رونق کسب‌وکار محلی در منطقه کاملا محسوس است/ شیطنت‌های رسانه‌ای علیه رشد ورود گردشگران به منطقه شکل‌ گرفته است

براساس آمارها از نیمه دوم آذرماه سال گذشته تا امروز تقریبا ۵۰۰هزار گردشگر خارجی به آبادان و خرمشهر وارد شده‌اند و با خود رشد و رونق اقتصادی نیز به ارمغان آورده‌اند؛ این درحالی ‌که است که برخی شیطنت‌های رسانه‌ای علیه این اتفاق آغاز شده تا مانع از تثبیت رونق ایجاد شده در خوزستان باشد. به […]

براساس آمارها از نیمه دوم آذرماه سال گذشته تا امروز تقریبا ۵۰۰هزار گردشگر خارجی به آبادان و خرمشهر وارد شده‌اند و با خود رشد و رونق اقتصادی نیز به ارمغان آورده‌اند؛ این درحالی ‌که است که برخی شیطنت‌های رسانه‌ای علیه این اتفاق آغاز شده تا مانع از تثبیت رونق ایجاد شده در خوزستان باشد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، دکتر سیدعلی موسوی، معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند درخصوص واقعیت اقتصادی حضور گردشگران خارجی در استان و منطقه آزاد اروند توضیحاتی را ارائه کردند که در ادامه می‌خوانید.

 

? اهمیت ورود گردشگران به منطقه چیست؟

به ‌طور کلی ورود گردشگران به هر منطقه از دهکده جهانی باعث ورود منابع درآمدی ثابت و پایداری می‌شود که از آن به ‌عنوان صادرات نامرئی نیز یاد می‌شود؛ بنابراین وقتی صحبت از افزایش تعداد گردشگران در این منطقه می‌کنیم یعنی سخن از افزایش درآمدهای غیرنفتی کرده‌ایم.

 

? روند روبه رشد ورود گردشگران به این منطقه از چه دوره‌ای آغاز شد؟

با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده، از نیمه دوم آذرماه سال گذشته بدون ویزا امکان‌پذیر شد. با حذف ویزا برای ورود اتباع خارجی، دارندگان گذرنامه قانونی از کشورهای مجاز می‌توانند وارد منطقه آزاد شده و در حوزه این منطقه یک ماه اقامت داشته باشند که با پایان این دوره قابل تمدید است. لازم به یادآوری است که این قانون تنها برای عراقی‌ها نیست و تمامی گردشگران می‌توانند به این شیوه وارد منطقه آزاد اروند و حوزه قانونی آن بشوند. براساس آمارهایی که در اختیار داریم از ابتدای اجرایی شدن این قانون تا نیمه اول شهریورماه سال جاری، ۵۰۰هزار گردشگر وارد منطقه شده‌اند.

 

? این افراد محدودیت فعالیتی هم در دوره اقامت خود دارند؟

اصولا و براساس قانون جمهوری اسلامی ایران هر کاری که در چارچوب قانون باشد، گردشگران ورودی می‌توانند انجام دهند و هیچ محدودیتی برای کارهایشان نیست مگر آنچه قانون محدود کرده باشد. به ‌این‌ترتیب فعالیت‌های گردشگری، تجاری، دریافت خدمات پزشکی و…

 

? چه تعداد از گردشگران ورودی اتباع کشور عراق بوده‌اند؟

همان ‌طور که قبلا اعلام شد از نیمه دوم آذرماه سال گذشته تا نیمه اول شهریور سال جاری ۵۰۰هزار گردشگر وارد منطقه آزاد اروند شده‌اند که ۹۰درصد از آن‌ها عراقی بوده‌اند.

 

? دستاورد ورود این گردشگران برای شهرستان‌های حوزه منطقه آزاد اروند چیست؟

یکسری دستاوردی کوتاه‌مدت مثل ضریب اشغال مراکز اقامتی داریم و یکسری دستاوردهای بلندمدت؛ به‌عنوان‌مثال درباره مراکز اقامتی تا قبل از آذرماه یعنی اجرایی شدن قانون حذف ویزا ضریب اشغال مراکز اقامتی ۲۰درصد بود، اما اکنون آمارها ۸۰درصد را نشان می‌دهد. این در حالی‌ است که در مراکز پذیرایی مثل رستوران، کافی‌شاپ و فست‌فود رشد ۴۰درصدی را در آبادان و خرمشهر تجربه کرده‌ایم.

