فارس از نظر تولید و پرورش را هم از دیگر این ویژگی‌ها اعلام کرد.

وجود فرودگاه بین المللی و برقراری پروازهای منظم داخلی و خارج، اتصال به شبکه سراسری برق کشور، وجود سواحل عمیق و مناسب و اسکله ویژه تخلیه و بارگیری شناورهای تا ظرفیت ۱۰۰هزار تن هم ویژگی های دیگر منطقه آزاد قشم است که هدایت پژوه به آنها اشاره کرد‌‌.

به گفته سرپرست مدیریت جذب سرمایه و بازاریابی سازمان منطقه آزاد قشم وجود ذخایر گاز طبیعی در جزیره و اطراف آن، پتانسیل سیاحتی و تفریحی در کنار دیدنی های معروف به عجایب هفت‌گانه، نیروی کار ماهر و غیرماهر با دستمزد پایین‌تر از دسـتمزد نیروی کار مشابه خارجی، انجام سریع خدمات گمرکی و ترخیص کالا و تجهیزات  گسترده حمل محموله نیز از دیگر این ویژگی‌هاست.

هدایت‌پژوه در پایان این گفت‌وگو، مهم‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم را صنایع سنگین، صنایع نفت و انرژی، صنایع گردشگری، صنایع شیلاتی و صنایع کوچک اعلام کرد.