گفت‌و‌گو با معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند:

جهش تولید در منطقه آزاد اروند تا ۱۴۰۰

نزدیک به سه دهه پیش، نقاطی از کشور براساس مزیت‌های ذاتی و پتانسیل‌های منطقه‌ای، به عنوان مناطق آزاد معرفی شدند. با نگاهی به 8منطقه آزاد ایران و بررسی ظرفیت‌های آنان، درمیا‌بیم که برخی از این مناطق، از موقعیت ویژه و خاص‌تری برخوردار هستند. به جرات شاید بتوان گفت، منطقه آزاد اروند با دارا بودن ویژگی‌های منحصربه‌فرد و بی‌بدیل، در کنار زیرساخت‌ها و امکاناتی همچون پالایشگاه، پتروشیمی، فولاد، بندر خشک و آبی، فرودگاه و جاده و ده‌ها ابرپروژه‌ ملی و بین‌المللی، یکی از مناطق طلایی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، در اوایل دهه۸۰، برخی از نقاط شهرهای آبادان، خرمشهر به عنوان منطقه آزاد تجاری-صنعتی معرفی شد؛ اما به دلیل پراکندگی و عدم انسجام، نیاز پیوستن هر دو شهر به محدوده منطقه آزاد احساس شد؛ تا اینکه با روی کار آمدن ‌دولت تدبیر و امید و به دستور ریاست محترم جمهور، شهرهای خرمشهر، آبادان و جزیره مینو به منطقه آزاد اروند الحاق شدند و فصلی نو در این نقطه از کشور آغاز گردید.

طی سال‌های اخیر و با عنایت به ثبات مدیریت در سازمان منطقه آزاد اروند، این سازمان علاوه بر اهتمام ویژه در جهت ایجاد زیرساخت‌ها و همچنین بازگرداندن روح تجارت و تولید به منطقه، اقدامات موثری را در حوزه جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بخش‌های تولید، صنعت و تجارت انجام داده است، تا جایی که در سال جاری که به فرموده مقام معظم رهبری، جهش تولید نام گرفته است، هر هفته شاهد افتتاح و بهره‌برداری از یک واحد تولیدی در این منطقه با عنوان «جهش تولید در سرزمین فتح» هستیم.

به همین منظور با دکتر سیدعلی موسوی معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند با هدف آشنایی و آگاهی بیشتر از برنامه‌ها، اهداف و اقدامات این سازمان در راستای توسعه تولید و صادرات به گفت‌و‌گو نشستیم که ذیل می‌خوانید.

 

ایجاد زنجیره تامین، تولید و توزیع در اروند

سال گذشته که سال رونق تولید بود، خوشبختانه در سازمان منطقه آزاد اروند با توجه به برنامه‌ریزی‌های خوبی که داشتیم، ۱۲راهبرد را تعیین کرده بود‌یم و تمام تلاشمان این بود که بتوانیم واحدهای صنعتی راکد را فعال نماییم. در این زمینه الحمدلله توفیقات خوبی را به دست آوردیم و آن این بود که ۱۰واحد تولید را در سال رونق تولید در منطقه آزاد اروند فعال نمودیم. همین سیاست، یعنی تبدیل واحدهای تولیدی راکد به فعال، در سال‌۹۹ که سال جهش تولید است را هم ادامه می‌دهیم.

علاوه بر آن، به دنبال سیاست‌های جدید و ۲۰راهبردی که تعریف کرده‌ا‌یم، هستیم. در پی این هستیم که علاوه بر سیاست‌های قبلی، توسعه تولید و تعمیق آن را از طریق اتصال و ارتباط میان تولید، تامین و توزیع را نیز انجام دهیم. خروجی آن هم به دنبال این هستیم که وارد کننده را تبدیل به تولید کننده کنیم. در منطقه در تلاش هستیم که وارد کننده را تبدیل به تولید کننده، تولید کننده را تبدیل به صادر کننده و شبکه توزیع را هم به شبکه تامین و تامین را به تولید وصل نماییم. در واقع پیاده‌سازی این فرآیند، سیاست‌های اصلی ما در منطقه آزاد اروند است.

