نقش بی‌بدیل روابط عمومی‌ها در شالکه سازمان‌های مناطق آزاد کشور:

روابط عمومی، نگارنده سرمشق‌ توسعه در مناطق آزاد

در عصر حاضر اگر نگوییم ارتباطات اولین عنصر و اساسی‌ترین اصل مورد نیاز بشر است، اما به جرات می‌توان گفت یکی از بنیادی‌ترین دانش‌ها و مهم‌ترین عوامل پیشرفت انسان امروزی و شالوده و زیربنای سایر علوم قرن حاضر است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، روابط عمومی، هنر و علم اجتماعی است که درون و برون، دستگاه را به هم پیوند می‌دهد. روابط عمومی هدف و چگونگی کلید برنامه‌ها را ترسیم می‌کند. روابط عمومی مشاور امین مدیر و کلیه کارکنان دستگاه است. پس لازم است که مدیر و کارکنان صددرصد به وی اعتماد داشته باشند.

روابط عمومی آیینه زیبایی‌ها است؛ یک اتاق شیشه‌ای که از هر طرف آن، همه چیز زیبا دیده می‌شود. روابط عمومی چشم و چراغ یک دستگاه است. روابط عمومی است که باید همه چیز را ببیند و همه چیز را نیز زیبا بنمایاند. روابط عمومی حافظ منافع دستگاه مربوطه و مردمی است که با آن سر و کار دارند.

امروزه به نظر می‌رسد که معیارهای قالب در جامعه ما بی‌توجهی به ارزش‌های نهفته در کار روابط عمومی‌هاست، به طوری که این امر باعث شده در بسیاری از سازمان‌ها، بخش روابط عمومی مبدل به بخش تبلیغات سازمان شود و کمتر به مفاهیم و ارتباطات دوسویه بپردازد.

صاحب نظران معتقدند اگر نقش روابط عمومی را در ایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه، بومی کردن سرمشق‌های توسعه، کشف و معرفی ظرفیت‌های جامعه، بازآفرینی فرهنگی، حفظ تعلق و پیوستگی بدانیم، در این صورت باید بتواند از هر نوع گسستگی و ناپیوستگی جلوگیری کند و یا حداقل کاهش دهنده فاصله و شکاف میان جامعه و دستگاه‌های اجرایی باشد.

برای اینکه بدانیم جایگاه نوآوری و نقش آن در روابط عمومی کجاست، نیاز است نیم نگاهی به وظایف روابط عمومی داشته باشیم. به اعتقاد اساتید این بخش، اعمال مدیریت شایسته در جامعه، نیاز به اطلاعات و آگاهی های متقن، به روز، واقعی و کارآمد از جامعه دارد. دستیابی به این اطلاعات و آگاهی‌ها، نیاز به روابط عمومی قوی و پایدار را ضروری جلوه می‌دهد.

اگر بخواهیم به عمده وظایف روابط عمومی بپردازیم می‌توان به: مطلع کردن و خبر دادن؛ ترغیب، تشویق، ترویج و تبلیغ؛ انجام تحقیقات اجتماعی و افکارسنجی و پیوند آن به منابع سازمان و عمومی مردم؛ هماهنگی عوامل مورد نیاز سازمان؛ برقراری ارتباط با افراد و سازمان‌ها به نحوی که برای آن فرد یا سازمان اهمیت داشته یا در آینده خواهد داشت، اشاره کرد.