از سوی دیگر در زمینه حمل‌ونقل نیز قبل ۴ تا ۵دستگاه خودرو به‌عنوان آژانس در مرز شلمچه فعالیت می‌کرد و امروز ۱۵۰دستگاه خودرو مشغول به انتقال گردشگران ورودی به این مرز هستند.

پس این اولین دستاورد ورود گردشگران به منطقه است که فعلا بخش عمده‌ای از آنها اتباع عراقی هستند.

 

? این رونق منافعی هم برای سرزمین اصلی یعنی سایر نقاط کشور هم ایجاد کرده است؟

طبیعتا، اولین دستاورد موضوع زنجیره تأمین کالاها و خدمات موردنیاز است که از خارج از استان تأمین می‌شود؛ اما نباید فراموش کنیم اغلب گردشگران ورودی به آبادان و خرمشهر مقاصد دیگری هم مثل قم، مشهد، تهران و سواحل دریای خزر هم دارند که در آن مناطق هم زنجیره‌ای از ارزش‌افزوده ایجاد می‌کنند. به‌ عنوان ‌مثال تا قبل از این برنامه شاید هفته‌ای دو پرواز از آبادان به مشهد مقدس داشتیم، ولی پس ‌از این دوره بعضا روزانه سه پرواز انجام می‌شود.

 

?‌ بازگردیم به بازارهای محلی، برخی رسانه‌ها بیان می‌کنند ورود گسترده عراقی‌ها باعث کمبود کالا شده است، واقعیت امر چیست؟

اجازه دهید دقیق توضیح دهم، قبلا اشاره کردم که طی آذرماه تا نیمه اول شهریورماه ۵۰۰هزار گردشگر وارد شده که نود درصد آنها عراقی بوده‌اند، خب با یک حساب سرانگشتی می‌بینیم ۴۵۰هزار نفر گردشگر عراقی به ایران سفر کرده‌اند، حالا اگر این تعداد را در تعداد روزهای دوره یاد شده تقسیم کنیم، می‌شود تقریبا روزانه ۱۸۰۰نفر که در ایام تعطیل این تعداد ممکن است دو برابر شود. حال خودتان مقایسه کنید واقعا ۱۵۰هزار نفر اعلام‌ شده در رسانه‌ها منطقی است؟ همان‌طور که اشاره شد این شیطنت رسانه‌ای است که باید سایر نهادها رسیدگی کنند دلیل اصلی آن چیست؟ اما درباره کمبود کالاها، رسما اعلام می‌کنم براساس آمارها و اطلاعات موجود هیچ کمبود کالایی در منطقه نداریم و همه ‌چیز موجود است.

 

? آیا بازرسی دوره‌ای برای بررسی بازار صورت گرفته است؟

دقیقا؛ بنده به همراه همکاران مربوطه، سازمان صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات، بسیج و سایر نهادهای مربوطه همواره در حال رصد بازار هستند تا مشکلی نداشته باشیم. این نظارت‌ها درباره قیمت محصولات و کالا‌ها نیز وجود دارد که رسما اعلام می‌کنم هیچ افزایش قیمت غیرمنطقی و متفاوت با سرزمین اصلی هم نداریم و اگر کالایی گران شده به دلیل حضور گردشگران نیست، بلکه در کلان اقتصاد ایران این افزایش ثبت ‌شده است.

 

? بعضا اعلام‌ شده اقلام کالاهای اساسی از سوی عراقی‌ها خریداری می‌شود، این نکته را هم تکذیب می‌کنید؟

در این زمینه باید توضیح داده شود، به ‌این‌ ترتیب که تا قبل افزایش نرخ ارز هیچ محدودیتی خریدی کالاهای ایرانی برای گردشگران ورودی به منطقه نداشتیم، اما با توجه به شرایط فعلی بازار دولت تصمیم‌ گرفت خرید و خروج هرگونه کالای یارانه‌ای که اغلب جزء کالاهای اساسی هستند، برای گردشگران ممنوع شد. پس پاسخ مشخص شما این است که خیر، چنین موردی صحت ندارد؛ ولی حالا اگر یک یا دو نفر تخلف کرده‌اند، مسئولان و نهادهای مسئول باید رسیدگی کنند؛ ولی خروج عمده محصولات براساس قانون ممنوع است. اجازه دهید برای شما بخصوص در بازار شهرستان خرمشهر مثالی بزنم، برای نمونه مصرف گوشت مرغ این شهرستان روزانه ۲.۵تن مرغ بود که بعد از حضور گردشگران عرضه گوشت مرغ به ۶تن رسید و درباره گوشت قرمز هم دو تن مصرف داشتیم و عرضه محصول به ۳تن شد. حبوبات هم باعرضه ۵۰۰کیلویی در روز روزانه ۱.۵تن در بازار عرضه شد و شوینده‌ها هم افزایش عرضه ۳۰۰کیلویی را تجربه کردند تا روزانه ۱.۵تن مصرف در خرمشهر ثبت شود.