 

جهش تولید در سرزمین فتح

از ابتدای سال جاری با تشکیل کارگروه‌های تخصصی ویژه، کمیته‌های پیگیری، کمیته‌های پروژه‌ای و همین طور میزهای تخصصی با همکاری اتاق‌های بازرگانی، اتاق‌های اصناف، انجمن‌های بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خوشبختانه پیشرفت چشمگیری در این زمینه داشته‌ایم که با توجه به اهداف تعیین شده، از سوم خردادماه تا پنجم مهرماه سال جاری که سالروز آزادسازی خرمشهر و شکست حصر آبادان است، برنامه‌ریزی کردیم در قدم اول ۱۰واحد تولیدی را به بهره‌برداری برسانیم. با تلاشی‌هایی که صورت گرفت، این ۱۰واحد تولیدی را به ۱۲واحد رسانده‌ایم و تاکنون پنج واحد به بهره‌برداری رسیده است و ان‌شالله هر هفته تحت عنوان جهش تولید در سرزمین فتح، یک واحد تولیدی را با حضور کلیه خبرنگاران و اصحاب رسانه، نمایندگان مجلس، فرمانداران، مسئولین استانی، منطقه‌ای و سرمایه‌گذاران افتتاح می‌کنیم.

با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که درخصوص تولید در سال جهش تولید انجام داده‌ایم، الحمدالله شعار تحقق جهش تولید که از سوی مقام معظم رهبری تعیین گردید، در منطقه آزاد اروند عینیت بخشیدیم و محقق کردیم؛ نه اینکه صرفا حرفش را زده باشیم.

 

تسهیل در فرآیند تولید در جهت تحقق جهش تولید

همچنین برای اینکه جهش تولید در منطقه سرعت بگیرد، با تمهیداتی که اندیشیده‌ایم، با کمترین تشریفات گمرکی، مواد اولیه، ماشین‌آلات و قطعات واسطه‌ای واحدهای تولیدی را ترخیص می‌کنیم؛ مجوزها را ۳ساله و ۵ساله صادر می‌نماییم که واحدهای صنعتی کمتر درگیر بروکراسی‌های اداری شوند و همین طور از طریق شرکت توسعه سرمایه‌گذاری سازمان و منابع داخلی و همچنین کمک‌های فنی و اعتباری استان و تبصره‌۱۸ ملی در خصوص تامین نقدینگی به تولیدکنندگان کمک می‌کنیم که هم سرمایه در گردش و هم سرمایه ثابت واحدهای تولیدی دچار مشکل نشوند.

کار بسیار خوب و قشنگی هم که در رابطه با بخش صنعت انجام داده‌ایم، این بود که واحدهای تولیدی‌مان را آموزش داده و به طرف بازار سرمایه سوق می‌دهیم که از طریق ورود به بازار سرمایه بتوانند بخش اعظمی‌ از تامین سرمایه برای توسعه‌شان انجام دهند که خوشبختانه هم موفق شده‌ایم و اکنون دو واحد تولیدی کارهای اولیه‌شان را انجام داده‌اند که با حضور در بازار سرمایه و بورس بتوانند هم در تامین مالی از طریق انتشار سهام و سایر اوراق بهادار تسهیل شوند و هم بتواند با ارزش واقعی شرکت‌شان، اعتبار و اعتماد عمومی کسب کنند و همچنین بتوانند به راحتی از تسهیلات بانکی و سایر ابزارهای تامین مالی برای توسعه‌ استفاده نمایند و همین طور در جهت به‌روزرسانی ماشین‌آلات و تکنولوژی‌شان اقدام کنند.

در کنار همه موارد گفته شده، در رابطه با توسعه زیرساخت‌ها، هم سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری و همین طور بحث توسعه فناوری و نوآوری خوشبختانه پشتیبان واحدهای تولیدی در منطقه هستیم و از صنایع پیشران، دانش‌بنیان و صنایع صادرات‌گرا کاملا حمایت می‌کنیم و به صورت میدانی شبانه‌روز در خدمتشان خواهیم بود.

