مسئول اداره منطقه آزاد چابهار تاکید کرد:

ستاد خدمات سفر چابهار باید در طول سال فعال باشد

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به استفاده همه ظرفیت‌ها برای پذیرایی از میهمانان نوروزی در این منطقه گفت: ستاد خدمات و تسهیلات سفرهای نوروزی باید در طول سال فعال باشد؛ چراکه نمی‌توان تنها طی یک ماه امکانات لازم برای رفاه مسافران نوروزی را تامین کرد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، نصرالله ابراهیمی در جلسه کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل‌ونقل و شورای هماهنگی ترافیک و ستاد خدمات سفر که به ریاست حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان در محل فرمانداری ویژه چابهار برگزار شد، اظهار داشت: فرهنگ تعامل را بین دستگاه‌های اجرایی و امنیتی برقرار کردیم؛ چراکه تعامل یکی از ویژگی‌های توسعه و سرعت‌بخشی خدمت‌رسانی شایسته به مردم است.

ابراهیمی اضافه کرد: ۴۰۰نفر نیروی انسانی در حوزه‌های مختلف، انتظامات و ترافیک، آبرسانی و خدمات شهری با ۷۰دستگاه خودروی امداد، پشتیبانی از ستاد خدمات سفر منطقه آزاد چابهار را برعهده دارند و در واقع برای خدمت‌رسانی مطلوب به میهمانان نوروزی هیچ ظرفیتی را بدون استفاده نگذاشتیم.

وی بیان داشت: در نیمه نخست تعطیلات نوروزی نسبت به مدت مشابه ۲سال قبل از شیوع کرونا ۵۰درصد افزایش رونق اقتصادی در بحث بازار و کسب و کار در مراکز تجاری منطقه آزاد چابهار داشتیم و این، نشان دهنده استقبال خوب مسافران از منطقه و بازار بوده است.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: تا حدی که امکان داشت بر قیمت‌ها نظارت شد منتهی این نظارت‌ها باید جدی‌تر باشد و پیشنهاد می‌کنیم یک نمایندگی از تعزیرات حکومتی در منطقه آزاد در چارچوب ماده‌۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مستقر شود تا نظارت مضاعف بر قیمت کالاها و اجناس افزایش یابد و با متخلفان وفق مقررات برخورد قانونی شود، درواقع به یک اهرم بازدارنده با اختیار قضایی نیاز داریم. انتظار داریم برنامه جامع هتلینگ برای همه مناطق تهیه شود تا نظارت بر قیمت‌ها به نحو مطلوبی انجام شود.

ابراهیمی با بیان اینکه ۱۸هتل و مرکز بومگردی در این منطقه وجود دارد، اظهار داشت: حدود یکهزار و ۹۵۰نفر می‌توانند در این مراکز اقامت کنند و این، ظرفیتی بسیار کم است در مقابل حجم زیادی از مسافران که وارد چابهار می‌شوند و این کمبود ظرفیت تنها به نوروز ختم نمی‌شود، بلکه در طول روزهای سال با کمبود میهمانپذیر مواجه هستیم و باید به این مهم توجه کنیم.

به گفته وی؛ باید مراکز تفریحی و اقامتی هم در حوزه سواحل و هم در حوزه شهری افزایش پیدا کند و در این رابطه باید تسهیلگری در بخش سرمایه‌گذاری انجام شود.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار تاکید کرد: می‌طلبد زیرساخت‌های لازم برای استقبال از سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری خصوصا در حوزه سواحل مهیا شود.

ابراهیمی گفت: مهم‌ترین مولفه برای یک مسافر، خواب و استراحت کافی و همچنین بهره‌مندی از سرویس‌های خدماتی و بهداشتی است و امکانات موجود به هیچ عنوان نمی‌تواند حجم زیادی از مسافران را پوشش دهد.

وی بیان داشت: طی چند روز اخیر سعی کردیم علاوه بر ۶مرکز اقامتی سازمان منطقه آزاد در حوزه مراکز نمایشگاهی، میهمانسراها، سالن‌های ورزشی، پارکینگ‌ها و چند محوطه دیگر برای اسکان مسافران و برپایی چادرهای مسافرتی ایجاد کنیم.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: با بازسازی و راه‌اندازی سرویس‌های معیوب، ۱۲۶چشمه سرویس‌بهداشتی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و طی یک هفته گذشته در منطقه آزاد چابهار روزانه ۶۰۰مترمکعب آب مصرفی در حوزه تامین آب سرویس‌های بهداشتی منطقه داشتیم و تاکنون با قطعی آب و برق مواجه نشده‌ایم.

ابراهیمی عنوان کرد: ۱۵۰مخزن ۶۶۰لیتری هم به صورت رایگان برای جمع‌آوری زباله در اختیار شهرداری چابهار و روستاهای اطراف و هدف گردشگری قرار دادیم.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های گردشگری منطقه محدود است، گفت: در ۱۲۰کیلومتری شرق و ۱۲۰کیلومتری غرب چابهار باید حداقل ۲مرکز خدمات رفاهی و جایگاه توزیع سوخت ترکیبی ایجاد شود که این امر به خودی خود باعث ایجاد جاذبه برای گردشگر می‌شود.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار بیان داشت: یک مرکز بزرگ سرویس‌های بهداشتی پیشرفته با امکانات جانبی را می‌توانیم در مرکز چابهار ایجاد کنیم و علاوه بر بخش خصوصی، منطقه آزاد هم برای واگذاری زمین اعلام آمادگی می‌کند و حتی اصناف و بازار برای ساخت و بهره‌برداری به صورت رایگان اعلام آمادگی کرده‌اند که این مورد نیز باید جزو اولویت‌ها قرار گیرد.

ابراهیمی در بخش تامین سوخت هم گفت: جایگاه سوخت کنارک به چابهار با وجود اینکه همه تاسیساتش کامل بود اما در ایام نوروز مورد بهره‌برداری قرار نگرفت و انتظار داریم شرکت پخش فراورده‌های نفتی همکاری کند تا سوخت مورد نیاز این جایگاه نیز تامین شود.

وی اضافه کرد: اقداماتی که سازمان منطقه آزاد چابهار طی این مدت انجام داده با معذورات مالی و قانونی در پرداخت‌ها مواجه بوده است و درواقع تمامی این اقدامات را بدون هزینه و منابع مالی انجام داده است.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار ضمن قدردانی از گروه‌های جهادی عنوان کرد: بیش از ۶۰گروه جهادی در حوزه پزشکی و دندانپزشکی از استان‌های مختلف به منطقه آزاد چابهار آمده‌اند و همه این گروه‌ها را پشتیبانی کردیم که بتوانند به نحو مطلوبی اقدامات خود را انجام دهند.