مشاور رئیس‌جمهور در بازدید از مرکز نوآوری‌های صبا عنوان کرد:

حمایت مناطق آزاد از استارت‌آپ‌های خدمات‌رسان به بازنشستگان

مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از مرکز ارتباط با ذینفعان صندوق بازنشستگی کشوری بازدید و در جریان فعالیت‌های آن در پاسخگویی شبانه‌روزی و آنلاین به پرسش‌های بازنشستگان کشوری درباره مسائل مختلف حقوقی، پرداخت‌ها و خدمات رفاهی و معیشتی قرار گرفت.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، به گفته مدیر مرکز جامع ارتباط با ذینفعان صندوق بازنشستگی کشوری، این مرکز که اول شهریورماه آغاز به ‌کار کرده و در این مدت به طور میانگین پاسخگوی ۷۰۰۰تماس تلفنی بازنشستگان در شبانه‌روز است.

اکبر افتخاری همچنین اعلام کرد که ۹۹درصد پرسش‌ها در لایه اول و هنگام تماس توسط اپراتورها پاسخ داده می‌شود و یک درصد دیگر موارد با ارجاع به کارشناسان صندوق بازنشستگی کشوری، پاسخ‌ها دریافت و در قالب سیستمی در فاصله زمانی چند روز به مراجعان ارائه می‌شود.

همچنین، مشاور رئیس‌جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه از چندین پروژه شرکت‌های نوآور (استارت‌آپی) در زمینه‌های مختلف مورد نیاز سالمندان و بازنشستگان بازدید کرد و توضیحات لازم درباره اپلیکیشن‌ها و پروژه‌های این شرکت‌ها از سوی مدیران آنها ارائه شد.

این شرکت‌ها و پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف توانبخشی و تربیت بدنی سالمندان، فروشگاه اینترنتی (صبامارکت)، شبکه پرداخت و کیف پول الکترونیکی (صباپی)، آموزش بیمار و ارتباط با پزشک (بهزی)، کمک به بهبود کیفیت زندگی بازنشستگان (تایم‌بانک) و استفاده از تجارب و انتقال دانش آنها (منهاج) و گردشگری مجازی (خانه شادی سالمندان) طراحی شده است که اغلب آنها در مراحل نهایی و آماده اجرا هستند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، با ارزشمند خواندن مجموعه فعالیت‌های درحال انجام در دو مرکز جامع ارتباط با ذینفعان و نوآوری‌های صبا گفت: استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و امکانات ارتباطی و شرکت‌های نوآورانه، ابتکار بسیار مناسبی است که مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری، بستر آن را به‌خوبی فراهم کرده است.

مرتضی بانک ادامه داد: رویکرد دوسویه صندوق بازنشستگی در شناسایی نیازها و در طرف دیگر به کارگیری خلاقیت و نوآوری برای پاسخگویی به آنها می‌تواند الگوی مناسبی برای سیستم‌ها و سازمان‌های خدماتی در کشور شود، اینکه استارت‌آپ‌ها متمرکز بر نوع خدمات مورد نیاز با توجه ویژه به حداکثر سهولت ممکن برنامه ای را تدارک می‌بینند، قابل توجه است.

او افزود: شاید تصور عمومی آن باشد که تکنولوژی‌های جدید و شرکت‌های استارت‌آپی برای بازنشستگان و سالمندان کاربردی ندارد؛ در حالی که فعالیت‌های این مرکز نشان داد از این طریق می‌توان تحولی را در جهت بازآفرینی نقش سالمندان در فعالیت‌های اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی آنان به وجود آورد.

مشاور رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به توضیحات ارائه ‌شده از سوی مدیران اپلیکیشن‌ها گفت: برخی از این اپلیکیشن‌ها علاوه بر آنکه خدماتی به بازنشستگان و سالمندان ارائه می‌دهند، بستری هم برای استفاده از خدمات، دانش و تجربه بازنشستگان و تولید ثروت و ارزش افزوده برای آنان فراهم می‌کنند که اقدامی بسیار مهم، خلاقانه و ابتکاری است.‌

مرتضی بانک با اشاره به گستره جمعیتی جامعه بازنشستگان و سالمندان کشور تصریح کرد: فعال شدن شرکت‌های نوآور و خدمات مجازی در میان این قشر، می‌تواند هم در بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی و سلامت سالمندان موثر باشد و هم بازار و فرصت مناسبی برای ورود دانش‌آموختگان و دانشجویان رشته‌های علوم اجتماعی و ارتباطات فراهم می‌سازد.

او گفت: با اینکه تلاش برای ارتقاء کیفیت سیستم‌های توزیع مناسب است، اما ضروری است فرآیندهای نوآورانه به سمت رونق و جهش تولید و کارآفرینی هدایت شوند‌.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین آمادگی مناطق آزاد کشور را برای حمایت از شرکت‌های نوآور و پروژه‌های فناورانه در حوزه‌های گردشگری مجازی و گردشگری سلامت سالمندان و بازنشستگان اعلام کرد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری هم در این بازدید با ارائه توضیحات تکمیلی، هدف از راه‌اندازی این مرکز را تقویت و توسعه شرکت‌های نوآور در بخش خدمات اجتماعی به ‌ویژه برای بازنشستگان و سالمندان ذکر کرد.

اکبر افتخاری گفت: بسیاری از این اپلیکیشن‌ها و پروژه‌ها می‌توانند نقش مهمی در حفظ و ارتقای توانمندی سالمندان ایفا کند و از مهارت‌ها و دانش و تجارب آنها در سنین بالا در جهت منافع جامعه استفاده کرد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری همچنین با اشاره به اجرا شدن هفت بسته طرح یاری در جهت ارائه خدمات رفاهی و معیشتی به بازنشستگان کشوری در سال جاری، گفت: تداوم و توسعه این بسته‌ها، نیازمند تقویت زیرساخت‌ها و پشتوانه‌های اجرایی و عملیاتی با استفاده از ابزارهایی چون فروشگاه اینترنتی و کیف پول مجازی است که در مرکز نوآوری‌های صبا درحال پیگیری و اجراست.