سازمان منطقه آزاد چابهار، سازمان مسئولیت‌پذیر اجتماعی معرفی شد

دومین آیین ملی تجلیل از چهره‌های نامی صنعت و اقتصاد کشور در پیشبرد اهداف رونق تولید با محوریت مسئولیت‌پذیری اجتماعی امروز پنجشنبه (23آبان‌ماه) در مرکز همایش‌های صدا و سیما در تهران برگزار شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، این آیین ملی که با حضور جمع کثیری از فرهیختگان و صاحب نظران حوزه اقتصاد، صنعت و تولید برگزار گردید، در کنار تقدیر از چهره‌های زحمتکش و کارآفرین صنعت و اقتصاد کشور، فرصتی برای انتقال تجارب مدیران موفق در زمینه مسئولیت‌پذیری اجتماعی و تاکید مجدد بر الگوی اقتصاد مقاومتی بود.

اشتراک و انتقال دانش و تجارب متخصصین، مسئولین و نخبگان مدیریت ایران؛ اشاعه فرهنگ شاخص رضایت مشتری و کیفیت در بازارهای رقابتی ملی و بین‌المللی؛ تبیین جایگاه کیفیت و بهره‌وری محصول تولید ملی در رعایت حقوق مصرف‌کننده و در بین آحاد مردم؛ بررسی نقش مدیریت و کارآفرینی در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و اشتغال‌زایی؛ شناسایی مدل‌های کسب و کار برای چابکی سازمان‌ها به جهت دستیابی به جایگاه رقابتی مناسب برای شرکت و یا سازمان؛ نقش تفکر کارآفرینانه بر راهبردهای رشد در کسب وکارهای کوچک، متوسط و بزرگ و ارزیابی نقش مدیریت و کارآفرینی در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی ازجمله اهداف برگزاری این همایش ملی بود.

همچنین در این همایش، سازمان منطقه آزاد چابهار به عنوان تنها منطقه آزاد کشور که پیشرو در امر مسئولیت اجتماعی می‌باشد، حضور داشت و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل این سازمان علاوه بر ایراد سخنرانی، از سوی شورای علمی و سیاست‌گذاری همایش ملی تجلیل از چهره‌های نامی صنعت و اقتصاد کشور در پیشبرد اهداف رونق تولید با محوریت مسئولیت‌پذیری اجتماعی به دلیل عملکرد شاخص این سازمان در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی، مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفت.

عبدالرحیم کردی در این همایش گفت: موضوع مسئولیت اجتماعی در سازمان‌ها، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی موضوعی است که در سال‌های اخیر در مقیاس بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته، اما در کشور ما چندان به این مسئله پرداخته نشده است.

وی افزود: در سال‌‌های گذشته و در سازمان منطقه آزاد چابهار به عنوان یک سازمان توسعه محور که دارای مامویت اقتصادی می‌باشد و در اهداف تشکیل تمامی مناطق آزاد ازجمله چابهار عمران و آبادانی و توجه به مسائل اجتماعی و جوامع محلی پرداخته شده، کار عمده‌ای صورت نگرفته بود.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: در ابتدای ورود من به این سازمان، جوامع محلی این موضوع را مطرح می‌کرند که تاکنون به جز فقر، محرومیت و گرانی و… فعالیتی در این منطقه برای مردم انجام نشده است؛ که این مسئله بدان دلیل بوده که توان برقراری ارتباط صحیح با جامعه وجود نداشته و اثر فعالیت‌های توسعه‌ای این منطقه آزاد در زندگی اقتصاد و معیشت مردم بروز نکرده بود.

کردی ادامه داد: به همین سبب اندیشیدم که برای رفع این مشکل چه راهکاری را باید مدنظر قرار دهیم؛ زیرا سازمانی که با ماموریت توسعه در این منطقه شکل گرفته است و قرار اثر این ماموریت، توسعه در همه ابعاد باشد؛ در آن زمان باعث نارضایتی اجتماعی شده بود و عملکرد سازمان با اهداف تعیین شده تفاوت‌های جدی داشت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اذعان کرد: به همین سبب از موسسه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران و پژوهشگران و صاحب نظران حوزه اجتماعی استان سیستان و بلوچستان کمک گرفتیم و در طول یک سال مطالعات جامعی صورت گرفت که منجر به تدوین سند مسئولیت اجتماعی سازمان منطقه آزاد چابهار گردید.

وی افزود: در این سند بر روی ۵محور اصلی آموزش، بهداشت، توانمندسازی، محیط زیست و گردشگری هدف‌گذاری شد و برنامه‌ها نیز تعریف گردید تا بتوانیم براساس فعالیت‌های سازمان، اثر مستقیم بر زندگی و معیشت مردم داشته باشیم.

کردی اظهار کرد: خوشبختانه در همین مدت زمان کوتاهی که برنامه‌ها را با اولویت حوزه آموزش و بهداشت شروع کرده‌ایم، تغییرات اساسی را در نگاه مردم نسبت به سازمان منطقه آزاد چابهار به عنوان یک سازمان اقتصادی شاهد بوده‌ایم.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در پایان تاکید کرد: پرداختن به حوزه مسئولیت اجتماعی در راستای ماموریت‌های منطقه، نه تنها هزینه نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری بزرگ برای برندینگ و اثربخشی بیشتر فعالیت‌های سازمان و بنگاه‌ اقتصادی ما است. تجربه یک سال گذشته منطقه آزاد چابهار در عمل به این سند، بسیار ارزشمند بوده است، چراکه اگر می‌خواستیم با تبلیغات و شیوه‌های دیگری نگاه مردم را نسبت به سازمان تغییر دهیم، قطعا هزینه‌های خیلی بیشتر از آن آنچه که تاکنون هزینه شده در این حوزه را باید انجام می‌دادیم و اطمینانی هم به اثربخشی آن نبود. خوشبختانه اتفاق خوبی در چابهار رقم خورد و این مدل قرار است در تمامی مناطق آزاد پایلوت شود. با امید به اینکه بتوانیم از تجربه سازمان منطقه آزاد چابهار استفاده کرده و حرکتی را در راستای توسعه همه‌جانبه کشورمان پیش ببریم.

گفتنی است، مصطفی کواکبیان نماینده مجلس شورای اسلامی، رئیس شورای سیاست‌گذاری؛ مسعود نصرتی ریاست مجمع جهانی شهرهای جاده ‌ابریشم، ریاست کمیته علمی و راهبردی؛ فریدون پیرلورن مشاور معاونت امور حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، دبیر شورای سیاست‌گذاری؛ دکتر علیرضا احمدیان دبیر کل مجمع جهانی شهرهای جاده‌ابریشم، دبیر کمیته علمی و راهبردی؛ سیدداود عربشاهی ریاست هیات مدیر موسسه عصر نوین، دبیر اجرایی شورای علمی و سیاست‌گذاری دومین همایش ملی تجلیل از چهره‌های نامی صنعت و اقتصاد کشور در پیشبرد اهداف رونق تولید با محوریت مسئولیت‌پذیری اجتماعی را تشکیل دادند.