گفت‌و‌گو با معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند:

رسوخ فرهنگ و دانش ملی در مرزهای فراملی با گردشگری علمی در مناطق آزاد

هر منبع انرژی در جهان ممکن است روزی به پایان برسد، اما گردشگری ازجمله حوزه‌های بی‌پایان اقتصاد جهان است.

صنعت گردشگری به دلیل استقبالی که از آن می‌شود، درآمدزایی بالایی برای دولت‌ها ایجاد کرده و به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های وسیعی برای این حوزه انجام می‌گردد و همه ساله شاخه‌های جدیدی به این صنعت پول‌ساز اضافه می‌شود. یکی از این شاخه‌های پرطرفدار، گردشگری علمی است.

توسعه علمی یک حرکت چندوجهی است که در ظرف محیط بین‌المللی رخ می‌دهد؛ پدیده جهانی شدن اقتصاد و فرهنگ از سویی و موضوع جهانی بودن علم و فن از سوی دیگر، روند رو به رشد فعالیت‌های بین المللی را افزایش داده است.

حرکت آزاد و بدون محدودیت سرمایه، اطلاعات و ایده در سطح جهان که تحرک و جابه‌جایی دانشجویان، پژوهشگران، نوآوری، ارتقای هویت ملی، ابزار معرفی فرهنگ ملی، رشد پیوندهای اقتصادی، رشد رقابت اقتصادی، معرفی علم به عنوان منبع اقتصادی‌، گسترش امنیت ملی، ارتقاء تفاهم، درک متقابل بین‌المللی و روان‌بخشی را به همراه دارد.

کشورهای پیشتاز در این صنعت، از اهمیت نقش دانشجویان بین‌المللی در جریان درآمدزایی و بین‌المللی کردن موسسات‌شان آگاهی دارند و به نقش و اهمیت جذب دانشجوی خارجی پی برده‌اند.

از سوی دیگر کشور ما و سبقه تاریخی‌ خود، ازجمله جاذبه‌هایی بوده که پیوسته مورد نظر کاوشگران، دانشجویان و موسسات علمی سراسر دنیا بوده است. لذا جذب دانشجویان خارجی و توسعه این شاخه از گردشگری در مناطق آزاد بسیار حائز اهمیت است.

قدرت‌اله طمیمیان معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند که از سیاست‌گذاران حوزه گردشگری در این منطقه آزاد است، در خصوص بحث گردشگری علمی و جذب دانشجوی خارجی در گفت‌و‌گو با خبرنگار نشریه اخبار آزاد مناطق اظهار کرد: با توجه به این نکته که همه گردشگران، گردشگران تفریحی نیستند؛ یکی از مهم‌ترین جریانات در سطح گردشگری، جریان علم است. کما اینکه تورهای علمی، ازجمله تورهای پرطرفدار گردشگری در سراسر جهان به شمار می‌روند، در خصوص بحث گردشگری علمی و جذب دانشجوی خارجی اقدامات خوبی در منطقه در دست انجام است.

وی افزود: گردشگری علمی به واسطه تبادل گردشگران ویژه که هدف آنها حضور در دانشگاه  است، شکل دیگری از جریانات مبادلاتی را در طرح‌های مختلف فضایی-مکانی به همراه دارد که مزایای نسبی فروانی نظیر تبادل علم، دانشجو، تربیت متخصصان در حوزه‌های مختلف و زمینه‌سازی برای حضور و رسوخ بیشتر فرهنگ و دانش ملی در مرزهای  فراملی و در حوزه توسعه آموزش عالی برون‌مرزی به ارمغان می‌آورد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند با توجه به ظرفیت خالی در دانشگاه‌های منطقه آزاد اروند (آبادان و خرمشهر) بیان کرد: کادر علمی بسیار مجرب و باتجربه‌ای در دانشگاه‌های منطقه داریم، لذا بحث گردشگری علمی و جذب دانشجوی خارجی یکی از محورهای و موضوعات توسعه گردشگری ما است. با همکاری کادر آموزش عالی منطقه به دنبال فراهم آوردن شرایط جذب دانشجوی خارجی داشتیم، اما متاسفانه متوجه شدیم آبادان و خرمشهر جزء محدود موقعیت‌های جغرافیایی است که ممنوعیت جذب دانشجوی خارجی دارند که این تصمیم در گذشته در شورای امنیت ملی بنا به مقتضیات آن زمان گرفته شده بود. ولی با توجه به شرایط امروز و شرایط جدید آبادان و خرمشهر، از شورای امنیت تقاضا شد که این موضوع دوباره با توجه به شرایط منطقه آزاد اروند مورد بررسی قرار گیرد.

