مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت:

حاکمیت شرکتی در دستور‌کار مسئولین منطقه آزاد کیش

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: انجام مطالعات نظری در حوزه زیرساخت‌های نرم؛ زمینه‌ساز اجرای طرح‌های ملی و فراملی است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، جعفر آهنگران در نشست هم‌اندیشی هیات مدیره شرکت‌های تابعه با هیات مدیره سازمان، «حاکمیت شرکتی سازمان منطقه آزاد کیش» که با هدف هم‌افزایی، بیان مشکلات، توسعه و تحول سازمان، شرکت‌ها و موسسات تابعه در سالن رازی مرکز همایش های بین‌المللی کیش برگزار شد؛ بر لزوم اهمیت مطالعات نظری در توسعه پایدار به «زیرساخت‌های نرم و سخت» تاکید کرد.

وی با بیان این که یکی از فقدان اساسی مناطق آزاد بی‌اهمیت شمردن مبانی نظری است، اظهار داشت: اولویت نخست در تمام مطالعات انجام شده درخصوص مناطق آزاد کشور، توجه به زیرساخت‌ها است.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش‌؛ توسعه پایدار، زیرساخت‌های دووجهی نرم و سخت است و با انجام مطالعات نظری در حوزه زیرساخت‌های نرم می‌توان برای اجرای طرح‌های ملی و فراملی به یک اجماع رسید.

آهنگران، حاکمیت شرکتی را یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در حوزه شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی برشمرد و افزود: در قدیمی‌ترین منطقه آزاد که باید پیشران اقتصادی مناطق آزاد کشور باشد، این مهم در دستور‌کار مسئولان جزیره کیش قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: مناطق آزاد کشور که به عنوان پیشران اقتصادی کشور محسوب می‌شوند؛ دستاورد حاکمیت شرکتی می‌تواند در این زمینه نقش موثری داشته باشد.

آهنگران، اهتمام ویژه به ابزار‌های جدید مالی در جزیره کیش را از اقدامات مهم سازمان متبوع خود دانست و گفت: یکی از موضوعات اصلی مناطق آزاد، استفاده از ابزار مالی است و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد برای استفاده از این مهم نسبت به تشکیل کارگروهی برای اصلاح بودجه در مناطق آزاد اقدام کرده است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در پایان خاطرنشان کرد: مجموعه سازمان منطقه آزاد کیش در این زمینه تجربه ارزنده‌ای را کسب کرده است.

همچنین، سرپرست اداره کل حوزه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این که جلسه هم‌اندیشی هیات مدیره شرکت‌های تابعه با هیات مدیره سازمان؛ آغاز فرآیند حاکمیت شرکتی سازمان در مناطق آزاد برای نخستین بار مطرح می‌شود، افزود: در اجرای قانون مناطق آزاد، حاکمیت شرکتی در منطقه آزاد کیش نوید‌بخش فعالیت‌های آتی سازمان، کیشوندان و فعالان اقتصادی است.

محمد ثاقب‌فرد عنوان کرد: مدل شرکت‌داری سازمان منطقه آزاد کیش به گونه‌ای است که شرکت‌های ما صرفا وظایف تصدی‌گرایی در چهارچوب جذب سود و افزایش دارایی را ندارند؛ بلکه بخشی از حاکمیت سازمان در برخی موارد توسط شرکت‌ها انجام می‌شود و این مهم دستاورد بزرگی برای شرکت‌های تابعه است.

به گفته وی؛ در سال مالی‌۹۹ تمام مجامع شرکت‌ها برگزار شد و برای نخستین بار از سازمان حسابرسی بازرس مستقل، سازمان و شرکت‌های تابعه گزارش مقبولی دریافت کردند و در اجرای قوانین، مقررات، ثبات مالی و جذب سود موفق بودیم.

در ادامه، عضو هیات مدیره و معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش گفت: این جلسه در راستای منشور اخلاقی و آشنایی تمام اعضای هیات مدیره و مدیران عامل شرکت‌ها به وظایف ذاتی و قانونی خود برگزار شده است.

