با حضور مشاور رئیس‌جمهور صورت پذیرفت:

رونمایی از سامانه سرمایه‌گذاری درگاه خدمات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

با حضور مشاور رئیس‌جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی «سامانه سرمایه‌گذاری درگاه خدمات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی» رونمایی شد.

مرتضی بانک در این نشست با اشاره به سهولت فضای کسب و کار در مناطق آزاد گفت: پنجره واحد خدمات‌رسانی فعالان اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از سال‌۹۸ با هدف یکپارچه‌سازی فرآیندهای مربوط به صدور انواع مجوزها و تسهیل فرآیندهای کسب و کار فعالیت‌های اقتصادی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به بهره‌برداری رسید.

وی اظهار داشت: راه‌اندازی سامانه پنجره واحد، گامی موثر و بلند و نمونه‌ای موفق برای توسعه دولت الکترونیک محسوب می‌شود.

دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: این سامانه در قالب ۶موضوع سرمایه‌گذاری، صنعت و تولید، تجارت بین‌الملل، بهداشت و سلامت، گردشگری و فرهنگی برنامه‌ریزی شده است که در سال‌۹۸ حدود ۱۲۰خدمات آن به بهره‌برداری رسید و تا پایان سال‌۹۹ این پروژه به ۲۰۰خدمات افزایش خواهد یافت.

مشاور رئیس‌جمهور اظهار داشت: سیاست کلی ما برای سهولت کسب و کار، شفافیت فعالیت‌ها، کاهش زمان‌بندی و ایجاد اعتماد یکسان برای سرمایه‌گذاران است که سرمایه‌های اصلی ما در مناطق آزاد محسوب می‌شود.

مرتضی بانک با اشاره به اینکه این اتفاق مهم امسال که مقام معظم رهبری (مدظله) به نام «جهش تولید» نامگذاری کرده‌اند، رخ داده است، افزود: این سامانه اکنون به صورت پایلوت به اجرا در خواهد آمد و طی دو هفته آینده با رفع برخی مشکلات احتمالی، توسط رئیس‌جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: در پنجره واحد سرمایه‌گذاری، امور اجرایی مربوط به سرمایه‌گذاران به طور مستمر توسط دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تا حصول نتیجه، پیگیری می‌شود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: متقاضیان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، با مراجعه به این سامانه علاوه بر مشاهده و انتخاب فرصت‌ها و بسته‌های سرمایه‌گذاری پیشنهادی از سوی سازمان‌های مناطق، می‌توانند درخواست سرمایه‌گذاری را براساس طرح مدنظر خود در سامانه ثبت و تمام فرآیند‌های مربوطه را به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به حضور فیزیکی پیگیری و در انتها با دریافت مجوز‌های مربوطه از سازمان منطقه آزاد، سرمایه‌گذاری را محقق نمایند.

مرتضی بانک با اشاره به اینکه این فرآیند در ۶مرحله و طی مدت زمان ۳۰روز کاری عملیاتی می‌شود، افزود: متقاضیان سرمایه‌گذاری با مراجعه به این درگاه خدماتی صرفا در ۲مرحله نسبت به بارگزاری و تکمیل طرح‌های سرمایه گذاری اقدام می‌کنند که این فرآیند در اقدامات بعدی تا ۲۰روز کاهش خواهد یافت. در صورت انتخاب از فرصت‌ها و بسته‌های سرمایه‌گذاری تعداد مراحل به ۴مرحله کاهش یافته و مدت زمان به مراتب کمتر خواهد شد.

وی به اقدامات آتی در این سامانه اشاره کرد و بیان داشت: با ابلاغ دستورالعمل یکپارچه سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، یکپارچه‌سازی فرمت‌های قراردادی، چند زبانه شدن سامانه جهت جذب سرمایه‌گذار خارجی، همکاری با موسسات ترویج سرمایه‌گذاری، سامانه اعتبارسنجی، سامانه کاداستر جهت مدیریت اراضی سرمایه‌گذاری و ارتباط سامانه‌ای با سایر دستگاه‌ها ازجمله اقدامات آتی این سامانه خواهد بود.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: با ارائه این خدمات به صورت آنلاین و یکپارچگی با دیگر فرآیندهای مرتبط با فعالیت های اقتصادی در درگاه خدمات الکترونیک مناطق آزاد و ویژه (مآوا) اعم از ثبت شرکت، جواز تاسیس، کمیسیون ارزش افزوده ثبت سفارش و برقراری امکان مدیریت، پیگیری و رصد دقیق درخواست‌های مربوطه زمان اخذ مجوز سرمایه‌گذاری در مناطق به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین با اشاره به شرایط ایجاد شده به دلیل تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام، تاکید کرد: میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سال‌۹۸ حدود ۱۰هزار و ۷۰۰میلیارد تومان داخلی و ۲۱۱میلیون دلار خارجی بوده که این میزان در سال‌۹۷ حدود هفت هزار میلیارد تومان داخلی بوده است.

مرتضی بانک افزود: در نیمه نخست سال‌۹۹ سرمایه گذاری داخلی ۶هزار و ۵۰۰میلیارد تومان و ۱۲۳میلیون دلار خارجی بوده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به میزان سال های گذشته شاهد رشد باشیم.

مشاور رئیس‌جمهور درخصوص صادرات از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز تاکید کرد: تا پیش از اعمال تحریم‌ها به رقم ۲۰هزار میلیارد دست یافته بودیم، اما در سال‌۹۸ میزان صادرات به ۱۳هزار و ۵۰۰میلیارد تومان رسید.

گفتنی است، متقاضان می‌توانند با مراجعه به آدرس www.freezones.ir از این خدمات سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوند.