مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اظهار کرد:

خصوصی‌سازی شرکت هواپیمایی کیش یک اقدام اشتباه بود

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: شرکت هواپیمایی کیش از سال‌98 در دولت آقای روحانی وارد پروسه خصوصی‌سازی شد که این یک اقدام اشتباه بود. ما نمی‌توانیم بگوییم جزیره کیش وارد کار برندینگ در حوزه گردشگری و تجارت شود، اما از ابزارهای توسعه‌ای نظیر کیش‌ایر محروم باشد و هر دقیقه روی پلن این هواپیما و آن هواپیما که آنها نیز برای خود برنامه کاری و سفری دارند، برنامه‌ریزی کند.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، مهدی کشاورز افزود: آن شکلی که همه دنیا منطقه آزاد دارند، ما نداریم؛ زیرا در همه جای دنیا شرایط و تبصره خاصی را برای مناطق آزاد قائل هستند تا اگر درخواست برخورداری از امکاناتی را داشتند، اولویت با آن مناطق باشد؛ درحالی که ما چنین دستورالعملی را نداریم؛ بنابراین در همین راستا باید خدمات‌رسانی کیش‌ایر مختص کیش باشد.

وی ادامه داد: در منطقه‌ای که از چهار مسیر، دو مسیر را نداریم و نمی‌توانیم دریا را آسفالت کنیم یا اینکه ریل بکشیم، مگر اینکه کارهایی که در اروپا کردند را انجام دهیم که آن هم غیرمنطقی است و علاوه‌بر این، پول انجام این طرح‌ها را نداریم و فکر نمی‌کنم تا ۵۰سال دیگر هم بتوان بودجه آنها را تامین کرد، پس کیش‌ایر باید مختص کیش باشد تا خدمات‌رسانی به مسافران و انتقال کالا با سهولت انجام شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اذهان داشت: در این مورد با سازمان خصوصی‌سازی و نمایندگان محترم جلساتی را برگزار و صحبت‌هایی کرده‌ایم؛ اما نکته جالب توجه این است که بسیاری از از این مسئله بی‌اطلاع هستند و می‌گویند تازه متوجه این موضوع شده‌ایم‌. ما دولتی هستیم و نمی‌توانیم هر کاری انجام دهیم. خود کیش‌ایر هم موافق واگذاری به بخش خصوص نیست و حال فرزندی را دارد که از مادر دور شده است. فکر می‌کنم بالای ۹۰درصد از کارکنان کیش‌ایر هم مایل به برگشت و حضور در کیش هستند؛ چراکه دوران خوش و طلایی را در این مقطع تجربه کرده‌ است.

کشاورز ادامه داد: کیش‌ایر هم مثل شرکت‌های دیگر با مشکلات فنی، محدودیت‌ها و نگاه‌های دولتی مواجه است، اکنون ببینید که هواپیماهای خصوصی چه رشدی کرده‌اند، حالا نگاه کنید کیش‌ایر در شرایطی است که حتی نمی‌داند خصوصی است یا دولتی! در این وضعیت نه من می‌توانم از نظر مالی کمک کنم و نه خود کیش‌ایر می‌تواند کار خاصی انجام دهد و حتما باید جاهای خاصی برود و مجوزهای خاصی بگیرد که متناسب با نیاز کیش نیست.

وی افزود: در بحث موتورهای هواپیمایی هم مسئله جدی این است که نسل هواپیماها درحال تغییر و تحول است و کیش‌ایر در حدود ده روز سه موتور زمین گذاشته است که دو موتور آن دچار مشکل فنی شد و دیگری به دلیل اینکه پرنده داخل موتورش رفت و از کار افتاد.

کشاورز گفت: با توجه به اینکه هواپیماهای ام‌دی تا یکی، دو سال دیگر از رده خارج می‌شود و تولید این موتور نیز متوقف می‌شود، بنابراین کیش‌ایر هم باید سعی و تلاش مضاعفی را برای احیای امکاناتش کند و همین عوامل باعث می‌شود که تعداد زیادی از پروازها لغو شود و تنها دو سه هواپیما فعال باشند درحالی که تعداد هواپیماها ۱۲-۱۱فروند است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد: از کیش‌ایر خواسته‌ایم پایه و اساس اصلی فعالیت خود را معطوف به جزیره کیش کند. با بخش خصوصی هم صحبت کرده‌ایم و در این خصوص قول مساعدت داده‌اند. ما پیشنهاد دادیم که تمام پروازها به جزیره کیش را چارتر کنیم تا بدین ترتیب کیش‌ایر فقط در این مسیر خدمات ارائه دهد، البته این اقدام خارج از مجموعه سازمان منطقه آزاد کیش است و توسط بخش خصوصی جزیره کیش صورت می‌گیرد و ما تنها به عملکرد آنها نظارت می‌کنیم و قیمت را در قالب بسته‌های گردشگری کاهش می‌دهیم توافقات اولیه‌ای در این خصوص صورت گرفته و قرار است دوستان در قالب تفاهم‌نامه این کار را در دستورکار قرار دهند.