مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت:

خیز بلند منطقه آزاد کیش در جهت توسعه اقتصاد دریامحور کشور

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، تغییر نگرش سنتی به فعالیت‌های حوزه دریا و تقویت صنایع نوظهور در این عرصه را، راهکارهای توسعه اقتصاد دریامحور عنوان کرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، غلامحسین مظفری با اشاره به برخورداری ایران از ۱۹۰هزار کیلومتر مربع گستره دریایی و حدود ۵هزار و ۸۰۰کیلومتر نوار ساحلی، افزود: دسترسی به دریا در شمال و جنوب و آب‌های آزاد (اقیانوس هند)، مجاورت با منطقه استراتژیک خلیج فارس و تنگه هرمز و قرار گرفتن در کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی سبب شده است تا ایران در منطقه و جهان از نقشی کلیدی و حساس برخوردار باشد.

وی، گستره‌های آبی را یکی از عناصر قدرت سیاسی و ظرفیتی برای رشد اقتصادی کشور دانست و اظهار داشت: می‌بایست با توجه بیشتر به اقتصاد و توسعه دریامحور، این ظرفیت را با برنامه‌ریزی و طرح‌های نوظهور و روزآمد تقویت کرد.

مظفری با بیان این که تحریم و موانع موجود در مسیر فروش نفت، عبور از اقتصاد تک‌‌محصولی و کاهش تدریجی تاثیر صادرات نفت بر بودجه کشور را ضروری کرده است، خاطرنشان نمود: در شرایط فعلی، توسعه گردشگری، صنایع و حمل ‌و نقل دریایی، توسعه فعالیت‌های شیلاتی و فعال کردن صنایع وابسته به آن، بیشترین توجیه را دارد.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: دریا بزرگ‌ترین محور و بستر تجارت بین‌الملل است و بخش زیادی از کالاهای تجاری دنیا از طریق دریا مبادله می‌شوند و کشورهایی که در این حوزه فعال هستند و توان اقتصادی بالایی دارند، می‌توانند در اقتصاد جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی همچنین بر ضرورت تغییر نگاه سنتی به دریا تاکید کرد و گفت: نباید دریا را محدود به شیلات و گردشگری دانست، بلکه وقت آن رسیده است تا به صنایع نوظهوری ازجمله انرژی‌های تجدیدپذیر، آبزی‌پروری، فعالیت‌های استخراج در دریا، بیوتکنولوژی و زیست هواشناسی دریایی توجه بیشتری نشان دهیم.

مظفری با اشاره به نقش ویژه مناطق آزاد در توسعه اقتصاد دریامحور بیان داشت: کیش آماده برداشتن خیزی بلند در حوزه اقتصاد آبی است. از همین رو تلاش می‌کنیم اقتصاد دریامحور را در کیش به یک گفتمان غالب و راهبردی تبدیل کنیم تا بتوانیم از این طریق بر نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کشور تاثیر مستقیم و ملموسی بگذاریم.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید بر قابلیت‌ و ظرفیت‌های فوق‌العاده جزایر کیش و هندورابی در حوزه اقتصاد دریا تصریح کرد: قرارگیری این جزایر در قلب آب‌های سرزمینی کشور، آنها را به ‌عنوان پایانه‌هایی برای ارائه خدمات و فعالیت‌های لجستیک دریایی و یکی از بهترین الگوهای توسعه صادراتی تبدیل می‌کند. از سوی دیگر با توسعه مناطق آزاد در این جزایر، راه برای ارتباطات و تجارت بین‌المللی تسهیل شده و همچنین رقابت‌پذیری کشور را در بهره‌وری منابع دریایی در رقابت با کشورهای منطقه تسهیل می‌کند.

شایان ذکر است، در سواحل جنوبی کشور با ۵هزار کیلومتر خط ساحلی، چهار استان با ۱۹۰شهر و بیش از ۱۲۹هزار روستا قرار دارد که از ظرفیت بسیار بالایی در حوزه تجاری، گردشگری، شیلات، صنایع و حمل و نقل برخوردار است. مناطق ساحلی کشور و جزایر حدود ۲۴درصد کل مساحت کشور را دربردارند و حدود ۶٫۲درصد از کل جمعیت کشور را در خود جای داده‌اند.

این در حالی است که از نظر ظرفیت‌های موجود در گستره آبی، ایران در بین ۱۸۴کشور در رتبه چهلم قرار دارد، در صورتی که از نظر کسب درآمد در رتبه‌های پایین بوده و بیشترین فعالیت‌های اقتصادی در عرصه سواحل کشور در محدوده شهرهای بزرگ ساحلی است. به غیر از آن، عمده مناطق بهره‌برداری شده سواحل جنوبی کشور محدود به تاسیسات نظامی و بندری است و در مجموع بیش از ۵درصد کل سواحل را به خود اختصاص می‌دهد.