طمیمیان گفت: با توجه به شرایط امن و امکان استفاده از این محور گردشگری به عنوان یکی از محورهای گردشگری علمی منطقه، اتفاقاتی خوبی در حال رقم خوردن است و با برطرف شدن این موضوع، جذب دانشجو خارجی شروع می‌شود و به دنبال دو هدف هستیم؛ اول اینکه در موسسات آموزش عالی خصوصی یکسری از هنرجویان و کارآموزان عراقی را جذب نماییم و دوم اینکه به دنبال راه‌اندازی شورای  راهبردی آموزش عالی در منطقه هستیم تا تصمیماتی که قرار است در حوزه آموزش عالی و دانشگاه گرفته شود، تصمیماتی کاملا کارشناسی با خرد جمعی و با مشارکت نخبگان دنشگاهی آموزش عالی در منطقه آزاد اروند باشد.

وی در خصوص ورود اتباع عراقی با خودروی شخصی اظهار کرد: باتوجه به تاثیری که گردشگری در رونق اقتصادی منطقه آزاد اروند دارد، به دنبال بحث ورود اتباع خارجی به طور کلی و به طور خاص بحث گردشگران عراقی هستیم؛ از طرفی با توجه به اشتراکات قومی، مذهبی و دینی تصمیماتی که در حوزه جذب گردشگری خارجی می‌گیریم، تصمیمات کلی است. با عنایت به حدف روادید و تردد آسان اتباع خارجی به منطقه آزاد اروند، بسیاری از اتباع عراقی تمایل داشتند به مانند سایر مرزها با خودروهای شخصی وارد منطقه شوند؛ لذا به منظور تسهیل در امر گردشگران تصمیماتی جهت تردد برخی اتباع خارجی با خودرو شخصی صورت گرفت.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند گفت: از سوی دیگر الزامات به حق دستگاه‌های موجود ‌در مرز شلمچه وجود داشت، با رفع این پیش‌نیازها مثل استقرار دستگاه ایکس‌ری خودرویی، پارکینگ مناسب خودروی برای خودروها، همچنین امکانات مورد نیاز راهور، گمرک جمهوری اسلامی، مرزبانی و دستگاه‌های نظامی و امنیتی، سازمان منطقه آزاد اروند با رفع این پیش‌نیازها و امکانات، چند روز پیش اولین گردشگر خارجی با ملیت عراقی با خودروی شخصی وارد منطقه شد و در جلسه شورای تامین استان این موضوع برسی گردید تا این روند ورود گردشگران خارجی ادامه پیدا کند؛ ولی بدان معنی نیست که با توجه به شرایط ایجاد شده در خصوص تردد گردشگران خارجی، همه گردشگران خارجی می‌توانند با خودرو وارد منطقه آزاد اروند شوند.

وی گفت: برخی ازگردشگران تمایل دارند که با خودروی شخصی وارد مناطق شوند و برخی دیگر تمایل دارند که با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به منطقه بیایند. با توجه به جاذبه‌های مختلفی و متنوعی که کشور ما دارد، این موضوع در جهت سهولت و رفاه حال گردشگران ایجاد شده است.  ورود گردشگران، ارزآوری کسب و کار و رونق اقتصادی را به دنبال دارد. جذب گردشگر خارجی، ظرفیت‌های زیادی دارد که متاسفانه ما هنوز نتوانستیم از آن ظرفیت‌ها استفاده کنیم؛ باید تلاش کرد تا ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم.

