در نشست حمیدرضا مومنی با سرپرست معاونت فنی و زیربنایی دبیرخانه مطرح شد:

حرکت پرشتاب منطقه آزاد قشم به سوی توسعه متوازن و پایدار

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: با انجام پروژه‌های عظیم عمرانی و زیربنایی در قشم طی سال‌های گذشته، تا اندازه زیادی جبران عقب‌ماندگی و رفع محرومیت در نقاط مختلف جزیره با هدف ایجاد توسعه متوازن و پایدار انجام شده است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، حمیدرضا مومنی در دیدار با مصطفی خانزادی سرپرست معاونت فنی و زیربنایی و حسین رعیتی مدیر نظارت و ارزیابی دبیرخانه شورایعالی مناطقه آزاد و ویژه اقتصادی که با حضور جمعی از معاونین و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد، اظهار کرد: فرصت‌های بی‌نظیری در راستای جهش تولید و رونق اقتصاد ملی در جزیره قشم وجود دارد که با برنامه‌ریزی، هماهنگی و حمایت بخش‌های مختلف امکان بهره‌مندی از آنها فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: تامین زیرساخت‌ها نقش بسیار مهمی جهت جذب سرمایه‌گذاران، فعالیت اقتصادی و پیشرفت و توسعه در جزیره دارد که سازمان منطقه آزاد قشم با عملکرد سال‌های گذشته خود، اقدامات خوبی را در این حوزه عملیاتی کرده است.

رئیس هیات مدیره منطقه آزاد قشم تاکید کرد: برخی سیاست‌های نادرست تا پیش از این توسط مناطق آزاد اجرایی شده که تبعات اجتماعی و اقتصادی زیادی به همراه داشته است، اما در قشم با اصلاح این رویه‌ها با مشارکت در مگاپروژه‌های بخش‌های مختلف اقتصادی به ویژه حوزه نفت و انرژی، به سمت ایجاد درآمدهای پایدار حرکت کرده‌ایم که نتیجه این سیاست‌ها در آینده نمایان خواهد شد.

به گفته مومنی، در حالی که بسیاری از پروژه‌های اقتصادی کشور به علت کمبود منابع مالی متوقف شده‌اند، خوشبختانه در منطقه آزاد قشم هیچ پروژه‌ای تعطیل نشده و طرح‌های عمرانی و زیربنایی با قدرت در حال انجام هستند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های ویژه گردشگری در قشم، تصریح کرد: با سیاستگذاری صورت گرفته طی سال‌های گذشته، در قدم اول به دنبال تبدیل مسافر به گردشگر در جزیره قشم بودیم که خوشبختانه در این زمینه نتایج خوبی حاصل شد و حالا با اقدامات خوبی که در حوزه گردشگری انجام شده، به دنبال استانداردسازی و ارائه خدمات باکیفیت به گردشگران هستیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: در حوزه‌های زیرساختی، ساخت بزرگراه‌ها، بهسازی جاده‌ها و ایمن‌سازی معابر عبوری سطح جزیره، در بخش‌های نفت و انرژی به ویژه پالایشگاه‌ها و ایجاد نیروگاه‌های تولید برق و همچنین توسعه متوازن برای روستاهای جزیره قشم اقدامات خوبی انجام شده است.

مومنی تاکید کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته و رونق بحث‌های مربوط به اقتصاد دریامحور خصوصا حوزه شیلات و پرورش آبزیان در نقاط غربی جزیره، در آینده نزدیک شاهد ایجاد اشتغال پایدار، بهبود وضعیت اقتصادی، افزایش کیفیت زندگی ساکنان آن منطقه و ایجاد توسعه متوازن در قشم خواهیم بود.

وی اضافه کرد: مناطق آزاد مبتنی بر این اعتقاد شکل گرفتند که موتور رشد و توسعه اقتصادی یک کشور است؛ هدف اصلی از ایجاد این مناطق ایجاد اشتغال پایدار و توسعه متوازن بوده است که عملکرد سال‌های گذشته منطقه آزاد قشم جهت رفع محرومیت در راستای همین اهداف بوده است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد قشم در پایان خاطرنشان کرد: برخی دستورالعمل‌ها و قوانین مانع فعالیت موفق مناطق آزاد در کشور شده‌ان  که باید مرتفع گردند.

