«روز چابهار»؛ روز شکوه و افتخار ایران زمین

مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی و معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی توسعه بندر چابهار در هفت اسفندماه جاری، درباره اهداف این گردهمایی گفت: با توجه به فراهم شدن ظرفیت قابل توجه عملیاتی و تجهیزاتی در بندر چابهار، لازم است این امکانات و توانمندی‌ها در قالب یک نشست بین‌المللی به بازرگانان و […]

مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی و معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی توسعه بندر چابهار در هفت اسفندماه جاری، درباره اهداف این گردهمایی گفت: با توجه به فراهم شدن ظرفیت قابل توجه عملیاتی و تجهیزاتی در بندر چابهار، لازم است این امکانات و توانمندی‌ها در قالب یک نشست بین‌المللی به بازرگانان و تجار کشورهای پیرامونی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی معرفی شود.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، محمد راستاد افزود: در همایش بین‌المللی توسعه بندر چابهار، فعالان اقتصادی و بازرگانان بخش خصوصی ۱۷کشور در قالب ۱۱۵نفر گرد هم می‌آیند.

راستاد بابیان اینکه بازدید میدانی از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های بندر چابهار؛ ارائه مشوق‌ها و مزیت‌های بندری و ارائه تعرفه‌های مترتب بر کشتی و کالا ازجمله برنامه‌های سازمان بنادر در همایش مذکور است، گفت: همچنین در گردهمایی روز چابهار، این امکان فراهم می‌شود تا بازرگانان و تجار کشورها بتوانند ارتباط چهره به چهره با هم داشته باشند و شرایط بهتری را برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های بندر چابهار مهیا سازند.

وی با اشاره به حضور سفرا و مقامات دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی در کنار تجار بخش خصوصی کشور در روز چابهار، از حضور دو سازمان بین‌المللی «گروه یاری‌رسانی افغانستان سازمان ملل» و «سازمان توسعه همکاری‌های بین‌المللی اقتصادی ژاپن» در همایش بین‌المللی توسعه بندر چابهار خبر داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همواره تمرکز کشور برای حمل‌ونقل دریایی روی خلیج فارس بوده و عمده ظرفیت‌های بندری کشور در این حوضچه آبی نهایتا تا تنگه هرمز ایجاد شده است، افزود: این در حالی است که از نظر ملی دسترسی دریایی و نزدیکی به مسیر اصلی تجارت شرق به غرب، سواحل مکران و بندر چابهار بهترین گزینه محسوب می‌شوند.

راستاد گفت: از منظر بین‌المللی نیز با توجه به وجود یک و نیم میلیارد نفر جمعیت و بازار گسترده و بزرگ در کشورهای ساحلی اقیانوس هند و عدم دسترسی به آب‌های آزاد کشورهای آسیای میانه و قفقاز و افغانستان در شمال ایران، توسعه بندر چابهار از اهمیت راهبردی برای کشور برخوردار است و می‌تواند گذرگاه بسیار خوبی برای صادرات و واردات این کشور باشد.

وی با اشاره با اقدامات انجام‌شده در بندر چابهار طی یک سال گذشته پس از افتتاح فاز اول توسعه این بندر اظهار کرد: در این مدت تحولات بسیار خوبی در بندر چابهار ایجاد شد و میزان تخلیه و بارگیری این بندر تا ۵۰درصد رشد داشته که در این مدت چنین رشدی را در هیچ یک از بنادر دیگر کشور تجربه نکردیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بابیان اینکه در یک سال گذشته حدود هزار میلیارد تومان قرداد و تفاهم‌نامه همکاری با بخش خصوصی به امضا رسید، افزود: پس از افتتاح فاز اول توسعه بندر چابهار توسط ریاست محترم جمهور، موافقت‌نامه دالان ترانزیتی چابهار به امضای سه کشور هندوستان، افغانستان و ایران رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این خبر که روند ورود کشتی‌ها با محموله‌های متنوع در بندر چابهار تغییر کرده است، اضافه کرد: اخیرا شاهد برقراری خط لاینری کشتیرانی در بندر چابهار بودیم که از مبدا بنادر هند به چابهار و بلعکس فعال است.

پیش‌بینی تحول و رشد ترافیک ‌در بندر چابهار با حضور فعالان اقتصادی

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: هر آنچه که در توسعه‌ بندر چابهار رخ دهد، در معیشت و اشتغال ساحل‌نشینان موثر است و انتظار داریم با روند توسعه این بندر شاهد ارتقای اشتغال در سیستان و بلوچستان و خصوصا چابهار باشیم.

