دکتر سلیمانی مطرح کرد: لجستیک، معدن، گردشگری، تولید و کشاورزی پنج محور توسعه منطقه آزاد ماکو

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: این سازمان در پنج محور لجستیک، معدن، گردشگری، تولید و حوزه کشاورزی طرح های توسعه ای ارائه کرده است. به گزارش مناطق آزاد، دکتر غلامرضا سلیمانی روز سه شنبه در نخستین نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه منطقه آزاد ماکو گفت: با شرایط رکود اقتصادی منطقه و کاهش […]

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: این سازمان در پنج محور لجستیک، معدن، گردشگری، تولید و حوزه کشاورزی طرح های توسعه ای ارائه کرده است.

به گزارش مناطق آزاد، دکتر غلامرضا سلیمانی روز سه شنبه در نخستین نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه منطقه آزاد ماکو گفت: با شرایط رکود اقتصادی منطقه و کاهش درآمدهای حاصل از عوارض گمرکی، چاره ای جز هم افزایی و حرکت بر اساس دانش توسعه ای نداریم لذا اندیشکده توسعه منطقه ای با ایجاد یک برنامه هدفمند نقشه راه فعالیت را ترسیم می کند.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به رشد اقتصادی و حداقل‌ های توسعه یافتگی، پژوهش و تحقیق سنگ بنای اولیه به شمار می رود افزود: اندیشه و پژوهش مثمر ثمر خواهد بود به شرط آنکه شرایط بومی منطقه درنظر گرفته شده و در راستای حل مشکلات ، برنامه سازی اقتصادی وتجاری در نهایت تولید ثروت با رعایت اصول وحفظ حداکثری منابع صورت پذیرد.

سلیمانی از طرح مطالعه دهکده‌ لجستیک در منطقه آزاد ماکو خبر داد و افزود: دهکده لجستیکی یک ناحیه تعریف شده است که در آن تمامی فعالیت‌های مربوط به حمل ‌و نقل، انبارداری، لجستیک و توزیع کالاها، هم در سطح ملی و هم در سطح بین‌المللی توسط اپراتورهای مختلف انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با ایجاد دهکده لجستیک ضمن فراهم آوردن زیرساختی مناسب برای ترانزیت، زمینه توسعه صادرات غیرنفتی استان فراهم می شود، ادامه داد: با توسعه لجستیک روند ترانزیت و ترخیص به ۱۰ برابر افزایش می یابد و طبیعتا در رونق منطقه بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

مدیرعامل سازمان در ادامه گردشگری را یکی دیگر از محورهای توسعه منطقه عنوان کرد و افزود: ماکو با قابلیت های بی نظیر طبیعی و تاریخی ناشناخته مانده است و می توان با ظرفیت سازی و معرفی این جاذبه ها و حتی روش های نوین جذب توریست که در قالب طرحی در حال آماده سازی است، برندسازی کرد .

وی با اذعان بر اینکه امروزه مردم مطالبات اقتصادی، اشتغال زایی و بابردن رفاه عمومی را ازاین سازمان دارند، اظهارداشت: مصوبه برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به منظور ایجاد اشتغال در مناطق مرزی، عشایری و روستایی به شدت پیگیری می شود.

سلیمانی ظرفیت معادن منطقه آزاد ماکو را بی بدیل عنوان کرد و گفت: ظرفیت های بخش معدن منطقه آزاد ماکو می تواند به عنوان برند در کشور مطرح شود چرا که به لحاظ ذخایر معدنی  بسیار غنی هستیم.

وی در ادامه با ابراز تاسف از برخی تولیدی های منطقه و استفاده از برندهای خارجی اظهارداشت: متاسفانه بررسی های به عمل آمده حاکی است بیشتر تولیدات داخلی با برند و مارک خارجی عرضه می شود که از این پس برخورد جدی و قاطع با این مساله خواهد شد.

وی با بیان اینکه تولیدات پوشاک و سنگ های تزئینی را قطعا در این منطقه نهادینه می کنم افزود: منطقه آزاد ماکو دارای ذخیره سنگ تزئینی و نما از انواع مرمر، گرانیت، تراورتن و. . . است.

وی افزود: سازمان منطقه آزاد ماکو به منظور تحقق بخشیدن به برنامه‌های پیش‌بینی شده در این بخش نسبت به تعریف راهبرد لازم اقدام کرده، هرچند اولویت برای سرمایه‌گذاری در این بخش، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین است.

وی همچنین استفاده از فرصت های کشاورزی و استفاده از دانش روز را آخرین محور توسعه منطقه برشمرد و گفت: در این زمینه نیز تحقیقاتی شده و امیدواریم تولیدات این منطقه را برند سازی کرده و با اصلاح نژاد و گونه های دامی و کشاورزی به عناون پایلوت در کشور مطرح شویم.