 

? اقلام ممنوعه در شرایط فعلی کدام کالاها هستند؟

گوشت، مرغ، شکر، قند، روغن، ماهی، تخم‌مرغ و به‌ طور کلی کالاهای یارانه‌ای که دولت برای آنها سوبسید ارائه می‌کند. هر چند تا قبل از این ممنوعیت هم البته کمبودی نداشتیم چون متناسب با نیاز کالا تأمین‌شده بود.

 

? هر گردشگر عراقی در ایران چقدر هزینه می‌کند؟

هنوز برآورد دقیق و رسمی در این زمینه وجود ندارد، اما آنچه ما در بازار تجربه می‌کنیم این است که هر عراقی حداقل ۱۰۰دلار در ایران هزینه می‌کند و در بالاترین رقم هزار دلار ثبت‌ شده است. البته برای اینکه بتوانیم اطلاعات دقیقی در این زمینه داشته باشیم در تلاش هستیم صرافی‌های خاصی تدارک ببینیم که گردشگران در ازای تحویل دلارهایشان کارت اعتباری دریافت کرده و از این کار هزینه کنند با این کار اطلاعات دقیقی از محل، موضوع و میزان هزینه‌های گردشگران خواهیم داشت، چون کارت یاد شده در پایانه‌های فروش استفاده می‌شود که مشخصات پذیرنده و مسافر ثبت می‌شود.

 

? آیا رونقی در بخش خدمات پزشکی و درمانی هم ایجاد شده است؟

بله با توجه به خوشنامی و توانمندی پزشکان ایرانی، این اتفاق افتاده است. برخی از پزشکان عمومی اعلام می‌کنند روزانه ۱۵بیمار عراقی را ویزیت می‌کنند که آمار متخصصان متفاوت است. به ‌این ‌ترتیب افزایش تقاضا در دندانپزشکی‌، زیبایی نیز ایجاد شده است. نکته جالب‌توجه اینکه سالن‌های آرایشی و پیراش هم اعلام می‌کنند روند رشد تقاضا و رونق کسب‌وکار مناسبی طی این دوره تجربه کرده‌اند.

 

? از صادرات نامرئی فاصله بگیریم، میزان صادرات غیرنفتی ایران به عراق از این منطقه چقدر است؟

براساس آمارهای ثبت ‌شده، سالیانه از مرز تجاری شلمچه و مرز آبی خرمشهر بالغ ‌بر یک میلیارد دلار کالا شامل مصالح ساختمانی، آهن‌آلات، ماشین‌آلات، صیفی‌جات و میوه و سبزی‌ها و مواد غذایی به عراق صادرات داریم و امسال برآورد کرده‌ایم که همین مبلغ را داشته باشیم. اقلام مسافری هم شیرینی‌، شکلات، محصولات خشکبار و کیک، گیاهان دارویی، ترشیجات، مواد شوینده و پوشاک است که بخشی از پوشاک و لوازم ‌آرایش خریداری‌ شده توسط گردشگران خارجی هستند.

 

? این اتفاق تغییری در زمینه سرمایه‌گذاری داخلی انجام ‌شده در منطقه داشته است؟

بله؛ با درنظر گرفتن روند صعودی استقبال گردشگران برای ورود به منطقه رشد قابل‌توجهی تجربه کرده‌ایم. به ‌طور کلی آمارهای ثبت ‌شده از میزان سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند این‌گونه است؛ طی سال‌۹۶ تقریبا هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشتیم و ۵ماهه ابتدای سال جاری نیز بالغ ‌بر دویست و شصت‌وپنج میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی صورت گرفته است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۰درصد افزایش تجربه کردیم.