 

قطار فدک خدمات ممتازی در صنعت ریلی به گردشگری منطقه ارائه می‌دهد

طمیمیان با اشاره به اینکه زیرساخت‌های حمل و نقل در منطقه آزاد اروند یکی از امتیازات این منطقه محسوب می‌شود؛ اظهار داشت: افزوده شدن قطار ۵ستاره فدک که از کیفیت بسیار بالایی در ارائه خدمات به مسافران برخوردار است، می‌تواند تاثیر بسزایی در رشد گردشگری نیز داشته باشد. این قطار ۶واگن وی‌آی‌پی دارد که هر واگن ظرفیت ۴۰نفر مسافر را دارا است و روزهای حرکت قطار، روزهای فرد از مسیر خرمشهر به تهران می‌باشد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند تفاوت قطار ۵ستاره فدک با دیگر شرکت‌های ریلی را، ارائه خدمات باکیفیت عنوان کرد و افزود: با توجه به اهمیت گردشگری و جایگاه آن در رشد و توسعه اقتصادی، بی‌شک با تجهیز کردن ناوگان حمل و نقل می‌توانیم شاهد شکوفایی و رشد بیش از پیش این صنعت در منطقه باشیم. قطارهای فدک که اولین قطار ۵ستاره ایرانی، با ارائه خدمات متمایز، سطوح کیفیت را در صنعت ریلی کشور به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود بخشیده و سعی بر ارائه خدمات ممتاز به مسافران در منطقه آزاد اروند دارد.

 

لزوم گسترش ظرفیت گردشی آبی منطقه آزاد اروند

وی در خصوص گردشگری دریایی و ظرفیت گردشگری آبی اظهار کرد: منطقه آزاد اروند را سه رودخانه‌ای بسیار بزرگ، پرآب و قابل توجه احاطه کرده‌اند؛ ضرورت دارد به این نوع گردشگری توجه ویژه‌ای داشته باشیم و این موضوع را بسط، گسترش و رشد دهیم. باید به این نکته توجه داشت که در حوزه گردشگری، سیاست‌ها به گونه‌ای باشد که تسهیل کننده و آسان کننده امر سرمایه‌گذاری باشد تا سرمایه‌داران بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در این محور جذب کنیم؛ لذا ضروری است که به دنبال ایجاد یکسری اعتبارات و تسهیلات برای سرمایه‌گذاران در منطقه باشیم.

طمیمیان عنوان کرد: با توجه به موقعیت منطقه آزاد اروند و ظرفیت بالقوه‌ای که در حوزه گردشگری آبی وجود دارد، به دنبال آن هستیم که این نوع از گردشگری را رونق دهیم. با عنایت به اتفاقاتی که در مناطق آزاد اروند در خصوص اخذ تسهیلات و اعتبارات به وجود آمد و در حال رغم خوردن است، باید گردشگری موجود در منطقه را هر چه فعال‌تر و پویاتر نماییم.

وی گفت: منطقه آزاد اروند ویژگی‌های خاصی نسبت به سایر مناطق آزاد کشور دارد، به عنوان مثال جمعیتی که در منطقه آزاد اروند حضور دارند، در مناطق آزاد کشور اول است.  این موضوع می‌تواند به عنوان یک مزیت باشد؛ بستگی به نوع سیاست‌گذاری ما دارد. از سوی دیگر عمده مشکلاتی که در منطقه آزاد اروند وجود دارد، مربوط به دوران بعد از جنگ می‌باشد که از دوران جنگ تحمیلی در منطقه به یادگار مانده است.

 

گردشگری جنگ، یکی از محورهای گردشگری در منطقه آزاد اروند

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند با توجه به گردشگری جنگ که شاخه دیگری از گردشگری در منطقه می‌باشد، اظهار کرد: ‌یکی از مزیت‌های منطقه این است که در حوزه دفاع مقدس می‌توان جذب گردشگر داشته باشیم، علیرغم دفاع مقدس و حماسه آفرینی‌های رزمندگان ۸سال جنگ تحمیلی که هیچ وقت بر هیچ کسی پوشیده نیست؛ مشکلاتی از بابت خرابی جنگ، نواقص و آسیب‌ها اجتماعی که اجتناب ناپذیرند، به وجود آمده، ولی به هر حال آسیب‌های اجتماعی جنگ در هر جامعه‌ای پدید می‌آید که اجتناب‌ناپذیر است.

