معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار کرد:

رشد ترانزیت کالا در کریدور شرق به غرب با بهره‌مندی از ظرفیت منطقه آزاد چابهار

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اهمیت ترانزیت کالا و استفاده از ظرفیت تاریخی جاده ابریشم از برنامه‌های این منطقه آزاد برای افزایش ترانزیت کالا در حوزه حمل‌ونقل به عنوان کریدور شرق به غرب خبر داد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، محمد هدایی با تاکید بر این‌که توسعه علم و فن‌آوری و دسترسی آسان به مبانی دانش به واسطه توسعه علوم دیجیتال سبب شده تا هر روز شاهد بهبود کیفیت کالاها و خدمات و کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری باشیم، گفت: با توجه به فزونی و رقابت اصلی در عرصه اقتصاد که تاثیر کمتری از توسعه و پیشرفت دانش می‌گیرد، حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت دارای اهمیت ویژه‌ای است.

وی با بیان اینکه در قرون گذشته و پیش از کشف نفت، اقتصاد ایران زمین برمبنای ترانزیت کالا و حمل‌ونقل بین شرق و غرب استوار بوده و گواه آن نیز جاده ابریشم است، اظهار داشت: درحال حاضر با توسعه بنادر شهید بهشتی و کلانتری در محدوده منطقه آزاد چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور، اولین حلقه ترانزیت کالا از مسیر کریدور شرق به غرب آماده خدمت‌رسانی است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: اتصال راه‌آهن سراسری به چابهار نیز به جدیت درحال پیگیری است و امیدوارم در نیمه‌اول سال‌۱۴۰۲ امکان بهره‌برداری از راه‌آهن فراهم گردد. بهبود کیفیت راه‌های زمینی منتهی به منطقه آزاد چابهار نیز به عنوان یکی دیگر از زیرساخت‌های موردنیاز جهت توسعه ترانزیت مورد پیگیری است و برنامه‌هایی در این خصوص تدوین و بخش اول آن درحال اجرا است.

هدایی با اشاره به سهم اشتغال و درآمد بومیان مناطق مسیر ترانزیت، تصریح کرد: براساس آمارهای معتبر، به ازای هر میلیون تن ترانزیت کالا بین ۱۰ تا ۱۵هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد می‌گردد. منطقه آزاد چابهار به عنوان درگاه ورودی ترانزیت کالا، تاثیر شایسته‌ای در معیشت و توسعه اقتصادی مردم منطقه خواهد داشت که با مشارکت بیشتر بخش خصوصی در فرآیند ترانزیت کالا، سهم درآمدی آنان نیز افزایش خواهد یافت.

وی، شرایط واردات کالا به منطقه آزاد چابهار را تابع قوانین و مقررات مناطق آزاد عنوان کرد و با توجه به این موضوع، ورود کلیه کالاهای مجاز از طریق این منطقه را امکان‌پذیر دانست.

هدایی تصریح کرد: درحال حاضر میزان ترانزیت کالا از چابهار به مقصد سرزمین اصلی حدود سه‌ونیم میلیون تن در سال و به خارج از کشور نیز حدود ۲۰۰هزار تن می‌باشد که با تکمیل زیرساخت‌ها، امکان افزایش این میزان به ۵٫۸میلیون تن ظرف دو سال و افزایش آن تا بیست میلیون تن نیز قابل پیش‌بینی است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار در پایان با بیان این‌که متاسفانه فاصله شاخص‌ها و زیرساخت‌های ترانزیتی در استان سیستان و بلوچستان با میانگین کشوری بسیار معنادار است، خاطرنشان کرد: کاهش این فاصله نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی است که از طریق سازمان منطقه آزاد چابهار و استاندار محترم برای تخصیص بودجه مناسب از محل بودجه عمومی کشور درحال پیگیری هستند.

گفتنی است، شهرستان چابهار با ۱۱۵کیلومتر مرز دریایی (۱۴۵کیلومتر نوار ساحلی) در مجاورت دریای عمان در نزدیک‌ترین فاصله با آب‌های آزاد جهان یعنی اقیانوس هند قرار گرفته و تنها بندر اقیانوسی ایران محسوب می‌شود. موقعیت این بندر، همچنین وجود آب‌های عمیق و بریدگی‌های طبیعی، فضای مناسبی را برای اسکله‌های با عمق زیاد و مختصات لنگرگاهی مطلوب جهت پهلوگیری کشتی‌های عظیم اقیانوس‌پیما فراهم ساخته، به‌طوری که این بندر قابلیت تبدیل شدن به هاب منطقه را دارد.