دکتر مظفری در آيين گشايش دومین نمایشگاه بین‌المللی پتروشیمی در کیش مطرح کرد:

حرکت جزیره کیش در جهت تبدیل شدن به هاب فعالیت‌های پتروشیمی کشور

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: جزيره كيش با حضور ده‌ها شرکت حوزه پشتیبانی نفت، گاز و پتروشیمی و فضاي تحقیق و توسعه در مرکز نوآوری کیش، ظرفيت تبديل شدن به هاب فعاليت‌هاي پتروشيمي كشور را داراست.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، آیین گشایش دومین نمایشگاه بین‌المللی پتروشیمی با حضور غلامحسین مظفری رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، علی وطنی مشاور عالی معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، حمیدرضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، جعفر ربیعی مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، علی وحدت رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، مجید محمدپور رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت و مدیران عامل بانک‌های ملت، اقتصاد نوین، تجارت و صادارات و جمعی از مسئولان ادارات و نهادها و فعالان بخش خصوصی، عصر دوشنبه ۲۷بهمن‌ماه در سالن خلیج فارس مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این مراسم با بیان اینکه یکی از صنایعی که با وجود تحریم‌ها امکان تحقق کارهای بزرگی در کشور را فراهم کرده است، صنعت پتروشیمی بوده و باید قدردان زحمات فعالان این عرصه بود.

غلامحسین مظفری در ادامه به ظرفیت‌های منحصربه‌فرد کیش در جهت توسعه فعالیت‌های عرصه پتروشیمی و خدمات پشتیبانی حوزه نفت و گاز اشاره کرد و گفت: جزیره کیش با حضور ده‌ها شرکت حوزه پشتیبانی نفت، گاز و پتروشیمی و فضای تحقیق و توسعه در مرکز نوآوری کیش ظرفیت تبدیل شدن به هاب فعالیت‌های پتروشیمی کشور را داراست.

وی با اشاره به نقش موثر مرکز نوآوری کیش برای تقویت زمینه حضور شرکت‌های دانش بنیان در منطقه اظهار داشت: مرکز نوآوری کیش فرصتی را فراهم کرده که این جزیره نقش موثری در توسعه آبادانی کشور به ویژه در حوزه‌های دانش‌بنیان ایفا کند.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش با دعوت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنایع پتروشیمی جهتی استقرار در مرکز نوآوری کیش بیان داشت: اگرچه محور اصلی فعالیت‌ها در کیش گردشگری است، اما حضور ٣۴۶شرکت فعال در زمینه‌های مختلف صنعتی، تولیدی، حضور شعب بین‌المللی دانشگاه‌های مطرح کشور در کیش و وجود شرکت‌های فعال در عرصه نفت و گاز، فرصت مطلوب و بستر ارزشمندی را برای رونق فعالیت‌های حوزه پتروشیمی و توسعه اقتصادی کشور در این منطقه آزاد فراهم کرده است.

مظفری، بهره‌مندی از بزرگترین حوزه‌های گازی کشور در اطراف جزیره کیش را موهبتی ارزنده برشمرد و تاکید کرد: باید با ایجاد امکان انتقال این ذخایر ارزشمند به دیگر مناطق دنیا، توسعه اقتصادی کشور را تسریع کرد.

وی اظهار داشت: سال گذشته پیشنهادی برای ایجاد دبیرخانه دائمی نمایشگاه پتروشیمی در جزیره کیش مطرح کردم و کنسرسیوم ۵گانه، محصول شکل‌گیری این دبیرخانه بود‌.

مظفری تصریح کرد: استمرار جلسات و پیگیری‌های جدی، نتایج ملموسی را در این حوزه به همراه داشت و امید می‌رود بتوانیم گام‌های موثری در زمینه استفاده از ظرفیت‌های این منطقه برای رشد صنعت پتروشیمی برداریم.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در پایان با تقدیر از حضور همه سازمان‌ها، نهادها و مجموعه‌هایی که در شکل‌گیری این رخداد تاثیرگذار و دستاوردهای آن، مشارکت داشته‌اند، ابراز امیدواری کرد: همایش و نمایشگاه بین‌المللی پتروشیمی کیش دستاوردهای ارزشمندی به همراه داشته و زمینه‌ساز رونق این صنعت در منطقه و کشور باشد.

لازم به ذکر است، همچنین دومین نمایشگاه بین‌المللی پتروشیمی در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی کیش در فضایی به مساحت ۱۸هزار مترمربع با حضور ۱۶۴شرکت داخلی و با هدف «انتقال دانش فنی و خدمات مهندسی، مواد شیمیایی، کاتالیست‌ها و تجهیزات، حمایت و بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت از صنایع پایین‌دستی صنعت، توسعه پژوهش و فناوری‌های نو، ارتقاء جایگاه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در توسعه صنعت پتروشیمی و تامین مالی پروژه‌ها» برپا گردید.

براساس این گزارش، در طول دومین نمایشگاه بین‌المللی پتروشیمی کیش، ۱۹نشست تخصصی و همایش جانبی در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش با محوریت معرفی محصولات ساخت داخل در صنعت پتروشیمی و تامین مالی پروژه‌های پتروشیمی و نقش بازار سرمایه در صنعت پتروشیمی برگزار شد.

حمایت و بهره‌گیری حداکثری از توان داخلی در زمینه‌های مشاوره، مهندسی، تولید محصولات و خدمات، خرید حداکثری محصولات ایرانی در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، حضور پررنگ حوزه مالی و پولی جهت تامین مالی پروژه‌ها و شرکت‌ها، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، توجه به تقویت زنجیره تولید در صنعت پتروشیمی و راه‌اندازی نهضت ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، حضور بسیاری از مدیران پتروشیمی‌های سراسر کشور جهت بازدید و مذاکره با شرکت‌ها، برنامه‌ریزی برگزاری بیش از ۳۰۰قرار ملاقات تجاری میان تولیدکنندگان داخل و مدیران مجتمع‌های پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس، رونمایی از هاب جدید پتروشیمی ایران در قالب پاویون قشم ازجمله برنامه‌ها و ویژگی‌های عمده این رویداد مهم در جزیره کیش است.