جایگاه امروز روابط عمومی در نوک پیکان حرکتی هر سازمانی قرار دارد. حال با اعلام وظایف این بخش درمی‌یابیم که چرا یک سازمان به چنین بخشی احتیاج دارد و در واقع بودن و نبودن این بخش چه ارزشی می‌تواند داشته باشد؟

علی‌رغم هزینه‌بر بودن بسیاری از فعالیت‌های روابط عمومی، بودن این واحد در هر سازمان کمک به دیدن درست آینده، شناخت رقبا و بازار و اطلاع از نیازهای جامعه می‌باشد. این همان چیزی است که یک سازمان پویا به دنبال آن است. سازمان‌هایی که خلاقیت و نوآوری یکی از فاکتورهای مهم و درخور توجه در کارشان محسوب می‌شود، هیچگاه به گذشته رضایت نداده و همواره با بهره‌گیری از ساز و کارهای خلاقانه‌، تغییر در نگرش و رفتار را سرلوحه امور خویش می‌دانند. آنان به ایده‌های نو احترام می‌گذارند و با رغبت و حساسیت آنها را دنبال می‌نمایند.

یکی از واحدهای هر سازمان پویا، روابط عمومی آن سازمان می‌باشد و اگر این واحد، برخوردار از پویایی و خلاقیت باشد، می‌تواند تحرک و نشاط را به تمامی سازمان منتقل سازد. اصولا نوآوری در کارها و برنامه‌های روابط عمومی فعال یکی از مولفه‌های اصلی به شمار می‌رود. با جهانی که هر لحظه در حال تغییر است، روابط عمومی‌ها ناچارند به سمت ایده‌های نو گام بردارند.

رشد و شکوفایی ایده‌های خلاق در روابط عمومی علاوه بر سایر فاکتورها‌، مستلزم داشتن ویژگی‌ها و خصوصیات خاص رفتاری از سوی مدیران است. اگر زمینه‌های لازم برای ابراز خلاقیت مهیا نباشد، از خلاقیت و نوآوری خبری نخواهد بود. سازمان‌ها از نظر خلاقیت و جامه عمل پوشاندن به نظرات جدید اعضاء، متفاوت هستند.

مدیران توانمند هر سازمان با تسلط به برخی علوم مرتبط با رفتار سازمانی می‌توانند محیط مناسبی برای رشد خلاقیت و نوآوری ایجاد کنند. مدیران می‌توانند با شیوه‌های رفتاری خاص ازجمله احترام به باورها و عقاید جدید و به کارگیری مدیریت استعداد، کارگزاران روابط عمومی را به خلاقیت و نوآوری تشویق کنند.

با توجه به وضعیت موجود زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در ایران و کیفیت کارکرد روابط عمومی‌ها از نظر فعالیت‌های الکترونیک و اینترنتی، می‌توان گفت در میان همه اشکال روابط عمومی مدرن، ما فعلا در حدفاصل روابط عمومی الکترونیک و روابط عمومی دیجیتال قرار داریم. با توجه به اینکه از پیدایش روابط عمومی در ایران بیش از نیم قرن می‌گذرد، اما هنوز روابط عمومی با مسائل مختلفی مواجه است.

متاسفانه بررسی تاریخی این دانش در ایران نشان می‌دهد که به رغم وجود اندیشه‌ها و ایده‌های گوناگون برای توسعه آن، هیچ‌گونه اقدام عملی بنیادی در این زمینه صورت نگرفته است، به همین دلیل است که امروزه روابط عمومی‌ها بیشتر وقت خود را صرف برطرف ساختن مشکلات خود می‌کنند.

ورود به این مشکلات، توان و شرایط ایفای وظایف و رسالت راستین را از روابط عمومی گرفته است. در جامعه ایران نگرش به روابط عمومی، صرفا تبلیغاتی است که این امر باعث تحریف افکار و دور شدن روابط عمومی از رسالت اصلی خود شده است. در حال حاضر این نهاد موثر در ایران، با نوعی مظلومیت رسانه‌ای و فرهنگی مواجه است.

اما در این میان یکی از مهم‌ترین بنگاه‌های اقتصادی تاثیرگذار در کشور، مناطق آزاد هستند که بی‌شک نقش واحدهای روابط عمومی و امور بین‌الملل در این سازمان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چراکه مناطق آزاد سال‌هاست درگیر معضل اثبات خود به جامعه ایرانی خصوصا منتقدان می‌باشند و در این چالش عظیم، کلیدی‌ترین ابزار، روابط عمومی‌ها هستند که با کارکرد و عملکرد خود می‌توانند در حصول نتیجه مطلوب برای سازمان متبوع خود، ایفاگر نقشی موثر باشند.