 

بهره‌برداری از ۴۰واحد سرمایه‌گذاری تا خرداد۱۴۰۰

ضمن اینکه علاوه بر این ۱۲پروژه‌ای که در این فاصله انجام داده‌ایم و ان‌شاءالله به بهره‌برداری می‌رسانیم، به دنبال این هستیم که در ۲۲بهمن‌ماه و سایر مناسبت‌ها پروژه‌هایی را به بهره‌برداری برسانیم.

موضوع دیگر که می‌خواهم خدمتتان عرض کنم، در رابطه با بحث سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند است. همان طور که مستحضر هستید، دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ۳۱۰پروژه را تا پایان دولت برای مناطق آزاد تعریف کرده است. از این ۳۱۰پروژه، ۷۰پروژه مربوط به منطقه آزاد اروند است؛ از این ۷۰پروژه منطقه آزاد اروند، ۴۰پروژه مربوط به بخش سرمایه‌گذاری است که بنده به عنوان خدمتگزار پیگیری می‌کنم.

در حال حاضر که با شما صحبت می‌کنم، یک برنامه و پلن روبه‌روی من است که اول صبح که می‌آیم این پلن را نگاه می‌کنم؛ ۴۰واحد به صورت مشخص جلوی بنده است که رصد می‌کنم؛ تیم‌های پروژه‌ای را اعزام می‌کنیم تا به صورت مرتب و روزانه گزارش دهند که مثلا این واحد صنعتی که پیشرفت فیزیکی‌اش ۴۰درصد بوده، اکنون ۴۱درصد شده و…؛ بنابراین واحدها مرتب رصد می‌شوند که ما بتوانیم این واحدها را طبق برنامه زمان‌بندی که به دبیرخانه خصوصا شخص جناب دکتر بانک قول داده‌ایم، ان‌شاالله به بهره‌برداری برسانیم. بنابراین در بخش سرمایه‌گذاری هم طبق یک برنامه زمان‌بندی جلو می‌رویم و امیدواریم که تا سوم خرداد‌۱۴۰۰ این ۴۰واحد سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری برسند.

 

رشد ۲۰درصدی سرمایه‌گذاری در اروند، در سه‌ماهه ابتدایی۹۹

میزان سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند در سال گذشته، بیش ۲۰۰۰میلیارد تومان یا ۲۰هزار میلیارد ریال بود که نسبت به سال قبل از آن، رشد بسیار خوبی داشت. امسال هم خوشبختانه همین روند رشد را علی‌رغم تمام این فشارها و تحریم‌ها و بحث ویروس کرونا حفظ کردیم، تا جایی که در سه ماهه اول سال جاری، بیش از ۲۰۰۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری‌ در منطقه آزاد اروند صورت گرفته است که در مقایسه با سه ماهه سال گذشته، نزدیک ۲۰درصد رشد داشته‌ایم که خروجی همین پروژه‌هایی است که ملاحظه می‌فرمایید. بنابراین در بخش سرمایه‌گذاری الحمدالله وضعیت منطقه آزاد اروند خوب و مطلوب است.

 

افزایش صادرات از اروند با بازگشایی مجدد مرز شلمچه

بخش بعدی، تجارت و بازرگانی است. در حوزه تجارت علی‌رغم اینکه بندر خشک شلمچه به دلیل شیوع ویروس کرونا حدود ۴ماه تعطیل بود و خوشبختانه طی روزهای گذشته رسما فعالیتش را آغاز کرد، اما صادرات از منطقه آزاد اروند تعطیل نشده بود. با تدابیری که اندیشیدیم، از طریق بندر آبی خرمشهر با ایجاد ۲۰اسکله پشتیبان، بیش از ۹۳میلیون دلار صادرات غیرنفتی در سه ماه ابتدایی سال جاری داشتیم که این یک جهش خوبی است و باعث شد که صادرات‌ از منطقه قطع نشود و ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته باشیم.

