دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌‎‌صنعتی و ویژه اقتصادی اعلام کرد:

دستورات ویژه رئیس‌جمهور جهت ساماندهی حاشیه‌نشینی در چابهار

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌‎‌صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: رئیس جمهور برای ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین چابهار و بهره‌مندی مردم از مسکن مناسب، امکانات آب و برق، مدرسه و بهداشت و صدور سند مالکیت دستورات ویژه‌ای را صادر کردند که این دستورات درحال انجام است.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حجت‌الله عبدالملکی در حاشیه بازدید از مناطق حاشیه‌نشین چابهار در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به دلیل اهمیت موضوع، نخستین بازدید از حاشیه‌نشینی شهر چابهار انجام شده و از نزدیک با حضور در بافت فرسوده شهر و حاشیه آن، در جریان مسائل و مشکلات هزاران نفر از مردم که در شرایط سخت در سکونتگاه‌های نامناسب و کپر زندگی می‌کردند، قرار گرفتم.

وی بیان کرد: متاسفانه در بافت شهر و حاشیه شهر چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران و با قابلیت تجاری و اقتصادی بالا و منطقه‌ای راهبردی، مردم بدون امکانات اولیه در کپر سکونت دارند؛ بنابراین با حضور در این منطقه با حضور اعضای شورای اسلامی شهر، شهرداری، مسئولان حوزه زمین و مسکن و اعضای شورای اداری مقرر شد اقدامات مناسب برای رفاه مردم این مناطق انجام شود.

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به سفر سال گذشته رئیس‌جمهور به چابهار اظهار کرد: یک مجموعه مسکونی یکهزار واحدی در مناطق حاشیه‌نشین چابهار درحال ساخت است که با پیشرفت ۴۰درصدی، به‌زودی آماده تحویل به مردم می‌شود و علاوه‌بر آن ساماندهی این مناطق و بهره‌مندی از امکانات اولیه نیز درحال برنامه‌ریزی و انجام است.

عبدالملکی ادامه داد: به مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار دستورات جهت هماهنگی لازم داده شد تا مشکلات مردم در حوزه برق، آب و سند مالکیت را مرتفع شده تا مردم بتوانند به خوبی در این مناطق سکونت داشته باشند.

وی تصریح کرد: با شهرداری و شورای اسلامی شهر نیز هماهنگی لازم انجام شد و قرار است کوچه، خیابان و سایر زیرساخت‌های لازم را با هماهنگی منطقه آزاد مشخص و برنامه‌ریزی کنند تا مشکلات مردم این منطقه به حداقل برسد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه دستگاه‌های مختلف اجرایی باید با هماهنگی هم برای ساماندهی حاشیه‌نشینی شهر چابهار تلاش کنند تا سریعا شاهد امکانات لازم زندگی باشیم، افزود: رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور برای توسعه سواحل مکران تاکید دارند و طرح‌های بزرگ زیرساختی درحال اجرا است.

 

ساخت فرودگاه چابهار امری ضروری برای جذب سرمایه‌گذار و گردشگر

عبدالملکی همچنین بر ساخت فرودگاه جدید چابهار نیز تاکید کرد و اظهار داشت: ساخت فرودگاه برای جذب سرمایه‌گذار و گردشگر، از ضرورت‌های مهم برای توسعه و آبادانی هر منطقه است و تلاش می‌کنیم موانع ساخت آن را مرتفع و اقدامات را آغاز کنیم.

وی تصریح کرد: ساخت فرودگاه در چابهار برای جذب سرمایه‌گذار در این منطقه بسیار مهم است، اما موانع فنی سبب عدم ساخت آن شده و در سال‌های اخیر تنها ۸درصد پیشرفت فیزیکی داشته که خیلی ناچیز است.

مشاور رئیس‌جمهور، به منطقه منفصل مرز ریمدان به منطقه آزاد چابهار اشاره کرد و گفت: این محدوده مصوبه مجلس شورای اسلامی است که به‌زودی طراحی لازم انجام و ترانزیت حمل‌ونقل و تبادل کالا و مسافر و توسعه و آبادانی را در این محدوده شاهد خواهیم بود.

عبدالملکی، ارتقای رفاه و وضعیت معیشتی مردم ساکن در محدوده منطقه آزاد، توسعه صادرات و ترانزیت کالا و بین‌المللی کردن مناطق آزاد را سه اصل مهم در ارتقای جایگاه و توسعه مناطق آزاد و از اولویت‌های کاری و برنامه‌های مهم خود در مدیریت جدید دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه باید مردم ساکن در منطقه آزاد از نخستین افراد منتفع از مزایای سرمایه‌گذاری و امکانات رفاهی باشند، اذعان نمود: تولید به قصد صادرات و تجارت به قصد صادرات، موجب رونق و جهش تولید و اشتغال‌زایی می‌شود و همچنین ایجاد مناطق آزاد مشترک و تفاهم‌نامه و قراردادهای مختلف نیز به توسعه مناطق کمک می‌کند.

عبدالملکی تصریح کرد: رویکردها ‌و منویات رهبر معظم انقلاب و دولت در کنار این برنامه‌ها اجرایی می‌شود تا بتوانیم به دستاوردهای سریع و مهمی دست پیدا کنیم.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: ۸هزار نفر در مناطق آزاد کشور مشغول به‌کار هستند که از تجربیات و فعالیت‌های آنها بهره‌مند هستیم و امیدواریم با کمک هم بتوانیم موفق عمل نموده و مناطق آزاد را به جایگاه و عملکرد واقعی نزدیک نماییم.