همزمان با عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهان صورت گرفت:

حضور هیات عالی رتبه سازمان منطقه آزاد انزلی در روسیه

همزمان با عضویت دائم کشورمان در سازمان همکاری شانگهان، هیات عالی رتبه مدیران سازمان منطقه آزاد انزلی به منظور پیگیری روند رو به گسترش همکاری‌ها با بخش دولتی و بخش خصوصی دولت فدراتیو روسیه، در این کشور حضور پیدا کردند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، بر این اساس، در این ماموریت کاری که مهندس علی اوسط اکبری مقدم رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان، به همراه معاون امور بندری وحوزه دریای خزر، مشاورین مدیرعامل و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه حضور دارند، شرکت و سخنرانی در اجلاس کریدورهای بین‌المللی در سن‌پترزبورگ مهم‌ترین برنامه کاری این هیات را تشکیل می‌دهد.

از سوی دیگر دیدار و مذاکره با دکتر کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه، سرگئی میلوشکین مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی آستراخان روسیه و معاون وزیر حمل و نقل روسیه و برگزاری نشست با تعدادی از فعالین بخش خصوصی این کشور از دیگر برنامه‌های حضور مدیران سازمان منطقه آزاد انزلی را تشکیل می‌دهد.

گفتنی است، سازمان منطقه آزاد انزلی به عنوان نخستین منطقه آزاد و بزرگترین بنگاه اقتصادی شمال کشور در راستای ایفای نقش محوری و اساسی خود در زمینه توسعه همکاری‌های چند‌جانبه کشورمان بر بستر کریدورهای بین‌المللی، ظرف سال‌های گذشته همکاری‌های گسترده‌ای را با کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب در قالب‌هایی همچون ایجاد کارگروه فعال‌سازی کریدور مزبور و انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری مختلف با منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان و اکتائو قزاقستان در دستورکار قرار داده است.

از سوی دیگر از سال‌۹۷ نیز مسیر حمل و نقلی جدیدی با کشور چین و قزاقستان به منظور ترانزیت کالا به داخل ایران و کشورهای غرب آسیا را آغاز نموده و در طول دو سال اجرای توافق‌نامه گمرکی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، توسعه همکاری‌های عملیاتی با محوریت این منطقه و مشارکت گسترده‌تر فعالین اقتصادی بخش خصوصی را در صدر برنامه‌های اجرایی سازمان منطقه آزاد انزلی قرار گرفته است.

لازم به ذکر است، با توجه به اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری تا پایان سال جاری و بهره‌برداری از اسکله رو-رو در نیمه نخست سال آتی، نه تنها موجبات اتصال این منطقه آزاد به بنادر جنوبی ایران فراهم می‌شود، بلکه زیرساخت اصلی فعال شدن کریدور شمال-جنوب مهیا شده و زمینه افزایش چند برابری میزان حمل و نقل کالا از طریق کشورمان فراهم می گردد.

در این میان با عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای و با تکیه بر ظرفیت‌های کریدورهای مزبور می‌توان از منافع عضویت در این سازمان بین‌المللی و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با تکیه بر مزیت‌های مناطق آزاد و به ویژه منطقه آزاد انزلی بهره برد.