سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند اظهار کرد:

رسیدن به توسعه پایدار در اروند با ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت

سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند گفت: برای رسیدن به دانشگاه‌های نسل چهارم، باید دانشگاه و صنعت در کنار یکدیگر قرار گیرند.

حسین گروسی در اولین جلسه شورای آموزش، پژوهش، فناوری و مهارت منطقه آزاد اروند که با حضور سیدمحمد مولوی نماینده مردم آبادان در مجلس، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و مدیر آموزش سازمان منطقه آزاد اروند و رؤسای دانشگاه‌های منطقه برگزار شد، پیوند صنعت و دانشگاه را یک اصل مهم در رسیدن به شکوفایی و رشد دانشگاه‌ها دانست و افزود: دغدغه‌های رؤسای دانشگاه‌ها در جهت کیفی‌سازی و اشاره به نسل چهارم، لزوم کنار هم قرار گرفتن صنعت و دانشگاه را در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی، بیش از پیش می‌کند.

وی، حضور سیدمحمد مولوی در کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی را یک فرصت خوب برای رشد این حوزه مهم در منطقه آزاد اروند دانست و اظهار کرد: حضور نمایندگان مجلس خصوصا سیدمحمد مولوی به عنوان عضوی از کمیسیون آموزش، امتیاز مهمی در جهت توسعه دانشگاه‌های منطقه است که صمیمیانه از ایشان می‌خواهیم با توجه به دغدغه‌های شخصی خودشان که همسو با رؤسای دانشگاه‌ها است، پیگیر مطالبات این عزیزان در بعد ملی باشند.

سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به اینکه اگر بتوانیم ارتباط ارگانیک بین دانشگاه و صنعت را ایجاد ‌و علم را به سمت تجاری‌سازی ببریم گام مهمی برداشته‌ایم، تصریح کرد: باید تلاش کنیم علم و صنعت تبدیل به تولید شوند تا شاهد توسعه پایدار در منطقه باشیم.

گروسی با تاکید بر این مهم که تصمیمات اتخاذ شده باید بر‌اساس اقیلم هر منطقه آزاد گرفته شود، گفت: در هیچ دو منطقه آزادی نمی‌توان تصمیم یکسان گرفت؛ چراکه تصمیمات بر‌اساس میزان جمعیت، آمایش، تولید و… گرفته می‌شود.

سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند در پایان اظهار داشت: در همین راستا ماده‌۶۵ احکام دائمی تاکید کرده مدیران مناطق آزاد بالاترین مقام اجرایی و تصمیم گیرنده اصلی هستند و طبق پیش‌بینی قانون این مناطق باید به عنوان یک استان مستقل دیده شوند.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی:

ایجاد پارک‌های علم و فناوری با تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان

همچنین، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد پارک علم و فناوری، با فراهم کردن بستر تاسیس مراکز رشد و نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در منطقه آزاد اروند میسر می‌شود.

سیدمحمد مولوی با اشاره به اینکه در مراحل مختلف نسل‌های دانشگاهی بیش از آنکه با برنامه پیش رویم با موج سیر کرده‌ایم، اظهار داشت: در مسیر نسل اول تا چهارم دانشگاه‌ها، سیر آموزش، پژوهش، کارآفرینی و سپس مهارت برنامه‌ریزی مدونی در سطح کلان وجود نداشته و این خلاء بزرگی است که کاملا حس می‌شود.

وی تاسیس شرکت‌های دانش بنیان در منطقه را مهم ارزیابی کرد و افزود: در شرایط موجود اقتصادی و بازار، تنها کسانی که زمین‌گیر نشدند؛ شرکت‌های دانش‌بنیان بودند که با ایجاد زمینه رشد و تاسیس آنها، بستر ایجاد پارک علم و فناوری نیز در منطقه مهیا می‌شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، حضور در کمیسیون آموزش را یک امتیاز بزرگ برای منطقه دانست و تصریح کرد: تخصص در هر زمینه‌ای کمک به رشد جامعه می‌کند، بر همین اساس عضویت در این کمیسیون را انتخاب کردم تا بتوانم در حل مشکلات استان و منطقه اقدامات موثری انجام دهم.

مولوی با بیان اینکه در کنار هر آنچه که به قوام منطقه کمک کند ایستاده‌ایم، گفت: منطقه آزاد اروند علاوه بر اینکه ماهیتش فرق می‌کند، در نوار مرزی جمهوری اسلامی ایران نیز قرار گرفته و طبق نمونه‌های موفق دیگر کشورها، توسعه در ابتدا باید از مرز شروع شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در پایان از روسای دانشگاه‌های منطقه خواست تا هر چه زودتر اقدام به تهیه برنامه هفتم توسعه در حوزه آموزش کنند و افزود: پیشنهاد می‌کنم اساتید و دانشجویان نخبه پیشنهادات اصلاحی در حوزه قوانین و مقررات مناطق آزاد را مکتوب کنند و به دست ما در کمیسیون‌های مجلس برسانند تا بتوانیم آنها را مطرح و پیگیری کنیم.