رایزنی سوریه و ایران برای احداث مناطق آزاد مشترک

در دیدار سفیر سوریه در تهران با دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی ایران، طرفین درباره افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک در مناطق آزاد با احداث مناطق صنعتی و تجاری مشترک بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق به نقل از فرینا‌، دیدار «عدنان حسن محمود» با «مرتضی بانک» که روز سه‌شنبه (۲۶فروردین) در محل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام شد، مباحثی در راستای اجرای توافق‌نامه‌های اقتصادی امضا شده میان تهران و دمشق صورت گرفت.

سفیر سوریه در تهران بر اهمیت فعال کردن بخش خصوصی و شرکت‌های صنعتی و بازرگانی دو کشور برای بهره‌مندی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایجاد شده در مناطق آزاد تاکید کرد و گفت: مشارکت اقتصادی در این خصوص به نفع هر دو کشور است و این امر قدرت اقتصادی ایران و سوریه را برای مقابله با جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه‌ برخی کشورها تقویت خواهد کرد.

عدنان حسن محمود در ادامه، تحریم‌های ظالمانه علیه سوریه و ایران را جنایت انسانی مضاعف و اقدامی غیرقانونی و نامشروع توصیف کرد و اظهار داشت: این تحریم‌ها در تامین نیازهای سوریه و ایران برای مقابله با ویروس کرونا که تهدیدی برای تمام بشریت است، مانع ایجاد می‌کند.

مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز بر آمادگی تهران و شرکت‌های خصوصی ایران برای همکاری با سوریه در مناطق آزاد و استفاده از ظرفیت‌های موجود به منظور پیشبرد همکاری‌های دوجانبه در این زمینه تاکید کرد.

گفتنی است، همکاری های مشترک اقتصادی و سرمایه‌گذاری به ویژه در موضوع راه‌اندازی منطقه آزاد مشترک بین دو کشور ایران و روسیه و استفاده از ظرفیت کشور سوریه در اتحادیه اقتصادی  ۲۲کشور عربی جهت توسعه بازار صادرات ایران، ازجمله موارد مطروحه در این نشست بود.