عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار کرد:

روند تکمیل زنجیره شیلات در منطقه آزاد چابهار

عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه تجارت و صید صنعتی منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه زنجیره شیلات چابهار در حال تکمیل است، گفت: 350هزار تن صید سالانه ایران از اقیانوس هند در بنادر این خطه تخلیه می‌شود و ارزش‌آفرینی این ظرفیت بزرگ در حال کامل شدن است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، محسن‌علی گلشنی از برنامه‌ریزی سازمان منطقه آزاد چابهار برای تکمیل زنجیره شیلات در چابهار خبر داد و افزود: اقیانوس هند ظرفیت بزرگی در صید و صیادی است که قریب ۴۰کشور از آن استفاده می‌کنند. این اقیانوس نظام بهره‌برداری دارد و ایران هم عضو این نظام‌نامه است.

به گفته وی، ایران نیز از طریق سیستان و بلوچستان با «یازده» بندر به این ظرفیت بزرگ دسترسی دارد که سالانه ۳۵۰هزار تن صید در این بنادر تخلیه می‌شود و بیش از ۳۰هزار نفر هم به طور مستقیم با ۲هزار و ۵۰۰شناور از طریق صید و صیادی ارتزاق می‌کنند.

این عضو هیات مدیره منطقه آزاد چابهار بیان داشت: شیلات یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ظرفیت‌های اقتصادی در سواحل مکران است و در حال حاضر بیش از ۸۰درصد مواد اولیه کارخانه‌های کنسرو تن‌ماهی در کشور از چابهار تامین می‌شود. علاوه بر این، ویژگی‌های اقلیمی و آب و هوایی چابهار نیز پرورش میگو را در این منطقه به شدت اقتصادی و مقرون به صرفه می‌کند، چنانکه چرخه ۱۲۰روزه پرورش میگو در چابهار به ۸۵روز تقلیل پیدا می‌کند و به همین رو از چابهار با عنوان بهشت آبزی‌پروری کشور یاد می‌کنند.

گلشنی ادامه داد: چابهار به نمایندگی از ایران، در اقیانوس هند حضور دارد و در کنار صیادان دیگر کشورها به صید می‌پردازد. به عبارتی دیگر مجموع سهم ایران از صید در اقیانوس هند در سواحل مکران تخلیه می‌شود و به همین رو می‌طبد که برنامه‌ای منسجم برای این ظرفیت بزرگ اقتصادی ترسیم شود.

وی همچنین در پاسخ به اینکه برنامه منطقه آزاد چابهار برای حفظ ارزش افزوده صید در منطقه چیست، گفت: سازمان منطقه آزاد چابهار توانمندسازی صیادان را از چند منظر مورد توجه قرار داده تا زنجیره تولید آبزیان در چابهار تکمیل شود. برای تکمیل زنجیره تولید از یکسو با حمایت از راه‌اندازی صندوق صید، حمایت مستقیم از صیادان را در دستورکار قرار داده تا برای تامین هزینه‌های دریاروی، درگیر سلف‌خرها و دلالان نشود و از سوی دیگر با حمایت و بسترسازی برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، سعی بر آن داشته تا واحدهای صنایع غذایی چون مزارع پرورش آبزیان و کارخانه‌های تن‌ماهی در کنار محل صید ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه تجارت و صید صنعتی منطقه آزاد چابهار ادامه داد: ایجاد چنین واحدهایی، ضمن اثر بر اقتصاد محلی و توسعه اشتغال، از خام‌فروشی جلوگیری کرده و ارزش افزوده تولید را در منطقه حفظ می‌کند. پس از آن حمایت از کارخانه‌های شناورسازی و رفع موانع قانونی در دستورکار قرار گرفت و در مرحله پایانی کارخانه‌های کنسروسازی در منطقه آزاد چابهار توسعه پیدا کرد. مجموع این واحدها، از ۱۱۰کارخانه فراتر می‌رود و زنجیره صید را در منطقه آزاد چابهار تکمیل کرده است.

گلشنی اشاره‌ای به چالش‌های صید در منطقه داشت و افزود: صید سنتی و شناورهای فرسوده، جدی‌ترین چالش صیادان بلوچ است که هم خطرات جانی و مالی برای صیادان داشته و بهره‌وری صید را کاهش داده است.

وی در اشاره به روند رو به توسعه زیرساخت‌ها، یادآور شد: منطقه آزاد چابهار روند مطلوبی را در توسعه زیرساخت‌های صید پشت سر گذاشته است و چنانکه اکنون به طور میانگین در در فاصله هر ۲۰کیلومتر، یک بندر صیادی با تجهیزات و امکانات کامل داریم.

به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه تجارت و صید صنعتی منطقه آزاد چابهار، در حال حاضر حدود ۱۱۰کارخانه در زنجیره صید در چابهار و شهرستان‌های هم‌جوار چون کنارک و دشتیاری، فعال هستند که خدمات پیشین و پسین مورد نیاز صید را پوشش می‌دهند، ازجمله خدمات پیشین صید باید به کارخانه توربافی اشاره کرد که با حمایت و مشارکت سازمان منطقه آزاد راه‌اندازی شده و ضمن توسعه اشتغال، نیاز صیادان به تورهای صیادی را تامین کرده است.

گفتنی است، بزرگترین مجموعه توربافی «ماهوربافان» کشور و تولید نخ با اشتغال ۴۰نفر در پیکره صنعتی منطقه آزاد چابهار قرار دارد که سالانه ۷۰۰تن انواع تور ماهیگیری را تولید و به بازار عرضه می‌کند. این مجموعه کمک بزرگی به توسعه صید و صیادی و افزایش صید در سواحل مکران می‌کند و دیگر نیازی نیست از سایر نقاط تور به این دیار وارد شود.