راستاد اضافه کرد: در بندر چابهار برای ‌فعالیت‌های جانبی، نگهداری کالا و فعالیت‌های ارزش افزوده تاکنونیک‌هزار میلیارد تومان قرارداد و تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: همچنین قرارداد موقت بهره‌برداری هم با شرکت «آی‌پی‌جیال» هندوستان برای عملیات بندری در فاز اول توسعه بندر چابهار با سرمایه‌گذاری ۸۵میلیون دلاری و برای تامین تجهیزات استراتژیک بندر داریم.

وی به موافقت‌نامه چابهار با حضور سه کشور ایران، افغانستان و هندوستان اشاره کرد و افزود: سازمان بنادرو دریانوردی‌ این امکان را فراهم کرده است که با توجه به همایش روز چابهار، کشورهای دیگری نیز امکان عضویت در این توافق‌نامه را داشته باشند‌ و زمینه برای حضور و عضویت کشورهای دیگر در توافقنامه چابهار فراهم است.

راستاد اظهار داشت: به طور کلی زمینه جذب در توافقنامه چابهار باز است و هر زمان که این تقاضا وجود داشته باشد، توسط سه کشور عضو قابل بررسی است؛ اما هنوز تقاضایی عنوان نشده است.

وی افزود: در جلسات کمیته‌هایی که تاکنون‌ سه کشور داشتند، به طور خاص به این موضوع پرداخته نشده است، اما این امکان فراهم است که سه کشور با هم به تفاهم برسند، تا کشورهای دیگر هم عضو این توافقنامه شوند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: اگر بخواهیم کشورهایی را در اولویت توافق‌نامه چابهارقرار دهیم، تمرکز بر کشورهای ساحلی اقیانوس هند است.

راستاد اضافه کرد: در همایش روز چابهار بخشی از مباحثی که‌ مطرح می‌شود، روند تحول بندر چابهار در یکسال اخیر است؛‌ اگر توسعه رخ دهد و جذب سرمایه‌گذاری کلان این چنینی اتفاق افتد، ما توانسته‌ایم به خوبی مشوق‌های سرمایه‌گذاری را ارائه ‌و اعتماد مخاطبان را جلب کنیم و این مکانیزم بازاریابی برای بندر چابهار خواهد بود.

وی اضافه کرد: پس از همایش بندر چابهار انتظار داریم روند حضور کشتی و کالا در این بندر افزایش یابد، با حضور فعالان اقتصادی در بندر چابهار از کشورهای مختلف بازار بزرگی پیرامونی بندر وجود دارد که انتظار داریم، بیشتر از رقم موجود حجم بالای کشتی برای بندر جذب کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: به واسطه ارتباطی که بین فعالان اقتصادی کشورها در این همایش فراهم می‌شود و روایت مستقیم ظرفیت زیرساخت‌های بندر مطرح می‌شود، قطعا می‌توانیم شاهد تحول بیشتر و رشد ترافیک ‌بندری در چابهار باشیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: به استثنای راهبری پایانه شماره یک بندر چابهار که توسط اپراتور هندی در حال انجام است، مابقی فعالیت‌های بخش خصوصی توسط شرکت‌های داخلی است، البته اپراتوری پایانه بندر، از طریق اپراتور هندی به شریک داخلی سپرده شده است‌.

راستاد یادآور شد: بنادر تجاری مراکزی برای ایجاد اشتغال هستند، هر آنچه که در توسعه‌ بندر چابهار رخ دهد در معیشت و اشتغال ساحل‌نشینان موثر است؛ ما انتظار داریم با روند توسعه بندرچابهار در فعالیت‌های مرتبط با تخلیه و بارگیری، لجستیک کالا و پس کرانه بندر، شاهدارتقاء اشتغال در سیستان و بلوچستان و خصوصا چابهار باشیم.

وی بیان کرد: درحال حاضر در بندر چابهار اشتغال مستقیم حدود یک‌هزار نفری داریم ‌که عموما بومیان هستند و برای سرمایه‌گذاری روبنایی انتظار ایجاد بیش از ۳۰۰نفر سرمایه‌گذاری مستقیم داریم، در فازهای بعدی توسعه به واسطه مزیت منطقه آزاد چابهار روز‌های خیلی خوبی برای بندر چابهار واستان سیستان و بلوچستان انتظار داریم.