حمله کور به نبض اقتصاد کشور

پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا بر علیه ایران، تنها نقطه‌ای از کشور از طرف دولت ترامپ با نگاه به توسعه افغانستان از تحریم‌ها معاف شد، بندر چابهار در منطقه آزاد چابهار بود. رشد و توسعه چابهار در چند سال گذشته و به واسطه منطقه آزاد چابهار سرعتی شتابان به خود گرفته است. […]

پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا بر علیه ایران، تنها نقطه‌ای از کشور از طرف دولت ترامپ با نگاه به توسعه افغانستان از تحریم‌ها معاف شد، بندر چابهار در منطقه آزاد چابهار بود. رشد و توسعه چابهار در چند سال گذشته و به واسطه منطقه آزاد چابهار سرعتی شتابان به خود گرفته است. سیاست‌های حمایتی دولت در تکمیل زیرساخت‌های بندری و حضور سرمایه‌گذاران هندی و مشارکت در تکمیل این بندر نشان از عظمی جدی در مسیر توسعه چابهار را نمایان می‌کند.
بندر چابهار یکی از استراتژیک‌ترین بنادر کشور و منطقه محسوب می‌شود؛ جاگذاری درست و تخصصی منطقه آزاد چابهار در مجاورت این بندر نشان از نقش تاثیرگذار مناطق آزاد در سرعت بخشیدن به توسعه مناطق استراتژیک کشور دارد. با نیم‌نگاهی به محدوده‌های همجوار و خارج از محدوده منطقه آزاد چابهار می‌توان به تاثیر توسعه‌‌‌گرای منطقه آزاد در شرقی‌ترین نقطه جنوب کشور رسید؛ ایجاد زیرساخت‌های عظیم لجستیک، حمل و نقل، صنعتی، بندرگاهی و راه‌ها و جاده‌ها در کنار بسترسازی در توسعه اقتصادی با ایجاد شهرک‌های صنعتی در جهت جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در منطقه، خود گواهی بر همت و نگاه ویژه مدیران منطقه بر توسعه پایدار اقتصادی منطقه و کشور است.
بی‌تردید یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که به واسطه ظرفیت بندر چابهار و رفع تحریم در این منطقه از کشور برای اقتصاد کلان ایران اهمیت دارد، نگاه رفع تحریم دولت آمریکا به چابهار با محوریت توسعه افغانستان است، بی‌شک در مسیر توسعه و بازسازی افغانستان نقش ترانزیت و لجستیک در منطقه با محوریت چابهار بسیار پررنگ خواهد شد و با توجه به قرارگیری چابهار در کریدور شمال-‌جنوب کشور و نیز توسعه شرق کشور با محوریت چابهار و سیاست‌های کلان برنامه توسعه سواحل مکران، اهمیت این ظرفیت ملی را در کشور دوچندان خواهد کرد. از این رو این میزان پویایی و تاثیرگذاری در یک منطقه به چشمان دشمنان و بدخواهان ایران خوشایند نیست، ایجاد ناامنی در مسیر توسعه با انجام عملیات‌های انتحاری و به شهادت رساندن تنی چند از مردمان غیور این مرز و خاک نشان از پیشرفت در آن منطقه از کشور است که بدخواهان نظام را تاب نیاورد. بی‌تردید این دست عملیات‌های کور و جنایتکارانه نمی‌تواند عزم بزرگ مدیران و فعالین توانمند اقتصادی در مناطق جنوبی کشور را در مسیر توسعه ایران اسلامی متوقف کند؛ قطعا این عملیات‌ها نه اولین و نه آخرین تحرکات مزدوران و دشمنان ایران زمین است؛ استان سیستان و بلوچستان سرزمینی است از غیورمردان و شیرزنانی که نام‌شان در کالبد حفظ امنیت مرزهای جنوبی کشور ماندگار و جاودانه خواهد ماند.
#چابهار_همیشه_برقرار