ناصر آخوندی اظهار داشت: جلسه هم‌اندیشی هیات مدیره شرکت‌های تابعه با هیات مدیره سازمان به منظور ایجاد هم‌افزایی در اثربخشی، ارزش‌آفرینی و سود‌آوری شرکت‌ها، کمک حائز اهمیتی برای مرتفع کردن مشکلات مالی، حسابداری و تسریع در فرآیند صدور مجوزها دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به وظایف تعیین شده  اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شرکت‌ها بر‌اساس قانون تجارت، کنترل‌های داخلی و حاکمیت شرکتی؛ منطقه آزاد را به بازار سرمایه متصل می‌کند.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش؛ شفافیت، تصمیم‌گیری به موقع، تصمیمات عادلانه، رعایت حقوق تمام ذی‌نفعان به ویژه سهام‌داران، مشتریان، مردم، کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌ها را یکی از چهار اصل حاکمیت شرکتی برشمرد.

آخوندی، یکی از مهم‌ترین مشکلات سازمان‌ها را تامین به موقع منابع مالی برای اجرای زیرساخت طرح‌ها عنوان کرد که برای محقق شدن این مهم نیاز به حاکمیت شرکتی است؛ از این رو برای این که یک سازمان پیش رونده و پیش برنده باشیم باید خود را با الزامات و قوانین بازار سرمایه کشور و دنیا مطابقت دهیم.

وی در رابطه با ابلاغ کمیته نرخ‌گذاری در منطقه آزاد کیش اذعان داشت: از ابتدای اردیبهشت‌ماه، کمیته نرخ‌گذاری قیمت‌ها را تعیین و ابتدای خرداد ابلاغ کرد و براساس این فرآیند شرکت‌ها نسبت به اعمال علی‌الحساب در انعقاد قرارداد‌ها اقدام می‌کنند.

به گفته عضو هیات مدیره و معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش؛ بر‌اساس قانون زمانی که کمیته نرخ‌گذاری قیمت‌ها را تعیین می‌کند، نیاز به تصویب هیات مدیره نیست و از همان روز قابلیت اجرایی دارد.

همچنین، معاون فرهنگی و اجتماعی و سرپرست معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش، مفهوم حاکمیت شرکتی را گفتمان غالب در سازمان عنوان کرد و افزود: سازمان نقش حاکمیت جزیره را دارد و در ماده‌۵ قوانین و مقررات مناطق آزاد اشاره شده که هر منطقه توسط سازمانی اداره می‌شود که به صورت شرکت با شخصیت حقوقی مستقل تشکیل شود و سرمایه آن منطقه هم متعلق به دولت است.

سعید پورعلی در ادامه تصریح کرد: سازمان مفهومی به نام حاکمیت است، در مفهوم حاکمیت نوعی انحصار وجود دارد و یک قلمرو عرضی‌ ۹۱کیلومتر را سازمان منطقه آزاد کیش از دولت گرفته و در برنامه راهبردی سه ساله الگو‌سازی یکی از وظایف سازمان محسوب می‌شود.

به گفته وی؛ الگوسازی «پیوند با اقتصاد بین‌المللی، انتقال دانش و فناوری، طراحی پروژه‌های جسورانه، استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و حکمرانی مطلوب محلی» یکی از وظایف سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان نماینده عالی دولت در منطقه است.

معاون فرهنگی و اجتماعی و سرپرست معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش خاطرنشان کرد: مفهوم حاکمیت شرکتی فراتر از مفهوم مدیریت شرکتی است و باید از مفهوم حاکمیت شرکتی در قالب مفهوم مسئولیت اجتماعی بهره‌مند شویم تا جامعه‌ای بهتر، مطلوب‌تر، محیط زیست مناسب، انسان‌های سالم، بهداشت و آموزش بهتری داشته باشیم.

گفتنی است، در این جلسه مصطفی خانزادی عضو هیات مدیره و برخی از معاونان، مدیران سازمان منطقه آزاد کیش، اعضای هیات مدیره و مدیران عامل شرکت‌ها و موسسات تابعه حضور داشتند.