 

کاهش آسیب‌های اجتماعی در منطقه آزاد اروند با همت مسئولین

وی در خصوص اقدامات انجام شده در راستای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، ساماندهی کودکان کار، جمع‌آوری معتادین و متکدیان در منطقه آزاد اروند اظهار کرد: علیرغم دفاع ما که دفاع مقدس و جنگ تحمیلی بود، این آسیب‌های اجتماعی در منطقه نیز آسیب‌های متفاوتی است که به هر حال از آن دوران باقی مانده؛ ولی بخشی از این آسیب‌ها معضل بیکاری می‌باشد علی‌الخصوص بعد از تحریم‌های تحمیلی و ظالمانه آمریکا، رونق کسب و کار در منطقه و حوزه تجارت کمی با مشکل مواجه شد. اگر بخواهیم آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم، باید به فکر توسعه رونق اقتصادی منطقه باشیم و کار کارشناسی پژوهشی انجام دهیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند با تاکید بر اینکه برای کاهش آسیب‌های موجود در جامعه باید راهکار کارشناسی و عملیاتی مشخص کنیم، بیان کرد: همه اینها محقق نمی‌شود مگر اینکه تمام دستگاه‌های موجود در منطقه که می‌توانند در این موضوع نقش داشته باشند، به صورت فعال، دلسوزانه و مسئولانه وارد کار شوند و با هم همکاری کنند.

وی افزود: برای حل مشکلات آسیب‌های اجتماعی باید هم‌افزایی به وجود آید، زیرا اگر مسئولان منطقه کنار هم قرار نگیرند و وقتشان را به این موضوعات اختصاص ندهند و هم‌افزایی و وحدت کلمه نداشته باشند، اتفاقات خوبی در جامعه رقم نمی‌خورد. پس مسئولیت پذیرفته‌ایم تا در کنار همدیگر بتوانیم کار کنیم و مشکلات را رفع نماییم، نه اینکه مسئولیت‌مان به گونه‌ای باشد که دنبال منیت خودمان باشیم؛ لذا در خصوص آسیب‌های اجتماعی کار کارشناسی شده و علمی و همت مسئولان نیاز است.

 

توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر در منطقه آزاد اروند

طمیمیان گفت: ازکمپ‌های ترک اعتیاد جهت توانمندسازی بهبودیافتگان حمایت می‌کنیم. در بحث سازمان‌های مردم‌نهاد به دنبال ایجاد کارگاه آموزشی هستیم. در بحث توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر و برگزاری کلاس‌های توانمندسازی، به دنبال تبدیل آنها به اقشار امیدوار و توانمند هستیم. امیدواریم با حمایت سایر دستگاه‌ها شاهد اتفاقات خوبی در جامعه باشیم.

 

انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه در بحث توریسم سلامت در منطقه آزاد اروند

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه در بحث توریسم سلامت اظهار کرد: توافقات اولیه بین دانشکده علوم پزشکی ایران و دانشکده علوم پزشکی آبادان و منطقه آزاد اروند صورت گرفت. در متن تفاهم‌نامه آمده است که هر کدام از مجموعه‌های دانشکده‌های علوم پزشکی ایران و آبادان و منطقه آزاد اروند با توجه به ظرفیت‌هایی  که در اختیار دارند و با استفاده از توان سه‌جانبه، هم در حوزه آموزش و هم درمان و توریسم سلامت، از ظرفیت‌های داخلی منطقه و در صورت نبود ظرفیت‌های لازم برای درمان‌های فوق تخصصی نسبت به انتقال بیمار به قطب‌های دیگر سلامت کشور استفاده شود. به طور مثال با استفاده از ظرفیت‌های منطقه قرار است، با شرکتی که سابقه درخشانی در جذب گردشگر سلامت از سایر کشورهای جهان دارد، تفاهم‌نامه همکاری داشته باشیم. این شرکت در حوزه جذب توریسم گردشگری در سراسر کشور موفق عمل کرده است و با توجه به تحریم‌ها، گردشگر می‌توان به عنوان محوری برای ارزآوری آسان و مستقیم باشد. گردشگر خود ارز را مستقیم وارد می‌کند و انتقال دهنده‌اش سیستم بانکی نیست. یکی از مباحثی که با باعث برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و رونق اقتصادی می‌شود، بحث گردشگری است. امروزه بسیاری از کشورها با تمرکز بر بحث گردشگری، اقتصاد خود را رونق بخشیده‌اند. از سوی دیگر سهولت دسترسی به منطقه آزاد اروند یک مزیت نسبت به سایر مناطق است و با انواع وسایل حمل و نقل می‌توان به راحتی وارد منطقه شد.