همان گونه بارها تاکید نمودیم، شاید یکی از مشکلات مناطق آزاد در جدال با منتقدین را باید در دل روابط عمومی‌ها جست؛ زیرا در طول سال‌های گذشته و حتی اکنون، شاهد هستیم که برخی افراد منصوب شده در این واحدها از قدرت و درایت لازم جهت دست و پنجه نرم کردن با منتقدان و مخالفین برخوردار نبوده و همین امر باعث تضعیف سازمان مربوطه شده و به تبع آن همه مناطق آزاد ایران زیرسوال می‌روند.

واقف نبودن به جایگاه حساس و مهم روابط عمومی در این مناطق، بعضا سبب شده تا افرادی بدون تخصص و تنها با توصیه و سفارشات برخی ذی‌نفوذان، هدایت این واحدها را به دست گیرند و پس از مدتی علاوه بر نداشتن دستاورد مطلوب، سازمان خود با تبعات و هزینه‌های گزاف اجتماعی ترک کنند.

شاید وقت آن رسیده تا مدیران عامل سازمان‌های مناطق آزاد، دیدگاه و نگرش خود را نسبت به مدیریت روابط عمومی و امور بین‌الملل خود تغییر داده تا در کوران مشکلات و اتفاقات پیش‌ روی سازمان، با طیب خاطر و در اختیار داشتن تیمی حرفه‌ای در واحد مزبور، طی مسیر کرده و به اهداف و ماموریت‌های مدنظر با آرامش خیال دست یابند.

 

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش:

روابط عمومی آینده نیازمند چه الزاماتی است؟

شکی نیست که تمام سازمان‌ها، بنگاه‌ها و فعالیت‌ها اعم از اقتصادی و غیراقتصادی بدون ارتباط با فضای پیرامونی و افکار عمومی، در تکمیل زنجیره ارزش خود دچار مشکلات و نارسایی می‎شوند. از این ‎رو، حوزه‎ عمومی و بالطبع حوزه روابط عمومی که پیوست بین سازمان و متن اصلی جامعه را ایجاد می‎کند، اهمیت مضاعفی می‎یابد؛ اهمیتی که روز به روز بیشتر نمایان شده است، تا جایی که که عده‎ای روابط عمومی را هنر هشتم لقب داده‎اند.

روابط عمومی ازجمله موضوعاتی است که وجه مشترک تمامی فعالیت‌ها اعم از شخصی و سازمانی است و همگان برای پیشرفت و توسعه، به داشتن و یا رعایت تمام یا بخشی از لوازم آن نیازمندند. این شاخه علمی و عملی تلاش دارد به افراد و سازمان‌های علاقه‌مند به تداوم موفقیت بگوید که چه باید کرد تا در مسیر پرشتاب تحولات از قافله پرسرعت تغییر و تحول عقب نمانند.

واقعیت این است که جماعت دلسوزی از کارشناسان و دانشگاهیان علاقه‌مند به بهبود جایگاه نظری و عملی روابط عمومی تلاش کرده‌اند با تالیف صدها یادداشت و مقاله و انجام تحقیقات پیمایشی و یا نظری، برگزاری دوره‎ها و کارگاه‌ها و همایش‎های تخصصی، روابط عمومی‌های کشور را در مسیر تعالی و پیشرفت قرار دهند؛ اقدامی ارزشمند که تاثیر و نمود ملموسی داشته و استقبال مدیران و کارشناسان روابط عمومی از این اقدامات، نشانگر عطش و نیاز در این زمینه است.

