مشاور رئیس‌جمهور در جمع فعالین اقتصادی منطقه آزاد ماکو اظهار داشت:

رفع مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی در گرو اجرای کامل قانون مناطق آزاد

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: رفع مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی در مناطق آزاد در گرو تثبیت و اجرای کامل قوانین است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، حمیدرضا مومنی در دیدار با فعالین اقتصادی منطقه آزاد ماکو،‌ گزارشی از نتایج پیگیری درخصوص بهبود فعالیت‌های مناطق آزاد و مشکلات مطروحه در جلسه ماه گذشته ارائه داد و از اهتمام ویژه دولت و مدیران سازمان منطقه آزاد برای رفع موانع تولید و مشکلات فعالین اقتصادی در این مناطق خبر داد.

وی با بیان اینکه دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد خود را به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان مناطق متعهد می‌داند و کنار آنهاست، افزود:‌ سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی طبق قوانین مناطق آزاد در این مناطق سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما اکنون به جهت شرایط ویژه و تحریمی، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های جدیدی به این مناطق ابلاغ می‌شود که با قوانین اصلی مناطق آزاد متفاوت است.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه تغییر در قوانین و ابلاغ بخشنامه‌هایی درخصوص نحوه اعمال معافیت‌های مالیاتی مشکل‌زا هستند، ادامه داد: ما در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد اقدامات و پیگیری‌هایی از سوی سازمان امور مالیاتی،‌ مجلس و معاونت ریاست جمهوری انجام دادیم و امیدواریم با تبیین راهکارهای راهگشا این مشکل به وجود آمده برای فعالان در مناطق آزاد مرتفع شود.

مومنی گفت:‌ قوانینی که برای مناطق آزاد وضع شده بر‌اساس مطالعات و مصلحت‌هایی وضع شده و تغییر و عدم ثبیت آن به صلاح نیست؛ چراکه فصل‌الخطاب ما در مناطق آزاد، قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و قوانین برنامه توسعه کشور است. پیش از اینکه هر قانونی برخلاف قوانین مناطق آزاد مصوب شود، لازم است تا تاثیرات آن بر تولید و سرمایه‌گذاری در مناطق سنجیده شود.

 

تاسیس بانک مستقل در مناطق آزاد؛ راهکار حل مشکلات بانکی

دبیر شورایعالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی تصریح کرد: تاسیس بانک‌های مستقل و یا شعب در سطح استان و یا ممتاز بانک‌ها در مناطق آزاد، راهکاری است که می‌تواند بخش از مشکلات مالی و بانکی این مناطق را رفع نماید.

وی با بیان اینکه برای کنترل منابع و مصارف در محدوده مناطق آزاد پیشنهاد ما تاسیس یک بانک تخصصی در مناطق آزاد و یا ایجاد شعب ویژه بانک‌ها در مناطق است، اظهار کرد:‌ این مطلب را پیگیری خواهیم نمود.

مومنی ادامه داد: در بحث تولید، کارفرما بایستی در حوزه کارگری تصمیم‌گیر باشد و باید به صورت ویژه از کارفرمایانی که با نیروی انسانی درگیر هستند، حمایت کرد.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقدامات و عملکرد سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان در مناطق آزاد ستودنی است، تصریح کرد: مسئولین باید تمام توان و تلاش خود را به کار بندند تا از این طریق چراغ اشتغال‌زایی هرچه بیشتر روشن شود.

وی، فعالین اقتصادی در مناطق آزاد را سربازان جبهه اقتصادی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: حمایت از این عزیزان که حکم خانواده مناطق آزاد را دارند، وظیفه شرعی ماست.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان از فعالین اقتصادی خواست تشکل‌های صنفی خود را قوی کنند تا مطالبه‌گری در این بخش افزایش پیدا کرده و ادبیات مشترک بین فعالین اقتصادی شکل گیرد.