اکنون با بازگشایی مجدد مرز بین‌المللی تجاری شلمچه امیدواریم که با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد، بتوانیم چهارماه تعطیلی را جبران نماییم و هم این که بتوانیم به بندر خرمشهر کمک کنیم که بخشی از بارها از طریق بندر خشک شلمچه صادرات گردد. عمده کالا‌هایی که صادر می‌شود: مصالح ساختمانی، مواد معدنی، مواد غذایی، خدمات فنی مهندسی، شیلات و آبزیان، کلینکر و سایر کالاها و محصولات مورد نیاز کشور عراق است و خوشبختانه رشد خوبی در این بخش داشته‌ایم و امیدواریم با شروع به کار مجدد مرز، این رقم بیش از پیش افزایش یابد.

همچنین، ۱۲هزار تن بخش لجستیک را ظرفیت‌سازی کردیم برای انبارداری مسقف و غیرمسقف در مرز تجاری شلمچه که در دوران کرونا کمک بسیار بزرگی به ما کرد تا بتوانیم این خدمات را به صادرکنندگان ارائه دهیم.

 

جهش تولید، توسعه صادرات، بازار سرمایه و مرکز نوآوری اروند

درخصوص ثبت شرکت، گردشگری و توریست درمانی نیز خوشبختانه عملکرد خوبی در منطقه آزاد اروند وجود داشته که قطعا همکارانم در حوزه گردشگری اعداد و ارقام را به شما خواهند داد. چنانچه بخواهیم یک جمع‌بندی کنیم، امسال در منطقه آزاد اروند چهار موضوع مهم را در دستورکار قرار داده‌ایم:

۱) جهش تولید مورد تاکید مقام معظم رهبری، نه در حد شعار، بلکه در راستای تحقق این هدف. بنابراین ما این موضوع را سرلوحه کارمان قرار داده‌ایم و به طور مرتب و روزانه پیگیری می‌کنیم.

۲) دومین کار مهمی که امسال در دستورکار قرار دارد و جزء برنامه‌های اساسی ما می‌باشد، بحث ارزآوری و توسعه صادرات است که بتوانیم علاوه بر بازار عراق، بازار دیگر کشورها را نیز در اختیار خود قرار دهیم.

۳) موضوع مهم دیگری که وجود دارد، با توجه به وضعیت کنونی کشور که بحث بورس و بازار سرمایه و تامین مالی از طریق بازارهای سرمایه یکی از بحث‌های روز است، ما هم از این قافله عقب نخواهیم بود و به دنبال این هستیم که بتوانیم واحدهای صنعتی‌ و تجاری دارای برندمان را وارد بازار سرمایه کنیم تا بتوانند از این مزایا استفاده نمایند.

۴) و چهارمین کار اساسی که امسال دنبال خواهیم نمود، موضوع استفاده بهینه از مرکز نوآوری و فناوری‌ است که بحث استارتاپ‌ها و شتاب دهنده‌ها را در دستورکار خود قرار داده‌ایم. می‌دانید که اولین مرکز فناوری و نوآوری را در بین مناطق آزاد کشور در منطقه آزاد اروند و در هفته دولت با حضور معاون علمی رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ان‌شالله به بهره‌برداری خواهیم رساند و این می‌تواند پشتیبان ما در ‌جهت دریافت ایده‌ها و تبدیل ایده‌ها به شغل و جذب سرمایه‌گذار برای این ایده‌ها و حمایت از نیروهای تحصیلکرده، دانشگاهی و نخبه منطقه باشد.

 

جذب سرمایه‌گذار در بخش گردشگری آبی و توریست درمانی

با تعامل خوب و با همفکری و تشکیل تیم‌های کارشناسی که با معاونت محترم فرهنگی، اجتماعی و گردشگری داریم، در رابطه با بحث گردشگری آبی، گردشگری بازار، توریست درمانی و همچنین برای توسعه بازی‌های آبی، برنامه‌های خوبی را طراحی کرده‌ایم؛ ولی به دلیل آن که متولی این امر، معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری است، دوستان گزارش مفصلی در این زمینه ارائه خواهند داد؛ اما ما در این بخش با هماهنگی یکدیگر برنامه‌ها و اهداف جامع و بسیار مطلوبی داریم؛ همکارانمان در بخش گردشگری ساماندهی بسیار خوبی را انجام داده‌اند که ان‌شالله ما نیز در جهت جذب سرمایه‌گذار در خدمتشان هستیم.