اما رویکرد و اقدامی که می‎تواند مکمل تلاش‌های صورت گرفته باشد، باور دست‎اندرکاران روابط عمومی به جایگاه خود در سازمان‌ها و تلاش برای صیانت از آن با اقدامات به موقع و البته خلاقانه است. باوری که با نگرش نوین و تدارک برنامه‌های پویا، نوآورانه و مدبرانه در حوزه اطلاع‌رسانی، فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی، افزایش همبستگی سازمانی، ایجاد ارتباط دوسویه بین مجموعه و مشتریان، درک نیازها و پاسخ به آنها با رویکرد پژوهش‌محور و در نهایت توجه به دو موضوع کلیدی اقناع و ترغیب، موجب پذیرش بیشتر واحد روابط عمومی از سوی مدیران ارشد، بازیگران سازمان‌ها و کارکنان خواهد شد.

بی‌باور بودن به قدرت روابط عمومی یا حتی کم‌باور بودن آن، موضوعی است در گریبانگیر بسیاری از مدیران روابط عمومی در کشور است. این موضوع موجب افت راندمان و بسنده کردن روابط عمومی‌ها به پلاکاردنویسی و ارسال خبرهای بفرموده به رسانه‎ها می‎گردد.

همچنین برخی مدیران که از شفافیت می‎هراسند، از داشتن روابط عمومی‎های بله قربان‎گو راضی هستند. وضعیتی که با منافع ملی و جایگاه شغلی روابط عمومی در تضاد بوده و موجب ایجاد رانت و مسائل حادتر می‎گردد.

موضوع بایدها و نبایدها در روابط عمومی، ایجاد خودباوری و توسعه ضریب نفوذ از صدر تا ذیل فعالیت سازمان‌ها توسط مدیران و کارشناسان روابط عمومی، باید به عنوان دغدغه همواره همراه افراد فعال در این حوزه باشد.

توجه به فن‎آوری و استفاده از ظرفیت‎های آن در روابط عمومی‎ها، مهارت‎های عملی، درک فضای مجازی و مواردی از این دست برای دست‌اندرکاران بسیار ضروری است، اما بدانیم به تنهایی رویکرد راهبردی در مدیریت روابط عمومی‎ها را پوشش نمی‌‎دهد و ما باید برای این موضوع به تحول در نگرش و ساختار برسیم. اتفاقی که سرعت شکوفایی و تاثیرگذاری روابط عمومی‌ها برای خدمت به کشور و مردم را بیش از پیش خواهد کرد.

روابط عمومی آینده که از عناوین جذاب برای همه کسانی است که به نحوی در زمینه روابط عمومی فعالیت دارند، بدون نگاه آینده‌نگر، جامع، همه‌جانبه و جستجوگری برای کشف افق‌های تازه محقق نمی‌شود. روابط عمومی آینده از جنس روزمرگی نیست. روابط عمومی آینده از ترکیب تلاش و دانش و هم‌افزایی است‌. ارتباط، یکی از شاه‌ کلیدهای موفقیت در دنیای امروز است. مدیران روابط عمومی در دوره جدید باید با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها و با خلق تجربه‎ای تازه، طرحی نو دراندازد.

 

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد انزلی:

نقش و اهمیت روابط ‌عمومی در دنیای امروز

در دنیای امروز و در تمامی نظام‌های اجتماعی و مدیریتی، روابط عمومی‌ها به عنوان عناصر قوی در ارزیابی و تقویت برنامه‌ها و پیشبرد اهداف سازمان‌ها، نقش ویژه و مهمی در جهت ایجاد ارتباط و تعاملات فکری و اطلاعاتی ایفاء می‌کنند و نقش روابط عمومی و حیطه و تاثیر فعالیت آن در ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی در سطح خرد و کلان بر هیچ کسی پوشیده نیست. از این جهت تمامی فعالان جامعه در بخش‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و غیره، جویای روابط عمومی‌هایی هستند که آنان را در طراحی روش‌های معقول و تعیین خط مشی‌های مرتبط با آینده یاری دهند.