 

برپایی نمایشگاه مشترک صنایع‌دستی منطقه آزاد اروند و بصره عراق

وی بیان کرد: در بحث صنایع دستی منطقه، چند محور کاری در نظر گرفته شده است؛ علاوه بر آموزش، تولید و فروش صنایع دستی را  باید مدنظر قرار داد. لذا باید تدابیری اندیشیده شود تا با برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی در منطقه این موقعیت را به وجود آوریم و هم اینکه تولیدکنندگان صنایع دستی در نمایشگاه‌های صنایع دستی خارج از منطقه نیز فعالانه شرکت کنند؛ لذا با سرکنسولگری بصره عراق تفاهم‌نامه‌ای داشتیم تا بتوانیم در بصره نمایشگاه مشترک صنایع دستی ایجاد کنیم و به بدنبال سرمایه‌گذار هستیم که خرید صنایع دستی منطقه ما را تضمین نماید تا تولیدکنندگان نگران فروش تولیدات خود نباشد.

 

بوم‌گردی، یکی از جاذبه‌ها منطقه آزاد اروند

طمیمیان در پاسخ به اینکه در خصوص بوم‌گردی که محوری دیگر از گردشگری منطقه می‌باشد، چه اقداماتی در منطقه آزاد صورت گرفته است، اظهار کرد: در بحث توسعه گردشگری با توجه به سرمایه‌گذار بخش خصوصی، تمام تلاش‌مان جذب سرمایه‌گذاران، تشویق و ایجاد انگیزه است تا در حوزه‌های مختلف گردشگری ورود کرده و فعالیت کنند. یکی از راه‌های توسعه گردشگری در تمام دنیا، توجه به جوامع محلی و بوم‌گردی است؛ گردشگری بومی، آداب، سنن و رسوم مردم یک منطقه است و این شاخه از گردشگری، جزء یکی از جاذبه‌ها منطقه آزاد اروند محسوب می‌شود. گردشگر تمایل به آن دارد که چیزهایی را ببینند که در جامعه محلی خود نظیر آنها را نیافته و برای‌شان جذابیت داشته باشد؛ به عنوان متولیان امر گردشگری در منطقه در حال برنامه‌ریزی این موضوع هستیم تا با توسعه گردشگری بومی، ایجاد اقامتگاه‌های بومی و تفریحگاه‌های بوم‌گردی بتوانیم به اقتصاد منطقه کمک نماییم.

 

فرهنگ گردشگری و حفظ گردشگر از موضوعات مهم است

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در پایان بیان داشت: تبلیغات در حوزه گردشگری بسیار حائز اهمیت است؛ فرهنگ گردشگری و حفظ گردشگر از موضوعات مهم می‌باشد. در امر تکریم گردشگر و احترام به گردشگر علیرغم مهمان‌نوازی زیاد مردم منطقه، ولی در بخش عمومی، مهمان‌نوازی و فرهنگ گردشگری کاستی‌هایی وجود دارد که می‌طلبد در این محور از گردشگری بهتر کار شود. سایر دستگاه‌ها نیز در این حوزه با ما همکاری خوبی داشته‌اند، علی‌الخصوص در بحث امنیت گردشگران و تردد گردشگران خارجی با کمک نیروی انتظامی اقدامات خوبی صورت گرفته شده است. از سوی دیگر، یکی از مشکلاتی که در مرز شلمچه وجود داشت، مشکل عدم وحدت مدیریت بود که با پیگیری‌های استاندار خوزستان در هفته گذشته، تدابیر در نظر گرفته شد تا با هماهنگی سایر دستگاه‌ها، مدیریتی یکپارچه‌تر و هماهنگ‌تر در مرز شلمچه صورت گیرد.