 

سرپرست معاونت فنی و زیربنایی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه:

اقدامات زیربنایی و عمرانی صورت گرفته در قشم شایسته تقدیر است

براساس این گزارش، سرپرست معاونت فنی و زیربنایی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در این جلسه گفت: فعالیت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های زیربنایی و عمرانی در منطقه آزاد قشم طی سال‌های گذشته با هدف توسعه و بهبود خدمات‌رسانی انجام شده که شایسته تقدیر است.

مصطفی خانزادی ادامه داد: برنامه محور بودن پروژه‌های کلان و زیرساختی در قشم یک مزیت بی‌نظیر بوده و می‌تواند موجب بهره‌مندی مردم منطقه و سرمایه‌گذاران حوزه‌های مختلف شود.

وی افزود: شرایط امروز کشور به نحوی است که مشکلاتی در زمینه تامین منابع مالی برای اتمام پروژه‌ها در اکثر نقاط کشور وجود دارد؛ اما خوشبختانه منطقه آزاد قشم در این زمینه عملکرد موفقی داشته و با وجود این مشکلات، هیچ کدام از پروژه‌ها متوقف نشده است.

سرپرست معاونت فنی و زیربنایی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تصریح کرد: طی بازدیدهایی که از سطح جزیره قشم داشتیم، شاهد اقدامات زیرساختی خوبی در روستاهای سطح جزیره و حوزه‌های مرتبط با گردشگری بودیم، که نتیجه آنها بهره‌مندی و افزایش کیفیت زندگی ساکنان این منطقه خواهد بود.

به گفته خانزادی؛ با اطلاع‌رسانی دقیق و هدفمند، امکان معرفی ظرفیت‌ها و به ویژه فعالیت‌های عمرانی و زیربنایی در حوزه‌های مختلف گردشگری، نفت و انرژی، صنعتی و اقتصادی فراهم می‌شود.

وی با اشاره به مشارکت خوب بخش خصوصی برای انجام پروژه‌های اقتصادی در منطقه آزاد قشم، افزود: هر چند به دلیل برخی مشکلات خصوصا تحریم‌ها، مناطق آزاد نتوانسته‌اند در حد ظرفیت‌های موجود اقدام به جذب سرمایه‌گذاری خارجی کنند، اما منطقه آزاد قشم از نظر جذب همکاری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های زیرساختی به ویژه حوزه نفت و انرژی، جایگاه ویژه‌ای در میان مناطق آزاد کشور دارد.

سرپرست معاونت فنی و زیربنایی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری فعالیت‌های بسیار خوبی طی سال‌های گذشته در جزیره قشم اجرایی شده و با استفاده از برنامه‌ریزی هدفمند می‌توان شرایط را برای بهره‌مندی بیشتر از پتانسیل‌های این حوزه فراهم نمود.

خانزادی در ادامه گفت: طرح‌ها و پروژه‌های بسیار خوبی در بخش‌های مختلف جزیره قشم طراحی شده و آماده اجراست و با استفاده از توانایی و ظرفیت‌های بخش خصوصی می‌توان نرخ بهره‌وری این پروژه‌ها را افزایش داده و شرایط را برای ارائه خدمات بهتر در آینده فراهم کرد.

وی با اشاره به ویژگی‌های خاص طرح پردیس ساحل جنوبی، افزود: با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند جهت استفاده فضاهای ساحلی بکر موجود در جزیره می‌توان شرایط را برای بهره‌مندی تمام مردم از این ظرفیت‌ها آماده کرد و قشم را تبدیل به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در سطح کشور تبدیل نمود.

خانزادی همچنین بیان کرد: ظرفیت‌های خوبی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و کسب و کارهای بر پایه فناوری در قشم وجود دارد که می‌توانند به واسطه بهره گرفتن از علم و دانش و در بستر فناوری‌های روز تولید ثروت کنند.

سرپرست معاونت فنی و زیربنایی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان حجم بالای فعالیت‌های عمرانی و زیربنایی اجرایی شده در منطقه آزاد قشم طی سال‌های گذشته را بی‌نظیر دانست و خاطرنشان کرد: با پایان پروژه‌های کلان عمرانی، زیربنایی و اقتصادی در قشم تا پایان دولت و بهره‌مندی مردم از این ظرفیت‌ها، شاهد افزایش کیفیت زندگی ساکنان و ایجاد جذابیت جهت حضور سرمایه‌گذاران جدید در جزیره خواهیم بود.

گفتنی است، در ابتدای این جلسه، معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم گزارشی از بازدیدهای انجام شده از پروژه‌های زیرساختی، نفت و انرژی و عملیات عمرانی صورت گرفته در بخش راه‌ها و بزرگراه‌های جزیره قشم ارائه کرد