بر این اساس، هر نهاد و سازمان براساس وظایف و ماموریت‌های خود، از طریق روابط عمومی ارتباطی موثر و هدفمندی را با مخاطبان و گروه‌هایی که با سازمان در ارتباط‌ا‌ند، برقرار می‌کند. این وظیفه مهم در حوزه همه موضوعات و مطالب و اخباری انجام می‌شود که به منافع مخاطبان آنان مربوط است. هر چند عموما فعالیت روابط عمومی‌ها چندان مستقیم و ملموس نیست؛ اما همواره تاثیرات گسترده‌ای از خود برجا می‌گذارند.

امروزه در تمام دنیا سازمان‌های موفق، سازمان‌هایی هستند که مدیران و کارکنان روابط عمومی  آنها بدانند که چگونه باید به شکلی شفاف و آگاهانه به تجزیه و تحلیل امور مبتلابه سازمان خود و رفع و رجوع مسائل بپردازند و نقش مهم خود را در تعیین سمت و سوی سیاست‌های همگانی ایفا کنند.

بر این اساس، یکی از حیطه‌های کاری و وظایف روابط عمومی در کنار اموری چون مسائل مالی، روابط عمومیِ تولیدات و فرآورده‌های خدماتی و ازجمله روابط عمومی بحران است. روابط عمومی بحران وظیفه دارد که ضمن ارائه اطلاعات درست و جامع و به موقع به مخاطبان و ذی‌نفعان سازمان متبوع، به اتهامات ناروا و یا اطلاعات نادرست نیز پاسخ دهد.

از سوی دیگر، در عصر حاضر که اقتصاد و تجارت و ارائه خدمات بر‌اساس مشتری‌مداری عمل می‌کند، تمام شرکت‌هایی که به دنبال برنامه درازمدت برای سوددهی کارشان هستند، سعی در جلب رضایت مشتریان، حفظ مشتری و تبلیغ غیرمستقیم از طریق مشتریان دائمی و غیردائمی می‌نمایند؛ اما یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های روابط عمومی و تبلیغات، در برنامه‌ریزی است؛ به طوری که روابط عمومی برای بلندمدت برنامه‌ریزی می‌کند، اما تبلیغات در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دنبال نتیجه است.

به همین جهت، روابط عمومی با صبر و حوصله و اختصاص زمان به مشتری برای فکر کردن و نیز همین زمان برای شرکت در جهت جلب رضایت هر چه بیشتر مشتریان و مخاطبان و ارائه خدمات بهتر و در نهایت ارائه چهره واقعی و شفاف هر شرکت و سازمان به مخاطبان از وظایف مهم روابط عمومی است.

وظیفه حساس دیگری که برای روابط عمومی‌ها مطرح است، ساختن چهره‌ای مناسب از سازمان در میان مردم و مخاطبان اصلی سازمان یا شرکت و نیز مطرح کردن نام‌ (Brand) در بین این همه سازمان و شرکت که می‌توان گفت روزانه به تعداد آنها افزوده می‌شود، کاری است که تنها یک روابط عمومی حرفه‌ای و آگاه از عهده آن برمی‌آید. سازمان‌ها امروزه به رابطه متقابل با مشتریان خود و سایر سازمان‌هایی که لازم است با آنها تعامل داشته باشند، نیاز مبرم دارند تا در عرصه رقابت با سایرین از صحنه خارج نشوند.

روابط عموی‌ها باید بتوانند گزارش و عملکرد سازمان خود را به زبان ساده و به نحوی مناسب و مفید مطرح کنند، لذا امروزه باید علل عدم انعکاس کارکرد و خروجی مناسب و موثر و یا عدم تحقق اهداف و ماموریت‌های سازمانی را در ارزیابی عملکرد روابط عمومی‌ سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و نهادها جست که نتوانسته‌اند حلقه‌ ارتباط هر سازمان با مردم و رسانه‌ها باشند.

