سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو اعلام کرد:

سرمایه‌گذاری ۲۰۴هزار میلیارد ریالی داخلی و ۱۷۰۰میلیون دلاری خارجی در منطقه آزاد ماکو

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو گفت‌: در سال‌1401،‌ 187طرح سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در منطقه آزاد ماكو اجرا شده است.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، فریدون فدایی‌دولت افزود: پیش‌بینی می‌شود برای این طرح‌ها بیش از ۲۰۳هزار و ۷۳۲میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی و یکهزار و ۷۰۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی صورت گیرد که بعد از بهره‌برداری از این طرح‌ها، برای ۶۵۰۰نفر اشتغال‌زایی ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه از طرح‌های درحال اجرای اعلام شده، ۵۴طرح سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی است، اضافه کرد: برای این طرح‌ها، ۱۴۵۰۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی بخش خصوصی انجام می‌شود و پیش‌بینی می‌گردد برای بیش از ۲هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد شود.

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو، با بیان اینکه ۷طرح سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری با ۱۶۵۱۸میلیارد ریال و پیش‌بینی اشغال‌زایی ۶۰۰نفری بعد از بهره‌برداری درحال اجرا است، افزود: در بخش صنایع نیز ۱۱۶طرح سرمایه‌گذاری با بیش از ۱۵۰هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی و ۱۷۰۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی درحال اجرا می‌باشد که پیش‌بینی می‌گردد بعد از بهره‌برداری از این طرح‌ها، برای ۳۷۰۰نفر اشتغال‌زایی صورت گیرد.

فدایی‌دولت، به سرمایه‌گذاری‌های حوزه معدن و لجستیک نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه معدن ۸طرح سرمایه‌گذاری داخلی با ۴۳میلیارد ریال و ۲طرح در حوزه لجستیک با ۲۲۵۰۰میلیارد ریال در منطقه آزاد ماکو درحال اجرا می‌باشند که در مجموع برای ۱۳۰نفر اشتغال ایجاد خواهند نمود.

همچنین، مدیر جذب سرمایه‌گذاری، بانک و بیمه سازمان منطقه آزاد ماکو در تشریح اقدامات این مدیریت در سال‌۱۴۰۱ گفت:‌ در سال گذشته پیگیری و راه‌اندازی اتاق تسهیل و خدمات سرمایه‌گذاری با هدف تهیه طرح‌های سرمایه‌گذاری براساس فرصت‌های شناسایی شده از سوی مدیریت‌های تخصصی، پذیرش و راهنمایی سرمایه‌گذار و تعیین حوزه سرمایه‌گذاری، همراهی سرمایه‌گذار از مرحله ثبت درخواست تا انعقاد قرارداد، همراهی سرمایه‌گذار از حین اجرای طرح تا مرحله بهره‌برداری و احصا مشکلات و انعکاس به کارگروه رفع موانع جهت بررسی و حل مشکل انجام شد.

وی اضافه کرد: کارشناسان خبره از مدیریت‌های تخصصی برای راهنمایی سرمایه‌گذاران و پیگیری درخواست‌های متقاضیان در اتاق مذکور مستقر بوده و همراهی مستمر با سرمایه‌گذار از ابتدای فرآیند تا مرحله بهره‌برداری را برعهده خواهند داشت.

این مقام مسئول همچنین از بهره‌برداری و بهبود سامانه ثبت درخواست‌های سرمایه‌گذاری (الکترونیکی شدن فرآیند سرمایه‌گذاری) خبر داد و اظهار داشت:‌ این سامانه با قابلیت‌های پذیرش و بررسی تمامی درخواست‌های سرمایه‌گذاری بدون نیاز به اخذ مدارک و حضور فیزیکی متقاضی با امکان دسترسی به اطلاعات اراضی منطقه از طریق GIS برای متقاضیان آماده ارائه خدمت است. سازمان منطقه آزاد ماکو به عنوان سازمانی پیشرو در بین مناطق آزاد موفق به راه‌اندازی سامانه مذکور از انتهای سال‌۱۴۰۰ شده است. سامانه فوق مشتمل بر بخش جامع راهنمای سرمایه‌گذاری شامل: مراحل فرآیند سرمایه‌گذاری و امکان دانلود تمامی فرم‌ها و مدارک مورد‌نیاز از سوی متقاضی و همچنین اطلاع از لیست عناوین طرح‌های غیرقابل پذیرش می‌باشد.

وی از تهیه ۵۲بسته سرمایه‌گذاری با همراهی مدیریت‌های تخصصی را از دیگر اقدامات این مدیریت بیان و عنوان کرد: اقدامات اساسی در زمینه نظارت بر اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری به تعداد ۲۳۷بازدید با هدف احصاء مشکلات و رفع موانع سرمایه‌گذاری در کنار حفظ حقوق دولت و بیت‌المال، پیگیری تاسیس ۳صرافی جدید، بررسی ۱۴۵پرونده سرمایه‌گذاری در جلسات کمیسیون سرمایه‌گذاری و تصویب نظر موافق برای ۷۰درصد درخواست‌ها، بازنگری فرآیند واگذاری زمین از طریق فراخوان برای شناسایی و جذب سرمایه‌گذار و همچنین اصلاح و بازنگری اساسی شیوه‌نامه واگذاری زمین برای طرح‌های سرمایه‌گذاری و جداول بررسی توانمندی فنی و مالی و مطابقت با سامانه سرمایه‌گذاری، از دیگر اقدامات انجام گرفته این مدیریت در سال گذشته است.

مدیر جذب سرمایه‌گذاری، بانک و بیمه سازمان منطقه آزاد ماکو در پایان خاطرنشان کرد: کتابچه راهنمای سرمایه‌گذاری حاوی اطلاعات جامع و مانع مورد‌نیاز تمامی فعالیت‌های اقتصادی شامل فعالیت‌های تولیدی، خدماتی و بازرگانی با تشریح صفر تا صد مسائل و نیازهای یک متقاضی سرمایه‌گذاری و یا فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد، خاصه منطقه آزاد ماکو تهیه گردیده که ان‌شاءالله در ماه آینده چاپ و برای استفاده در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.