 

توسعه سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه آزاد اروند

با هماهنگی‌هایی که با سازمان کمک‌های فنی جذب سرمایه‌گذار خارجی وزارت اقتصاد داریم و همین طور با رایزنان بازرگانی کشورهای هدف ازجمله کشورهای همسایه ازجمله عراق، قطر، عمان، کویت، امارات و بعضی از کشورهای‌CIS و با ارتباطاتی که برقرار نموده‌ایم و همچنین با تهیه و تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری به‌روز که ۳۵بسته سرمایه‌گذاری اولویت‌دار منطقه آزاد اروند را تهیه کرده‌ایم، امیدواریم که بعد از فروکش کردن ویروس کرونا، سرمایه‌گذار‌های خارجی خوبی را جذب کنیم. در حال حاضر علی‌رغم تمام این محدودیت‌ها، دو سرمایه‌گذار خارجی حائز اهمیت در بحث مواد معدنی و کودهای شیمیایی جذب نموده‌ایم که هم رقم این سرمایه‌گذاری قابل توجه خواهد بود و هم اشتغال مطلوبی ایجاد خواهد کرد و هم اینکه باعث رونق منطقه خواهد شد.

 

پیگیری تا احقاق کامل حقوق سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی

خوشبختانه دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر روی موضوع ماده۱۳ قانون مناطق آزاد و همچنین مسئله عدم تسری معافیت مالیاتی به کارکنان و حقوق‌بگیران شاغل در مناطق، بسیار فعالانه عمل نموده و مکاتبه‌ای را با رئیس محترم قوه قضاییه داشته‌اند و مکاتبه‌ای با معاونت حقوقی ریاست جمهوری انجام داده‌اند و همین طور هر چهار نماینده‌ محترم منطقه آزاد اروند در مجلس شورای اسلامی به صورت فعال نامه‌ای را خدمت حضرت آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضاییه فرستاده‌اند و اینکه ما نیز با تعاملی که با دستگاه‌ها و امور مالیاتی داشته‌ایم، اجازه ندادیم به واحدهای صنعتی، تجار و بازرگانان‌ صدمه وارد شود.

معتقدیم که براساس ماده‌۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران، تمام واحدهای تولیدی و ‌صنعتی، چه حقیقی و چه حقوقی و تمام مجموعه‌های اقتصادی که از سازمان منطقه آزاد مجوز فعالیت دریافت می‌کنند، معاف از مالیات هستند و همین طور کارکنان‌شان از مالیات بر ارزش افزوده‌ و هم دارایی‌هایشان معاف می‌باشند. اما در حال حاضر با توجه به مشکلی که پیش آمده، همه پیگیری می‌کنیم و تا این جای کار اجازه نداده‌ایم واحدهای تولید، صنعتی، تجار و سرمایه‌گذاران‌مان دچار مشکل شود و امیدواریم در آینده همین طور ادامه دهیم. ان‌شالله با عنایت ویژه‌ای که رئیس قوه قضاییه خواهند داشت و دستوراتی که رهبر معظم انقلاب داده‌اند مبنی بر اینکه باید از سرمایه‌گذار و واحدهای تولیدی و صنعتی حمایت کرد، امید داریم که این مشکل به زودی مرتفع شود.

 

رونق تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا، از مسیر مناطق آزاد

خوشبختانه معاونین اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان‌های مناطق آزاد تعاملات بسیار خوبی را با یکدیگر دارند. ما با معاونین اقتصادی و سرمایه‌گذاری مناطق آزاد انزلی، ارس و ماکو و سایر عزیزانی که درگیر بحث اوراسیا هستند و هم‌مرز می‌باشند، مانیفست خوبی را تعریف کرده‌ایم.