در این راستا، روابط عمومی‌ها باید بتوانند با استفاده از بهترین فناوری‌ها و شیو‌های مدرن ارتباطی و رسانه‌ای و نیز بهره‌مندی از ظرفیت‌های بخش‌های خصوصی وابسته و نیز مدیران حرفه‌ای و متخصص در بخش روابط عمومی‌ و رسانه‌ای، نقش مهم و کلیدی خود در رشد و توسعه و نیز تحقق اهداف سازمان خود را ایفاء نمایند.

همکاری و تعامل روابط عمومی‌ها با رسانه‌ها براساس اعتماد متقابل، از نکات مهم دیگر در عملکرد مثبت و موفقیت‌های یک سازمان است؛ زیرا روابط عمومی نقش‌های گوناگونی را در جایگاه‌های متفاوت و شرایط متمایز از یکدیگر ایفا می‎کند که رسانه‌ها قادر به انعکاس مناسب و سریع آن می‌باشند.

هنر روابط عمومی این است که بتواند امکانات و شرایط محیط بیرونی را تشخیص داده و آنان را با امکانات درون سازمان پیوند دهد و بنابراین اجرای فرامین درون سازمانی را تسهیل نماید و در نهایت ارتباط سازمان را با بیرون از آن، به درستی برقرار سازد.

امروزه وقتی از روابط عمومی سخن می‌گوییم، در واقع مولفه‌های دیگری چون: روابط عمومی الکترونیک و دیجیتال و سایبر (استفاده از شبکه‌های اینترانت، اکسترانت و اینترنت)، روابط عمومی آنلاین، اتاق اطلاعات و خبر آنلاین، روابط عمومی مجازی، و حضور فراتر از شبکه جهانی وب و انواع ابزارها و امکانات رایانه‌ای و مخابراتی همچون نظرسنجی از طریق تلفن گویا، امور فرهنگی‌ چون نمایشگاه‌ها، انتشارات‌، سنجش‌ افکار و پژوهش‌ و برنامه‌ریزی و غیره نیز به میان می‌آیند که علاوه بر ماموریت‌ها و وظایف یاد شده، اعلان‌ مواضع‌ سازمان‌، روابط و تنظیم‌ افکار عمومی‌، هدایت و راهنمایی‌ ارباب‌ رجوع‌ و تسهیل‌ دسترسی‌ به‌ مراکز و مسئولان‌ سازمان، برنامه‌ریزی‌ و اطلاع‌رسانی‌ به‌ مردم‌ درباره‌ عملکرد سازمان‌، تنویر افکار عمومی‌، تدوین‌ برنامه‌ مصاحبه‌های‌ مسئولان‌ سازمان‌ با مطبوعات‌، تهیه‌ و تنظیم‌ اطلاعات‌ پایه‌ای‌ از سازمان‌ برای‌ ارائه‌ به‌ مراجعان‌ و مهمانان‌ سازمان‌ به‌ زبان‌های‌ مختلف، ایجاد ارتباط حسنه‌ با مطبوعات‌، رادیو، تلویزیون‌ و خبرگزاری‌ها و بهره‌برداری‌ بهینه‌ از آنها برای‌اطلاع‌رسانی‌ به‌ مردم، سنجش‌ افکار و پژوهش‌ و برنامه‌ریزی‌، روابط عمومی‌ بین‌المللی، ایجاد قدرت‌ مشاوره‌ مدیریتی،‌ حضور قدرتمند در تشکیلات سازمان، ایفای نقش سخنگو و مشاور، تنظیم ارتباطات درون سازمانی و مانند آن را عهده‌دار است.

بر این اساس، انتظاراتی که از روابط عمومی در سازمان‌ها در ابعاد مختلف کاری مهم وجود دارد، بدون وجود نیروهای شایسته، توانمند و متخصص که کار در روابط عمومی را افتخار بدانند، میسر نخواهد بود.

