سرپرست مدیریت تسهیل تولید صنایع سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد:

جلوگیری از خروج ارز از کشور، رسالت اصلی تولیدکنندگان در کیش

سرپرست مدیریت تسهیل تولید صنایع سازمان منطقه آزاد کیش گفت: تحقق یافتن جهش تولید مستلزم ارزآوری و جلوگیری از خروج ارز از کشور به عنوان رسالت اصلی تولیدکنندگان در جزیره کیش است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، حمید مسکین‌نواز از مقررات و قوانین وزرات صمت درخصوص کالاهای گروه‌۴ و مشابه آن در سرزمین اصلی خبر داد و گفت: ضمن تبعیت از سیاست‌های کلی کشور، ورود مواد اولیه وکالاهایی که در داخل کشور امکان تولید دارند، موجب اعتراض تولیدکنندگان داخلی می‌شود.

وی در ادامه بر اهمیت اشتغال‌زایی شرکت «اپال سپهر کیش» اشاره داشت و افزود: با توجه به این که شرکت اپال سپهر کیش در این منطقه مواد اولیه تولیدی خود را که در گروه۴ کالایی‌ قرار گرفته و واردات آنها ممنوع است، از خارج کشور تامین می‌کند و با برند خاصی به بازار داخلی ارائه می‌دهد و گمرک نیز اجازه ورود محصول را به بازار داخلی صادر نمی‌کند.

مسکین‌نواز بر ضرورت تامین قطعاتی که امکان تولید قالب‌ها و تامین مواد اولیه آنها در داخل کشور وجود دارد، تاکید داشت و خاطرنشان نمود: با این روش، مشکل صادرات کالا به سرزمین اصلی برطرف می‌شود، شامل کالاهای گروه‌۴ نیز نخواهد شد. باید سمت و سوی تولید را تغییر دهیم و قالب‌ها و قطعاتی که در خارج از کشور تامین می‌شود را در داخل کشور تولید کنیم.

وی با بیان این که تشکیل مناطق آزاد، فرصتی را برای ورود قطعات از خارج و مونتاژ در این منطقه برای تولیدکنندگان فراهم می‌کند اظهار داشت: در گذشته براساس تعاریف و رعایت چهارچوب‌های مناطق آزاد، تولیدکنندگان ضمن بهره‌مندی از تخفیفات عوارضی، می‌توانستند کالاهای تولیدی خود را با درصد تخفیف عوارض و مقدار درصد ارزش افزوده به سرزمین اصلی صادر کنند؛ اما طبق بخشنامه جدید وزارت صمت، خروج کالاهای تولید شده از مناطق آزاد تجاری که در گروه‌۴ طبقه‌بندی شده‌اند، به داخل کشور ممنوع کرده است.

مسکین‌نواز‌، نقش شرکت‌های دانش‌بنیان را در اصلاح رفتار تولید در این منطقه مثبت ارزیابی کرد و گفت: این سازمان تلاش می‌کند محصولاتی که امکان تولید آن در داخل کشور وجود ندارد، با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان به این مهم تحقق بخشد.

سرپرست مدیریت تسهیل تولید صنایع سازمان منطقه آزاد کیش درخصوص افزایش اشتغال‌زایی در بخش تولید تصریح کرد: از تمام تولیدکنندگان تقاضا می‌شود آنچه را که امکان تهیه و تولید اولیه آنها به صورت ماده خام و یا قطعه در داخل کشور وجود دارد، اقدام کنند و اجازه ندهند تمام محصولات به صورت قطعات اولیه وارد و سپس در داخل مونتاژ شود.