مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت:

رایزنی جهت بازگشایی مرز دریایی و زمینی در محدوده منطقه آزاد اروند

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند از رایزنی با مقامات محلی عراق برای بازگشایی مرز دریایی خرمشهر و مرز تجاری و بین‌المللی شلمچه خبر داد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، اسماعیل زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار مانا، با بیان اینکه این دو مرز دریایی و زمینی که در محدوده منطقه آزاد اروند قرار دارند از نیمه دوم اسفندماه سال گذشته در پی بروز ویروس کرونا بسته شده‌اند، افزود: منطقه آزاد اروند آمادگی دارد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، صادرات کالا از این دو مرز را از ‌سر بگیرد.

وی گفت: مقدمات لازم برای بازگشایی این دو پایانه مرزی و دریایی ازجمله ضدعفونی و گندزدایی پایانه‌های صادراتی انجام شده و هم‌اکنون منتظر پاسخ رسمی مسئولان عراقی برای بازگشایی مجدد مرز دریایی خرمشهر (اروندرود) و مرز تجاری شلمچه هستیم.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به اینکه بخش مهمی از حجم صادرات کالا به عراق از مرز دریایی خرمشهر به مقصد بندر بصره صورت می‌گیرد، اظهار داشت: رونق تجاری به سود مردم دو کشور برادر عراق و ایران است.

زمانی با بیان اینکه تعدادی زیادی از شناور‌های منطقه با توقف صادرات کالا به عراق بیکار شده‌اند، خواستار اجرای مقدمات بازگشایی مرز دریایی خرمشهر و مرز تجاری و بین‌المللی شلمچه توسط طرف عراقی شد.

وی گفت: بسیاری از صادرکنندگان خوزستانی به ناچار کالا‌های خود را از مرز‌های زمینی کردستان و کرمانشاه به عراق صادر می‌کنند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: اقتصادی‌ترین مسیر صادرات کالا از خوزستان به عراق، شلمچه و مرز دریایی خرمشهر است.

گفتنی است، مرز دریایی خرمشهر پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق برای صادرات کالا به این کشور بازگشایی شد. روزانه چندین فروند شناور تجاری پس از بارگیری کالا‌های مورد نیاز عراق از خرمشهر رهسپار بنادر ابوالخصیب و بصره می‌شوند.

مرز‌های زمینی چذابه، شلمچه و مرز دریایی خرمشهر (اروندرود) سه مسیر مهم صادرات کالا به عراق از خوزستان هستند. سال گذشته حدود ۱.۵میلیارد دلار از این سه مرز تجاری و دریایی به عراق صادر شد.