خدا را شاکریم که سال‌ها با تلاش و پیگیری دست‌اندرکاران روابط عمومی و جامعه، روابط عمومی ایران به ثمر نشست و جامعه روابط عمومی ایران را صاحب روز ملی کرد. ۲۷اردیبهشت‌ماه روزی است که در سطح جهانی نیز به عنوان روز ارتباطات وجامعه اطلاعاتی نامگذاری شده است، به عنوان روز روابط عمومی و ارتباطات تعیین گردید. این روز فرصتی است تا نقش و جایگاه روابط عمومی را به عنوان یک حرفه و هنر مهم مورد بازخوانی و توجه ویژه قرار دهیم.

 

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم:

روابط عمومی، پل ارتباطی میان سازمان و نهادهای سرمایه‌گذاری

بیش از ۱۰۰سال است که ارگان‌ها‌، نهادها و سازمان‌های بزرگ اقتصادی و غیراقتصادی جهان با واژه روابط عمومی آشنا شده‌اند و از آن در فعایت‌های خود بهره می‌برند.

روابط عمومی در ایران نیز از اوایل دهه‌۳۰ شروع به فعالیت کرد. کارشناسان این عرصه، کارکردهای متعددی را برای روابط عمومی متصور هستند. شاید تعریف ساده‌ای که از روابط عمومی می‌توان ارائه داد به این شرح باشد: «روابط عمومی  به مجموعه‌ای از اقدامات و کوشش‌های حساب ‌شده‌ای گفته می‌شود که هر سازمان برای برقراری ارتباطات موثر و هدفمند با گروه‌هایی که با آن در ارتباط‌ا‌ند، انجام می‌دهد».

روابط عمومی در هر مجموعه‌ای هفت وظیفه اصلی برای سازمان خود می‌تواند انجام دهد: مغز متفکر، چشم بینا، زبان گویا، گوش شنوا، قلب تپنده، دست اجرایی و پای پیشرفت.

در دنیای امروز بی‌شک نقش راهبردی و استراتژیک واحدهای روابط عمومی و امور بین‌الملل پذیرفته شده است؛ چراکه روابط عمومی‌ها ویترین هر سازمانی به شمار می‌آیند و هدف نهایی آنها، نفوذ در افکار عمومی به نفع سازمان متبوع خود است.

نقش بنیانی روابط عمومی و ارتباطات اجتماعی در میزان توفیق، نیل به اهداف سازمانی و موفقیت مدیریت، به صورت حقیقتی انکارناپذیر درآمده است. ارتباطات به منظور دستیابی به اهداف، به عنوان یک اصل اساسی مدیریت پذیرفته شده است، به همین جهت در دنیای کنونی روابط عمومی‌ها به عنوان عناصر قوی در ارزیابی و تقویت برنامه‌ها و پیشبرد اهداف هر سازمانی تلقی می‌شوند.

در حقیقت ارتقای عملکرد هر سازمان باید از روابط عمومی شروع و مطالبات مردم به گوش مسئولان ارشد سازمان رسانده شود.

روابط عمومی به عنوان یکی از حلقه‌های مهم ارتباط سازمان با مخاطبان و سایر ذینفعان، مسئولیت حائز اهمیتی در فرآیند شفاف‌سازی و فعالیت‌های اجتماعی، تبادل اطلاعات، تحقق اصل پاسخگویی سازمان و اطلاع‌رسانی‌ها به منظور کسب اطلاع مردم دارد. با توجه به این موضوع که واحد روابط عمومی به عنوان ارتباط مستقیم مدیر ارشد یک سازمان با محیط خارج از سازمان عمل می‌کند، از بایستگی ویژه‌ای برخوردار است.

مجموعه فعالیت‌های روابط عمومی به عنوان پل ارتباطی درون و بیرون سازمان دارای اهمیت خاص در تحقق اهداف استراتژیک سازمان است. از این رو، عملکرد این واحد در مراحل سه‌گانه اصلی فرآیند مدیریت استراتژیک شامل تدوین، اجرا و ارزیابی استراتژی، نقش‌های مختلفی ایفا می‌کند که تاثیرگذاری آنها بر مراحل مختلف در قالب یک مدل مفهومی ترسیم می‌گردد.