با منطقه آزاد انزلی به این نتیجه رسیده‌ایم که بتوانیم خط ریلی شمال به جنوب از طریق بندر کاسپین به بندر خشک شلمچه و همین طور به بندر خرمشهر را وصل نماییم و هم در رابطه با بحث ترانزیت کالا به کشور عراق از طریق کشورهای اوراسیا و بتوانیم بحث صادرات کالاهایمان مخصوصا صیفی‌جات و محصولات تولیدات منطقه را از طریق این مناطق به کشورهای اوراسیا صادر کنیم. همکاری و هماهنگی‌های اثربخشی در این حوزه ایجاد شده است و ان‌شالله با برنامه‌های جامعی که داریم، امیدواریم ظرف ماه‌ها و سنوات آینده خروجی این تعاملات با عدد و رقم واقعی بتواند موجب ارزآوری و کمک به کشور باشد.

 

تعامل سازنده میان مناطق آزاد در راستای جذب سرمایه‌گذار

تعاملات در جهت معرفی، تبادل و راهنمایی سرمایه‌گذاران به مناطق دیگر، با محوریت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، معاونین اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان‌های مناطق آزاد آغاز شده است؛ برای نمونه طی روزهای گذشته در منطقه آزاد قشم، یکی از واحدهای تولیدی اروند، یک شعبه دیگر خود را در این جزیره کلنگ‌زنی کرد.

بنابراین استارت تبادل و تعامل در حوزه سرمایه‌گذاران نیز در مناطق آزاد زده شده است و بنابر موقعیت‌ و مزیت‌های هر منطقه، در صورت نیاز این همکاری و معرفی سایر مناطق به سرمایه‌گذاران وجود دارد که قطعا باید بیشتر شود و باید بتوانیم هم‌افزایی کنیم و ان‌شاءالله جزء برنامه‌های دبیرخانه است و ما هم در خدمت دوستان هستیم.

 

سخن پایانی

بنده تشکر می‌کنم از هفته‌نامه وزین اخبار مناطق آزاد که انصافا هم صدای رسای مناطق است، هم گزارش عملکرد مناطق آزاد را به درستی ارائه می‌کنند و هم به موقع منتقد ما هستند و انتقاد می‌کنند و ‌اینکه واقعیت‌ها را منتقل می‌نمایند و از حقوق شهروندان و سرمایه‌گذارانی که در مناطق آزاد سرمایه‌گذاری کرده‌اند، دفاع می‌کنند؛ به عنوان نمونه در همین بحث معافیت مالیاتی، در موضوع ثبت سفارش و در مسئله ایجاد محدودیت برای ورود خودروها با پلاک مناطق آزاد، نشریه شما بسیار خوب عمل کرد. از جنابعالی و همکارانتان که انصافا زبان گویای ما هستید که به مسئولین مربوطه دغدغه‌های ما، سرمایه‌گذاران و مردمی که در این مناطق زندگی می‌کنند را منتقل می‌‌نمایید، قدردانی می‌کنم. در آخر یک بار دیگر روی چهار محوری که عرض کردم، تاکید می‌نمایم؛ چراکه این چهار محور که نام بردم، برای منطقه آزاد اروند بسیار مهم و حائز اهمیت است.

۱) جهش تولید در منطقه آزاد اروند با جدیت پیگیری خواهد شد.

۲) بحث پشتیبانی از طریق مرکز نوآوری و فناوری منطقه از واحدهای پیشران، دانش‌بنیان، نو و های‌تک در دستورکار سازمان قرار دارد.

۳) ورود واحدهای صنعتی و واحدهای تجاری به بازار تامین سرمایه را با جدیت پیگیری خواهیم نمود.

۴) ارزآوری و توسعه صادرات خصوصا تولیدات منطقه به خارج از کشور، جزء برنامه‌های ویژه‌ سازمان منطقه آزاد اروند است.

و در پایان باید تاکید کنم در منطقه آزاد اروند به جد پیگیر این هستیم که وارد کننده را تبدیل به تولید کننده، تولید کننده را تبدیل به صادرکننده نماییم و ان‌شاءالله در پی آن شاهد توسعه صنعت، اشتغال و آبادانی منطقه خواهیم بود.