این نقش‌ها شامل اطلاع‌رسانی به مدیران، آینده‌نگری، نظریه‌پردازی، پیشگیری از بحران، فرهنگ‌سازی، ایجاد اعتبار و حل و فصل بحران‌ها و بازاریابی می‌شود که در هر مرحله از فرآیند، مدیریت استراتژیک به صورت مشخص از این نقش‌ها تاثیرگذار است.

بر همین اساس شناسایی و آگاهی از انواع نقش‌های روابط عمومی، به مدیران کمک خواهد کرد تا در تصمیم‌گیری و اجرای برنامه‌های استراتژیک سازمان با بصیرت و دقت نظر بیشتری اقدام نمایند. در واقع هدف روابط عمومی، کسب تفاهم و پشتیبانی از طریق ایجاد حس اشتراک میان فرد و یا سازمان از یکسو و مخاطبان از سوی دیگر می‌باشد.

در این میان به جرات می‌توان گفت روابط عمومی و امور بین‌الملل در مناطق آزاد کشور، گستره فعالیت بیشتری نسبت روابط عمومی‌ها در دیگر سازمان‌ها را دارا است.

روابط عمومی در مناطق آزاد غیر از نظارت و انتشار اخبار و گزارش فعالیت‌های سازمان‌، ایجاد ارتباط نزدیک با رسانه‌های مهم، کارکردهای بی‌بدیل دیگری را نیز عهده‌دار است و می‌تواند نقش مهمی را در این زمینه داشته باشد. یکی از کارکردهای منحصربه‌فرد روابط عمومی در این مناطق، ایجاد ارتباط بین سازمان و نهادهای سرمایه‌گذاری برای جذب پتانسیل‌های موجود اقتصادی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف منطقه است.

در واقع روابط عمومی عامل پیوستگی میان سازمان، مردم و گروه‌های سرمایه‌گذاری ایرانی و حتی بین‌المللی است.

بی‌تردید در گذشته این ارتباطات باید با برگزاری همایش‌ها، شرکت در نمایشگاه‌ها و برپایی ورک‌شاپ‌های تخصصی ایجاد می‌شد؛ در این میان ارسال پستی کاتالوگ‌های تبلیغاتی برای نهادها و سازمان‌ها، یکی دیگر از راه‌های ارتباط محسوب می‌شد. اما امروزه به واسطه گسترش تکنولوژی در عرصه رسانه می‌توان این مهم را با راه‌های دیگری دنبال کرد. چند سالی است که بسیاری از سازمان‌ها فعالیت و ارتباطات خود را بر پایه فن‌آوری ارتباطات استوار کرده‌اند.

امروزه روابط عمومی مناطق آزاد، غیر از مجموعه فعالیت‌هایی که در گذشته داشته، می‌بایست فعالیت  در شبکه‌های اجتماعی‌، به‌روز بودن نرم‌افزارهای کاربردی ارتباط جمعی را نیز به مجموعه فعالیت‌های خود بیفزاید. روابط عمومی‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از این فرصت‌های ایجاد شده در عرصه ارتباطات‌، به اهداف معین شده دست یابند.

مهم‌ترین رسالت روابط عمومی‌ها در مناطق آزاد، ایجاد و هدایت مباحثی است که قادر باشد سازمان‌های متبوع خود را به دغدغه ذهنی نخبگان و به تبع آن‌، افکار عمومی تبدیل کند.

برای این منظور لازم است واحدهای روابط عمومی بیش از آنچه تاکنون بوده، خود را مجهز به دانش ارتباطات کرده و الگوهای گذشته و ثابت خود را برای حضور فعال در افکار عمومی مورد بازخوانی قرار دهند تا از کاروان بزرگ ارتباطات داخلی و بین‌المللی جا نماند.